Gå til innhold

Hundefôr


Gjest Munchy

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på dyrt og billig? Dyrebutikk kontra veterinær kontra dagligvare? Er ikke fullkost fullkost? Finnes det dokumentasjon på at det ene er bedre enn det andre? Hva bruker du og hvorfor?

Hunden er en 8 uker gammel tispe av rasen tibetansk spaniel, vil i fremtiden ha et middels aktivitetsnivå og skal ikke brukes til utstilling eller avl.

Var hos veterinæren og spurte og der anbefalte de hills science plan (som de selger). Det kostet 189 kr for ca 2 kg mot 30 kr for det samme av merket coop eller euroshopper på dagligvaren. Betaler gjerne for det dyreste hvis det er noe poeng i, men vil gjerne vite hva det er jeg punger ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lønner seg å spandere noen kroner xtra på for, ihvertfall de første årene..

Hunder er ikke ferdig utvikklet før de er minst 2 år.

Vi kan også overleve på junkfood,men problemene kan komme siden.

Hunden min spiser pro plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullkost er ikke fullkost, siden hvem som helst kan skrive det på pakka de lager. Det du bør gjøre er å sjekke innholdsfortegnelsen på foret, og næringsinnholdet. (Dette skal stå på alt for som selges i Norge.)

Hunder er først og fremst kjøttetere, og kjøtt bør stå først i innholdfortegnelsen, for at dette skal være ett godt for. Samme med næringsinnholdet, jo mere proteiner foret inneholder, jo bedre. Foret bør også inneholde noe fett, vitaminer og mineraler, mens karbohydrater er mindre viktig. (Vil du ha dette mer detaljert finnes det mange næringstabeller for hunder på nettet og i bøker, som du kan kikke på.)

Ikke alle hunder har samme næringsbehov, en stor hund trenger annerledes for enn en liten hund, akkurat som en gammel hund har andre behov enn en valp. Dette er også noe billigfor ikke tar hensyn til, da de har en type, som skal passe for alle hunder. Foret du får kjøpt i dyreforetning eller hos dyrlegen har mange ulike varianter, så du får for som er bedre tilpasset akkurat din hund.

Det du trenger er ett valpefor, for små hunder. Stikk i en dyrebutikk og fortell hviken rase du har, hvor gammel den er, og hvor mye hunden veier, så får du ett for som passer for den. Valpeforet bør du bruke til hunden er 12-18 måneder gammel, deretter går du over til voksenfor. (Valpeforet koster ofte litt mer, fordi det har høyere næringsinnhold, for å være tilpasset en hund i vekst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har en en Grand Danois bør man være forsiktig med hvalpefor, da det ikke er ønskelig at hunden vokser for fort. Benbygningen må rekke å henge med resten av hundens vekst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper hos veterinær og merker godt forskjell på bl.a annet pelsen.

Uansett hva du skulle kjøpe, hold deg unna labb fra fellesskjøpet! Svært mange får hud- og pelsplager av dette og veterinærene sier de får inn veldige mange med problemer med dette fôret. (valpefôret er visst ikke så ille som voksenfôret men....) Men selvsagt funker dette fint for noen, men jeg har veldig dårlig erfaring med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper hos veterinær og merker godt forskjell på bl.a annet pelsen.

Uansett hva du skulle kjøpe, hold deg unna labb fra fellesskjøpet! Svært mange får hud- og pelsplager av dette og veterinærene sier de får inn veldige mange med problemer med dette fôret. (valpefôret er visst ikke så ille som voksenfôret men....) Men selvsagt funker dette fint for noen, men jeg har veldig dårlig erfaring med det!

Jeg bruker pro plan nå,men den forige hunden min fikk labb.

Syntes det er dumt at du advarer noen mot å bruke et bestemt for.

Spessielt forde det virker som du ikke helt vet hva du prater om.

Er du klar over at labb slo et vet.for i en forbruker test?

Husker ikke om det var aukanuba eller hills.

Skal se om jeg finner det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fant jeg ihvertfall en test....

Alle hunder er forskjellige,akkurat som oss mennesker er det ting den enkelte ikke tåler.

Dette er helt induidielt.

Man må gjerne si hva man bruker og annbefale nettopp det,men å advare folk mot et for,uten å ha serlig grunnlag for det blir litt for dumt.

http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1106726941.81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Men har en en Grand Danois bør man være forsiktig med hvalpefor, da det ikke er ønskelig at hunden vokser for fort. Benbygningen må rekke å henge med resten av hundens vekst. ;)

Nettopp derfor finnes også valpefor i flere utførelser; for små raser (som vokser raskt), for mellomstore raser, og for store raser, der akkurat dette er tatt hensyn til, så de ikke skal vokse for raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stort sett gitt vår hund fôr kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær. Det samme gjelder kattene våre. Og jeg merker det spesielt på kattene (siden maten står fremme hele tiden), at fôr fra dyreb./vet. metter mye lenger!

Så selv om f.eks. Friskies virker mye billigere, så er det ikke det i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne si hva man bruker og annbefale nettopp det,men å advare folk mot et for,uten å ha serlig grunnlag for det blir litt for dumt.

Jeg nevnte vel det med veterinærer som er veldig misfornøyde og får inn MANGE kunder som rett og slett trenger å bytte fôr fordi hundene ikke tåler det?? Og som jeg sa er det noen hunder det går helt fint for men jeg har hørt svært mye dårlig om det og har brukt det selv og har veldig dårlig erfaring med det! Hvor mye mer grunnlag for det trenger jeg??? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er dumt at du advarer noen mot å bruke et bestemt for.

Spessielt forde det virker som du ikke helt vet hva du prater om.

Er du klar over at labb slo et vet.for i en forbruker test?

Bare for å ha nevnt det: Norges Veterinærhøgskole kom med en pressemeldingi etterkant av testen på TV2.

Der står det blant annet:

Programmet ga ikke et fullstendig bilde av fôrets og fôringens betydning for vekst og skjelettmodning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en liten hund som er snart elleve år og han har alltid fått det som gjerne omtales som kvalitetsfor, d.v.s. Hills, Eukanuba, Royal Canine etc. De siste årene har vi endt opp med Royal Canine siden det er det han foretrekker. Det kan selvfølgelig skyldes gode gener, men jeg tror at jeg nå ser nytteverdien av riktig ernæring siden han, tross sin relativt høye alder, er fullstendig frisk og rask, ikke overvektig og ikke har noen problemer med tennene ut over litt tannstein.

Av og til har det hendt at jeg har kjøpt en pose billigfor fordi det har vært tomt for det vanlige, men da merker jeg umiddelbart forskjell! For det første kommer det utrolig mye mer ut, så det er tydelig at billigforet inneholder temmelig mye fyllstoff som hunden ikke har noen nytte av. En slik pose varer et par uker og i løpet av den tiden ser jeg tydelig forskjell på pelsen og han legger også på seg.

Jeg vil m.a.o. anbefale deg å velge et kvalitetsfor tilpasset den rasen du har og hundens alder. Det er voldsom forskjell på ernæringsbehovet til en grand danois og f.eks. en tibetansk spaniel. Rent økonomisk vil jeg heller ikke tro du sparer så mye på å velge et billigfor siden det er langt mindre drøyt enn de litt dyrere variantene og en liten hund spiser jo ikke særlig mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte vel det med veterinærer som er veldig misfornøyde og får inn MANGE kunder som rett og slett trenger å bytte fôr fordi hundene ikke tåler det?? Og som jeg sa er det noen hunder det går helt fint for men jeg har hørt svært mye dårlig om det og har brukt det selv og har veldig dårlig erfaring med det! Hvor mye mer grunnlag for det trenger jeg??? :klø:

Du har ikke tenkt på at vet. selger for?og att de kansje vil at du skal kjøpe for av dem.?

Har brukt lab tidligere,ALLE og komenterte den vannvittig fine pelsen,bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å ha nevnt det: Norges Veterinærhøgskole kom med en pressemeldingi etterkant av testen på TV2.

Der står det blant annet:

Det er fåretatt flere tester,denn jeg har laget link til er fra forbrukerportalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynnt å gi hundene her i huset noe som heter Norwegian Polar hundemat. Det er laget av veterinærkontrolerte slakterprodukter, som vom, struper, lunger, kjøttavkutt og fett m.m, fordelt på storfe, sau og gris. Det er også tilsatt mais, vitaminer og mineraler. Pr 100 gr er innholdet 12% protein, 18% fett, og 9% karbohydrater. Dette er ett fullverdig fòr, og en hund på 30 kilo, skal ha ca 700 gr pr dag.

Det er ikke mye, men de blir faktisk mette, og mine hunder syns dette er kjempegodt.

Men når det gjelder hva slags fòr etc, så syns jeg man må prøve seg frem. Ikke alle hunder som liker det samme, og noen har allergier.

Men jeg anbefaler gjerne Polar, for det er også forholdsvis billig. Gir 280 kr for en blokk på 20 kilo, og den er rutet inn, og dermed forholdsvis lett å dele i kilospakker.

Merker både på mengden avføring, og pelsen at fòret fungerer her.

Merker i en dagligvarebutikk vil jeg kun bruke om jeg har gått tom for annet fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forer med Hills, er veldig fornøyd med det ! Har foret med Labb, det var helt grusomt :overrasket: ! Hunden MIN fikk begynte å røyte veldig mye, pluss at pelsen ble blass, og hun luktet verre... Ble helt fin igjen da jeg byttet tilbake til Hills ;)

En venninne jeg har forer med Olivers, hun er veldig fornøyd med det foret.

Ellers gir jeg vom som tillegg i perioder hvor hunden min trimmer mye, blir litt tynn... Funker med en gang :)

Men tror det er veldig viktig, uansett forprodusent, at du bruker for beregnet på hundens alder. Små valper trenger mere proteiner for å vokse, enn hva store hunder gjør. De har forskjellig behov, og må derfor fores forskjellig ;)

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hunden min Pro Plan, veldig fornøyd med det.

Brukte Hills før, synes det også var bra, men hunden

min er blitt mer glad i ProPlan.

Ei venninne gir hunden sin Friskies, den fungerer helt fint på det

- blank og flott i pelsen.

Viktig å gi en valp i vekst næringsrik mat. Så jeg ville kjøpt

hundmat hos veterinær eller dyrebutikk.

Ang. Labb:

har en venninne som er veterinær og flere av hennes kollegaer sier det samme:

Labb gir arbeid til veterinærstanden. MYE eksem, utslett eller pelsproblemer

som følge av dette fòret.

Men kan selvfølgelig fungere for mange hunder. Bare greit å være oppmerksom

på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt galt å legge pris inn som en bedømmelsesfaktor når man skal KVALITETSbedømme fôr?

Men er foret da så ille at man må advare andre mot det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er foret da så ille at man må advare andre mot det??

Jeg vil at min hund skal holde seg så sunn og frisk som mulig, derfor vil jeg ikke fore med dårlig for. Jeg har brukt utrolig mye tid på å sette meg inn i hundens ernæringsbehov, og det er ikke mye av hundematen som er i salg som passerer dørstokken her.

Når jeg har hørt utrolig mye negativt om et for (Labb) fra mange forskjellige mennesker (som har fått problemer med eksem, allergier, dårlig pels og vitaminmangel på sine hunder), ja da synes jeg det er på sin plass å informere om dette til folk som vurderer å kjøpe det til sin hund.

Mange hunder har et næringsinntak gjennom foret som såvidt ligger over grensen til "for lavt", men det er akkurat nok til at de ikke blir syke, og derfor fortsetter man å fore som man gjør.

Men nå har jo diskusjoner om hundefor en tendens til å ta av, så jeg gir meg nå. Blir veldig engasjert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...