Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gratulerer til Dorey!

Fantastisk med 3åring i hus, jeg er så glad i henne. Og ganske fornøyd med oppdragelsen så langt.. :) om jeg må si det.

litt nytt fra siste tida:

@hun blitt veldig nysgjerrig.. type hva er det, hvor er vi nå osv osv? av og til veldig mange spm ja. og vi svarer så godt vi kan.

@hun har fått bedre fantasi... tar f.eks mine ting og later som det er noe annet osv.

@litt opptatt av monstre, og våknet plutselig på natta av at det var noen på rommet hennes (hun pleier oftest å sove hele natta gjennom)

@sko: Ikke helt nytt, men hun har skodilla.. finskoene får kjørt seg. gjerne mens hun er helt naken og med en tutt i munnen... og hun lurte på hvor " verdens fineste sko" var når hun lette etter de her enda. OG ja, hun har de på i senga om natta... (....!!)

@tutt: hun elsker tutten mer og mer.. brukte den helt normalt som baby, kun litt i starten på barnehagen, men nå siste halve året har det vært den beste vennen hennes... uffda!

@høflig: hun er så flink på å si tusen takk, osv.. hun er så høflig at hvis jeg fint ber henne om å f.eks kle av seg for klesstellet så sier hun: nei, beklager det! *fnis*-- eller så hender det hun hyyyyyler nei også da!

@trass: en liten trassoppblomstring siste tida... særlig det å stelle seg for morgen/kveld, det er nå det kjedeligste og verste.

@bøker: bokhesten vår har begynt å lese selv på senga etter at vi har lagt henne.. ikke nok med det vi leser må vite. hun finner gjerne 2-3 bøker og drar opp i senga ;)

Dette var jo mye, men egentlig bare LITT... sikkert noen som kjenner igjen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milepæl her!

3 år og stor gutt, nå sover han i stor seng for første gang, spent på hvordan det går gjennom natta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en herlig jente Pasjonsblomst 😊

Hvordan går det å sove i stor seng for stor gutt, Stinelin? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går så fint! Han la seg i den første kvelden da han hadde fått senga og sover godt og hele natten. Tusler inn til oss på morgenkvisten og slumrer litt der før vi står opp.

Tar seg en hvil i nysenga på dagtid når lillebror blir for slitsom også (har aldri sovet inne i seng før).

Må ha seg en middagshvil sier han, tror det er like mye for å få slappe av med smokken, han har den bare når han sover. Luring! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint!! 😊

Deilig når ting går såpass smertefritt for seg.

Her har vi hatt 3 års feiring i helgen. Lille store gutten vår. Jeg synes tiden går en smule for fort. Det er veldig fint at de vokser og blir mer selvstendige og alt det der, men jeg kjenner jo at det gjerne kan skje i litt roligere tempo. Blir litt sentimental av dette her :sukk:

Var på 3 års kontroll forrige uke også. Alt vel. Ca 102 cm lang(ja for han skulle jo selvsagt ikke måle seg) og ca 14 kg ( for han skulle jo ikke veie seg heller ) :fnise: Det første han sa til helsesøster var at han skulle knuse huset hennes :hoho: Kjempegodt førsteinntrykk av den gutten sikkert... Har forøvrig aldri snakket sånn hjemme. Mistenker at han snapper opp ting fra store gutter i barnehagen.

Han var uansett en helt normal og fin 3 åring med godt språk og god motorikk.

9.juni skal vi til tannlegen. Blir spennende å se hvordan det går! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ara: :ler: Lurer på hvor de tar det fra? Og hvor er det sorte hullet når man trenger det?

Her har Småen kommet med en "dumme!" til meg nå nylig. Jeg husker ikke hvorfor, men det var ved matbordet, så han var sikkert sur fordi han ikke fikk en ny brødskive når han ikke ville ha den han pekte seg ut og fikk, eller noe tilsvarende banalt.

Han sover endelig ganske greit i egen seng. Kommer tuslende inn til oss på morgenkvisten en gang i blant, men de siste ukene har han stort sett sovet på eget rom. Savner litt å ha ham mellom oss i senga, men samtidig er jeg såpass stor og immobil at det er deilig å ha den ekstra plassen også. Stakkars lille gutten, det er en ganske redusert mamma han har nå om dagen. Men han kommer stadig opp i sofaen til meg og vil skravle eller bare sitte inntil og kose. Fin er han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy å lese om treåringene rundt omkring! :hjerte:

Snorkfrøken legger seg i egen seng, men kommer som regel inn til oss et sted rundt midnatt. Hun blir redd når hun våkner, og det gjør oss ingenting at hun kommer inn (enn så lenge, ihvertfall - får vurdere på nytt når tvillingene er her!) Ikke fordet - vi hører hun er våken og tar seg litt vann og sovner igjen innimellom tidligere på kvelden, så jeg vet ikke helt hva som gjør det - men hun sier veldig tydelig at det er skummelt når hun våkner skikkelig. Hun har i det siste funnet ut at det ikke er farlig å tusle gjennom gangen og inn til oss på egenhånd, det er deilig. :)

"Dumming" får jeg også med ujevne mellomrom, Schaden. Utløst av nokså banale ting, ja. At hun ikke får tømme boksen med leverpostei med skje, f.eks. ;) Søstra får høre det ganske ofte, men da kommer "dumming selv!" i retur. Hehe. For et meste er hun dog blid og grei, hun er veldig til å kose om dagen og kommer bort til meg og sier "Mamma, du er gooood!" og koser på meg. Smelt!

Snorkfrøken er veldig flink til å leke på egenhånd, og det kommer godt med om dagen. Turnerose har alltid vært litt mer til å skulle ha meg/oss med, så det gjør det kanskje litt ekstra deilig. Nå er Turnerose såpass mye sammen med venner ute her at det ikke blir så mye mas om lek. Men særlig nå når jeg er mye sliten og har vondt bekken, er det veldig fint at Snorkis kan sitte for seg selv og pusle med ting (vi slipper henne ikke ut på egenhånd enda, hun har ikke helt god nok forståelse for faren med veien, og vi vil ikke gi Turnerose ansvaret for det, heller.) Hun bygger hytter og lager mat til den store gullmedalje, når hun ikke leker med sjørøverplaymo. Baksiden av medaljen er at hun roter noe helt vanvittig! I går tok vi en skikkelig ryddesjau på rommet hennes, det trengtes. Må få støvsugd der en gang i blant. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Her har også junior lært å si "dumme" i bhg. Men han prøver seg frem på hvor det er "greit" å si det. Han prøvde seg på "dumme lillebror" (uten grunn, tror han bare ville prøve å si det), men vi var enige om at det skulle vi ikke si ;) Jeg har sagt at vi kan si "dumme-" om ting som ikke gjør som vi vil, men ikke mennesker. Så nå prøver han ut alle ord. "Mamma, vi kan si dumme sko ikke sant?" Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å kjenne seg igjen i både den ene og andre beskrivelsen.. trass, rot, kos osv osv..

Får høre det her også... "dumma mamma!" sa hun snurt igår.. i en ganske så krakilsk leggeepisode. Hun som alltid har vært grei å legge, har blitt noe verre nå. Vil utsette, motsetter seg stelling, og kan begynne å grine når vi går fra henne. våkner av og til på natta, men vil da bare på do eller kose litt. Hun er lett å få i egen seng heldigvis (hun er en makk, så jeg orker ikke tanken på å dele seng med henne..jeg trenger å sove godt!)

I morgen skal vi til tannlegen, det blir jo spennende! Håper hun har perfekte tenner..:) og vil gape osv, hun er nok litt skeptisk.

Hørt i pasjonsheimen:

"Bare forsyn deg (av lekene sine), lillesøster!"

"MINNA!!!!" (min leke!)

"Beklager det, lillesøster!"

Hun er stort sett veldig snill og høflig, dvs. når hun ikke er en trassen treårnig som hyler og skriker og sparker og slår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jæi ska øgelegge dæi me sag!" Denne fikk mannen høre en dag. Det er mye som skal ødelegges om dagen, men han har ikke kalt oss for dumme enda. Men det hender han sier at han ikke liker oss, og nå kaller han pappan konsekvent ved navn. Mulig han bare sier det samme som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tannlegebesøk forrige uke. Håper deres barn er litt mer ålreite enn min rampesønn! Han skulle da ikke gape må vite!! "Du får ikke pusse tenna mine!!!" Ikke vet jeg hvor han fikk det fra at tannlegen skulle pusse...

Jeg prøvde såvidt å holde han så hun kunne ta en kjapp titt og det fikk hun til da ungen hylte som en stukken gris :daane::fnise: Han sparka i instrumentbordet så ting flakset veggimellom. Jeg ble litt flau. Men det var visst ikke første gangen tannlegen hadde sett sånn reaksjon. Ny time når han er fylt 4 år ;) Da forstår han kanskje litt mer. Prøvde å forberede han godt men han hadde bestemt seg før vi reiste.

Han fikk premie uansett da, så ingen sure miner når vi gikk derfra :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Herregud, Å kommer til å være likens er jeg redd ;) Vi har ikke fått innkalling enda, men det kommer nok snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, Turneroses første tannlegebesøk var ingen kjempesuksess (ikke det andre heller, for den saks skyld), så jeg er spent på Snorkfrøkens reaksjon. Her tipper jeg innkallingen kommer til høsten en gang, nærmere 3,5 år. Men favorittboka om dagen er Emma hos tannlegen, som vi kjøpte før Turneroses første besøk, så kanskje det hjelper? Hun er ihvertfall veldig opptatt av at hun ikke vil ha brune prikker på tennene!

Tror forøvrig tannleger/-pleiere som jobber med barn har sett det meste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:  Jeg kan godt forstå en sånn reaksjon, Ara! Ikke gøy at noen glaner ned i gapet på en! 

 

Lillemann har jo vært der et par ganger allerede, men det er heldigvis snart to år siden. Kjenner jeg gruer meg litt til det er vår tur.. Ei i bhg har vært der alt, men lillemann har ikke fått innkalling.

 

Vi har kjøpt hus i dag! Hatt et par sammenbrudd allerede. Blir veldig trist å flytte fra byen og den fantastiske gården her. :grine: Vi har seriøst Oslos beste bakgård med lekeplass og masse hyggelige folk og unger. Men... Vi må ha større plass. Må prøve å se det positive. Stor hage med plass til leikestue og trampoline. Frukttrær, nærhet til skogen, skole osv.. Og nærmere mamma og pappa og venner og annen familie.  :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med hus, Mohair! På våre hjemtrakter? Spennende, men skjønner godt at det ikke bare er gøy å forlate byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det i hele tatt noen treåringer som frivillig setter seg i tannlegestolen, tenker jeg??!

Samme historie herfra, FP var der nå rett etter hun ble 3 år.. hun hadde nok bestemt seg på forhånd, jeg vil ikke til tannlegen sa hun jo.

litt vanskelig å få inn på venterommet, og begynte å hyle og vri seg når navnet hennes ble ropt opp. Jeg bar henne skrikende inn... (mens jeg prøvde å være skikkelig avslappet og positiv hele veien). HUn ville bare bli holdt, sitte på fanget og knø hodet inn i brystet mitt. HUn snakka ikke med tannlegen engang, knapt så opp på henne. Så vi måtte gi opp hele greia, og fikk ny time til høsten.

 

slitsomt!! Lurer på om det går bedre neste gang..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått innkalling ennå, men har mine tvil om jeg får Småen til å åpne munnen. Kanskje vi må terpe masse på karius og baktus først? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med hus, Mohair! På våre hjemtrakter? Spennende, men skjønner godt at det ikke bare er gøy å forlate byen.

Nei, ikke helt. Men nærmere. Sånn midt mellom byen og hjemstedet på østsiden av fjorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille store var hos tannlegen med barnehagen i dag. Det var såå moro, kjørte "heisstol", spiste frukt og fikk tannbørste. Og ingen så i munnen, så han gleder seg til neste gang. Vi får se hvordan det går. ;)

 

Vi er ikke dumme her, men han er skikkelig mammadalt og kan si at han ikke liker pappa. Muligens fordi han snurrer meg lettere rundt lillefinger´n..!

 

Ellers har han også begynt å komme inn til oss enten tidlig eller seint på natta. Det er litt håpløst for han vrir seg som en mark og ingen får sove. Det ender med at mannen evakuerer og jeg og storebror har senga for oss selv, da går det bra. Lillebror sover i sprinkelseng ved siden av, så det gjelder at storebror ikke vekker han, da blir det stereoskrik.

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...