Gå til innhold

Vanndråpe fra ingenting - Forklaring?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter i sofaen og ser på TV sammen med min mor. For noen minutter siden plasket en vanndråpe ned på nakken min. Min mor hørte plasket og spurte hva det var.. Jeg tok hånden bak på nakken for å tørke det bort, og så at fingeren var våt.

Vi har kjent over hele taket her, og det er knusktørt.

Er det noen som har en forklaring på dette? Betyr en vanndråpe noe?

Jeg har ikke opplevd noe så usannsynlig før.

Var det en enormt STOR vanndråpe, siden din mor hørte PLASKET? Give me a break!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondensproblem og høy luftfuktighet tyder da på altfor god isolasjon slik at luften ikke får "sirkulert" utenfra? Et kjent problem i nyere bygg som er mye tettere enn de pleide å være, visstnok.

Nyere bygg har ike disse problemene fordi de har balansert ventilasjon.

Forholdet er det at kuldebroen, dvs. Der kald og varm luft møtes i vinduene/veggovergangen må isoleres bedre for å rlytte kuldebroen lengre ut i veggen. Når kuldebroen er for langt inne, pga. Dårlig isolering, blir det kondens.

Anonymous poster hash: 41c88...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det en enormt STOR vanndråpe, siden din mor hørte PLASKET? Give me a break!

Break granted.... Ta en pause fra å kommentere her også, så er du i mål.

Endret av Lypus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensproblem og høy luftfuktighet tyder da på altfor god isolasjon slik at luften ikke får "sirkulert" utenfra? Et kjent problem i nyere bygg som er mye tettere enn de pleide å være, visstnok.

Da er det ikke isolasjon som er problemet, men dårlig ventilasjon. Det er nettopp tykk isolasjon (+ naturligvis fuktsperre) som forhindrer at varm og fuktig inneluft får kontakt med tørr og kald uteluft, som i neste omgang produserer kondens.

En annen ting; fukten må komme ett sted fra. For eksempel pusten fra mennesker, damp fra kokkelering/bad, eller tørking av klær innendørs. Det siste er ett big no-no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...