Gå til innhold

katt tar med mus inn. Er jeg urenslig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på landet midt i skogen og har tre ute katter. Den ene tar ofte med seg mus og fugl inne og spiser opp rubbel og bit på et blunk. Og jeg lar han gjøre det

Det er hans mat som han har fanget selv og han etterlater som regel ingen ting på gulvet. Jeg vaskeservant etterpå om.det blir noe som ligger igjen. Jeg har katteluke så det er helt umulig for meg å passe på ha kattene drar med inn og passe på at de ikke tar med noe inne.. Hadde ei på besøk her en kveld og mens vi satt i sofaen kom den ene katten inn med en død mus i munn. Katten satt seg under kjøkkenbordet med musen. Venninna mi hylte og ropte og freaka helt ut. Jeg sa at katten spiser musen raskt bare slapp av men da kjefta hun på meg at jeg bare satt der å ikke gjorde noe og at jeg var kjempe unormal og urenslig som lot katten ta med dyr inne å spise det. Jeg synes jo ikke akkurat det er delikat selv men jeg har blitt vant til det og bor man på landet og har katter, blir det litt sånn. Ellers er jeg veldig renslig og det er alltid ryddig og rent hjemme hos meg men akkurat når det gjelder dette er jeg for slapp eller? Jeg ble lei meg når hun kalte meg urenslig og lurer på om det bare er meg som lar katten få ta med å spise byttet sitt inne???

Anonymous poster hash: 8cb00...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Citronella

Katten her i huset får ta med byttet inn, og får spise det. Om noen hadde kalt oss urenslige av den grunn, hadde jeg ikke brydd meg.

Venninnen din virker overhysterisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din er hysterisk, du er ikke urenslig!

Du sier jo selv at du vasker opp eventuelle rester og så lenge katten får markmiddel, så ser jeg ikke noen problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig! Kattene våre har tatt med seg alt slags inn, fugler, frosker, en halv kanin ( urk!), snegler osv.. :P Kan ikke gjør så mye mot det når man har katteluke og i tillegg bor på landet!



Anonymous poster hash: 28472...ee8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde vært venninna som hadde freaket ut. jeg ser på dette som utrolig ekkelt- mus eller fugl inne i huset??? Og det blir ingenting igjen?? hva med hodet og skjelettet? Jeg har sett nabokatten løpe over verandaen vår med mus og får helt fnatt bare av å se krekene gjennom vinduet. Hva med bakterier, parasitter, skitt?



Anonymous poster hash: 329f0...bd2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hodeskalle og øvrig skjelett blir spist opp av kattene her. Magesekken (ser det ut som at det er,) har de derimot hatt en stygg uvane med å legge igjen. Og spesielt den ene av kattene var flink til å fange både mus og fugler, men spiste dem ikke. "Greit nok" når hun etterlater dem under bordet eller midt på gulvet så vi ser det, og kan ta det med det samme, ikke fullt så gøy å plutselig finne det mellom sofaputene ... (Takk og pris for avtag- og vaskbare trekk!)

Blant annet av den grunn har vi prøvd å venne kattene våre til å ta med seg dyrene ut igjen. Det går når vi er våkne og kan gi dem streng beskjed, om natta er det ikke like lett. (Vi har også katteluke, for å sleppe å åpne døra i tide og utide. Når vi får barn en eller annen gang, spørs det om vi bare må stenge luka på nattestid fram til barna er forbi krabbestadiet ...)

Men som TS og flere andre sier; bor man på landet og har katt(eluke), så blir det liksom bare en del av livet. Jeg plukker heller opp musemagesekker og vasker over litt etterpå, enn å måtte kaste flere kilo mat fordi musene har hatt festmåltid på spiskammerset eller loftet. For ikke å snakke om da hovedsikringen måtte skiftes, og elektrikeren fant en svidd mus i inntaksboksen ...



Anonymous poster hash: effd2...9d7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min pleide å legge igjen halve musen :(

Det var som om hun skulle dele :fnise:

Det er en del av det å ha katt synes nå jeg.

Det er bra at du tillater dette TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på landet midt i skogen og har tre ute katter. Den ene tar ofte med seg mus og fugl inne og spiser opp rubbel og bit på et blunk. Og jeg lar han gjøre det

Anonymous poster hash: 8cb00...b7f

Vel, jeg er bymann, og er per definisjon ikke noe villmann når det kommer til ville dyr, men som jeg har erfart er jeg absolutt tilpasningsdyktig.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (den eneste) ulempen ved å ha katt.

Jeg har en veritabel jeger som tar med hjem fugl flere ganger i uka, men den spiser ikke vinger og klør, de ligger ofte pent dandert under bordet.

Så lenge byttet er dødt er det helt ok, men den tar med levende mus og fugl, og da ryker begge på huet ut, ingen diskusjon.

Men nei, ts, det er ikke spesielt urenslig å la katten spise byttet inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge de ikke drar med seg byttet rundt i huset, og man vasker over der hvor de har spist, syns jeg ikke nødvendigvis det er urenslig. Men jeg må si jeg ville syns det var ganske ekkelt, og noe jeg ville gjort mye for unngå om det var mine katter. Som besøkende ville jeg ikke sagt noe, men jeg ville ikke akkurat sittet og sett på heller. Så som katteeier bør man ha litt forståelse for at ikke alle besøkende syns sånt er like koselig, så spørsmålet er jo om man kan få katten til å ta ut byttet dersom man har besøk, selv om den får lov til vanlig, eller blir det bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...