Gå til innhold

Å merke klær...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så vanskelig for dere barnehagebarnforeldre å merke barnas klær?

Har dere peil på hvor mye tid som går bort til å leite etter eier av umerket tøy?

Når vi er på tur i skogen og skal spise maten vår, må alle barna angivelig ta av seg vottene for å klare å holde brødskiva.

Alle barna kaster øyeblikkelig av seg vottene i en stor haug, slik at vi ikke skal miste noen votter.

Når de skal ha de på seg igjen..... Vel da står vi der med 36 votter og navn på kanskje åtte av dem.....

Og treåringer er ikke alltid like flinke til å huske hvilken votter de hadde akkurat i dag.....

Og når vi skal inn.... Som et ledd i opplæringen skal barna også lære av- og påkledning.

Noen spesielle strikkagensere kjenner vi kjapt igjen. Men fjorten like ullbukser fra Janus, alle i samme farge og nogenlunde samme størrelse, tenk det er umulig........

For ikke å snakke om sommeren, og badebuksene fra H&M.

Og smokker!!! Gurimalla så mange navneløse smokker som finnes... eller ikke finnes, når foreldrene står der og skal hjem, og poden gauler etter smokken sin... Tenk om det hadde stått navn på, da kunne til og med vikaren klart å legge det på rett plass!!

Nei, jeg vil slå et slag for navning av eiendeler, både for de som har barn i barnehage og for oss som har barn på småskoletrinnet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle klær kan merkes med tusj!

Du har rett, vi burde vært flinkere. Har bestilt meg stryk-på merker nå...

Det er ikke alltid like lett å huske å merke nye klær, da veslepia må ha nye klær nesten hver mnd da hun vokser så fort. Og mange løsner i vask...

Noen som har tips til noen stryk-på lapper som SITTER?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå er jeg heldigvis en av de superflinke foreldrene som merker ALT tøyet til mine barn.

Min mor jobber i barnehage så derfor har jeg fått det inn med teskje hvor viktig dette er.

Har alltid fått skryt i bhg på grunn av dette, men nå kommer pepperet:

Hvorfor havner ALLTID umerket tøy i mine barns hyller???

Når både bhg og vi som foreldre vet at alt vårt tøy er merket med navn, enten strøket på eller skrevet på, skulle det være unødvendig og hver eneste dag finne tøy som ikke tilhører oss i hyllene.

Og til mange foreldre: Hvorfor er det så vanskelig å huske hva slags tøy deres barn har?

Når du har en femåring som bruker 30 i sko og str 110 i jakke, står i gangen og skal reise hjem med min sønns jakke i str 98 og foreldrene påstår at nei det er hans jakke enda det står skrevet min sønns etternavn i jakka.

Og en uke etterpå ja da står han i skoene til min sønn i str 28 og skal hjem og foreldrene enda en gang sier at neida dette er hans nye sko, som atter en gang er påskrevet etternavn med tusj og store bokstaver inni.

Dette er unødvendig mener jeg.

Grunnen til at vi bruker bare etternavn er at vi har ett veldig spesielt etternavn og at det ikke finnes noen andre i vår kommune som heter det samme og i alle fall ikke i bhg.

Nei jeg tror at så lenge vi foreldre vet hva slags klær barna har går vi ut i fra at bhg skal vite det samme, men i bhg har de jo kanskje 40 barn og huske klærne til og det sier seg selv at det er jo plent umulig å gjennomføre.

Forresten så finnes det en internettside hvor du kan kjøpe gode både klistrelapper til sko, matbokser etc og strykpålapper. De er gode og billige og kan kjøpes på www.merkmester.no.

Jeg personlig synes disse er bedre en askeladden sine som jeg opplever at ofte faller av i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med merkmesterlappene.

Forøvrig er det ikke alltid så lett å få med seg hva barna heter til etternavn, særlig hvis du er vikar eller kommer inn som hjelp fra en annen avdeling.

Bruk fornavn så slipper du det....

Mange foreldre kommer også og sier: Kusinen hennes heter Helene så alt det står Helene på er hennes... så slipper vi å merke det.....

Akkurat som vi kan klare å huske alle ungenes slektstrær..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEPP!!!

dette er verdens beste lapper og de sitter som bare f***

Du kan merke absolutt alt, ski, matbokser, cherroxer, klær, absolutt everything!!! Tåler fint 90 grader i maskinen, og oppvaskmaskin!!

Sier meg enig her, de bruker jeg og de sitter på ALT. Det kjekke her at du kan også velge samme motiv som barna har på plassen sin, slik at det er lettere for de minste å kjenne igjen, tingene sine selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel i bhg går det fint med bare etternavn for de ansatte, men ikke hos FORELDRENE.

Det var det jeg ville frem til hvis du leser bedre. I skoene som lillebror har arvet frem til nå står det bare fornav og det resulterer i at min eldste sønn enkelte ganger har vært ute i gummisko som er fire nummer for små.

Så det er ikke så enkelt dette her.

Du får lese innlegget mitt en gang til tex så finner du nok ut hva jeg ville ha svar på, det var ingen fiendtlig innstilling til bhg ansatte men til enkelte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagens personale kan ikke svare for hva foreldrene tar seg til....

Slapp av gjest, det er ingen grunn til å være paranoid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg synes også at etternavnsmerking er det logiske..

det finnes da vel lister over barna som har etternavn?

men kan f.eks også sette opp barnas fulle navn over plassen dets

fornavns merking er bare tull.. i en familie vil klær arves, mens etternavnet er det samme

barn i en barnehage har ofte samme etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv flink til å merke tøy hvor jeg kan skrive med tekstiltusj på lappene. Men hva gjør jeg med hjemme-strikket tøy?! Vil disse lappene man stryker på sitte???? Ser ikke helt det for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter LilleMy! De smelter litt ned i tøyet. Kjempefine!

Men vær forsiktig med noen votter/luer ol. som ikke tåler strykejern....

Skjønner godt din frustrasjon, Tex. Jeg merker så godt jeg kan med både tusj og lapper. Det eneste jeg slurver litt på er sokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Starya

Jeg har tidligere brukt slike merkelapper, og de var krute gode. Nå for tiden merker jeg ikke lenger med slike lapper, men bruker merketusj (han er ti nå). Merketusjen har fast plass på kjøkkenet, og nyinnkjøpte klær merkes umiddelbart med fornavn og initialer til mellom- og etternavn. (han har mange navn, så det er id nok) Akket meg en gang på SFO over at han slengte tøyet fra seg der han gikk og sto istedet for å henge det på plassen, svaret var at mange gjorde det, men det var ihvertfall ikke så ille når han gjorde det, for hans tøy var alltid merket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest heisann

Bruker lapper fra Merkmester og er superfornøyd med dem. De kan strykes fast på ullklær også, da har jeg klippet lappen så liten som mulig først (så bare navnet står igjen).

Se på hjemmesidene, der står alt godt forklart under Spørsmål & Svar:

Kan etikettene monteres ved lavere temperaturer enn tre prikker på strykjernet, da plagget ikke tåler så høy temperatur?  

[Ja, dette går helt greit. Etiketten fester godt ved to prikker, men den vil ikke tåle kokvask. Det har imidlertid ingen betydning, da plagget heller ikke tåler dette. ]

Jeg har gjort det til en rutine å ta fram strykejernet og merke klærne med en gang de er innkjøpt, så å si i samme vending som prislappene klippes av. Da slipper man de store skippertakene, og man vet at alt blir merket.

NB: Merk BEGGE sokkene og vottene i et par, ikke bare den ene.....

Nå skal jeg forresten bestille vinyl-lapper til å merke alle cd-platene våre, og mannen har masse verktøy som av og til lånes ut til venner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes også at etternavnsmerking er det logiske..  

For oss som står oppe i dette problemet hver eneste dag er IKKE etternavnsmerking logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

vel etternavnmerking er mest logisk, dessuten bor vi på ett sted med bare litt over 200 inbyggere hvor alle kjenner alle , dette er her ikke noe problem. Min mor jobber i en barnehage i en storby og har heller ikke problem med etternavnsmerking.

Noen bhg ansatte er vel bare mer vrange enn andre som ikke vil innse at så lenge man bruker etternavn vil også lillebror ha en identitet i stedenfor storebrors navn. Henge heller opp lister i garderoben med etternavn eller så blir det å trene husken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bhg ansatte er vel bare mer vrange enn andre som ikke vil innse at så lenge man bruker etternavn vil også lillebror ha en identitet i stedenfor storebrors navn.

Ja, for å spandere nye lapper på lillebror kan man jo ikke gjøre..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har to smårollinger, så her går det i etternavn. Enkelte klesplagg som sokker brukes lett av begge. Har aldri fått noe klage fra barnehagen at vi bare bruker etternavn. Har et etternavn som ikke er så vanligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...