Gå til innhold

Saus


prinsessa

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan lager man sausen til ribbe, vet at man bruker skyen fra ribba men man tilsetter vel noe, kan man bruke Manzena til å jevne med? Er vant til å lage fløtesauser men på til ribbe er jeg helt grønn.

På forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt kan du bare lage sjysaus, men det synes jeg blir litt tamt. Jeg synes det er best å lage en mørk, ikke for tykk, brunsaus til ribbe. Brun smør og mel til det er helt mørkebrunt, ha i litt hakket løk, spe med sjy fra ribben og evt. annen god kjøttkraft hvis det blir for lite sjy. Smak til med salt, pepper og litt soyasaus og la koke ganske lenge.

Det viktige her er at du lager skikkelig bruning, ikke bare rører melet inn i smøret, men lar det bli ordentlig brunt (men ikke sånn at det blir svidd ;) ). Da får du en litt skarp smak som "skjærer" litt gjennom til det fete kjøttet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet og krydre med salt og pepper, etter at jeg oppdaget piffikrydder :) Det gir en veldig god sjy, som jeg bruker i sausen. Lager den på vanlig måte med kun sjyen,smør, mel, og en bitteliten fløteskvett. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du bare lage sjysaus, men det synes jeg blir litt tamt. Jeg synes det er best å lage en mørk, ikke for tykk, brunsaus til ribbe. Brun smør og mel til det er helt mørkebrunt, ha i litt hakket løk, spe med sjy fra ribben og evt. annen god kjøttkraft hvis det blir for lite sjy. Smak til med salt, pepper og litt soyasaus og la koke ganske lenge.

Det viktige her er at du lager skikkelig bruning, ikke bare rører melet inn i smøret, men lar det bli ordentlig brunt (men ikke sånn at det blir svidd ;) ). Da får du en litt skarp smak som "skjærer" litt gjennom til det fete kjøttet. :)

Ser ut som en veldig god saus til ribbe! Soyasausen tror jeg gjør susen. Fløte, crème fraîche osv. som jeg ser at mange bruker (her og i andre tråder) ville jeg styrt unna. Det blir litt for fett sammen med all den fete maten etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!

Hvor mye mel og hvor mye smør sånn cirka?

Jeglager det som regel på øyemål, men jeg kikket innom Aperitif, og de anbefaler 50 g margarin og ½ dl hvetemel til brunsaus for 4 pers.

Vi bruker bare ribbefettet til ribba vi, saus blir for kraftig til en ellers kraftig middag.

Ribbefett er kraftigere enn sausen jeg lager ;) (tømmer det meste av fettet fra sjyen av før jeg har sjyen i sausen).

Ser ut som en veldig god saus til ribbe! Soyasausen tror jeg gjør susen. Fløte, crème fraîche osv. som jeg ser at mange bruker (her og i andre tråder) ville jeg styrt unna. Det blir litt for fett sammen med all den fete maten etter min smak.

Enig, fløte og denslags i ribbesaus er i heftigste laget. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Bjørn_*

Håper noen kan svare ganske fort. Julebord i morgen.

Det var den sausen da. Har ikke laget selv før men familie oppskriften sier: 2 store spiseskjeer smør, 2 store spise skjeer mel. Brunes. Tilsett så silt kraft fra ribben. Smake til med krydder.

Høres dette lovende ut?

Har opplevd at den har skilt seg før. Noen tips til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan svare ganske fort. Julebord i morgen.

Det var den sausen da. Har ikke laget selv før men familie oppskriften sier: 2 store spiseskjeer smør, 2 store spise skjeer mel. Brunes. Tilsett så silt kraft fra ribben. Smake til med krydder.

Høres dette lovende ut?

Har opplevd at den har skilt seg før. Noen tips til dette?

Jepp :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Jeg skjønner ikke at man mener saus er krafigere enn ribbefett :klø:

Jeg lager sausen likt det Nilma gjør, men setter krafta ei stund i kjøl eller frys slik at fettet stivner og kan fjernes før sjyen has i sausen. Jeg tilsetter også en god skje eller to med sterk, grov sennep i sausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...