Gå til innhold

Hamas sin "ufarlige" rakett treffer en Israelsk bensinstasjon


Sir Winston

Anbefalte innlegg

påstandene om hvor snille israelerne er, med banke-på-bombene sine, begynner å bli litt gjennomsiktig når de sivile dødstallene hele tiden stiger og det kommer inn flere og flere episoder hvor Israel tydeligvis ikke har sagt ifra godt nok på forhånd.

Jeg har nå dokumentert hvordan palestinske myndigheter lurer sin egen befolkning til å tro at Israels advarsler bare er propaganda som ikke må tas seriøst. Resultatet er at de sivile ikke evakuerer, og dermed blir de drept.

Dessuten: Uansett hvor bra Israel sier fra så vil noen sivile dø. De gjør det de kan for å hindre sivile tap, men de er ikke guder heller. Å kritisere Israel fordi det er sivile tap er direkte idiotisk når de sivile tapene i realiteten er Hamas' verk.

Dessuten er det interessant å se hvor forskjellig samme episode blir fremstilt fra forskjellige hold. Sånn som de som hadde blitt bomba da de hadde stått og bælja på taket. Fra Israels side ble det fremstilt som om de hadde lekt tøffe, stått og ropt ædda bædda og vært provoserende. Palestinerne mente at de hadde løpt opp på taket for å varsle om at det var barn i huset.

Hvilken episode er dette?

Hva med en litt logisk tenkende tilnærming når man skal finne ut hvem som lyver, i stede for å krangle som noen ekstremister hele gjengen?

Det er bare å se på Hamas' egne uttalelser. Se over.

Det er en vesensforskjell på å ønske noen død og å drepe noen. Og det er feil av Israel å svare på hjemmelagde raketter som ikke har drept én eneste med bomber de vet vil ta livet av mange. Det er der hele forskjellen ligger, som gjør at denne krigen er dypt urettferdig, selv om Hamas ikke akkurat er mors beste barn heller.

Du mener altså at Israel bare skal la raketter regne ned over sine egne sivile uten å gjøre noe med det?

Si meg, er du riktig god i hodet? Skjønner du hva du selv sier? At Israel bare skal sitte og se på at de blir angrepet? At en hel generasjon oppvoksende israelere blir traumatisert av rakettangrepene fra Gaza?

Israel har all rett til å svare på rakettangrepene. Nei, de har en plikt til å svare. israels regjering står til ansvar for sitt eget folk, og plikter å beskytte dem. Hadde du godtatt en norsk regjering som ikke beskyttet det norske folk?

Ærlig talt, bruk hodet før du uttaler deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jo Israel alt tatt ansvaret for og beklaget som en stor feil som ble gjort.

Har du mer jødehat å spre da?

Så, målvalgene er ikke ufeilbarlige, og de retter seg ikke alltid mot militære mål. Kan det tenkes at dette gjelder enkelte andre tvilsomme målvalg? F.eks det sykehuset som ble bombet i går? Det er i det alt vesentlige satt ut av funskjon, blant annet fordi heisene ikke virker lenger. Man kan ikke flytte pasienter.

Å, og et antall pasienter og pleiere ble drept og enda flere såret.

Det er grenser for hvor ofte IDF kan henvise til at det antakeligvis var raketter i kjelleren eller nabogården.

Eller hva med barna som ble drept mens de lekte på taket av huset sitt? Klarer ikke IDF å skille mellom lekende barn og rakettramper, så er det all mulig grunn til å trekke deres måløskingsevne og vurderingsevne generelt i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg, men jeg vil tro at den politimannen som velger å skyte mot en gjerningsmann som står bak sivile antakeligvis vil få ganske store problemer med å forklare seg.

Det kommer helt an på situasjonen. Hvis gjerningsmannen er i ferd med å drepe flere uskyldige så må de ta ham ut, selv om det utsetter de rundt ham for fare.

Sammenligningen er uansett tåpelig. Etter Genevekonvensjonen har Israel rett til å svare på angrep, selv om de vet at dette vil medføre sivile tap hos fienden. Israel har en plikt til å forsvare sine egne sivile. Det er Hamas som bruker sine egne sivile som skjold som har skylden.

Likeledes er det ikke greit at Israel bomber sivile mål for å ta ut Hamas. Hvor mange Hamas-medlemmer har Israel fått has på under denne operasjonen? Og hvor mange sivile liv er kan man akseptere går med i dragsuget for å få tatt livet av en fra Hamas?
Hamas bruker egne sivile som skjold. Det er et klart brudd på Genevekonvensjonen. Nettopp på grunn av slike situasjoner åpner Genevekonvensjonen for å svare på angrep selv om man vet at sivile vil rammes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil om jeg vil godta Palwatch.org som en pålitelig kilde, Jabx. Jeg mener, det er en israelsk "forskningsinstitusjon" som "analyserer det palestinske samfunn".

Jeg vil gjerne ha en litt mer upartisk kilde når "beviset" er videoer med et innhold som jeg ikke er kapabel til å oversette selv, og med engelsk undertekst.

Du vil se at videoene kommer fra flere ulike kilder. De stemmer også overens med annen informasjon.

At du bevisst og kynisk forkaster fakta fordi det undergraver jødehetsen din er som forventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, målvalgene er ikke ufeilbarlige, og de retter seg ikke alltid mot militære mål. Kan det tenkes at dette gjelder enkelte andre tvilsomme målvalg?

Da ville vel Israel innrømmet skyld også der. Det har de gjort før også, når de vet de har truffet feil mål.

F.eks det sykehuset som ble bombet i går? Det er i det alt vesentlige satt ut av funskjon, blant annet fordi heisene ikke virker lenger. Man kan ikke flytte pasienter.

Det er Hamas sitt ansvar siden de brukte sykehuset til militære formål.

Å, og et antall pasienter og pleiere ble drept og enda flere såret. Det er grenser for hvor ofte IDF kan henvise til at det antakeligvis var raketter i kjelleren eller nabogården.
Herregud, nå må du faen meg gi deg. Ikke "antakelig". De sikter seg konkret inn mot mål de vet inneholder militært materiell.

Eller hva med barna som ble drept mens de lekte på taket av huset sitt? Klarer ikke IDF å skille mellom lekende barn og rakettramper, så er det all mulig grunn til å trekke deres måløskingsevne og vurderingsevne generelt i tvil.
Hvilke barn snakker du om nå? Uten at jeg vet hvilken hendelse du snakker om, så er jo spørsmålet: Hvordan vet du at det ikke var militært materiell inne i huset?

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville vel Israel innrømmet skyld også der. Det har de gjort før også, når de vet de har truffet feil mål.

Det er Hamas sitt ansvar siden de brukte sykehuset til militære formål.

Herregud, nå må du faen meg gi deg. Ikke "antakelig". De sikter seg konkret inn mot mål de vet inneholder militært materiell.

Hvilke barn snakker du om nå? Uten at jeg vet hvilken hendelse du snakker om, så er jo spørsmålet: Hvordan vet du at det ikke var militært materiell inne i huset?

Har IDF en krystallkule som forteller dem om et mål inneholder våpen eller ikke?

Det er nesten rørende hvordan du tror så fullt og fast at IDF ikke gjør feil, eller velger mål på feilaktig grunnlag, for ikke å snakke om du uten å nøle frikjenner dem fra alle negative konsekvenser av disse målvalgene.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...