Gå til innhold

Kan noe forklare meg Plastina/Israel-konflikten enkelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har klart å sette meg inn i situasjonen godt nok, og nå har det gått så langt at jeg ikke klarer å skjønne sakens kjerne.

Har prøvd å google litt, men jeg faller fort ut da det er så mye info. Jeg har ikke god nok konsentrasjon til å klare å henge med :(

Slik jeg har forstått det så begynte problemene når Israel ble dannet som stat på Palestina sitt område (i Egypt?)?

Og så har det blitt krig om dette området?

Kan noen hjelpe meg å forstå hva som skjer?



Anonymous poster hash: aeda9...5a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øverst, Palestina 1920, etter første verdenskrig (når det ottomanske riket hadde gått dukken for de heiet på Tyskland, som tapte krigen). Under, Palestina og Trans-Jordan delt i hver sine stater. Palestina ble fortsatt styrt av britene og skulle være et område hvor jøder, først og fremst (ikke kun, men først og fremst) skulle være velkomne. Araberne fikk sitt område, Trans-Jordan.

hertz.mandatemaps.jpg

De mer ekstreme muslimene godtok ikke dette. De hadde mistet sitt store rike, det ottomanske rike. De ønsket igjen en stor-nasjon som skulle være et nytt "kalifat" (en rent religiøs stat). Ikke alle muslimene i området, veldig få faktisk, støttet denne tanken. Men de som gjorde det, de terroriserte og drepte jøder for fote. Britene skriver om det i Nasjonenes Forbunds (forgjengeren til Forente Nasjoner) artikkel her:

7. The capital of Palestine is Jerusalem, situated in the midst of the hills of Judea, and the principal towns are Haifa, with its modern harbour, in the north at the entrance to the plain of Esdraelon; Jaffa, a second port which lies some 40 miles west- north-west of Jerusalem; Tel Aviv, which is contiguous to Jaffa; and Nablus, the ancient Sichem, in the hills of Samaria. Jerusalem has a majority of Jewish inhabitants; in Haifa the Arab and Jewish elements are approximately equal in numbers; Tel Aviv is an entirely Jewish township of 150,000 inhabitants. In Jaffa a large majority of the people are Arabs, and in Nablus, apart from a small community of Samaritans, all the people are Arabs.

Other important towns where the population consists of both Arabs and Jews are Hebron, 20 miles to the south of Jerusalem; Tiberias, on the western shore of the Sea of Galilee; and Safad, a remote town in mountainous country in the extreme north of Palestine.

...

10. During the year covered by this Report, public security in Palestine was seriously disturbed by a compaign of murder, intimidation, and sabotage conducted by Arab law breakers, which on a few occasions provoked Jewish reprisals.

This general description of public security in Palestine during 1937 calls for amplification. The terrorist campaign took the form of isolated murder and attempted murder; of sporadic cases of armed attacks on military, police and civilian road transport; on Jewish settlements and on both Arab and Jewish private property; while in the autumn there was a revival of lawlessness and violence by armed Arab bands which persisted until the end of the year. Outwardly the life of the country did not appear to be unduly affected, but towards the end of the year economic conditions seriously deteriorated.

http://unispal.un.org/UNISPAL.NSF/0/7BDD2C11C15B54C2052565D10057251E

Dette gjorde at mange jøder, etter andre verdenskrig, benyttet seg av mange av de våpen som fløt rundt verden over, på den tiden, for å skape en egen stat, fri for terrorisme. Den var, den gang da, en rent sosialistisk stat, støttet av Sovjet. Tanken var at alle, arabere, jøder, alle ville være velkomne i den staten.

I dag er Israels regjering, som så meget annet verden over, mer høyredreid. Høyre-siden henter mye populisme i krig og konflikter. På begge sider av grensen, Israel og det som kalles Palestina (Israel ER Palestina under et annet navn, israelerne ER palestinere) er det høyre-ekstreme som roper og skriker etter krig mot hverandre. Men på begge sider av grensene finnes det også stemmer som prøver å rope etter forsoning.

Alt for få, både her i vesten og der nede i midt-østen, lytter til sistnevnte stemmene. Derfor er det krig og konflikter der nå.



Anonymous poster hash: 2d03d...897
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjerne dette innlegget, altså innlegg nummer ni:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=854586#entry14788820

Det ser sikkert litt langt ut, men det tar ikke mer enn 5-10 minutter å lese, og gir en basic innføring som sikkert passer bra for de som ikke har satt seg inn i det. Verdt å bruke noen minutter på det for å forstå en sak som dominerer nyhetsbildet.



Anonymous poster hash: db05f...5c0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store norske har en nøytral fremstilling av Palestina/Israel konflikten, det er ellers et stort problem å få nøytral informasjon da konflikten skaper store følelser på begge sider.

http://snl.no/Palestina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri fred der og har aldri vert fred der. Årsaken er helt enkelt religion. krig mellom kristne og muslimer. Begge religionene har ulike tolkninger av dei ulike religiøse dokumentene. Her er det dannet flere religiøse grupperinger på begge fløyer og dei er da uenige om hva som skal stå i dei dokumentene som ble skrevet da 95 % av verdens befolkning var analfabeter. Her blir også landområder religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, da skal jeg lese litt :)

Anonymous poster hash: aeda9...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...