Gå til innhold

læreryrket


zse09

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker på å utdanne meg som lærer, men hører mye forskjellige ting om yrket.

Mange sier at det er gøy, andre sier at lønna er dårlig. Har ei venninne med to foreldre som er lærere, de sier at jeg ikke burde..

Personlig synes jeg det hørtes veldig gøy ut, å lære en menneske skrive og lese. :)

Så er det noen lærere der ute?

Jeg skjønner jo at det varierer fra sted til sted og hvilken skole.. Men generelt, er bra yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Bjørg_*

Læreryrket er kjempekoselig og triveli! Veldig god lønn, mange snille barn og kjempekoselige kolleger! Dagene starter i hall ni tida, og slutter ofte i ett-tre-tida. Beste yrket som finns i det landet her! Skjønne ikke all klaginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig givende yrke. Lønna er ikke dårlig heller. Det er først når en sammenligner med andre som har like lang høyskole- eller universitetsutdanning, at man kan si at lærere tjener lite.

Yrket er veldig tidskrevende. I tillegg til undervisningstimene, skal en ha friminuttsvakter, møter med kollegaer, rektor, foreldre og ppt, skriftligføre alt du gjør, dokumentere elevers utvikling, drive konfliktløsning og unngå konflikter, og selvsagt også planlegge kommende undervisningstimer, lage planer langt frem i tid, og sørge for at alle dine 60 elever får tilpassa opplegg til enhver tid.

Alt i tillegg til undervisningen og elevhåndteringen er det som er stress. Yrket er mer "byråkratisert" enn menigmann tror/kan tenke seg.

Bortsett fra dette er det å være lærer veldig givende. Du er en veldig betydningsfull voksen i barnas liv, og kan dele gleder og sorger med dem. Barn er utrolig herlige; de er så ekte i alt de foretar seg.

Om du brenner for å utvikle barn, lære dem nye fag og la dem ta del av vår enorme kunnskapssekk (et viktig holdningsgrunnlag), så synes jeg at du fortsatt burde vurdere læreryrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreryrket er kjempekoselig og triveli! Veldig god lønn, mange snille barn og kjempekoselige kolleger! Dagene starter i hall ni tida, og slutter ofte i ett-tre-tida. Beste yrket som finns i det landet her! Skjønne ikke all klaginga.

Dette er, som du sikkert skjønner, bare en som har det litt artig på PCen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stortrives som lærer. Det er veldig utfordrende og tilfredstillende å jobbe med så mange ulike barn med så mange ulike behov. Lønna er helt grei, verken for lite eller for mye. Arbeidsmengden er stor de ukene man jobber, og derfor kan man avspasere i skoleferiene.

Det vanskeligste i jobben er å føle at man strekker til, å kunne legge bort jobben når man er hjemme (det er jo faktisk barn man har med å gjøre, og en får høre mye som vil plage en) og å bevare en positiv holdning til seg selv og yrket når "alle" har en (negativ) mening om lærere (som oftest ikke har bunn i virkeligheten.)

Om du er usikker på om det er noe du virkelig ønsker vil jeg anbefale deg å prøve deg som vikar. Det vil jo ikke bli helt likt en lærers hverdag, men man vil få et visst inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives kjempegodt på videregående, men jeg tror barne- og ungdomsskolen hadde blitt for krevende på meg. All ære til dem som faktisk holder ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er best å være videregående-lærer tror jeg.

På de beste videregående skolene er elevene modne, voksne og disiplinerte, villige til å lære og greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, men orker ikke mer nå.

Jobb fra 08 til 16 hver dag. Så hjem for å lage middag, være litt sosial med familien og kanskje se nyhetene på tv eller treffe venner. Så er det 2-4 timer planlegging/etterarbeid utpå kvelden de fleste dager. I perioder med foreldresamtaler tar det naturligvis enda mer tid.

Riktignok får man avspasere i jula, påsken, vinterferie, sommerferie osv, men det er ikke verdt det for min del. Jeg mister så mye ellers i året, for så å være utslitt når de såkalte feriene kommer. Skal man trives som lærer må det nesten være et kall. Å "bare" ha det som jobb er lite motiverende. Man sliter med å få til det man skal, fordi man ofte står alene med 25-30 elever og ikke makter å tilrettelegge undervisningen for den enkelte. Noen har ADHD, noen har dysleksi, noen blir mobbet, noen er uoppdragne osv. Midt oppi alt dette står læreren og skal holde orden på alt. Mens skoleledelsen sitter og toer sine hender og beklager at de ikke har mer ressurser til rådighet.

:sukk:

For meg handler det ikke om lønn i det hele tatt. Om jeg hadde fått to millioner i året hadde jeg likevel neppe holdt ut som lærer i mer enn noen få år slik ståa er her.

Men så har jeg jobbet på to store og utsatte skoler midt i byen. Kanskje hadde jeg trivdes bedre på en liten skole. Jeg vet ikke annet enn at jeg har mistet motet fullstendig og nå legger læreryrket på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, men orker ikke mer nå.

Jobb fra 08 til 16 hver dag. Så hjem for å lage middag, være litt sosial med familien og kanskje se nyhetene på tv eller treffe venner. Så er det 2-4 timer planlegging/etterarbeid utpå kvelden de fleste dager. I perioder med foreldresamtaler tar det naturligvis enda mer tid.

Det var lange arbeidsdager, i verste fall en arbeidsuke på 60 t +. Jobber alle lærere så mye?

Jeg jobber i barnepsykiatrien, og på de aller fleste skoler har jeg til gode å treffe lærere etter kl. 14.00. Vet at det er ulik kjernetid på ulike skoler, men det virker som mange lærere jobber hjemme etter kl. 14.00. Og det er bra det da, for hverdagen din høres helt forferdelig ut.

Ikke særlig god reklame for læreryrket ihvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna er ikke dårlig heller. Det er først når en sammenligner med andre som har like lang høyskole- eller universitetsutdanning, at man kan si at lærere tjener lite.

Tøys. Lærere flest jobber i kommunal sektor. Sammenlikner man med andre grupper med tilsvarende (eller bedre) utdanning i den sektoren, med lærernes lønninger, er lærernes lønnsledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lærer, Vigdis
Det var lange arbeidsdager, i verste fall en arbeidsuke på 60 t +.

Nei dette hører nok med til ekstrem-unntakene...! (Om de er sanne...)

Har jobba som lærer i mange år, og gjennomsnittlig arbeidstid pr uke er for meg og de fleste av mine lærerkamerater 37,5 t - maks 40 av og til kanskje. Blir det noe over normalen tar vi det i avspasering og tillegg. Og vi har mye deilig fritid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette hører nok med til ekstrem-unntakene...! (Om de er sanne...)

Har jobba som lærer i mange år, og gjennomsnittlig arbeidstid pr uke er for meg og de fleste av mine lærerkamerater 37,5 t - maks 40 av og til kanskje. Blir det noe over normalen tar vi det i avspasering og tillegg. Og vi har mye deilig fritid :)

Det varierer nok litt fra skole til skole og fra klasse til klasse hvor mye man jobber. Har man en stor klasse, med mange som har behov for IOP, går veldig mye tid og krefter med til dette. Jeg har selv hatt en slik klasse og hadde jeg ikke fått avbrekk av sommerferie, hadde jeg nok blitt sykemeldt, for jeg var på det tidspunktet totalt overarbeidet og nedkjørt. I år er jeg ikke kontaktlærer, men faglærer i mye enklere klasser (ingen spesielle behov, ingen IOP-er) og så langt ser dette ut til å bli et år der jeg faktisk vil være i stand til å gjøre noe i feriene og ikke bare "komme meg til skolen begynner igjen".

Som lærer skjønner jeg heller ikke hva du mener at "Blir det noe over normalen tar vi det i avspasering og tillegg". Jeg får ikke overtidsbetalt og jeg har ikke mulighet til å avspasere timer (med mindre klassen og jeg jobber med noe sammen utover skoletid). Det jeg jobber med på egen hånd og som regnes som en del av forberedelsene eller møter får jeg ikke avspasert. Er det forskjell fra skole til skole på dette også? Jeg har også tilgode å forstå hvilke tillegg alle snakker om hele tiden. Kontaktlærertillegget var på rundt 10 000 kr i året (so not worth it) og utover det har jeg ikke sett snurten av et eneste tillegg. Min tittel er lektor med tillegg, men i denne sammenhengen er jo tillegg sidestilt med opprykk (altså et grunnfag i tillegg til master)

Når det gjelder hvor lenge lærerne er på skolen, vil dette ihvertfall variere fra klassetrinn til klassetrinn. På videregående holder klassene på til 8. time hver dag omtrent og dermed blir nødvendigvis veldig mange lærere på skolene til undervisningen er ferdig (kl. 16). Jeg vet ikke hvor lenge de holder på på ungdomsskolen, men på barneskolen er det vel en del korte dager. -Men bare fordi elever og lærere går hjem når skoledagen er over, så betyr det ikke at arbeidsdagen er over for lærernes del. På videregående har vi færre undervisningstimer og mer forberedelse per fag, men bare fordi jeg underviser 20 timer i uken, så betyr det ikke at jeg kun jobber 20 timer i uken. Får man elevene opp til eksamen (og det gjør man som regel på videregående), så går det en del ekstra tid til dette og de får jeg ikke avspasert eller ekstra betalt for (med mindre jeg melder meg som sensor for andre elever på andre skoler, men det regnes som en ekstern jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lange arbeidsdager, i verste fall en arbeidsuke på 60 t +. Jobber alle lærere så mye?

Jeg jobber i barnepsykiatrien, og på de aller fleste skoler har jeg til gode å treffe lærere etter kl. 14.00. Vet at det er ulik kjernetid på ulike skoler, men det virker som mange lærere jobber hjemme etter kl. 14.00. Og det er bra det da, for hverdagen din høres helt forferdelig ut.

Ikke særlig god reklame for læreryrket ihvert fall...

På skolen min har vi fast arbeidstid til 15/ 15.30, men et stort flertall er på jobb til ca. 16 hver dag. (Litt færre på fredag) En god del lærere jobber nok like mye som den som har skrevet innlegget, nettopp fordi de føler at de ikke strekker til og prøver å gjøre sitt beste for alle elevene. Dessverre må man innse at det ikke er mulig å tilrettelegge like mye som man ønsker uten å bli helt utbrent.

Nei dette hører nok med til ekstrem-unntakene...! (Om de er sanne...)

Har jobba som lærer i mange år, og gjennomsnittlig arbeidstid pr uke er for meg og de fleste av mine lærerkamerater 37,5 t - maks 40 av og til kanskje. Blir det noe over normalen tar vi det i avspasering og tillegg. Og vi har mye deilig fritid :)

Jeg skjønner heller ikke dette innlegget. Hva slags avspasering og tillegg får dere? Det ligger jo i arbeidstidsavtalen at man skal jobbe 42 timer i uken, og utover det får man strengt tatt ingenting igjen for. Få av mine kolleger jobber mindre enn 42 timer i uken- det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg jobba mellom 45 og 50 timar i veka då eg var lærar. Det beste er ungane, det er superkjekt! Det verste er skjemaveldet og foreldra... Kjem aldri til å vere lærar att, men skulle eg anbefale det til nokon (noko eg aldri ville gjort...) trur eg kanskje vgs er best, då verkar det meir fagorientert og litt mindre sosialarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og har både hatt det kjempefint og forferdelig på jobb. Er glad i å undervise og lære bort, men jeg trives best med vanlige klasser, føler at det blir for mye spes.ped. for meg i dagens skole - det kan jeg ikke nok om.

Jeg har gått over til et annet yrke, og har det mye mindre stressende, men jeg savner klasserommet og gode kolleger. Savner ikke møter, rapporter og foreldresamarbeid. Ikke det at jeg ikke liker foreldre, altså - de fleste er flotte og positive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utifra lærer-innleggene her høres det ut som en av de verste yrkene man kan velge. Stressende, ekstremt lange arbeidsuker, dårlig lønn og lite mestringsfølelse. Dette er ekstremt dårlig reklame for læreryrket.

Utifra det som her blir sagt forstår jeg ikke at noen i det hele tatt orker å være lærer (bortsett fra de som ser det som et kall da..)

Ville ihvertall aldri ha vurdert det, selv om jeg i utgangspunktet synes læreryrke virker både interessant og givende, utifra det som her blir sagt.

Er nok lurt å velge noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra lærer-innleggene her høres det ut som en av de verste yrkene man kan velge. Stressende, ekstremt lange arbeidsuker, dårlig lønn og lite mestringsfølelse. Dette er ekstremt dårlig reklame for læreryrket.

Utifra det som her blir sagt forstår jeg ikke at noen i det hele tatt orker å være lærer (bortsett fra de som ser det som et kall da..)

Ville ihvertall aldri ha vurdert det, selv om jeg i utgangspunktet synes læreryrke virker både interessant og givende, utifra det som her blir sagt.

Er nok lurt å velge noe annet.

Det er jo noen her som skriver at de har enkel hverdag da. Kanskje om man er så heldig å komme inn på små skoler med relativt enkle elevgrupper, at hverdagen blir mye enklere.. For min del som sagt er det stor forskjell fra år til år, avhengig av om jeg er kontaktlærer eller ikke og hvilke klasser jeg havner i. Det er i alle fall min konklusjon etter to år i yrket.

Endret av superlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreryrket er kjempekoselig og triveli! Veldig god lønn, mange snille barn og kjempekoselige kolleger! Dagene starter i hall ni tida, og slutter ofte i ett-tre-tida. Beste yrket som finns i det landet her! Skjønne ikke all klaginga.

Sier meg enig i denne :)

Jobbe på ei trivelig skole i distrikts-Norge og det er rom for å ha en lærer pr. 15.de barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra lærer-innleggene her høres det ut som en av de verste yrkene man kan velge. Stressende, ekstremt lange arbeidsuker, dårlig lønn og lite mestringsfølelse. Dette er ekstremt dårlig reklame for læreryrket.

Utifra det som her blir sagt forstår jeg ikke at noen i det hele tatt orker å være lærer (bortsett fra de som ser det som et kall da..)

Ville ihvertall aldri ha vurdert det, selv om jeg i utgangspunktet synes læreryrke virker både interessant og givende, utifra det som her blir sagt.

Er nok lurt å velge noe annet.

Samtidig som det er mye negativt knyttet til yrket så får man utrolig kontakt med mange, mange flotte barn, og får hjulpet dem i livet. Det er fantastisk givende. Men du har kanskje rett i at de som er gode lærere har det som et slags kall. Det sies jo at det ikke er et yrke, men en livsstil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...