Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

For å få aluminiumsgryter helt blanke igjen koker jeg bittelitt vann med litt vaskepulver for klær en stund, vasker av og tørker. Blanke og fine! (Lite vann fordi vaskepulveret skummer mye!)

Sitron og eddik fjerner lukt av fisk og annet som lukter. Gni inn et skjærebrett som lukter fisk med sitron, så er lukten borte.

Tørketrommel fjerner hundehår fra klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde dette for ikke så lenge siden og jeg må si jeg ble skuffet. Visst så jeg litt forskjell etter at søltøyet hadde ligget en stund, men det ble ikke skikkelig blankt. Dessuten måtte det ligge en god stund før det ble noen forskjell. Synd egentlig for det hørtes veldig lovende ut, men heretter blir nok sølvtøyet pusset på vanlig måte.

Jeg brukte aluminiumspapir og bakepulver til et sølvsmykke, og det ble kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Jeg brukte aluminiumspapir og bakepulver til et sølvsmykke, og det ble kjempebra!

Jeg prøvde litt større ting. Kanskje jeg skal gi det en sjangse til med noen små smykker og fortsette å pusse på vanlig måte de litt større tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare vann som du koker i mikro.

Og et par tips til:

Har du malt et rom og det lukter sterkt av maling, legg noen boller melk i rommet og la stå over natten, melken trekker til seg lukta.

Dersom det ikke løsner med bare vann, prøv å tilsett litt bakepulver eller natron neste gang.

Vil det ikke bli sur melklukt da? Melk som blir stående over natta vil ofte surne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

I Ekstrem Rengjøring på TVN brukte de to rengjørerne sitron i bollen med vann i mikroen for å løse belegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke bli sur melklukt da? Melk som blir stående over natta vil ofte surne...

Nei, har ikke opplevd sur melkelukt. Melka lukter bare maling etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Ekstrem Rengjøring på TVN brukte de to rengjørerne sitron i bollen med vann i mikroen for å løse belegg.

De har også brukt natron ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en gammel tannbørste til å skrubbe med rundt kraner og andre plasser hvor det er vanskelig å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Elsker slike tips, og kom på et til.

Eddik i stedet for skyllemiddel til vask av håndklær forbedrer oppsugingsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Jeg prøvde litt større ting. Kanskje jeg skal gi det en sjangse til med noen små smykker og fortsette å pusse på vanlig måte de litt større tingene.

Ta en kikk på denne siden først. Det er ren kjemi og sliter ikke på sølvet, men ikke bruk det på sølv med mørke relieffkanter/fordypninger (prøv isåfall med noe det ikke er så farlig med først).

http://synshemmet.nettgymnaset.com/?dokume...03.15:09:27.txt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Ta en kikk på denne siden først. Det er ren kjemi og sliter ikke på sølvet, men ikke bruk det på sølv med mørke relieffkanter/fordypninger (prøv isåfall med noe det ikke er så farlig med først).

http://synshemmet.nettgymnaset.com/?dokume...03.15:09:27.txt

Jeg har lest det der før. Jeg brukte salt og ikke natron jeg da. Det fungerte ikke med salt (dvs. jeg så forskjell men det ble ikke bra). Natron har jeg ikke prøvd enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Belegg rundt vannkranen på badet som ikke går bort? Legg litt dopapir/tørkerull dynket i eddik (husker ikke om jeg brukte 7% eller 35%...) rundt den. La stå ca. 1 time. Kast papiret, skyll bort eddikrester/gni litt på ekstra gjenstridige flekker, og det er helt rent (ble ihvertfall det hos oss!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Ha litt dill (frisk eller tørket) i vannet når du koker krabber - så lukter det mindre og smaker bedre!

* Ha eddik sammen med skyllemiddelet når du vasker kulørtvask - det gjør at fargene holder seg bedre og hindrer utflyting av farge.

* Er du plaget med småfluer i plantene kan du prøve å sette 4-5 fyrstikker med svovelet ned i potta, det pleier å hjelpe.

* Ellers ser jeg at mange bruker zalo og salmiakk til vinduene, prøv zalo og eddik, 1 ss av hver, og vinduene blir skinnende blanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pulverkaffe (uten vann) i en kopp i kjøelskapet fjerner lukt.

DET kan jeg skrive under på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vinduene blir blanke og fine med nylonvask :tommel:

Og brukte tannbørster er perfekte til å bruke på steder der man ikke kommer så lett til.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Noen som har et tips til hvordan man får bort sykkelolje fra klær (syntetisk)?

Fiiine jakka mi....... :sur:

Prøvd zalo rett på flekken og la det virke en stund, for så å skylle og vaske i maskin?

Eller Vanish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ekstrem Rengjøring på TVN brukte de to rengjørerne sitron i bollen med vann i mikroen for å løse belegg.

Sitronen gjør også at evt. lukt forsvinner!

Er du plaget med belegg på bilrutene? Gni en halv sitron på dem etter vask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...