Gå til innhold

bruk av sele og flexibånd på valp


mocci

Anbefalte innlegg

Heia!

Jeg gikk nettopp tur med valpen min sammen med min oppdretter og hennes hunder. Kjempekoselig tur for både meg og valpen min, helt til oppdretter kritiserer meg for å bruke sele på valpen min, så det endte med at jeg måtte ta av selen på valpen min. Hun kritiserte meg også for å bruke flexi bånd selv om vi gikk i et skogsområde hvor hundene kan slippes løs. Jeg tok ikke til motmæle og nå angrer jeg på at jeg ikke sa hvorfor jeg velger å bruke sele og flexibånd. Jeg bruker sele først og fremst fordi jeg ikke liker å dra hunden i halsen. Nå har jeg ikke en valp som drar i det hele tatt, heller motsatt :) men jeg vil venne henne til å ha på seg sele fra hun er liten. Flexibånd bruker jeg av den grunn at valpen skal synes det er kjekt å gå på tur, utforske verden rundt seg og min valp er veldig ofte treg med å følge etter meg, ofte kommer hun ikke før jeg er 5m fra henne. Hvis jeg skulle hatt et kort bånd, så hadde vi ikke kommet særlig langt....Jeg bruker flexibåndet for å stimulere valpen til følge meg. Valpen min er ikke redd for noe og ofte gidder hun ikke å følge meg hvis det ikke passer henne akkurat da.......

Så mitt spørsmål til dere er: Er det skadelig for valper (min valp er 3,5mnd) å bruke sele, oppdretter mente det kunne skade veksten?? Jeg bruker selen max 1t til dagen og da drar jeg aldri i den heller. Hun mente også den var for stram, men selene skal jo ikke være helt løse heller?

Har dere noe annet forslag ved bruk av kort bånd som kan få min hund til å ville å gå mer fremover, jeg bruker selvsagt godbiter.

Uffameg jeg hadde gleda meg slik til denne turen sammen med oppdretter, og nå sitter jeg igjen med en skikkelig bismak......

og det verste er at jeg fortalde henne når jeg pleier å gå tur på dette stedet......

Jeg kommer til å fortsette å bruke både sele og flexibånd såfremt jeg ikke får noen indikasjoner på at det jeg gjør er spinna gæli, noe jeg personlig ikke tror.

Med hilsen

En litt lei seg førstegangsvalpeeier...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sele har jeg aldri hørt at skal ha noe å si, men flexibånd er dumt å bruke, fordi du lærer hunden å trekke i båndet. En flexiline er alltid stram, og da lærer hunden at båndet skal være stramt, og det vil blir vanskelig å lære den å gå pent med slakt bånd når den blir eldre. Dersom du skal bruke flexiline bør du låse den, slik at valpen lærer at båndet ikke må være stramt hele tiden. Dersom du er i skog hvor hunden kan være løs kan du like gjerne slippe den. Små valper holder seg i nærheten av eieren uansett, og du bør uansett begynne å trene på innkalling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har da aldri hørt om at en flexiline alltid er stram. Jeg bruker sele og flexibånd på min hund, han drar ikke i båndet, og det er slett ikke alltid stramt. Selvsagt måtte jeg lære ham å gå i bånd da han var yngre, men nå vet han at han får lenger line når vi ikke går langs trafikkert vei for eksempel.

Jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sele og flexi bånd (8 meter) på vår hund. Sele brukes fordi at jeg synes at det er mest humant. Trenger jeg å dra i båndet eller han løper ut linen slik at den strammer synes jeg at det er bedre at han blir holdt igjen fra brystet enn å bli kvalt!

Flexi bånd brukes fordi det er viktigere at hunden kan ha det ålreit på tur og få lov til å utforske/snuse på ting og stoppe for å tisse uten at jeg trenger å stoppe hver gang selv. Fungerer VELDIG fint. Synes at dette er viktigere enn at han går "pent". Hvorfor går man tur med hunden egentlig? Så en av naboene gikk tur med sine tre puddeler her en dag. De gikk veldig pent ved siden av henne hele veien. Da begynte jeg å lure litt på om de får gjort det de skal på turen... Det krever jo at de får stoppet opp og skvettet litt....

Vesle dyret går aldri 8 meter forann med i stram line!

NB! Selv om vi alltid har brukt fleksibånd klarer han likevel å gå pent. Dette er jo nødvendig når man går i sentrum og på 17. mai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det hindrer vekst har jeg aldri hørt om. Men jeg synes personlig at flexibånd er noe herk og bruker det kun som alternativ til at hunden skal gå løs.

Sele brukte jeg gjerne når jeg går alene med hunden, men da i kombinasjon med et strikkbånd på 1-2 meter som er festet til et belte (og det er jeg som har på meg beltet). Da har jeg begge hendene fri og får større kraft (stor og sterk hund). Strikkbåndet gjør at hunden merker motstand før båndet blir helt stramt.

Jeg synes at dette blir en smaksak. Om det fungerer greit for deg og hunden, så er det jo ingen sak. Det er i det hele tatt veldig mange meninger opp oppdragelse/dressur og generelt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke flexibånd på valper, grunnet at de ikke har helt kontroll over sine egne bevegelser. Og det er lettere å lære dem gå pent i vanlig bånd. Det kommer an på åssen hund man har, men helst ikke før de er ca 1 år. (Vår Jack Russell som blir ganske fort "voksen" ift mange andre rasker begynte nå, når han er 10 mnd med flexibånd) Så det stemmer det hun sa.

Håper dette hjalp litt :)

Sele vet jeg ikke så mye om.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...