Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?


mekkapakka

Anbefalte innlegg

Jeg prater om angst + cannabis. Ta gjerne alkoholdebatten med noen andre.

Det er en velkjent sak at alkohol kan trigge angst, og alkohol har større sannsynlighet for å trigge angst enn cannabis.

Når forskning tyder på at legalisering av cannabis faktisk kan redusere bruken av alkohol, er det i aller høyeste grad aktuelt å ta med i debatten.

Anonymous poster hash: 0a9ee...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi du ikke skjønner at det finnes flere typer cannabis og at de kan ha forskjellige virkninger. Som f.eks at de virker mot angst. Det var forøvrig bare en liten del av argumentet mitt, og det er dette du har plukket deg ut og vil diskutere.

Jeg vet utmerket godt utvalget av cannabis, men at noen konkret skal være angstdempende har jeg aldri hverken sett eller hørt bevis på.

Du vet forøvrig ikke hvor jeg står i cannabisdebatten, annet enn at jeg syns "angstdempende" er et svakt, svakt argument.

Jeg syns faktisk det er vranginformasjon om en angstridden tenåring skulle komme inn hit å lese at cannabis kan hjelpe, når sannsynligheten for et motsatt utfall er høy.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet utmerket godt utvalget av cannabis, men at noen konkret skal være angstdempende har jeg aldri hverken sett eller hørt bevis på.

Du vet forøvrig ikke hvor jeg står i cannabisdebatten, annet enn at jeg syns "angstdempende" er et svakt, svakt argument.

Jeg syns faktisk det er vranginformasjon om en angstridden tenåring skulle komme inn hit å lese at cannabis kan hjelpe, når sannsynligheten for et motsatt utfall er høy.

Ok, jeg kan bare si hva jeg har opplevd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en velkjent sak at alkohol kan trigge angst, og alkohol har større sannsynlighet for å trigge angst enn cannabis.

Når forskning tyder på at legalisering av cannabis faktisk kan redusere bruken av alkohol, er det i aller høyeste grad aktuelt å ta med i debatten.

Anonymous poster hash: 0a9ee...aef

Mener du også at cannabis er bra mot angst? Det er dér skoen trykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du også at cannabis er bra mot angst? Det er dér skoen trykker.

Trodde det var legalisering vi skulle diskutere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en velkjent sak at alkohol kan trigge angst, og alkohol har større sannsynlighet for å trigge angst enn cannabis.

Når forskning tyder på at legalisering av cannabis faktisk kan redusere bruken av alkohol, er det i aller høyeste grad aktuelt å ta med i debatten.

Anonymous poster hash: 0a9ee...aef

Det kan da ikke stemme, cannabis er jo kjent for å fremkalle angst og psykoser hos veldig mange. Kilder?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var legalisering vi skulle diskutere?

Ja, og dette var et av argumentene dine for legalisering. Altså en naturlig utvikling av diskusjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA. Har mange vitenskapelige positive virkinger som mot kvalme man får av cellegift, virker appetittvekkende, angst +++++++ Er jo blitt legalisert snart i halvparten av statene i USA, avkriminlisert i mange land i Europa, er vell en grunn til det. Virkestoffet som heter Tetrahydrocannabinol har en rekke positive sider, men kan også ha bivirkninger som ALLE medisiner. Kan jo diskuteres om det skal legaliseres som i Nederland som et rusmiddel og kunne få kjøpt på coffe shop m.m. eller få resept av lege og mere ordnede forhold. Personlig mener jeg man kan legalisere det helt, den som vil ha det vil kunne skaffe det uansett og tror ikke bruken blir særlig høyere av den grunn. Blir det legalisert slipper man kanskje at noen kjøper andre farlige stoffer om det er "tomt" for cannabis. Cannabis har vært brukt i tusenvis av år og kommer aldri til og bli borte, har ingen tro på straffer og lover på alt som ikke passer for alle. Hadde alkohol kommet i dag, hadde det ikke blitt lovlig, tror ikke det. Cannabis har mye mindre skadevirkinger enn f.eks alkohol som er legalt. Er kanskje ikke helt riktig av meg og sammenligne to rusmidler men sånn er det bare. Har røyket cannabis i 25-30 år og kan være uten i ukesvis uten at det gjør meg noen ting som helst, kanskje litt vanskeligere og sove de to første nettene om jeg har brukt det daglig i noen mnd. Har også vært sprøytenarkoman og brukt alt, mest heroin og tabletter sammen med hasj. Hadde det ikke vært for cannabis hadde jeg ikke greid og slutte. Bruker metadon, men cannabisen gjør at jeg ikke har sidemissbruk av tabletter som veldig mange brukere av metadon har. Men husk cannabis passer ikke for alle, sånn er det jo med det aller meste...

Men var hasj grunnen til at du prøvde sterkere saker? Om du ikke hadde startet med hasj, da hadde du vel kanskje ikke startet med andre stoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for legalisering av cannabis.

Hvorfor? For det første mener jeg at det bør være en soleklar menneskerett å få bestemme over sin egen kropp. Dette argumentet blir for øvrig hyppig brukt når det gjelder retten til selvbestemt abort("En kvinnes rett til å bestemme over egen kropp"). Ja, jeg er for avkriminalisering av narkotikabruk.

Å straffe folk for å bruke et rusmiddel, som attpåtil er bevist av bla.a WHO til å være mindre skadelig enn vårt lovlige rusmiddel, henger heller ikke på greip.

Ved en legalisering vil pengene som blir brukt på kjøp av cannabis gå til staten. Dette vil gjøre at langerne vil få langt mindre inntekter enn det de får i dag:

http://www.washingtonpost.com/world/tracing-the-us-heroin-surge-back-south-of-the-border-as-mexican-cannabis-output-falls/2014/04/06/58dfc590-2123-4cc6-b664-1e5948960576_story.html

"The Washington Post reported on Tuesday that pot farmers in the Sinaloa region have stopped planting due to a massive drop in wholesale prices, from $100 per kilo down to only $25. One farmer is quoted as saying: “It’s not worth it anymore. I wish the Americans would stop with this legalization.”

Narkotika-krigen i Mexico har forøvrig tatt titusener av liv...

Mange frykter økt bruk ved en legalisering av cannabis. Men det er flere land i Europa som har et høyere forbruk enn Nederland, til tross for at cannabis er ulovlig i disse landene. Det at et rusmiddel er ulovilg, fører ikke nødvendigvis til mindre bruk, tilgjengeligheten til cannabis er her i Norge, og har vært det i LANG tid!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg er litt usikker, men jeg synes man skal være åpne for det som kommer frem av erfaringer rundt legalisering i andre land. Dagens narkotikapolitikk kan ikke anses som optimal, og jeg tror det bør gjøres endringer.

Et av argumentene som veier tungt, er at en legalisering kan få bukt med det illegale markedet. Det brukes enorme ressurser på å motarbeide det, og det kan godt være det heller ville lønnet seg å forebygge bruken i et legalisert land fremfor å bruke alle ressurser på kriminalitetsbekjempelse.

Endret av Badabing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Nei. Fordi for noen kan det være ekstremt avhengighetsskapende, og en studie fra et universitet i statene har funnet ut at cannabisbrukere har abnormal hjernestruktur, hukommelsessvikt, og at for mye bruk kan føre til forandringer i hjernen som ligner schizofreni. Videre sies det at jo yngre brukere som bruker cannabis, jo verre blir effektene. American Medical Association har sagt at mye bruk av cannabis i ungdomsårene kan føre til mer angst og lavere IQ, blant annet.

Har vært nok av folk som har hatt familie som har brukt dette og man har sett resultatene. Som ikke alltid har vært til det gode. Hvorfor ta en sjanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Muligens for medisinsk bruk (men jeg vet ikke nok om den medisinske effekten til å ta et klart standpunkt for). Er mest negativ til å legalisere for rusbruk. Nei, alkohol er heller ikke bra (og derfor praktiserer jeg totalavhold fra alkohol), men ser egentlig ikke hva det har med saken å gjøre. Skal man legalisere ett onde fordi det allerede finnes et annet? Cannabis kan gi lavere IQ hos personer som begynner med cannabis som tenåringer, psykoser, angst og flere andre psykiske problemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker, men jeg synes man skal være åpne for det som kommer frem av erfaringer rundt legalisering i andre land. Dagens narkotikapolitikk kan ikke anses som optimal, og jeg tror det bør gjøres endringer.

Et av argumentene som veier tungt, er at en legalisering kan få bukt med det illegale markedet. Det brukes enorme ressurser på å motarbeide det, og det kan godt være det heller ville lønnet seg å forebygge bruken i et legalisert land fremfor å bruke alle ressurser på kriminalitetsbekjempelse.

Nettopp, det er enormt viktig. Problemet med dagens kriminaliseringslinje er ikke bare cannabis i seg selv, men alt rundt dette. I mange miljøer er det også relativt enkel tilgang til tyngre stoffer og det er ikke uvanlig at folk som bruker cannabis i mange tilfeller går over til tyngre stoffer etterhvert - rett og slett fordi dette er enkelt tilgjengelig. Så har man masse narkotikarelatert kriminalitet. Ran, utpressing, gjengkriger der det strides om retten til å selge i et gitt område osv.

Anonymous poster hash: dbad0...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Ja, for legalisering, har inget ønske om å røyke deg, og har aldri gjort det heller

Når man sammenligner med folk som dør av røyk, alkohol eller resept betingede medisiner er cannabis semi ufarlig.

Jeg har ikke sett gode beviser for at cannabis har noen medisinske effekter annet en demping av kvalme og smerte. Så jeg ser ikke noe poeng bare i å legalisere det for medisinske grunner.

La folk røyke som liker å røyke. Sett bare samme regler som på alkohol, ikke på offtenlige steder, ikke kjøring mens man er påvirket, aldersgrense osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Ja, for legalisering, har inget ønske om å røyke deg, og har aldri gjort det heller

Når man sammenligner med folk som dør av røyk, alkohol eller resept betingede medisiner er cannabis semi ufarlig.

Jeg har ikke sett gode beviser for at cannabis har noen medisinske effekter annet en demping av kvalme og smerte. Så jeg ser ikke noe poeng bare i å legalisere det for medisinske grunner.

La folk røyke som liker å røyke. Sett bare samme regler som på alkohol, ikke på offtenlige steder, ikke kjøring mens man er påvirket, aldersgrense osv.

Kanskje fordi langt flere røyker tobakk, drikker alkohol eller bruker medisiner enn cannabis..?

Å røyke cannabis gir forresten mange av de samme problemene som man kan få av å røyke tobakk (lungekreft, KOLS etc).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Kanskje fordi langt flere røyker tobakk, drikker alkohol eller bruker medisiner enn cannabis..?

Å røyke cannabis gir forresten mange av de samme problemene som man kan få av å røyke tobakk (lungekreft, KOLS etc).

Det er fordi det er nært mulig å ta overdose på cannabis, men lett på piller, og alkohol.

Ja trekker du røyk ned i lungene vil du få problemer, enten det er vanlig tobakk, smaks tobakk eller cannabis.

Men du skal ikke røyke like mye cannabis som de vanlige røykerne røyker tobakk(om du gjør det vil du være så fjern du aldri kommer ut av senga noen gang)

Men igjen, så lenge røyk er lovlig har man ingen grunn til å forby cannabis.

Men ja vil du forby tobakk kan jeg bli med på at det er logisk ok og forby cannabis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

Det er fordi det er nært mulig å ta overdose på cannabis, men lett på piller, og alkohol.

Ja trekker du røyk ned i lungene vil du få problemer, enten det er vanlig tobakk, smaks tobakk eller cannabis.

Men du skal ikke røyke like mye cannabis som de vanlige røykerne røyker tobakk(om du gjør det vil du være så fjern du aldri kommer ut av senga noen gang)

Men igjen, så lenge røyk er lovlig har man ingen grunn til å forby cannabis.

Men ja vil du forby tobakk kan jeg bli med på at det er logisk ok og forby cannabis.

Selv om overdose av cannabis er sjelden, er det jo ikke akkurat sunt. Det er vel like vanskelig å ta en overdose tobakk, men tobakk er skadelig likevel. Om man ikke dør av selve cannabisen, kan skadevirkningene gjøre at man i verste fall dør (f.eks selvmord pga angst, psykoser etc.). Røyker man mye, vil man som du selv skriver få problemer med lungene.

Jeg kan se flere argumenter for å forby tobakk også jeg, men hovedforskjellen er for meg at cannabis kan skade kognitive evner (intelligens, hukommelse osv) og fremkalle alvorlige psykiske problemer, mens det kan ikke tobakk. Farene ved å innhalere røyk er jo de samme for begge deler, men cannabis har også de nevnte problemene i tillegg.

Endret av Riskjeks
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svarene fra diskusjon.no

29f7d94df0.png

Jada, kjempe relevante resultater fra 7 år siden. :skratte: Men man vet aldri. Kanskje er det flere narkiser i Norge enn antatt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Selv om overdose av cannabis er sjelden, er det jo ikke akkurat sunt. Det er vel like vanskelig å ta en overdose tobakk, men tobakk er skadelig likevel. Om man ikke dør av selve cannabisen, kan skadevirkningene gjøre at man i verste fall dør (f.eks selvmord pga angst, psykoser etc.). Røyker man mye, vil man som du selv skriver få problemer med lungene.

Jeg kan se flere argumenter for å forby tobakk også jeg, men hovedforskjellen er for meg at cannabis kan skade kognitive evner (intelligens, hukommelse osv) og fremkalle alvorlige psykiske problemer, mens det kan ikke tobakk. Farene ved å innhalere røyk er jo de samme for begge deler, men cannabis har også de nevnte problemene i tillegg.

Spørsmålet er flerdelt, 1 Kostader for samfunnet, 3500 dør hvert år pga. røykrelaterte sykdommer(kreft(en hel haug av de, men de 2 største er lunge og bukspyttkjertel kreft) KOLS,

Ikke bare koster disse sykdommene penger i form av sykehus og medisiner(noe røyk avgiftene egentlig nullifiserer) Men også i tapt arbeid, flere og flere får KOLS og kreft i und alder(40-50) altså folk som har 30-20 år igjen i arbeids livet, kreften tar liv av deg fort, elle du blir så syk at du ikke kan jobbe selv om du hangler avgårde noen år til, KOLS bruker lengre tid på å ta livet av deg, men du er ufør nesten med en gang det slår ut fult.

Samme med alkohol mens færre der av det, fører det også til store utgifter, mens det er ganske skjedent noen dør av akutt forgifting, fører det til statlige utgifter basert på kroniske skader, som skrumplever.

Så utgifter er en ting, sprøsmålet er om markant flere vil begynne å bruke cannabis om det blir lovlig, de fleste som vil røyke det, røyker det allerede, tror ikke foreldrene mine sier, oy det er lovlig la oss drite i øl og whisky og røyke oss fjerne. Du som vil bruke det gjør det allerede, noen flere vil kanskje bli fristet til å prøve, men det betyr ikke de blir brukere av det.

Så har du frihet mot samfunnsikkerhet/økonomi.

Hvor mye skal vi "skåne" den private person fra sine egne valg.

Jeg er for stor personlig frihet, så derfor faller jeg på siden om å legalisere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iMariuz

Er du for legalisering av cannabis? Hvorfor/hvorfor ikke?

Er imot til personlig bruk ettersom det kan gi økt fare for psykose og schizofreni som vil gi økt press på helsevesenet og trygdeordningene når flere blir syke og/eller uføre som følge av dette og regningen vil sendes til skattebetalerne. Er litt mer positiv til begrenset medisinsk bruk

Endret av iMariuz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...