Gå til innhold

Hvilken hund ville vært noe for meg?


Lemon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har lenge hatt lyst på en liten hund. Savner litt selskap i huset, og et dyr å bli glad i. :) Siden jeg ikke kan bruke så veldig mye tid på hunden (høres det egoistisk ut?), vil jeg gjerne ha en hund som ikke krever så mye tid. En jakthund kunne feks. ikke vært noe for meg, selv om jeg gjerne ville ha brukt mye tid om jeg hadde hatt mulighet.

Tips til hvilke raser som ikke "krever så mye"? Jeg er glad i små hunder, de som ikke vokser seg store og svære.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant nettopp testen selv, og jeg fikk mange forslag. Fikk et ekstra godt øye for terrier.

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Cairn terrier og vil legge inn et godt ord for rasen.

De er skjønne, robuste, lettvinne og utrolig sjarmerende! :)

De elsker å være der det skjer. Har du Cairn terrier har du selskap hvor du enn er. (Faktisk så må man være kjapp med døra om man ønsker å gå på do alene :ler: )

Han trenger ikke enorme mengder mosjon, men klarer gladelig lange turer på de små bena, om han er så heldig.

Han er lettlært og selv om han jo har en del av terrierens egenrådige temperament, så mangler han hissigheten som mange av terrierrasene har.

Han er barnekjær og har ingen problemer med andre dyr. Han har aldri vært hissig eller vært i slosskamp med en annen hund. Bestevennen hans er en katt og han har delt sitt hjem med en minigris.

Han er rett og slett den perfekte hund spør du meg! :)

(...Og det vil vel sikkert en del andre hundeeiere påstå om sin hund også.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie81

Selv om noen hunderaser krever mer mosjon (+pelsstell etc) enn

andre, så krever det fortsatt en del å ha hund.

De skal ha oppdragelse, trening (fysisk, mentalt) og ikke minst oppmerksomhet

og selskap :)

Jeg har en liten korthåret hund. Med det været vi har i Norge så

tror jeg aldri jeg kommer til å ha noe annet. For meg frister det ikke med

en langhåret hund som kommer blaut og møkkete inn i leiligheten

(som legger igjen en 1/2 kg grus selv om den har vært i dusjen..) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig for oss å vite hvilken hund du kan passe med, jeg tror det er bedre om du kjøper/låner en hundebok og bruker litt tid på å sette deg inn i de forskjellige rasene selv. Les om dem, send evt. mail til raseklubber og spør, gå på hundeutstilling og se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jack russel terrier, og den krever mye mosjon (er hyperaktiv) og en streng hånd som oppdrar.

Stor hund i liten kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier King Charles spaniel!

Herlig rase! Krever ingenting, annet enn kos og klem og omsorg. Og littmat og en tur i ny og ne. Stor selskapshund i en liten, skjønn kropp!

Men jeg lurer litt på hva det innebærer at du ikke har mye tid å bruke på den? Dersom det betyr at hunden f.eks. blir alene i timesvis hver dag, så synes jeg ikke du bør ha hund.

se de skjønne cavalierene her:

http://www.trudenga.com/

http://www.cavalierklubben.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang små hunderaser må jeg anbefale deg å ta en titt på "tibber" Altså tibetansk spaniel. De er så artige og føyelige.

Det er også en annen rase som går under navnet "tibbe", nemlig tibetansk terrier. Det er også en fantastisk rase, men den krever en del pelsstell.

Slik kan den se ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier King Charles spaniel!

Herlig rase! Krever ingenting, annet enn kos og klem og omsorg. Og littmat og en tur i ny og ne. Stor selskapshund i en liten, skjønn kropp!

Men jeg lurer litt på hva det innebærer at du ikke har mye tid å bruke på den? Dersom det betyr at hunden f.eks. blir alene i timesvis hver dag, så synes jeg ikke du bør ha hund.se de skjønne cavalierene her:

http://www.trudenga.com/

http://www.cavalierklubben.no/

:Nikke:

Uansett om man har en "lettstelt" hund som krever lite mosjon osv. MÅ man ha tid til hunden!!

Vi har en liten selskapshund som krever veldig lite i forhold til stell, trening og turgåing, men det han krever er TID til samvær, kos og omsorg.

Katter er mer selvstendige og er mer egnet som kjæledyr for de som har lite tid.

Om man kommer sent hjem fra jobb en kveld så er ikke det krise for katten. Har man hund derimot, blir man bundet. Hunden kan ikke være hjemme alene fra 08 om morgenen til 20 på kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...