Gå til innhold

Tror vi må avlive pus i morgen


Mossa

Anbefalte innlegg

:grine: Dakar pusen min. Som er så snill og god.

For noen mnd siden oppdaget vi at det ene øyet hennes var så mye større enn det andre. Dyrelegen mente at hun hadde slått seg, og øyet ikke var på plass i øyehulen. Og at hun kunne få et fint liv dersom øyet grodde fast der det var.

Men jeg begynner å tvile på om det er bare det. Hun er så merkelig for tia. Hun har sluttet å leke, hun er skvetten, vil ikke ut...og det ser ut som hun sliter for å slå seg til ro i senga si. Nå går hun rundt i stua. Rundt og rundt.

Jeg tror ikke pus har det bra. Så det er bare å bite tenna sammen og ta henne med. Og mest sannsynlig er det hennes siste tur.

Å fjerne øye på en katt på nesten 10 år....det klarer jeg bare ikke la henne gjennomgå.

Huff og huff. Det er ulempen med å ha dyr. Man blir så glade i dem...og det er så trist hvis de blir syke. Og enda verre er det at man ikke vet hva som feiler, eller om de har vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å nei! Stakkars, stakkars deg, og stakkars pusen din! Uff, nå fikk jeg ordentlig vondt av dere begge. Håper dyrlegen finner ut av det og at du slipper å avlive pusen din likevel ...

:troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, må si jeg føler med deg. Det er ikke et enkelt valg du har tatt, men jeg tror du har valgt riktig. Og det er det beste for katten, at hun slipper å lide.

Lykke til i morgen! :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er ikke et enkelt valg å ta. :tristbla: Det som er best for katten er ikke alltid det letteste for eierne. Det er fælt å ikke vite om kattene har det vondt eller ikke. Det blir nok trist å miste en kjær liten venn, men i allefall gjør du det som er best for henne. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en skikkelig uggen følelse, kjenner det så utrolig igjen å gå sånn og tenke på hva som er rett å gjøre..

krysser fingrene for deg og pus, :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen.

Huff, dette er grusomt. Men jeg ser at hun ikke har det bra.

Og hun har ikke noe liv slik som det er nå.

Hvis det ikke er et slag som har fått øyet hennes ut av øyehulen, da er det ikke så mange alternativer til hva som får et øye til å vokse.

(stær er det ikke, for det vet jeg er smertefult..og hun reagerer ikke når jeg stryker henne over øyet)

Jeg vil ikke la henne gå gjennom alle slags undersøkelser før vi avliver henne. Jeg vil ta avgjørelsen i kveld, dra ned til dyrelegen og sette en enkelt sprøyte.

Skal vi avslutte det, så skal det være så smertefritt for henne som mulig.

Vi har allerede hatt henne med 2 ganger pga øyet. Og begge gangene har vet. forsøkt å dytte øyet på plass. Kan dere tenke dere hvor jævlig vondt det måtte være å våkne etterpå!?

Takk for omtanken.

Det er alltid godt å få det ut..og å få litt trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ulempen med å ha dyr, desverre.

Man blir så glad i dem så da blir det så trist når man mister dem :grine:

Husker jeg grein en gang jeg var hos dyrlegen men den forrige pusen vår, han hadde sannsynelig blitt påkjørt så han hadde fått brudd i bekkenet, jeg trodde vi måtte avlive han men det gikk bra. Men han ble syk senere så da måtte vi ta han alikevel :grine:

Så jeg skjønner hvordan du har det :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grusomt trist :(

Men ta deg i så fall god tid med å ta farvel til henne. Det er viktig. Jeg mistet katten min i høst og fikk ikke sagt hvor glad jeg var i henne før det var for sent. Veldig trist.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff så trist.. :tristbla:

Du kjenner jo katten din best, og vet best hvordan den vil klare seg med et øye.

Bra du tenker på kattens beste. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er hun i bedre form.

Hun leker litt, koser og har spist godt. Så nå ble jeg så usikker igjen.

Men så vil jeg ikke vente til hun blir skikkelig syk.

Å utsette det for MIN del blir så galt.

Pokker altså!!

Skal ringe dyrlegen om 5 min og konferere litt med henne. Hun vet jo hele historien, og kan gi oss noen råd. De har åpent til kl 19, så jeg skal bruke den neste timen på å tenke, og diskutere med sambo (han har tatt seg fri fra jobb i dag, sånn at vi kan dra sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff så trist.. :tristbla:

Du kjenner jo katten din best, og vet best hvordan den vil klare seg med et øye.

Bra du tenker på kattens beste. :klem:

Ja, jeg tror nok at hun vil klare seg bra uten et øye. Vi bor på landet så det er ikke de store farene hun møter her. Hovedveien er langt unna, så det er jeg heller ikke redd for.

Men å utsette en katt på nesten 10 år for en stor operasjon vet jeg ikke om er noe vits i! Det tar lang tid for henne å bli frisk igjen, og så er det risikoen for at hun ikke blir bra. Vi vet ikke 100% sikkert hva det er som feiler. Hvis hun har kreft i øyet, vil det hjelpe å fjerne øyet...eller vil det dukke opp flere plager!?

Skal vi virkelig utsette henne for alt dette for vår egen del?

Hun har levd et godt, og forholdsvis langt liv. Og redselen for å gå ut vil jo ikke forsvinne. Er det en god avslutning for henne som elsker å være ute sammen med oss og hunden??

Huff, nei..jeg må tenke litt nå. Det er 100 gode grunner for at vi skal prøve det meste. Men å la et dyr lide for å kanskje, muligens bli bra...

:grine: Dette er jaggu ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilja :-)

Føler med deg, Mossa. Vår katt holdt nylig på å bli avlivet etter at det ble oppdaget en svulst, men det viste seg at veterinæren hadde tatt feil avgjørelse mht. å råde oss til å avlivet dyret. Etter konferering med en mer kompetent veterinær ble det konstatert at det ikke var kreft, nyrene og leveren var helt fine, og svulsten ble operert ut. Nå er katten tilbake til sitt gamle jeg, etter ca. en måned hvor den ikke ville spise eller ha kontakt med mennesker pga. smerter. Så det kan lønne seg å få et skikkelig svar på hva det faktisk er som er feil med katten, før du tar en endelig avgjørelse. Nå har jeg sett katter uten hale, blinde katter fra naturens side og katter uten ett øye, og de har alle klart seg helt fint. 10 år er ikke så fryktelig mye for en katt, du må jo se helsen hennes under ett. Om det kun er øyet som er problemet, så synes jeg hun burde fått brukt opp en av de 9 sjansene sine på denne operasjonen. Men du kjenner katten din best.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så leit. Forhør deg med dyrelegen om katten kan få et godt liv med bare et øye. Det er mye som fungerer bedre enn det vi tror.

Du må oppdaterer oss her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat snakket med dyrelegen, og hun mener at vi tenker rett. Hun støtter opp om avgjørelsen om avlivning. Å operere ut et øye uten at de vet 100% hva som er galt er ikke noe å satse på.

Hun har allerede vært i rtg. 2 ganger uten at de finner ut hva det kan være. Det blir bare antagelser alt..og da blir behandlingen deretter.

Mest sannsynlig er noen av nervene påvirket, siden hun sliter litt med å beregne høyder og avstander (feks. snubler i dørstokken, kræsjer i bordkanten)

Så i morgen ut på formiddagen drar vi med henne.

Og nå skal jeg og sambo ut å lage en liten grav til henne!

Bare tute litt først :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Stakkar dere. Vi måtte avlive pusen vår i sommer og vi savner henne ennå. Det er så mange situasjoner som hun allitid var en del av. :tristbla:

Men det forteller masse om dere at dere tenker på pus sitt beste og ikke lar henne lide.

Jeg føler å veldig med dere, og vet så godt hva dere må igjenom. De som sier: Ta deg sammen det er bare en katt, vet ikke hva de snakker om :frustrert:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det! Og det er ingen enkel avgjørelse å ta. Katten til samboeren min fikk nyresvikt her i våres.. men hun fikk medisniner så hun begynte å kvikkne til. Men ingen av oss ville utsette henne for stresset med å flytte (og det å måtte bli innekatt igjen, selv for en kort periode), og ingen av oss orket å måtte se henne lide igjen når sykdommen ble verre.. Det var ikke enkelt å bestemme at hun skulle få slippe livet. Men vi håper vi gjorde det rette for henne, selv om det var utrolig tungt å måtte gjennomføre det.. (og det ble jeg som måtte ta henne med til dyrlegen siden jeg ville holde henne mens hun sovnet inn..)

Skal tenke på dere i morgen!! :klem:

Endret av Loevinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...