Gå til innhold

Formatere gammel Mac i Oslo?


Gjest Sunhands

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Faren min har en veldig gammel Mac som fortsatt fungerer rent teknisk, men operativsystem må fornyes.

Jeg har prøvd å se litt på det, men har lite greie på Mac. Det ser ut som operativsystemet er såpass gammelt at man først må endre til et annet litt mindre gammelt før man legger inn det nye.

Siden operativsystemet er såpass gammelt, er ikke ny Java, Safari osv lenger kompatibelt med det, så man får ikke oppdatert disse heller.

Er det noen som vet hvor man kan fikse dette? PCer har jeg alltid bare formatert hjemme, men det ser ut som dette er vanskeligere med Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forsøke å benytte recovery partisjonen for å formattere og deretter reinstallere. Har maskinen recovery partisjon så vil den benytte det, har den ikke det så har Apple noe som heter Internet recovery. Kommer litt an på hvor gammel maskinen er nå, men du kan prøve dette:

 

https://support.apple.com/en-us/HT201314

 

Lese hele artikkelen før du begynner, og ta for all del kopi av alt man trenger på maskinen i forkant. 



Anonymous poster hash: be82f...a6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

 

Du kan forsøke å benytte recovery partisjonen for å formattere og deretter reinstallere. Har maskinen recovery partisjon så vil den benytte det, har den ikke det så har Apple noe som heter Internet recovery. Kommer litt an på hvor gammel maskinen er nå, men du kan prøve dette:

 

https://support.apple.com/en-us/HT201314

 

Lese hele artikkelen før du begynner, og ta for all del kopi av alt man trenger på maskinen i forkant. 

Anonymous poster hash: be82f...a6c

 

 

Jeg prøvde å fikse det for en stund siden, men jeg har ikke så greie på Mac selv. Satt i flere timer og leste opp og ned, men jeg tror rett og slett den hadde et for gammelt system. Lurer på om det var det som var før Lion også, og er derfor jeg tenker at han får sette den bort. Han har ikke noe viktig på den, han bruker den bare til helt enkle ting. 

Tror den er fra 2003 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er fra 2003 har den sannsynligvis Powerpc prosessor, som Apple benyttet før de også gikk over til Intel. Så vidt jeg husker er det Leopard eller Snow Leopard som er den siste utgaven av operativsystemet som støtter både Intel og Powerpc, alle nyere operativsystem enn det støtter kun Intelprosessorene. I praksis betyr det at et relativt nytt operativsystem som Yosemite kun virker på nyere mac'er.

 

Sjekk kravene for å installere Yosemite her:

 

http://www.apple.com/no/osx/how-to-upgrade/

 

Der står det også hvordan man kan sjekke hva slags prosessor man har :)

 

Har maskinen Powerpc prosessor er det i grunnen ikke vits i å forsøke å sette den bort for å oppgradere, da man kun får oppgradert den til 10.5 (Leopard) eller 10.6 (Snow Leopard) (husker ikke hvilken av disse i farten, men de er uansett gamle begge to, så det spiller ikke så stor rolle).

Da ville jeg nok heller lagt pengene i potten for å kjøpe en nyere mac. 



Anonymous poster hash: be82f...a6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

 

Om den er fra 2003 har den sannsynligvis Powerpc prosessor, som Apple benyttet før de også gikk over til Intel. Så vidt jeg husker er det Leopard eller Snow Leopard som er den siste utgaven av operativsystemet som støtter både Intel og Powerpc, alle nyere operativsystem enn det støtter kun Intelprosessorene. I praksis betyr det at et relativt nytt operativsystem som Yosemite kun virker på nyere mac'er.

 

Sjekk kravene for å installere Yosemite her:

 

http://www.apple.com/no/osx/how-to-upgrade/

 

Der står det også hvordan man kan sjekke hva slags prosessor man har :)

 

Har maskinen Powerpc prosessor er det i grunnen ikke vits i å forsøke å sette den bort for å oppgradere, da man kun får oppgradert den til 10.5 (Leopard) eller 10.6 (Snow Leopard) (husker ikke hvilken av disse i farten, men de er uansett gamle begge to, så det spiller ikke så stor rolle).

Da ville jeg nok heller lagt pengene i potten for å kjøpe en nyere mac. 

Anonymous poster hash: be82f...a6c

 

 

Takk for godt svar. Jeg tror det var dette som skjedde. Jeg fikk oppgradert en del, men kom aldri videre. Tror jeg har lest i den linken der tidligere også.

Han skiftet akkurat skjerm på den, så han er lite villig til å kjøpe en ny, han skjønner ikke helt at elektronikk er noe som går ut på dato.. Uansett litt merkelig av Mac synes jeg, å lage noe man ikke har mulighet til å oppgradere. 

Bor i et hus der vi kjøper lite nytt selv og bare oppgraderer pcene etter hvert og bytter eventuelt deler, så jeg er liksom ikke vant med at det plutselig ikke går.

Takk for hjelpen uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...