Gå til innhold

Jack Russel terrier


Naken

Anbefalte innlegg

Vi vurdere å få oss en hund nr. 2 og Jack Russel er høyt oppe på vurderingslista.

Størrelsen er veldig grei for oss,- omtrent som hunden vi har nå, dessuten har jeg hørt at de skal være både lettlærte og familiekjære. :)

Har også hørt at de skal være ganske aktive og trenge en del mosjon.

Hvor mye mosjon da..? Snakker vi en times tur om dagen eller??

Blir de "gale" om de må klare seg med en 1/2 time av og til..?

Er det noen JR eiere her på Kg som kan fortelle om sine erfaringer med rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jack Russel er en terrier, og som alle andre terriere er den veldig påståelig, og trenger en veldig konsekvent oppdragelse. Mange går i den fella at de tror dette er en enkelt hund, bare fordi den er liten, men de har ofte en knallhard psyke, som krever mye fra eieren. Siden du har hund fra før regner jeg med at du ikke er nybegynner, så dette går greit, men jeg ville bare presisere dette, siden jeg har møtt så mange med denne rasen som har undervurdert den fullstendig. Som alle andre terriere er den også bare lettlært dersom man driver positiv trening, kjefting og straff fungerer dårlig på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stolt eier av en Australsk Jack Russell terrier :)

Dette er en flott rase! Men det er en stor hund i en liten kropp. Bokstavlig talt altså... :)

Den krever mye mosjon, og en bestemt eier. Men det som er fint med den, er at om du ikke får gått en lang tur en dag, kan du gå en ekstra lang neste dag. Hunde spillene til Nina Otterson er også kjempe fine når du ikke rekker å gå lange turer.

Jack Russeller er også utrolig bestemte og veldig egenrådige. Men med masse trening, kjærlighet, og en bestemt eier (utrolig viktig), er ikke dette noe problem som regel.

Man kan også passe på å ta den valpen som ikke er den mest hyper av flokken, da får du kanskje en som er litt roligere, men det er masse futt i en JRT uansett, men det er jo dette som er så gøy :) Men stopp knappen er som regel viktig å lære den fort.... :) ikke at det er SÅ lett men.. hehe.

De er morsome, loyale, lett lærte (men som sagt, også vrange om de vil..), og verdens beste hunder... (syntes ihvertfall jeg!) Og ikke minst, utolig smarte. (Neste litt for smarte noen ganger..)

Om man har tid til dem, og klarer å trene dem opp riktig, så anbefaler jeg ihvertfall rasen på det sterkeste, det blir en bestevenn for alltid :) Og mange mange timer og stunder med latter og moro.... :) Her snakker vi om personlighet!

Håper det blir en JRT på deg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangs hundeeier. Skaffet min første hund i høst, en liten jack russell terrier. Jeg hadde lest masse om rasen, og falt helt for den. Forhørte meg mye rundt før jeg bestemte meg. Hittil har jeg ikke angret en dag på valget.

Min lille hannhund er en meget behagelig liten skapning. Når det gjelder aktivitetsnivå, så kommer vel dette veldig an på individet. Men jeg har helt fra begynnelsen av ikke gått tur med valpen min hver dag. Jeg synes det er viktig at han skal kunne være rolig og avslappet inne en dag eller to uten tur, dette i tilfelle jeg skulle bli syk en dag eller dersom noe uventet skal dukke opp slik at hunden må være i ro. Kanskje har jeg vært heldig, men min valp er absolutt ikke overhyper på noen som helst måte. Han elsker kos i armkroken, er veldig lettlært. Men som noen har sagt, meget sta, likevel ikke på en slik måte at jeg har plagdes med ham. Jeg har vært konsekvent, slik man må være uansett hvilken rase man velger.

Absolutt en rase som har sjarmert meg, og passer meg og mitt "bruk" ypperlig.

Liten i størrelse, men mye hund, i mitt tilfelle på en god måte. De er meget smarte, og lærer fort selv hvordan ting skal løses. Min valp lærte meget fort hvordan dører skulle skyves opp og lignende.

Du må også velge oppdretter med omhu, se på hvilke linjer som blir avlet på, og hvor lenge oppdretteren har drevet. Jeg ville heller ikke kjøpt valp uten og hilst på minst en av foreldrene. Har hørt så mye forskjellig om denne rasen, og sett mye forskjellig. Det er desverre mange som avler på hunder det ikke skulle vært avlet på (dette gjelder vel egentlig flere raser).

Håper uansett at du velger en valp/rase du kommer til å trives med, men jeg kan anbefale JRT varmt, dersom du tar visse forbehold og ser deg godt om før du anskaffer valp ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en JRT, og kan allerede fastslå at min neste hund ikke blir en Jack. Ikke misforstå, det er fine hunder og sånn, og jeg ville ikke byttet han bort for for noen annen hund. Men alikevel ikke helt rasen for meg. Nå er det meget mulig at det er fordi min er så rar da, men alikevel. Dessuten er den blitt for "allemannseie" synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en JRT, og kan allerede fastslå at min neste hund ikke blir en Jack. Ikke misforstå, det er fine hunder og sånn, og jeg ville ikke byttet han bort for for noen annen hund. Men alikevel ikke helt rasen for meg. Nå er det meget mulig at det er fordi min er så rar da, men alikevel. Dessuten er den blitt for "allemannseie" synes jeg.

Kunne du spesifisere litt hvorfor det ikke er rasen for deg? :forvirra: Nyskjerrig.

På hvilken måte er din hund rar er din rar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest omtrent det jeg kan finne på nettet om JRT.

Både hva eiere sier, hva oppdretterene kan fortelle og hva det står i rasebeskrivelsene på forskjellige sider.

Og dessverre tror jeg at jeg må bite i det sure eplet og innrømme at uansett hvor sjarmerende jeg synes de er, og uansett hvor lyst jeg har på en, så er nok ikke JRT rasen for meg.

:sur: :icon_frown:

Grunnen er at det virker som om den trenger litt vel mye aktivitet og stimuli.

En plass stod det bl.a noe sånn som at; "Man skal ha et ganske så høyt aktivitetsnivå for å få en lykkelig JRT!"

Og jeg tar ikke sjangsen på å få en understimulert, ulykkelig hund.

Vi er en ganske så middels aktiv familie, så vi bør nok innse fakta og gå for en litt mer "laid back" type hund.

En som ikke går på veggene om den må nøye seg med en kortere luftetur en gang i blandt.

Etter å ha sett på maaange forskjellige raser kan det se ut som om cavalier king charles spaniel kanskje er mer typen hund for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...