Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Dere som har fått henvisning til hudlege av fastlegen, hvor lenge måtte dere vente? Jeg bor i Oslo.



Anonymous poster hash: 7a211...327
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg fekk henvisning frå fastlegen.

Tok kontakt med hudlegen og spurte om forventa ventetid fire veker etter henvisning var sendt. Fekk beskjed om at eg kom til å få time omlag to og ein halv månad etter den var sendt.

Gav då beskjed om at eg kunne komme på kort varsel dersom dei fekk avbestillingar. Var heldig og fekk ein time ein månad før pga. avbestilling, og skal byrja på iso i neste veke. Ikkje Oslo- men distrikt-vestlandet.

Reknar med at det kanskje er lettare å komme til i Oslo, då det er fleire av dei i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og hentet pillene (20 mg). Skal først ta 1 pille daglig i to uker, så 2 piller daglig i to uker og så øke til 3. 

 

Men har alle dere som har gått på kuren hatt legetime en gang i måneden? eller bare vært og tatt blodprøve? For da jeg var hos hudlegen avtalte vi ikke noe ny legetime, bare at jeg skulle dra til fastlegen og ta blodprøve som skulle sendes til aleris hver måned (der jeg var hos hudlegen). Siden alt gikk så fort da jeg var der glemte jeg helt å spørre om dette. Er det noen andre som har vært hos privat hudlege og ikke hatt faste oppfølgingstimer hver måned? Må evt. ringe tilbake og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og hentet pillene (20 mg). Skal først ta 1 pille daglig i to uker, så 2 piller daglig i to uker og så øke til 3.

Men har alle dere som har gått på kuren hatt legetime en gang i måneden? eller bare vært og tatt blodprøve? For da jeg var hos hudlegen avtalte vi ikke noe ny legetime, bare at jeg skulle dra til fastlegen og ta blodprøve som skulle sendes til aleris hver måned (der jeg var hos hudlegen). Siden alt gikk så fort da jeg var der glemte jeg helt å spørre om dette. Er det noen andre som har vært hos privat hudlege og ikke hatt faste oppfølgingstimer hver måned? Må evt. ringe tilbake og spørre.

Så veldig greit å få tatt blodprøver hos fastlegen. Jeg måtte ta mine hos Volvat, hvilket var både upraktisk og dyrt...

Men over til spørsmålet ditt; jeg hadde en oppfølgingstime etter 1 mnd, og deretter bare blodprøver frem til jeg nesten var helt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig greit å få tatt blodprøver hos fastlegen. Jeg måtte ta mine hos Volvat, hvilket var både upraktisk og dyrt...

Men over til spørsmålet ditt; jeg hadde en oppfølgingstime etter 1 mnd, og deretter bare blodprøver frem til jeg nesten var helt ferdig.

Ja, er det jeg også tenker, sparer jo veldig mye penger ved å ta det hos fastlegen, så det er veldig bra. Ok, skjønner, egentlig litt godt å høre at du bare hadde en, siden det jo hadde blitt fryktelig dyrt hvis det var meningen at man skulle ha en gang i måneden gjennom hele kuren. Da får jeg bare ringe tilbake for å høre hva legen har tenkt  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det jeg også tenker, sparer jo veldig mye penger ved å ta det hos fastlegen, så det er veldig bra. Ok, skjønner, egentlig litt godt å høre at du bare hadde en, siden det jo hadde blitt fryktelig dyrt hvis det var meningen at man skulle ha en gang i måneden gjennom hele kuren. Da får jeg bare ringe tilbake for å høre hva legen har tenkt ;)

Hadde tilsammen 3 timer, altså en da jeg startet, en oppfølgingstime etter en måned og så en time da jeg nærmet meg helt ferdig. Dyrt,men samtidig godt å se hudlegen og få snakket litt om veien videre. Lykke til med opptrappingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tilsammen 3 timer, altså en da jeg startet, en oppfølgingstime etter en måned og så en time da jeg nærmet meg helt ferdig. Dyrt,men samtidig godt å se hudlegen og få snakket litt om veien videre. Lykke til med opptrappingen! :)

Ok, skjønner:)

 

Takk for det! Tenker å poste jevnlig i denne tråden, håper andre som skal begynne/går på kuren også vil være med på å gjøre det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal begynne snart, Mørkeblå. Venter på klarsignal i form av resept og blodprøve før eg kan starte. Papira kjem forhåpentlegvis i posten i morgon.

Er du begynt no? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
 

Jeg var hos legen i dag og fikk resept på isotretinoin.

Hopper på tråden her selv om det vil være klin umulig for meg å lese alle de 195 sidene  :fnise:

Noe jeg funderer på nå er fuktighetskrem og leppepleie..

Har lest meg fram til at La Roche-Posay er merket for de som bruker isotretinoin, men jeg finner for eksempel ikke "ceralip" noen plass. Link til produktet: ( http://www.laroche-posay.com/products-treatments/Ceralip/Ceralip-Lipid-replenishing-Lip-cream-p549.aspx )

Er det noen som har erfaring med dette merket? :omg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere som starter på tablettene bør vente med å hamstre dyre kremer og lepomader og se om behovet melder seg! 😊Jeg kjøpte mye forskjellig og det var ikke nødvendig. Jeg veier 53kg og tar 40mg om dagen. Tatt 120 tbl nå. Ikke vært tørr i huden noen plass og heller ikke tørre lepper! Litt tørr hodebunn, så jeg har kjøpt Shampo for tørr hodebunn og har litt tørre øyne, så kan ikke bruke linser hver dag. Bruker vanlig dagkreme fra dermalogica og ikke noe mer. Kjøpte den som var anbefalt av LRP og lepomaden men kuttet det ut. Syns den svei på huden og har ikke hatt behov for fet krem. Ikke vondt i ledd, ikke mer trøtt og sliten enn ellers, ikke deprimert, ikke hatt noe spesielt utbrudd og har nå ikke hatt en eneste kviser på mange uker👍 var vel kvisefri etter ca 5 uker på kuren! Lykke til😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg var hos legen i dag og fikk resept på isotretinoin.

Hopper på tråden her selv om det vil være klin umulig for meg å lese alle de 195 sidene  :fnise:

Noe jeg funderer på nå er fuktighetskrem og leppepleie..

Har lest meg fram til at La Roche-Posay er merket for de som bruker isotretinoin, men jeg finner for eksempel ikke "ceralip" noen plass. Link til produktet: ( http://www.laroche-posay.com/products-treatments/Ceralip/Ceralip-Lipid-replenishing-Lip-cream-p549.aspx )

Er det noen som har erfaring med dette merket? :omg:

 

Einaste erfaringen eg har er at den anbefalte kremen frå LRP svir noko inn i .... på huden min og gjere den ganske raud. "Ceralip" såg eg faktisk på apoteket i går. Var innom Apotek1 (trur eg), og der gav dei 30% dersom du kjøpte to eller fleire artiklar frå samme merket. Så du kan kanskje få det litt rabatt om du har tenkt å prøve ut LRP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra at flere vil være med å skrive!

 

Ja, jeg har begynt nå Mars, men er bare på tredje pillen, så har ikke merket noe bivirkninger :) 

 

Lykketroll, de har det sikkert på apoteket, og hvis de ikke har det på apoteket der du bor, så kanskje du kan spørre om de kan bestille det? Evt. kan man også kanskje bestille det på nettet. 

 

Enig i at det sikkert er lurt å vente med å kjøpe masse produkter, så det eneste jeg har kjøpt foreløpig er den kremen fra LRP som er beregnet på hud som blir tørket ut av medisinsk behandling (Effaclar H, multi-compensating soothing moisturizer). Har ikke hatt noe behov for den enda, men har den hvert fall liggende.

 

Elin84, det høres ut som om du har vært skikkelig heldig! Håper det blir sånn for meg også, hehe. Men virker uansett som om det med bivirkninger er veldig individuelt, noen merker mye, mens andre merker ikke noe særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra at flere vil være med å skrive!

Ja, jeg har begynt nå Mars, men er bare på tredje pillen, så har ikke merket noe bivirkninger :)

Lykketroll, de har det sikkert på apoteket, og hvis de ikke har det på apoteket der du bor, så kanskje du kan spørre om de kan bestille det? Evt. kan man også kanskje bestille det på nettet.

Enig i at det sikkert er lurt å vente med å kjøpe masse produkter, så det eneste jeg har kjøpt foreløpig er den kremen fra LRP som er beregnet på hud som blir tørket ut av medisinsk behandling (Effaclar H, multi-compensating soothing moisturizer). Har ikke hatt noe behov for den enda, men har den hvert fall liggende.

Elin84, det høres ut som om du har vært skikkelig heldig! Håper det blir sånn for meg også, hehe. Men virker uansett som om det med bivirkninger er veldig individuelt, noen merker mye, mens andre merker ikke noe særlig.

Ja det er nok veldig individuelt 👍 kom plutselig på at jeg så litt solbrent ut i ansiktet etter et par uker og var liksom litt rødflammete. Men ikke mer enn at litt mineralpudder dekket det og det var ikke sårt eller noe. Varte bare en ukes tid så roet det seg! Mener bare at man iallfall ikke må ta sorgene på forskudd og tenke at dette blir helt forferdelig, for det er ikke sikkert at det blir slik😊👍 jeg merker ikke st jeg bruker disse tablettene, annet enn at huden er blitt helt fin (Bortsett fra røde merker 😬) kunne brukt disse tablettene fast slik jeg har det. Men skal vel ikke være for sikker på at det fortsetter slik 😳 plutselig får jeg vel leversvikt eller noe helt forferdelig 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg venter (framleis...) på resepten min og papira eg treng for å ta blodprøve hjå fastlegen. Vert ganske utolmodig, skulle helst ha starta i går ... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det i to måneder i våres. Ble mest veldig tørr på leppene og måtte bytte leppomade til en som var mer flytende og seig enn jeg er vant til. Nå flere måneder etter er huden myyyyee finere. :-)



Anonymous poster hash: ab748...1dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok veldig individuelt kom plutselig på at jeg så litt solbrent ut i ansiktet etter et par uker og var liksom litt rødflammete. Men ikke mer enn at litt mineralpudder dekket det og det var ikke sårt eller noe. Varte bare en ukes tid så roet det seg! Mener bare at man iallfall ikke må ta sorgene på forskudd og tenke at dette blir helt forferdelig, for det er ikke sikkert at det blir slik jeg merker ikke st jeg bruker disse tablettene, annet enn at huden er blitt helt fin (Bortsett fra røde merker ) kunne brukt disse tablettene fast slik jeg har det. Men skal vel ikke være for sikker på at det fortsetter slik plutselig får jeg vel leversvikt eller noe helt forferdelig

 

Ok, men så lenge det kan dekkes over og ikke er plagsomt så går det jo bra :) Å, så utrolig deilig å ikke merke det! haha, er så typisk at man går rundt og snakker om at man ikke merker noen ting, så plutselig blir det helt katastrofe. Men hvordan var huden din i utgangspunktet? Med tanke på at du ble bra etter ca. fem uker. 

 

Eg venter (framleis...) på resepten min og papira eg treng for å ta blodprøve hjå fastlegen. Vert ganske utolmodig, skulle helst ha starta i går ... ;-)

De dagene man må vente virker som evigheter, er så kjedelig. Men hvis du ikke har fått det enda får du det sikkert rett etter helgen. Sjekk mineresepter.no jevnlig. Jeg gikk bare tilfeldigvis inn på den siden en dag før legen egentlig hadde sagt at resepten skulle være klar også lå den der klar til bruk, uten at jeg fikk sms om det (som jeg egentlig skulle få). Kanskje det er sånn for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En uke på Iso

 

Da var første uken på isotretionoin over! Har ikke merket noe særlig med bivirkninger enda, jeg tror dette skyldes at jeg har begynt forholdsvis rolig med bare 1 pille om dagen. Det eneste jeg har merket er at leppene blir litt tørrere for hver dag, men dette er overhodet ikke noe problem, har hatt mye tørrere lepper før f.eks. på vinteren. Regner med at hvert fall lepper og kanskje ansikt vil bli tørrere om en uke når jeg begynner på to piller daglig.

 

Så over til hvordan huden ser ut: Tror huden ser bedre ut nå enn det den gjorde for en uke siden, den er hvert fall jevnere, men har jo selvfølgelig fortsatt røde merker, men føler at det som teller er at det ser bedre ut nå enn for en uke siden når jeg har på sminke. Arr og rødhet vil uansett ta lengre tid før går bort. Det jeg allikevel er usikker på er om dette skyldes Isotretinoinen eller noe annet. Som jeg skrev i det første innlegget mitt i denne tråden hadde jeg gått på Diane p-piller i ca. 1,5 måned da jeg var hos hudlegen (var ca. halveis på det andre brettet). Man skal ikke (ifølge hudlegen) gå på Diane og Isotretinoin samtidig, men siden jeg var midt i et brett mente hun at jeg skulle fullføre brettet for å unngå kraftig blødning (eller noe sånt?) som man tydeligvis kan få hvis man slutter midt i et brett (var hvert fall det hun sa), derfor har jeg altså gått på både Diane og Iso den første uken, men skal slutte med Diane i dag siden brettet er ferdig nå. Det jeg lurer litt på er om bedringen i huden skyldes Diane, for er jo kanskje litt mer realistisk at det er det som begynner å fungere nå, vet liksom ikke hvor mye man kan forvente av Iso etter en uke. Eller er det noen som har gått/går på kuren som husker om de merket bedring etter bare en uke? Men dette vil jeg vel uansett finne fort ut av siden siste dag med Diane blir i dag, hvis det blir plutselig forverring vil det vel være sannsynlig å anta at bedringen skyldtes Diane-pillene. Samtidig kan det jo også være det fryktede «initial breakout» :o Haha, merker det ble en faktor for mye å ta hensyn til her for å kunne konkludere med at Isoen egentlig har hatt noen effekt på huden foreløpig.

 

Så over til dette utbruddet som mange opplever i starten. Som sagt ser huden bedre ut og er jevnere, men begynte å merke ca. i går at jeg har fått en del store kviser på kjevebenet og under haken i tillegg til noen i ansiktet, disse er større enn de jeg har pleid å få i det siste, så kanskje dette skyldes isoen? Men hvis det er dette som blir initial breakout så er det absolutt ikke noe problem, har jo tydeligvis bestemt seg for å hovedsakelig plassere seg «under» ansiktet, så syns jo ikke så veldig godt (selv om det ikke er vakkert dette heller altså). Og kanskje kommer det bare mer de neste dagene i ansiktet også, dette er jo umulig å vite.

 

Konklusjonen er hvert fall at foreløpig går dette mye bedre enn ventet, jeg trodde jo at jeg umiddelbart ville merke voldsomme bivirkninger og være tørr som en ørken, men det eneste jeg gjør forskjellig nå fra før jeg begynte med pillene er å kanskje smøre meg med leppepomade hvis jeg gidder. Merker jeg er glad nå for at jeg ikke kjøpte masse kremer og andre greier, tror man bare må se det an og ta det litt som det kommer J Men bank i bordet, nå går jeg jo bare på 1 pille om dagen, så når jeg øker den daglige dosen kommer de fæle bivirkningene sikkert på løpende bånd (prøver bare å være forberedt på det verste så jeg heller blir positivt overrasket sånn som jeg har blitt nå etter en uke, haha).

 

 

Også lurer jeg på en ting, hvordan er kostholdet deres egentlig? Jeg har lenge unngått meieriprodukter, sukker, til tider brød og annen gjærbakst, generelt sett har huden min egentlig gått veldig ut over hva jeg putter i munnen, selv om dette på ingen måte har fjernet problemet (men har kanskje unngått noe forverring). Tenker dere mye på hva dere spiser, eller spiser dere det dere vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra at flere vil være med å skrive!

 

Ja, jeg har begynt nå Mars, men er bare på tredje pillen, så har ikke merket noe bivirkninger :)

 

Lykketroll, de har det sikkert på apoteket, og hvis de ikke har det på apoteket der du bor, så kanskje du kan spørre om de kan bestille det? Evt. kan man også kanskje bestille det på nettet. 

 

Enig i at det sikkert er lurt å vente med å kjøpe masse produkter, så det eneste jeg har kjøpt foreløpig er den kremen fra LRP som er beregnet på hud som blir tørket ut av medisinsk behandling (Effaclar H, multi-compensating soothing moisturizer). Har ikke hatt noe behov for den enda, men har den hvert fall liggende.

 

Elin84, det høres ut som om du har vært skikkelig heldig! Håper det blir sånn for meg også, hehe. Men virker uansett som om det med bivirkninger er veldig individuelt, noen merker mye, mens andre merker ikke noe særlig. 

 

 

Einaste erfaringen eg har er at den anbefalte kremen frå LRP svir noko inn i .... på huden min og gjere den ganske raud. "Ceralip" såg eg faktisk på apoteket i går. Var innom Apotek1 (trur eg), og der gav dei 30% dersom du kjøpte to eller fleire artiklar frå samme merket. Så du kan kanskje få det litt rabatt om du har tenkt å prøve ut LRP?

Var innom apoteket (vitus) og spurte om de hadde ceralip. Det hadde de ikke, og de visste heller ikke hvorfor, så de var veldig behjelpelig med å ringte litt rundt for å høre hva som har skjedd. De fant til slutt ut at ceralip lages ikke lenger, og erstattes av cicaplast. Så det var rart at du fant det, Mars!  :sjokkert:

 

Jeg kjøpte kremen samtidig som cicaplast og det har funket som bare det. jeg har gått på kuren i snart en uke, og har heldigvis ikke fått mye til bivirkninger annet enn litt flassing rundt nesa. Det var fram til i dag.. Jeg lå hjemmefra i går og hadde ikke med hverken kremen eller lipsylen, og da jeg våknet hadde jeg sår i "leppekrokene" og jeg flasset masse PÅ nesen, rundt nesen mot kinnene og på haka... Fra nå av skal jeg ikke glemme krem og lipsyl for å si det sånn  :( Fant også ut at det hjelp veldig med peeling ( i hvert fall for en liten stund), jeg bruker soap & co sin mineral peeling gel, som er fantastisk. 

Som du ser på dette bildet tar den masse døde hudceller, og jeg opplever ikke å sår hud etter bruk

http://static4.devote.se/gallery/big/20131125/b409d5048d204389cd5115177662899e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke på Iso

 

Da var første uken på isotretionoin over! Har ikke merket noe særlig med bivirkninger enda, jeg tror dette skyldes at jeg har begynt forholdsvis rolig med bare 1 pille om dagen. Det eneste jeg har merket er at leppene blir litt tørrere for hver dag, men dette er overhodet ikke noe problem, har hatt mye tørrere lepper før f.eks. på vinteren. Regner med at hvert fall lepper og kanskje ansikt vil bli tørrere om en uke når jeg begynner på to piller daglig.

 

Så over til hvordan huden ser ut: Tror huden ser bedre ut nå enn det den gjorde for en uke siden, den er hvert fall jevnere, men har jo selvfølgelig fortsatt røde merker, men føler at det som teller er at det ser bedre ut nå enn for en uke siden når jeg har på sminke. Arr og rødhet vil uansett ta lengre tid før går bort. Det jeg allikevel er usikker på er om dette skyldes Isotretinoinen eller noe annet. Som jeg skrev i det første innlegget mitt i denne tråden hadde jeg gått på Diane p-piller i ca. 1,5 måned da jeg var hos hudlegen (var ca. halveis på det andre brettet). Man skal ikke (ifølge hudlegen) gå på Diane og Isotretinoin samtidig, men siden jeg var midt i et brett mente hun at jeg skulle fullføre brettet for å unngå kraftig blødning (eller noe sånt?) som man tydeligvis kan få hvis man slutter midt i et brett (var hvert fall det hun sa), derfor har jeg altså gått på både Diane og Iso den første uken, men skal slutte med Diane i dag siden brettet er ferdig nå. Det jeg lurer litt på er om bedringen i huden skyldes Diane, for er jo kanskje litt mer realistisk at det er det som begynner å fungere nå, vet liksom ikke hvor mye man kan forvente av Iso etter en uke. Eller er det noen som har gått/går på kuren som husker om de merket bedring etter bare en uke? Men dette vil jeg vel uansett finne fort ut av siden siste dag med Diane blir i dag, hvis det blir plutselig forverring vil det vel være sannsynlig å anta at bedringen skyldtes Diane-pillene. Samtidig kan det jo også være det fryktede «initial breakout» :o Haha, merker det ble en faktor for mye å ta hensyn til her for å kunne konkludere med at Isoen egentlig har hatt noen effekt på huden foreløpig.

 

Så over til dette utbruddet som mange opplever i starten. Som sagt ser huden bedre ut og er jevnere, men begynte å merke ca. i går at jeg har fått en del store kviser på kjevebenet og under haken i tillegg til noen i ansiktet, disse er større enn de jeg har pleid å få i det siste, så kanskje dette skyldes isoen? Men hvis det er dette som blir initial breakout så er det absolutt ikke noe problem, har jo tydeligvis bestemt seg for å hovedsakelig plassere seg «under» ansiktet, så syns jo ikke så veldig godt (selv om det ikke er vakkert dette heller altså). Og kanskje kommer det bare mer de neste dagene i ansiktet også, dette er jo umulig å vite.

 

Konklusjonen er hvert fall at foreløpig går dette mye bedre enn ventet, jeg trodde jo at jeg umiddelbart ville merke voldsomme bivirkninger og være tørr som en ørken, men det eneste jeg gjør forskjellig nå fra før jeg begynte med pillene er å kanskje smøre meg med leppepomade hvis jeg gidder. Merker jeg er glad nå for at jeg ikke kjøpte masse kremer og andre greier, tror man bare må se det an og ta det litt som det kommer J Men bank i bordet, nå går jeg jo bare på 1 pille om dagen, så når jeg øker den daglige dosen kommer de fæle bivirkningene sikkert på løpende bånd (prøver bare å være forberedt på det verste så jeg heller blir positivt overrasket sånn som jeg har blitt nå etter en uke, haha).

 

 

Også lurer jeg på en ting, hvordan er kostholdet deres egentlig? Jeg har lenge unngått meieriprodukter, sukker, til tider brød og annen gjærbakst, generelt sett har huden min egentlig gått veldig ut over hva jeg putter i munnen, selv om dette på ingen måte har fjernet problemet (men har kanskje unngått noe forverring). Tenker dere mye på hva dere spiser, eller spiser dere det dere vil?

 

Jeg har ikke opplevd noen forbedring så langt (har gått på 2 piller om dagen i snart en uke), og kjenner meg godt igjen i det du sier om utbrudd på haken og kjevebeinet. Jeg har til og med fått på sidene av halsen.. 

Av erfaring så har ikke det å endre kostholdet hjulpet så veldig mye på kvisene mine. Jeg har også vært ganske stressa i det siste, så sunt kosthold har ikke blitt like høyt prioritert som det skulle ha vært. Spiser egentlig bare det jeg vil av det som er tilgjengelig og ikke tar lang tid å lage.. Det jeg har fokusert mest på er å få i meg nok vann (mtp. tørrhet i ansikt osv) og minst fem om dagen.  :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående blodprøver!

Jeg fikk beskjed av sykepleieren som gav meg skjema til blodprøvene at det er gratis å ta blodprøver ved laboratoriet på sykehuset! Nå vet jeg ikke hvordan det er i andre fylker, men jeg får det i hvert fall gratis, noe jeg er veldig glad for  :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...