Gå til innhold

Mads Gilbert på sykehuset i Gaza.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er for så vidt ganske enig med deg, men jeg har ikke sett deg på lasarettet på Gaza.

Og, det skal være krystall-klart: Jeg har heller ikke vært der, med blod og gørr opp over begge ører og konstant risiko for å bli skadet.

Man kan godt berømme en innsats, som krever cojones av anseelig størrelse, selv om de bakenforliggende motivene ikke er så altruistiske som det kunne se ut.

Kan du forklare hva du mener med dette? Og jeg forstår heller ikke relevansen.

Har jeg sagt at han eller andre burde yte en altruistisk innsats på Gaza? Eller har jeg gitt inntrykk av at jeg selv gjør en slik innsats?

Jeg forstår ikke hva du prøvde å si her i det hele tatt.

Anonymous poster hash: f267b...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du forklare hva du mener med dette? Og jeg forstår heller ikke relevansen.

Har jeg sagt at han eller andre burde yte en altruistisk innsats på Gaza? Eller har jeg gitt inntrykk av at jeg selv gjør en slik innsats?

Jeg forstår ikke hva du prøvde å si her i det hele tatt.

Anonymous poster hash: f267b...a49

Det var en litt fleipete måte å si på at hverken du eller jeg er på Gaza-stripen og tilbyr vår hjelp til de som er lemlestet i denne grusomme krigen, Gilbert er - og for det berømmer jeg ham!!

Min sympati for mannen ellers, samt hans politiske prosjekt, er ikke-eksisterende!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en litt fleipete måte å si på at hverken du eller jeg er på Gaza-stripen og tilbyr vår hjelp til de som er lemlestet i denne grusomme krigen, Gilbert er - og for det berømmer jeg ham!!

Min sympati for mannen ellers, samt hans politiske prosjekt, er ikke-eksisterende!

Hva du omtaler som en "grusom krig" blir forholdsmessig gitt alt for stor oppmerksomhet.

Det foregår mange flere alvorlig konflikter i verden i enn denne.

Relativt få er blitt drept på Gaza, og vi hører knapt nok om de som blir såret i Israel. Det er tilsynelatende et moralsk våpen for palestinerne at det er flere dødsfall på Gaza, mens derimot det er ingen i Israel, noe som nærmest blir holdt mot dem.

I dag ble 89 personer drept av en selvmordsbomber i Afghanistan i følge BBC, en nyhet som trolig er glemt allerede i morgen.

Anonymous poster hash: f267b...a49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, Mads Gilbert utsetter seg selv for liten fare ved å arbeide på sykehus på Gaza. Som kjent prøver Israel å unngå tap av sivile liv, ved "kirurgiske" angrep, advarsler ved telefon, flyveblad, og "bank på taket"-praksis.

I andre konfliktområder er hjelpearbeidere derimot selv et mål for terrorister!



Anonymous poster hash: f267b...a49
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, Mads Gilbert utsetter seg selv for liten fare ved å arbeide på sykehus på Gaza. Som kjent prøver Israel å unngå tap av sivile liv, ved "kirurgiske" angrep, advarsler ved telefon, flyveblad, og "bank på taket"-praksis.

I andre konfliktområder er hjelpearbeidere derimot selv et mål for terrorister!

Anonymous poster hash: f267b...a49

Merkelig at det er så mange sivile som dør, da, med de "kirurgiske" angrepene. Det fins ikke bomber som er "kirurgiske" nok til at de kan brukes i en by uten at sivile rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det er så mange sivile som dør, da, med de "kirurgiske" angrepene. Det fins ikke bomber som er "kirurgiske" nok til at de kan brukes i en by uten at sivile rammes.

Merkelig er det ikke. Det har vært forklart flere ganger, og som jeg er helt sikker på at du er klar over. Enkelte nekter å forlate bygninger, Hamas nekter og oppfordrer befolkningen ikke å evakuere, og selvfølgelig, - feil skjer.

Hadde Israel ikke forsøkt å unngå tap av sivile liv, hadde antall døde vært 10 eller 100 ganger større enn det er.

Anonymous poster hash: f267b...a49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig er det ikke. Det har vært forklart flere ganger, og som jeg er helt sikker på at du er klar over. Enkelte nekter å forlate bygninger, Hamas nekter og oppfordrer befolkningen ikke å evakuere, og selvfølgelig, - feil skjer.

Hadde Israel ikke forsøkt å unngå tap av sivile liv, hadde antall døde vært 10 eller 100 ganger større enn det er.

Anonymous poster hash: f267b...a49

Så snille de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille de er.

Snillere enn norske bombetokter over Lybia. Hvor mange sivile ble drept av dem?

Anonymous poster hash: 5c650...0dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo færre liv som går tapt, jo mer bruker media overdrivelser for å beskrive konflikten.



Anonymous poster hash: 5c650...0dd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo en av de få som i det hele tatt tør å være der og å dokumentere hva som skjer, så selvfølgelig er hans vitnesbyrd viktig.

Skulle da tro du ble fornøyd og roet litt ned når "Med Israel for fred" fikk spy ut sin propaganda i dagens Dagsrevyen.

Mads Gilbert er tilbake i samme sykehus som sist. Også nå som NRK-korrespondent, tydeligvis. Her har Hamas hatt sitt tilholdssted i underetasjen, de har gått rundt på sykehuset forkledd som sykehusansatte, og herfra har de skutt ut raketter mot Israel. Og selvfølgelig er dette et FN-eid sykehus, så terroristene er godt beskyttet her. Hvor mange er egentlig villig til å tro på hans utsagn om det som skjer i området? Siden han har det så travelt selv, så må han kun stole på hva terroristene forteller ham, og videre-formidle dette til NRK, som heller ikke denne gangen ser ut til å ha noen betenkeligheter med å ta det til seg som troverdige nyheter. Jeg tror neppe at Mads Gilbert hadde brydd seg om å stille opp på sykehus i andre krigsherjede områder. Bare her føler han seg trygg, fordi Israel varsler i god tid om hvor de skal bombe.

Ingen andre i hele verden har gjort noe tilsvarende, så vidt jeg vet.Men sivile liv går tapt fordi Hamas-lederne ber folk om å bli værende i hus som skal bombes. Alt kan ofres for propagandaen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snill? Selvoppofrende?

Det er vel heller hans politiske ektreme idealisme som går foran alt annet.

Anonymous poster hash: f267b...a49

Det forundrer meg ikke om han faktisk er en ekstremt engasjert idealist, og da er det desto hyggeligere at han reiser med legekoffert og ikke bombekoffert. Flott at rå idealister fokuserer sin kraft på legegjerninger. Hvis alle de råeste handlet slik, så hadde alt vært mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det er så mange sivile som dør, da, med de "kirurgiske" angrepene.

Mange? Har du hørt om noen kriger/krigslignende konflikter hvor det har vært færre drepte? De 6 millionene som ble drept i Kongo-krigene fra 90-tallet? Drapet på en million i Rwanda i 1994? Lignende tall fra Sudan? De 160 000 drepte i nabolandet Syria siden bråket startet der?

Et tresifret antall er ikke mange i global sammenheng når det gjelder krig. Det er usedvanlig få.

Anonymous poster hash: ee394...49d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snillere enn norske bombetokter over Lybia. Hvor mange sivile ble drept av dem?

Anonymous poster hash: 5c650...0dd

En ting er de sivile som ble drept. Det var jo ikke med vilje.

En annen sak er at vi med overlegg drepte de som forsvarte landet sit mot Islamske terrorister og andre militære krefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er de sivile som ble drept. Det var jo ikke med vilje.

En annen sak er at vi med overlegg drepte de som forsvarte landet sit mot Islamske terrorister og andre militære krefter.

Norske bombetokter drepte garantert langt flere sivile enn i Gaza, men det driter folk i. Mange hyklere her ja.

Anonymous poster hash: 5c650...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, poenget er: Gilbert er ikke i Syria, fordi han er på Gaza, og man kan bare være ett sted.

Og med mindre du selv har jevnlige turer til Syria som lege eller sykepleier, så syns jeg ærlig talt at du kan klappe igjen.

Lol! Kjære deg, jeg går da heller ikke til media med propaganda, med andre ord, jeg klapper jo igjen.

Anonymous poster hash: 61741...ed4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Mads Gilbert er at han fremstilles (noe som han også selv bidrar til) som en humanitær, selvoppofrende lege, som hjelper mennesker i nød. Av den grunn blir han også brukt som et sannhetsvitne bl.a. av NRK.

I virkeligheten er han en politisk aktivist som bruker sine legekunnskaper til å spre å kamuflert politisk propaganda, under dekke av å være et øyenvitne som kun er der for å yte humanitær bistand.

Uærlig. En ulv i fåreklær!



Anonymous poster hash: f267b...a49
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet med Mads Gilbert er at han fremstilles (noe som han også selv bidrar til) som en humanitær, selvoppofrende lege, som hjelper mennesker i nød. Av den grunn blir han også brukt som et sannhetsvitne bl.a. av NRK.

I virkeligheten er han en politisk aktivist som bruker sine legekunnskaper til å spre å kamuflert politisk propaganda, under dekke av å være et øyenvitne som kun er der for å yte humanitær bistand.

Uærlig. En ulv i fåreklær!

Anonymous poster hash: f267b...a49

Er det et problem at Mads Gilbert redder liv og lemmer for sivilbefolkningen på Gaza? De trenger helsehjelp.

Grunnen til at NRK bruker Mads Gilbert som korrespondent er at israelerne ikke slipper journalister inn på Gaza. Ellers ville de nok foretrukket å sende et team med sine egne folk dit.

En merkelig ulv er det som berger liv hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et problem at Mads Gilbert redder liv og lemmer for sivilbefolkningen på Gaza? De trenger helsehjelp.

Grunnen til at NRK bruker Mads Gilbert som korrespondent er at israelerne ikke slipper journalister inn på Gaza. Ellers ville de nok foretrukket å sende et team med sine egne folk dit.

En merkelig ulv er det som berger liv hele dagen.

Nå følger du dårlig med på nyhetene. Journalister har full tilgang til Gaza nå, og Sidsel Wold har nylig rapportert derfra.

Og nå er det slik at det finnes leger og sykehus på Gaza. De få som blir rammet av israelske angrep er neppe avhengig av Gilberts tilstedeværelse.

Anonymous poster hash: f267b...a49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Det har forøvrig Gilbert selv sagt. Han har også sagt at han er der primært for å vise moralsk støtte (se VG-videoen i HI).



Anonymous poster hash: f267b...a49
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå følger du dårlig med på nyhetene. Journalister har full tilgang til Gaza nå, og Sidsel Wold har nylig rapportert derfra.

Og nå er det slik at det finnes leger og sykehus på Gaza. De få som blir rammet av israelske angrep er neppe avhengig av Gilberts tilstedeværelse.

Anonymous poster hash: f267b...a49

Behovet for helsehjelp kommer til å endre seg radikalt dersom jødene gjør alvor av å invadere Gaza slik de har gjort før. Forrige gang spratt dødstallene opp i langt over 1000 på ganske få dager, og antallet skadde var det mangedobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...