Gå til innhold

Oslobunad med beltestakk - OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det som står der er løgn. Det er en beltestakk, og den er slett ikke utviklet til Husflidens 60-årsjubileum, som de hevder.



Anonymous poster hash: b40ef...19a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Jeg syns den bunaden er så fin!



Anonymous poster hash: 16ce0...d95
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange linker til denne siden her, så jeg vil egentlig bare bruke anledningen til å advare mot bedriften. Dette er sannsynligvis den minst seriøse av alle bunadprodusenter i hele Norge, det er ingen hemmelighet at jeg ikke er fan av Norske Bunader, men der foregår i alle fall til på riktig vis.

Det er en dame fra Russland som driver Bunader Oslo, og jeg tviler ikke et sekund på at hun er en dyktig syerske, men hun kan ingenting om bunader, eller seriøs forretningsdrift for den del. Hun har flere ganger blitt tatt for å stjele bilder fra andre, blant annet Norsk Flid og Magasinet Bunad. Når det blir oppdaget fjerner hun ikke bildene uten videre, hun krangler å påstår at de er hennes. Jeg har hørt rykter om at det har vært advokat inne i bildet, men jeg vet ikke om det stemmer.

En periode reklamerte hun for at hun sydde rekonstruert ringeriksbunad for både menn og kvinner, men det er bare en mann i hele Norge som syr disse, og det er samme mann som rekonstruerte dem. Han var involvert i en langvarig krangel med henne før han til slutt fikk henne til å fjerne disse bunadene fra nettsiden. En gang dro han til adressen i Bygdøy Allé som hun har oppgitt på nettet for å konfrontere henne personlig, men der var det ingen som kjente til henne. Ingen kjente navnet og ingen kjente heller til i dame i nærheten som sydde bunader, så med mindre han var uheldig med de menneskene han snakket med den gangen, er dette en fiktiv adresse.

Nei TS, du bør ikke bruke beltestakken om du ikke har røtter i Telemark. Det som sannsynligvis har skjedd her er at hun som driver har misforstått begrepet Oslo 3-bunaden, som den jo ofte kalles fordi damene på vestkanten alle ser ut til å ha nær slekt i Telemark.

Bare vær så snill å hold dere unna, det er egentlig bare det jeg vil si.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Dette er vel beltestakk fra Telemark og har ingen verdens ting med Oslo å gjøre? :klo:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, akkurat når det gjelder bunader skulle jeg gjerne ønske at jeg var fra Telemark. Beltestakken er den peneste bunaden, særlig den i lilla.



Anonymous poster hash: 10fd0...cd6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Åh, akkurat når det gjelder bunader skulle jeg gjerne ønske at jeg var fra Telemark. Beltestakken er den peneste bunaden, særlig den i lilla.

Anonymous poster hash: 10fd0...cd6

Bare husk at det finnes ikke 'den i lilla' som en standard betestakk.

Dette ettersom det kun er snittet som er fast. Farver, mønster og de eventuelle bånd (eller broderi) på forkledet.

Valgmulighetene er veldig store, og mange lesser på med mengder av bånd på forkledet så enkelte av dem ser mer ut som et amerikansk juletre.

Farver i broderiene, farver i beltet, farver i vippebandet og forklebåndene (som forkledet knytes med og som henger ned under det brede beltet foran).

Det tar sin tid å velge det som er rett for den enkelte dersom man ikke skal ha en blåkopi av noe man har sett på noen andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akerdrakten er kjempesøt! Det er en rekonstruert drakt basert på funn av gamle stoffer, og den som nok er mest riktig historisk i Oslo-området. http://www.dennorskehusfliden.no/?aid=9083309

Både den lyseblå og den sorte jubileumsdrakten er designet uten historiske funn i bunnen.



Anonymous poster hash: a5234...b78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig så nøye? Først trodde jeg det bare var svart/hvitt - enten er det ekte/riktig eller ikke. Da tenkte jeg at jeg absolutt kom til å holde meg innenfor det rette/riktige. Så leser jeg rundt og skjønner at 'alle' uansett er uenige.. Og for Norske Husflid (heller hva det heter) så er selv ikke den lyseblå som kalles oslobubad en ekte bunad - kun en drakt laget på 40-tallet av Steen og Strøm..

Vet ikke helt hva jeg gjør.. Det er Desverre ikke aktuelt med den fra Akershus.. Da går jeg heller i grelle 17.mai- kjoler resten av livet.. 😔 TS

Anonymous poster hash: de238...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk heller jubileumsdrakten fra Eva Lie eller hundreårsdrakten fra samme designer.

http://www.evalie.no/

De har også noe de kaller fantasistakker. Selv har jeg drakt fra dem. Den norske bunader greia er et dårlig firma med dårlig produksjon på klærne.

I.f.t bunadspolitiet så kan de klappe igjen for den Oslobunaden er "bare"litt over 60år,den ble skapt i 1947. Før det hadde ikke Oslo en egen bunad. Jubileumsdrakten er fra år 2000 og er en like fullverdig Oslodrakt som den gørrstygge lyseblå Oslobunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest norah

Men er det egentlig så nøye? Først trodde jeg det bare var svart/hvitt - enten er det ekte/riktig eller ikke. Da tenkte jeg at jeg absolutt kom til å holde meg innenfor det rette/riktige. Så leser jeg rundt og skjønner at 'alle' uansett er uenige.. Og for Norske Husflid (heller hva det heter) så er selv ikke den lyseblå som kalles oslobubad en ekte bunad - kun en drakt laget på 40-tallet av Steen og Strøm..

Vet ikke helt hva jeg gjør.. Det er Desverre ikke aktuelt med den fra Akershus.. Da går jeg heller i grelle 17.mai- kjoler resten av livet.. TS

Anonymous poster hash: de238...611

Ja, det er så nøye.

Hold deg heller til noen som vet hva de holder på med og ikke lager ville fantasidrakter som de kaller bunad. De seriøse som lager festdrakter vet også hva de holder på med, og kaller det ikke bunad.

Velg ekte bunad, grafferdrakt eller en festdrakt som ikke fremstår som å være noe annet.

Skal du ha bunad velger du Husfliden eller kjøper brukt. Kjøp heller en norsk ekte bunad fra et sted du ikke har røtter enn å kjøpe en tulledrakt og støtte opp om falsk villedende markedsføring.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akerdrakten er kjempesøt! Det er en rekonstruert drakt basert på funn av gamle stoffer, og den som nok er mest riktig historisk i Oslo-området. http://www.dennorskehusfliden.no/?aid=9083309 Både den lyseblå og den sorte jubileumsdrakten er designet uten historiske funn i bunnen. Anonymous poster hash: a5234...b78

Jubileumsdrakten er jo inspirtert av stoffer og symåte fra Hjula veveri som ligger MIDT i Oslo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er så nøye.

Hold deg heller til noen som vet hva de holder på med og ikke lager ville fantasidrakter som de kaller bunad. De seriøse som lager festdrakter vet også hva de holder på med, og kaller det ikke bunad.

Velg ekte bunad, grafferdrakt eller en festdrakt som ikke fremstår som å være noe annet.

Skal du ha bunad velger du Husfliden eller kjøper brukt. Kjøp heller en norsk ekte bunad fra et sted du ikke har røtter enn å kjøpe en tulledrakt og støtte opp om falsk villedende markedsføring.

Så hva er den ekte - når jeg googler finner jeg både 'Husfliden', 'Norges Husflidlag', 'Husfliden AS', 'Norsk Flid Husflid' etc....

Ts

Anonymous poster hash: de238...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg går på nettsiden 'dennorskehusfliden' så har de ikke engang et alternativ for Oslo.. Ts

Anonymous poster hash: de238...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfliden leverer verken Oslobunad eller jubileumsdrakt.

Oslobunaden produseres vel fremdeles bare av Steen & Strøm, men de selger også materialpakker. De har systue i Akersgata 47.

Jubileumsdrakta for Oslo får du hos Heimen eller Haugtussa. Tror ikke det er andre som syr denne. Vet ikke om det er mulig å få materialpakker.



Anonymous poster hash: 59c96...814
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det er Desverre ikke aktuelt med den fra Akershus..

Anonymous poster hash: de238...611

Kvifor ikkje? Det er romeriksbunad du tenkjer på, er det ikkje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...