Gå til innhold

Mennesker som ikke vaksinerer barna sine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, ifølge Folkehelseinstituttet så beskytter gjennomgått influensa mot viruset - samt beslektede virus. Så de fleste mennesker tar ingen skade av en influensa - tvert imot så vil det være med på å beskytte oss.

Ja, det gjør det. Beskyttelsen varer til virusstammen har mutert så kraftig at MHC ikke gjenkjenner det. Det betyr fortsatt ikke at det er ufarlig å gjennomgå selve infeksjonen. Du blåser dette veldig ut av proporsjoner nå. All infeksjon innebærer en grad av risiko.

Jeg vet veldig godt hva folkehelseinstituttet sier, og jeg er helt enig med dem. Poenget her er helt enkelt at man ikke kan hevde at det er sunt og lurt å gjennomgå infeksjonen. De aller fleste tåler det helt greit, men influensainfeksjoner innebærer en risiko for langvarige og kroniske plager, bl. a. på grunn av sekundære bakterieinfeksjoner. Immuniteten er en sekundær gevinst.

Anonymous poster hash: c1759...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Artistina

På samme måte som en vaksine ville gjort, bare minus den delen der man blir syk.

Anonymous poster hash: f91fe...dcc

Ja, jeg gjennomgår heller en skikkelig influensa en gang enn årlig vaksine.

Jeg hadde en skikkelig influensa på midten av 90-tallet og har aldri hatt det siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Du kritiserte en helt vanlig kvinne som ikke vaksinerer seg ... Helsepersonell er noe helt annet - du kan ikke sammenligne det.

Ingen leger anbefaler friske, vanlige mennesker å ta influensavaksine.

Jeg kritiserte din mangel på kunnskaper, og naivitet ovenfor hvor farlig influensa kan være.

Ja jeg brukte et ekstremt tilfelle(dødsfall for 2) Nettopp fordi jeg ville riste deg ut av din boble.

Du må selv se på din hverdag om du er i fare for å kunne smitte folk rundt deg.

Gamle mennesker som ikke kan ta vaksine eller ikke tatt den enda, barn som er for unge til å ta vaksine, noen du vet har svekket imunforsvar.

Du sa bastant du ikke trengte vaksine fordi du ikke var i fare sonen, jeg ville du skulle se rundt deg om du er i fare for å kunne smitte noen du er glad i som ikke vil tåle det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere blir syke, holder dere dere inne eller går dere fortsatt ute blandt folk?



Anonymous poster hash: 17cea...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Jeg kritiserte din mangel på kunnskaper, og naivitet ovenfor hvor farlig influensa kan være.

Ja jeg brukte et ekstremt tilfelle(dødsfall for 2) Nettopp fordi jeg ville riste deg ut av din boble.

Du må selv se på din hverdag om du er i fare for å kunne smitte folk rundt deg.

Gamle mennesker som ikke kan ta vaksine eller ikke tatt den enda, barn som er for unge til å ta vaksine, noen du vet har svekket imunforsvar.

Du sa bastant du ikke trengte vaksine fordi du ikke var i fare sonen, jeg ville du skulle se rundt deg om du er i fare for å kunne smitte noen du er glad i som ikke vil tåle det.

Og ja - jeg hadde nok tatt svineinfluensavaksine om min mann var alvorlig kreftsyk - men jeg tar ikke vaksine fordi jeg kan smitte gamle fru Jensen på butikken når jeg kjøper brød og melk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen leger anbefaler friske, vanlige mennesker å ta influensavaksine.

Et annet sted står det "Normale mennesker" .

Er en person i risikogruppene uvanlig eller unormal?

Anonymous poster hash: b899c...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Barnevaksinene var obligatorisk her, men den svineifluensavaksinen turte vi ikke å røre, nei. Der gikk det for kjapt i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen leger anbefaler friske, vanlige mennesker å ta influensavaksine.

Et annet sted står det "Normale mennesker" .

Er en person i risikogruppene uvanlig eller unormal? Anonymous poster hash: b899c...556

Ja. De har en unormal helsetilstand, og er derfor "unormale".

Var det bare det du lurte på?

Anonymous poster hash: c1759...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hva gjør dere for å holde dere så friske? Syns vi får influensa hvert eller annethvert år jeg...

Jeg vaksinerer meg når jeg skal ut å reise, når det er behov for påfyll eller nye vaksiner. Tok også svineinfluensavaksinen da jeg var i risikogruppen med i utgangspunktet nedsatt immunforsvar.

Jeg forstår at enkelte kan bli skremte når de hører om barn som har fått alvorlig bivirkninger, og enkelte skriker også høyt om hvor farlig vaksinene er. Men så må det veies opp med faren for at barna blir smittet og faren for å smitte andre igjen.

Hvis du får influensa så ofte, bør du oppsøke lege.

Tipper det bare er kraftig forkjølelse som du tror er influensa. Det er ikke vanlig å få influensa annenhvert år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Jeg har faktisk prøvd å ta influensavaksinen tidligere men har blitt nektet da jeg ikke er i risikogruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere blir syke, holder dere dere inne eller går dere fortsatt ute blandt folk?

Anonymous poster hash: 17cea...daa

Nå er jeg sjeldent, sjeldent syk. Men dersom jeg er full av faenskap, så unngår jeg folk. Ungene holdes hjemme fra skolen for det minste (de er heller ikke ofte syke) og vi prøver å begrense smitten så godt vi kan. Har bestilt varer levert hjem, for eksempel, fremfor å gå på butikken og unngår offentlig transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med normalt immunforsvar får ikke influensa annet hvert år. Så fort muterer ikke virusstammene vanligvis.

Om man rammes av influensa så ofte, bør man sjekke sin immunstatus og generelle helsetilstand.

Derimot er det veldig mange som tror de har influensa når de får en litt kraftig forkjølelse. Det er også én av grunnene til at mange så kjekt sier at man har godt av en influensainfeksjon. Det har man ikke, men man erverver altså en immunitet som gir beskyttelse i relativt lang tid.

Anonymous poster hash: c1759...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja - jeg hadde nok tatt svineinfluensavaksine om min mann var alvorlig kreftsyk - men jeg tar ikke vaksine fordi jeg kan smitte gamle fru Jensen på butikken når jeg kjøper brød og melk.

Dersom de som er syke kan klare å holde seg hjemme og ikke fly rundt på offentlig transport og i butikker, og i hverfall ikke såt i kassakøen å hoste og nyse, så hadde behovet for massevaksinering ikke vært tilstede for smittsom sesonginfluensa.

Jeg satt inne i ukesvis under svieninfluensaepedemien for å unngå å bli smittet. Vaksine visste ingen om jeg ville tåle uten å bli alvorlig syk og svineinfluensaen ble vurdert som svært uheldig om jeg fikk. Tilslutt fikk jeg vaksine under særlig oppsyn, og det gikk bra.

Vaksine mot hjernehinnebetennelse hos russ er jo helt vanlig når en i en klasse får påvist hjernehinnebetennelse.

Å ikke vaksine jenter mot røde hunder og gutter mot kusma kan jo få alvorlige konsekvenser om de får disse barnesykdommene senere i livet.

Hvordan vedkommende med sprøyteskrekk har klart å unngå å få BCG og kusma/rødehundervaksine, særlig BCG er meg en gåte.

Tror vi skal være glade for at vi har muligheter til å få vaksiner.

Anonymous poster hash: b899c...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får influensa så ofte, bør du oppsøke lege.

Tipper det bare er kraftig forkjølelse som du tror er influensa. Det er ikke vanlig å få influensa annenhvert år.

Ja, det kan være det er det. Jeg har gått til legen og fått beskjed om at det er influensa, men de gjør jo aldri noen grundige undersøkelser, så mye mulig at de også kun sier at det er influensa, men at det faktisk er en kraftig forkjølelse. Kanskje jeg ikke er så sjukling som jeg nå fikk inntrykk av, når alle andre har influensa så sjeldent :)

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som er anbefalt å ta vaksine om det bryter ut sykdommer som fugleinfluensa og svineinfluensa. Men pga. alvorlig sprøyte skrekk så har ikke jeg hatt mulighet til å ta det. (For å understreke hvor kraftig denne skrekken er, jeg har sagt til legen min flere ganger at jeg heller vil dø enn å ta sprøyte. Noe som jeg oppriktig mener også.)
Det er skremmende hvor få mennesker som ikke kjenner til konsekvensene av å ikke ta vaksiner. En gjør det ikke for sin egen del, men for å beskytte "flokken" og folkehelsa. For å hindre videre spredning av sykdommen som koster staten mye penger og menneskeliv. Selve sykdommene er ikke det verste med det, det er også senvirkninger av dem og ringeffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Ja, det kan være det er det. Jeg har gått til legen og fått beskjed om at det er influensa, men de gjør jo aldri noen grundige undersøkelser, så mye mulig at de også kun sier at det er influensa, men at det faktisk er en kraftig forkjølelse. Kanskje jeg ikke er så sjukling som jeg nå fikk inntrykk av, når alle andre har influensa så sjeldent :)

Det

Endret av constance90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk en type influensa som opptrer som en kraftig forkjølelse. Jeg får en gang på høsten, og en gang på våren. Enda mener legen at jeg er helt frisk og på ingen måte kan annse meg selv som risikogruppe. Jeg er rett og slett bare uheldig.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/influensa.php

Ja, da kan det jo være noe sånt også. Uansett, jeg syns de er flinke, eller i hvert fall heldige, de som holder seg noen lunde friske hele året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kan det jo være noe sånt også. Uansett, jeg syns de er flinke, eller i hvert fall heldige, de som holder seg noen lunde friske hele året :)

Tror det er mye flaks. Gener bestemmer en del. Sist jeg var skikkelig syk var i 2005. Ellers har jeg hatt en forkjølelse og en halsbetennelse siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Tror det er mye flaks. Gener bestemmer en del. Sist jeg var skikkelig syk var i 2005. Ellers har jeg hatt en forkjølelse og en

halsbetennelse siden da.

Heldige!

Her ligger faktisk hele familien med spysyke flere ganger i året mens sist jeg hadde det var på barneskolen. Men de har ikke hatt influensa på mange år. Dette var.også tilfelle når vi alle bodde under samme tak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at mini spyr. Kanskje en gang i året. Eldste har ikke spydd på hvem vet hvor lenge.

Men blir jeg syk så blir jeg generelt veldig syk. I 2005 hadde jeg 595 i crp og rett innlagt. Men det går greit siden det er så sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...