Gå til innhold

Oslobunad med beltestakk - OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress

Når det gjelder grafferdrakt og ruteliv og råndastakk så har begge disse vært frigitte bunader, altså tillatt i bruk over hele landet. Jeg tror råndastakken fortsatt er frigitt, men at grafferdrakten ikke er det lenger. Man kan med andre ord ikke "arrestere" noen som bruker en gammel grafferdrakt eller en råndastakk uten tilknytning, rett og slett fordi de har vært andre "regler" knyttet til disse.

Dette kjenner eg att frå min eigen bunad - mor mi kjøpte ein Jorde-bunad (liknar på Grafferen, men er ikkje heilt lik), av di den var "frigitt"på 60-talet, då ho trong ein bunad som ikkje var så tung som den ho "sokna" til (Nordhordland).

Grøss, på sundag må eg ha han på meg att!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kjenner eg att frå min eigen bunad - mor mi kjøpte ein Jorde-bunad (liknar på Grafferen, men er ikkje heilt lik), av di den var "frigitt"på 60-talet, då ho trong ein bunad som ikkje var så tung som den ho "sokna" til (Nordhordland).

Grøss, på sundag må eg ha han på meg att!

Jepp, det var flere bunader som var frigitt på den tiden, først og fremst fordi det ikke fantes nok bunader til å "dekke" hele Norge. Da er det litt farlig, om man ikke kjenner til det, å begynne å anklage folk for å bruke en bunad de ikke har tilknytning til. På den tiden da vi hadde flere frigitte bunader hadde jo Bunadsnemda, sin glansperiode også, og de kunne nekte deg å kjøpe "feil" bunad, så det er ingen grunn til å begynne å stille vanskelige spørsmål til en oslodame som kjøpte sin grafferdrakt på 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

På den tiden da vi hadde flere frigitte bunader hadde jo Bunadsnemda, sin glansperiode også, og de kunne nekte deg å kjøpe "feil" bunad, så det er ingen grunn til å begynne å stille vanskelige spørsmål til en oslodame som kjøpte sin grafferdrakt på 60-tallet.

Mor mi hadde stroke på einkvar test om tilknyting til Jorde-bunaden i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor mi hadde stroke på einkvar test om tilknyting til Jorde-bunaden i alle fall!

Hehe, det samme hadde min mor gjort mht grafferbunaden sin.

Anonymous poster hash: b40ef...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever.

Tror det hele handler om en bygdementalitet. Folk fra bygda liker å vite alt om "naboen" og vil helst stikke nesa si i alt. Når de møter en i bunad kan de pinpointe hvor personen kommer fra og skal bort å spørre å grave. Også blir de snurt når personen ikke har "riktig" tilknytning også godter de seg over det, synes det er hysterisk morsomt osv samtidig som de gelvgodt hever hodet fordi de selv har "riktig" bunad. Kvalmt. Vitner om litt tomme liv. Skadefryd og smålighet er noe som bør legges igjen hjemme på nasjonaldagen. Spesielt når det kommer til noe så trivielt som bunader

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Om jeg ser noen her jeg bor med samme bunad som meg så går jeg bort og spør hvor de kommer fra. Ikke fordi jeg er interessert i å henge ut noen, men fordi jeg forventer å få snakke med noen jeg har noe til felles med. Bunaden representerer nemlig en helt annen landsdel enn her jeg er født, oppvokst og fortsatt bosatt, og ved å snakke med andre som bruker denne bunaden så har jeg opplevd å møte folk som kjenner til mine slektninger, som fortsatt er bosatt i denne delen av landet, og som kjenner til de ulike bygdene i området, som folk uten tilknytning kanskje ikke har hørt om engang. For meg er det litt av sjarmen med en bunad, at man plutselig kan føle en tilhørighet til fremmede mennesker, som kanskje viser seg å ikke være så fremmede likevel.

Og bare sånn for ordens skyld så er min bunad arvet, og kommer fra mammas hjemsted, så jeg har tilknytning nok, og jeg kommer fra en middels stor by, så for min del vil jeg vel ikke akkurat si det handler om bygdementalitet.

Edit: Rettet skrivefeil

Endret av Skogkatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beltestakken er Telemark,og Oslo har egen bunad. Sånn er det. Er noe annet om det er snakk om tilknytting.Selvfølgelig må de på vestkanten være fornøyd med egen bunad, men det er trossalt over 400 i Norge så det er lurt å sjekke nøye på hvilke bunader man har tilknytting til.

Er ikke fra Oslo, men er det beltestakken som det er aller mest av i Oslo på 17 mai?

Anonymous poster hash: f0bf2...921

Slik jeg har forstått det så har ikke Oslo noen bunad. Kun en drakt produsert av Steen og Strøm på 40-tallet 😔

Ts

Anonymous poster hash: de238...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så har ikke Oslo noen bunad. Kun en drakt produsert av Steen og Strøm på 40-tallet 😔

Ts

Anonymous poster hash: de238...611

;) ;) !

Det er blitt en bunad nå.

Anonymous poster hash: 28af3...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så har ikke Oslo noen bunad. Kun en drakt produsert av Steen og Strøm på 40-tallet

Ts

Anonymous poster hash: de238...611

Det er formelt sett en bunad.

Men for meg er den intet annet enn en overpriset reklameartikkel for nevnte kjøpesenter ettersom drakten ble lansert i forbindelse med dets 150-års jubileum.

Dessuten har ingen bunad med respekt for seg selv pannebånd!

Basta.

Anonymous poster hash: b40ef...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her påstår hun den samme bunaden er jubileumsdrakten for Oslo fra 900års jubileet til byen som ble markert i 1950, også...

Noe den iallefall ikke er. :fnise:

http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=261

Edit:

Hmm.

Her er en kvinnebunad FRA Lundeby...

(Hvor ligger Lundeby hen i Hedmark, egentlig? :ironi: )

http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=100

Den ble kjempelekker med 15 cm høye sorte platålakkpumps. Heia Oslo, landsdelen for de tacky med stor T.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser noen her jeg bor med samme bunad som meg så går jeg bort og spør hvor de kommer fra. Ikke fordi jeg er interessert i å henge ut noen, men fordi jeg forventer å få snakke med noen jeg har noe til felles med. Bunaden representerer nemlig en helt annen landsdel enn her jeg er født, oppvokst og fortsatt bosatt, og ved å snakke med andre som bruker denne bunaden så har jeg opplevd å møte folk som kjenner til mine slektninger, som fortsatt er bosatt i denne delen av landet, og som kjenner til de ulike bygdene i området, som folk uten tilknytning kanskje ikke har hørt om engang. For meg er det litt av sjarmen med en bunad, at man plutselig kan føle en tilhørighet til fremmede mennesker, som kanskje viser seg å ikke være så fremmede likevel.

Og bare sånn for ordens skyld så er min bunad arvet, og kommer fra mammas hjemsted, så jeg har tilknytning nok, og jeg kommer fra en middels stor by, så for min del vil jeg vel ikke akkurat si det handler om bygdementalitet.

Edit: Rettet skrivefeil

Med andre ord mener du at folk i klær som ligner dine har noe til felles med deg og at dette må kunne forventes.

Lurer på hvor mange jeg har ting til felles med når jeg går rundt i dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser noen her jeg bor med samme bunad som meg så går jeg bort og spør hvor de kommer fra. Ikke fordi jeg er interessert i å henge ut noen, men fordi jeg forventer å få snakke med noen jeg har noe til felles med. Bunaden representerer nemlig en helt annen landsdel enn her jeg er født, oppvokst og fortsatt bosatt, og ved å snakke med andre som bruker denne bunaden så har jeg opplevd å møte folk som kjenner til mine slektninger, som fortsatt er bosatt i denne delen av landet, og som kjenner til de ulike bygdene i området, som folk uten tilknytning kanskje ikke har hørt om engang. For meg er det litt av sjarmen med en bunad, at man plutselig kan føle en tilhørighet til fremmede mennesker, som kanskje viser seg å ikke være så fremmede likevel.

Og bare sånn for ordens skyld så er min bunad arvet, og kommer fra mammas hjemsted, så jeg har tilknytning nok, og jeg kommer fra en middels stor by, så for min del vil jeg vel ikke akkurat si det handler om bygdementalitet.

Edit: Rettet skrivefeil

Noe til felles med? Mange arver bunader og har dermed ingen tilknytning til stedet bunaden er fra...

Jeg har min mormors bunad men har veldig liten personlig tilknytning til Telemark selvom store deler av slekten på både far og mor sin side er derifra. Mormor vokste opp der, fikk bunaden etter krigen, flyttet til Oslo for å studere og både jeg og min mor er født og oppvokst i Oslo. Jeg, og til og med hun har ikke vært noe særlig i Telemark. Du hadde blitt skuffet om du kom bort til meg i håp om å ha noe til felles da. Likevel har jeg full "rett" til å bruke denne bunaden...

I Oslo ser man bunader fra hele landet (faktisk få Oslobunader) og man kan ikke forvente å "bonde" på den måten over en bunad da veldig mange arver eller velger utifra hvor slekten er fra.

Anonymous poster hash: b1256...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Noe til felles med? Mange arver bunader og har dermed ingen tilknytning til stedet bunaden er fra...

Jeg har min mormors bunad men har veldig liten personlig tilknytning til Telemark selvom store deler av slekten på både far og mor sin side er derifra. Mormor vokste opp der, fikk bunaden etter krigen, flyttet til Oslo for å studere og både jeg og min mor er født og oppvokst i Oslo. Jeg, og til og med hun har ikke vært noe særlig i Telemark. Du hadde blitt skuffet om du kom bort til meg i håp om å ha noe til felles da. Likevel har jeg full "rett" til å bruke denne bunaden...

I Oslo ser man bunader fra hele landet (faktisk få Oslobunader) og man kan ikke forvente å "bonde" på den måten over en bunad da veldig mange arver eller velger utifra hvor slekten er fra.

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Men du har jo tilknyting til bunaden din, då! Og så ville vi (eller, ikkje vi, for eg har jo ikkje beltestakk og ville dermed ikkje snakka til nett deg, men du tek sikkert poenget?) hatt ein interessant samtale om arva bunader, og kor triveleg det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du har jo tilknyting til bunaden din, då! Og så ville vi (eller, ikkje vi, for eg har jo ikkje beltestakk og ville dermed ikkje snakka til nett deg, men du tek sikkert poenget?) hatt ein interessant samtale om arva bunader, og kor triveleg det er.

Hehe har ikke beltestakk. Men ja, er bare vant til at folk spør hvor bunaden er fra og ikke hvor jeg er fra. Kanskje fordi man er vant til at Oslofolk er fra all over the place i tillegg til Oslo :P men ellers synes jeg det er hyggelig å prate om bunaden min :)

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hehe har ikke beltestakk. Men ja, er bare vant til at folk spør hvor bunaden er fra og ikke hvor jeg er fra. Kanskje fordi man er vant til at Oslofolk er fra all over the place i tillegg til Oslo :P men ellers synes jeg det er hyggelig å prate om bunaden min :)

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Åja, sorry, eg misoppfatta det. Men det er jo ikkje så viktig, poenget var jo uansett at ein ville prata litt om bunaden og slekta, då. Eg synest også det er triveleg, sjølv om eg jo støtt hamnar i den situasjonen at eg må forklare kvifor eg har ein bunad utan tilknyting til staden, berre til bunaden (arv, som deg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sorry, eg misoppfatta det. Men det er jo ikkje så viktig, poenget var jo uansett at ein ville prata litt om bunaden og slekta, då. Eg synest også det er triveleg, sjølv om eg jo støtt hamnar i den situasjonen at eg må forklare kvifor eg har ein bunad utan tilknyting til staden, berre til bunaden (arv, som deg!).

Hehe ja jeg forstår :) i Oslo så slipper man i større grad unna det, men man får jo mulighet til å prate om selve bunaden for det. Det er jo veldig hyggelig 😊

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med andre ord mener du at folk i klær som ligner dine har noe til felles med deg og at dette må kunne forventes.

Lurer på hvor mange jeg har ting til felles med når jeg går rundt i dress.

Det er ikke akkurat noe nytt og revolusjonerende at man kommuniserer gjennom de klærne man velger å kle seg i. Gjennom historien, og i noen tilfeller fortsatt i våre dager, har man gjennom klær blant annet vist politisk ståsted, religiøs overbevisning, sivilstatus, rang og klasse, etnisitet og yrke. Noen av gruppene man kan vise tilhørighet til er mindre enn andre, noen er veldig små, andre veldig store.

Når jeg eier en bunad fra en lett definerbar region, som heller ikke er så stor at det gjør noe, går jeg bort og snakker med andre som bruker denne bunaden, ja. Jeg tenker at på et eller annet nivå har vi noe til felles, ikke sånn at jeg forventer at vi skal være sjelevenner, men sånn at vi har noe felles grunn å stå på. I mitt tilfelle holder det med at de har hørt om mammas hjemsted, og det har de fleste med en eller annen tilknytning til regionen, mens mange uten tilknytning ikke aner at det eksisterer før jeg peker det ut på at kart. Skulle jeg møte noen som har arvet sin bunad, men aldri har satt sine ben i denne regionen, kunne vi fortsatt hatt en hyggelig samtale med denne personen, kanskje jeg kjenner til familienavnet, eller gården hennes familie kommer fra for noen generasjoner tilbake, for eksempel. Hadde jeg møtt noen som hadde valgt bunaden bare fordi den var så fin, hadde vi sikkert fortsatt kunnet snakket litt om bunaden, men jeg ville himle med øynene inni meg.

Hadde jeg hatt for eksempel kystdrakten, hadde det ikke vært naturlig å ta kontakt med andre jeg hadde sett med den, rett og slett fordi den representerer et mye større og mer diffust område, en bruker kan komme fra Hvaler, en annen kan komme fra Karmøy. Omtrent like mye mening hadde det gitt for deg å ta kontakt med en annen mann i dress, men det regner jeg med du også skjønner, du bare prøver å være vrang.

Edit: Skrivefeil

Endret av Skogkatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe til felles med? Mange arver bunader og har dermed ingen tilknytning til stedet bunaden er fra...

Jeg har min mormors bunad men har veldig liten personlig tilknytning til Telemark selvom store deler av slekten på både far og mor sin side er derifra. Mormor vokste opp der, fikk bunaden etter krigen, flyttet til Oslo for å studere og både jeg og min mor er født og oppvokst i Oslo. Jeg, og til og med hun har ikke vært noe særlig i Telemark. Du hadde blitt skuffet om du kom bort til meg i håp om å ha noe til felles da. Likevel har jeg full "rett" til å bruke denne bunaden...

I Oslo ser man bunader fra hele landet (faktisk få Oslobunader) og man kan ikke forvente å "bonde" på den måten over en bunad da veldig mange arver eller velger utifra hvor slekten er fra.

Anonymous poster hash: b1256...d4c

Men jeg regner med at du med din familiebakgrunn for eksempel vil kunne gi et greit svar på hvor i Telemark familien din opprinnelig kommer fra. Og da er jo samtalen i gang, og noen ganger viser det seg at man har en felles grunn å stå på, som felles kjennskap til en familiegård for eksempel. Og hadde du ikke hatt det, så har du fortsatt tilknytning til og kunnskap om bunaden din, og da kunne vi snakket om det. Arvebunad er alltid lov, uansett.

Nå har jeg i min tid ikke truffet så mange som kun har valgt en bunad fordi den er fin, men min erfaring er at disse gjerne ikke har noe bevisst forhold til sin bunad. De som har en eller annen form for tilknytning er mye mer bevisste, enten de har kjøpt, arvet eller fått sin bunad, og da finnes det også mye mer å snakke om.

Forresten har jeg også opplevd at andre har tatt kontakt med meg på grunn av bunaden, så jeg tror ikke det er så uvanlig, men kanskje det er fordi jeg kommer fra en mindre by og etiketten her er annerledes, hva vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat noe nytt og revolusjonerende at man kommuniserer gjennom de klærne man velger å kle seg i. Gjennom historien, og i noen tilfeller fortsatt i våre dager, han man gjennom klær blant annet vist politisk ståsted, religiøs overbevisning, sivilstatus, rang og klasse, etnisitet og yrke. Noen av gruppene man kan vise tilhørighet til er mindre enn andre, noen er veldig små, andre veldig store.

Når jeg eier en bunad fra en lett definerbar region, som heller ikke er så stor at det gjør noe, går jeg bort å snakker med andre som bruker denne bunaden, ja. Jeg tenker at på et eller annet nivå har vi noe til felles, ikke sånn at jeg forventer at vi skal være sjelevenner, men sånn at vi har noe felles grunn å stå på. I mitt tilfelle holder det med at de har hørt om mammas hjemsted, og det har de fleste med en eller annen tilknytning til regionen, mens mange uten tilknytning ikke aner at det eksisterer før jeg peker det ut på at kart. Skulle jeg møte noen som har arvet sin bunad, men aldri har satt sine ben i denne regionen, kunne vi fortsatt hatt en hyggelig samtale med denne personen, kanskje jeg kjenner til familienavnet, eller gården hennes familie kommer fra for noen generasjoner tilbake, for eksempel. Hadde jeg møtt noen som hadde valgt bunaden bare fordi den var så fin, hadde vi sikkert fortsatt kunnet snakket litt om bunaden, men jeg ville himle med øynene inni meg.

Hadde jeg hatt for eksempel kystdrakten, hadde det ikke vært naturlig å ta kontakt med andre jeg hadde sett med den, rett og slett fordi den representerer et mye større og mer diffust område, en bruker kan komme fra Hvaler, en annen kan komme fra Karmøy. Omtrent like mye mening hadde det gitt for deg å ta kontakt med en annen mann i dress, men det regner jeg med du også skjønner, du bare prøver å være vrang.

Takk for utfyllende svar.

(Jeg syns det er vrangt å himle med øynene fordi noen syns en bunad er så fin at de vil gå med den, bare fordi man selv syns man skal ha "eiendomsretten" til nevnte plagg pga postadressen til familien sin...Men det er nu meg.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar.

(Jeg syns det er vrangt å himle med øynene fordi noen syns en bunad er så fin at de vil gå med den, bare fordi man selv syns man skal ha "eiendomsretten" til nevnte plagg pga postadressen til familien sin...Men det er nu meg.)

Og jeg vet jeg er litt sær på det, men jeg er ikke sær på så mange andre ting, så jeg tenker at det er "lov". :-)

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden så er jeg også ganske så generøs med hva som er nok tilknytning. For eksempel kjenner jeg en som kommer fra et sted hvor hun ikke liker bunaden, hun har ingen familiær tilknytning til andre steder. En god venninne av henne har spesialisert seg på å sy en bunad som hører hjemme et helt annet sted i landet, og til 40-årsdagen sin fikk hun denne bunaden av venninnen. Hun har vært i området mange ganger, og kan mye om bunaden på grunn av venninnen, og man takker ikke nei til noe man får i gave. Jeg synes hun har nok tilknytning til sin bunad, og skulle jeg møte et lignende tilfelle ute en 17.mai, så hadde jeg fortsatt ment at det er nok tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...