Gå til innhold

Kunne du klart å bodd slik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i leilighet med mindre takhøyde enn det, det var ikke noe problem annet enn for enkelte venner av meg som er over 2 meter på strømpelesten... de måtte bøye seg for å komme gjennom dørene og slo seg litt noen ganger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo veldig praktisk når du skal vaske taket da. ;)



Anonymous poster hash: 56643...c22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg måle. Er mer enn 220 her, kanskje 240 (kunne ikke måle lenger, hehe). Og tenker på det som ganske passe under taket, men trodde egentlig at det var litt under normalen. Soverom er lavere, men der sover man jo bare. Så jeg vet ikke, tror kanskje jeg hadde følt det hadde vært lavt, selv om jeg er under 160. Vet i alle fall en sier at en lettere kan bli deprimert og føle seg innestengt om det er lavt under tak, men det kommer sikkert an på romfølelse generelt og individet :)



Anonymous poster hash: be0c2...4b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har takhøyde på rundt 220-225 i leiligheten min, tenker ikke over at det er lavt. Det hadde i hvert fall ikke stoppet meg om jeg elsket alt annet ved boligen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo vesentlig mindre kostnader til oppvarming da, når det er så lavt under taket. :)

Anonymous poster hash: 296e2...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for så mange hjelpsomme svar! Oppdaget nå at det på kjøkkenet og stua er 230 og alle andre rom 220, så da er det jo ikke såå ille :) Leiligheten er veldig lys og stor, så tror ikke takhøyden kommer til å plage meg :)



Anonymous poster hash: a1f48...289
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd i et gammelt hus med lavere takhøyde enn det, og det var egentlig kun et problem når høye personer skulle gå ned trappa. Da måtte de bøye nakken for ikke å skalle. Men så lenge du ikke har trapp gjør det vel ikke så mye.

Anonymous poster hash: cf41c...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har undersøkt at denne leiligheten er godkjent å bruke som bolig?

Kan bli en stor og kostbar sak å kjøpe en leilighet som avviker fra normal takhøyde dersom den ikke er godkjent til boligformål av kommunen.

Anonymous poster hash: ec7e5...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres lavt ut. Hva slags leilighet er det? Om det er ombygd kjeller eller gammelt hus el. ville jeg sjekket om den faktisk er godkjent som boligareal....

Anonymous poster hash: 0232f...ca7

Hvorfor skulle ikke det godkjennes? Hva er verste konsekvens av 35 cm over hodet ditt? At du skaller i taket hvis du tar er spensthopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Hvorfor skulle ikke det godkjennes? Hva er verste konsekvens av 35 cm over hodet ditt? At du skaller i taket hvis du tar er spensthopp?

Fordi det stilles krav til rom som skal regnes som boareal. Det har bla med inneklima å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard takhøyde er 2,40.Så det er jo ikke store avviket fra "normalen". Jeg hadde fint klart å bodd med ett 20 cm lavere tak her jeg bor i hvertfall :-)



Anonymous poster hash: 40ccd...95a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det stilles krav til rom som skal regnes som boareal. Det har bla med inneklima å gjøre.

Gjelder ikke det hovedsaklig for nybygg? Mange eldre hus (som det jeg bor i) har lavere takhøyde, de kan jo ikke akkurat si at gamle hus plutselig ikke skal være godkjent som boliger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

220 er minstekravet for at takhøyden skal være godkjent som bolig. Ser ikke problemet, men så er jeg 161 også da :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i ett eldre bittelite hus med kun 2m takhøyde... Har aldri trivdes så godt noe sted.... Eneste som er dritt med det er når du skal ha inn/ut møbler, og må ta ting på høykant igjennom dører ;) Men det skjer jo stort sett bare når man flytter inn eller ut :)



Anonymous poster hash: bc5eb...38e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!! Da har jeg endelig klart å bestemme meg :danse::blomst::bolledeig:



Anonymous poster hash: a1f48...289
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://www.drammen.kommune.no/no/Tjenester/Bolig-og-eiendom/Byggesak/Ofte-stilte-sporsmal/

Her har du mye relevant lesestoff. Går greit inntil du får en vannskade eller en brann. Da kommer forsikringsselskapet til å grave. I verste fall står du med et nedbrent hus og ingen forsikring.

Anonymous poster hash: ec7e5...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

https://www.drammen.kommune.no/no/Tjenester/Bolig-og-eiendom/Byggesak/Ofte-stilte-sporsmal/

Her har du mye relevant lesestoff. Går greit inntil du får en vannskade eller en brann. Da kommer forsikringsselskapet til å grave. I verste fall står du med et nedbrent hus og ingen forsikring.

Anonymous poster hash: ec7e5...895

Hva mener du her? At man ikke får igjen på forsikringen når takhøyden er 220 og 230 cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...