Gå til innhold

Mennesker som ikke vaksinerer barna sine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere for å holde dere så friske? Syns vi får influensa hvert eller annethvert år jeg...

Jeg vaksinerer meg når jeg skal ut å reise, når det er behov for påfyll eller nye vaksiner. Tok også svineinfluensavaksinen da jeg var i risikogruppen med i utgangspunktet nedsatt immunforsvar.

Jeg forstår at enkelte kan bli skremte når de hører om barn som har fått alvorlig bivirkninger, og enkelte skriker også høyt om hvor farlig vaksinene er. Men så må det veies opp med faren for at barna blir smittet og faren for å smitte andre igjen.

Regner med vi har et knallbra immunforsvar fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Artistina

Ikke alle kan ta vaksiner...

Hvem kan ikke ta vaksiner?

Det anbefales ikke at friske barn og mennesker under 65 år tar influensavaksiner - men hvem er det som ikke kan ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Hva gjør dere for å holde dere så friske? Syns vi får influensa hvert eller annethvert år jeg...

Jeg vaksinerer meg når jeg skal ut å reise, når det er behov for påfyll eller nye vaksiner. Tok også svineinfluensavaksinen da jeg var i risikogruppen med i utgangspunktet nedsatt immunforsvar.

Jeg forstår at enkelte kan bli skremte når de hører om barn som har fått alvorlig bivirkninger, og enkelte skriker også høyt om hvor farlig vaksinene er. Men så må det veies opp med faren for at barna blir smittet og faren for å smitte andre igjen.

Jeg har hatt influensa en gang i voksen alder og jeg er i slutten av 40-årene nå.

Har aldri tatt influensavaksine av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Hvem kan ikke ta vaksiner?

Det anbefales ikke at friske barn og mennesker under 65 år tar influensavaksiner - men hvem er det som ikke kan ta?

Folk som er allergiske mot stoffene i vaksinen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt influensa en gang i voksen alder og jeg er i slutten av 40-årene nå.

Har aldri tatt influensavaksine av noe slag.

Jøyemeg så friske folk er a gitt. Føler meg som en sjukling jeg nå! Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da håper jeg at de to menneskene i risikogruppene har fått vaksinen da! Man må faktisk ta ansvar for seg selv.

Hentet fra http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Her-far-du-svar-pa-det-du-lurer-pa-om-arets-influensa-7081986.html

Hvis jeg er ung og sprek, bør jeg da vaksinere meg?

Svar: For unge, friske mennesker vil gjennomgått influensa ofte gi en god beskyttelse i flere år mot senere smitte av det samme viruset, samt nært beslektede stammer av det. Influensavaksine er derfor ikke spesielt anbefalt til friske yngre, men det er ikke skadelig å ta vaksinen. De som lever tett innpå, eller jobber med mennesker i risikogruppene, kan vurdere å ta vaksinen for å unngå å smitte disse.

Med andre ord, det gjør ingenting om at jeg blir syk.

Kjære deg. Ikke alle KAN ta vaksiner, så det hjelper ikke å si at man bare må ta ansvar for seg selv.

Små babyer kan ikke vaksineres, og folk med enkelte problemer med immunforsvaret kan heller ikke ta vaksine. Disse individene vil være dønn avhengig av at alle andre er vaksinerte rundt dem, så ikke de rundt dem blir syke og sprer sykdommen til dem. Massevaksineringen wr da en slags "herd protection". Om alle andre rundt er vaksinert er den ene som sitter uten å tåle vaksinen fortsatt nokså teygg, siden sykdommen ikke får spredd seg i befolkningen.

Jeg syns derfor alle burde ta vaksiner, selv om de personlig hadde tålt sykdommen fint. De bør bidra til beskyttelse av de som er så små, så gamle eller så skrøpelige at de ikke har vaksine som alternativ.

Anonymous poster hash: 9ea63...cfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er allergiske mot stoffene i vaksinen.

Ofte er det vel egg i vaksiner, så om man ikke tåler egg kan man reagere på de. Også er det jo sikkert mye annet rart man kan være allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Folk som er allergiske mot stoffene i vaksinen.

Så da mener du altså at hele Norges befolkning skal ta slike vaksiner for å beskytte de i risikogruppen som ikke kan ta den pga allergiske reaksjoner?

Siden du kritiserer de som velger å ikke ta dem og direkte beskylder dem for å kunne være skyldige i dødsfall som måtte oppstå:

Ja, du overlever sikkert, men du smitter den 90 år gamle bestemoren som sitter ved siden av deg på bussen, eller gutten, med dårlig immunforsvar. Resultat, du lever, du er direkte årsak til 2 dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sprøytefobi og er i tillegg skeptisk til noen av vaksinene.
Tok aldri noen av vaksinene på ungdomskolen. Tok stivkrampe for noen uker siden fordi jeg ble bitt av et dyr.

Jeg hadde latt ungen min ta de nødvendigste vaksinene, men ikke influensavaksinene f.eks med mindre det hadde vært helt spesiell grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Så da mener du altså at hele Norges befolkning skal ta slike vaksiner for å beskytte de i risikogruppen som ikke kan ta den pga allergiske reaksjoner?

Siden du kritiserer de som velger å ikke ta dem og direkte beskylder dem for å kunne være skyldige i dødsfall som måtte oppstå:

Nei jeg mener bare du skal innse at når du vaksinerer deg er det ikke bare for din skyld.

Om du mener det er nødvendig å vaksinere deg, er opp til deg, men nå vet du i hvert fall at det ikke bare er din helse det påvirker.

Det er en grunn til at leger og helsepersonell anbefales på det sterkeste å vaksinere seg mot influensa, og det er ikke bare for å beskytte dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at sesongvaksinene for influensa ikke er anbefalt for voksne mennesker med normalt immunforsvar, men for eldre, folk med svekket immunforsvar og de som jobber med, eller er i jevnlig kontakt med slike.

Det er forøvrig feil at det er risikofritt for et voksent normalt menneske å gjennomgå en influensainfeksjon. Dette er faktisk en ganske alvorlig sykdom, og den kan få veldig stygge komplikasjoner, inkludert dødsfall, selv om det er sjeldent.

Immunforsvaret styrkes ikke av noen infeksjoner. Det svekkes midlertidig (svekkelsen kan være alvorlig), og er siden også spesifikt mot det patogenet som forårsaket infeksjonen (og som man kanskje ikke utsettes for igjen allikevel). Det er ikke noe som heter å "styrke" et immunforsvar som er normalt fungerende. Om et immunforsvar "styrkes" vil det begynne å angripe friske strukturer i kroppen din, og da har du det vi kaller autoimmun sykdom.

Risikoen ved vaksiner er uhyre liten. Det er mye farligere å gå til butikken enn å la seg vaksinere.

Anonymous poster hash: c1759...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Og her ser dere vel den vanligste grunnen til at folk ikke vaksinerer barna sine, fordi de tror at de sykdommene som det vaksineres mot ikke er farlige og at man får sterkere immunforsvar etter man har vært syk. I deres øyne er det bare late foreldre som vaksinerer barna sine for å slippe at de er syke og må være hjemme fra barnehagen noen dager, andre fordeler finnes ikke. Vi har det så bra her i Norge, og mange av de sykdommene det vaksineres mot er så sjeldne (nettopp pga vaksinen) at jeg tror mange ikke har noe reellt forhold til hvorfor man vaksinerer. Anonymous poster hash: f91fe...dcc

Å sammenligne begrunnelsen min for å ikke ta influensavaksiner mot begrunnelsen for å ikke ta barnevaksiner blir for dumt. Jeg har tidligere i denne tråden sagt hvor viktig det faktisk er å ta de andre vaksinene.

Å ikke ta influensa vaksinen har overhode ikke samme risiko som å ikke ta BSG osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem kan ikke ta vaksiner?

Det anbefales ikke at friske barn og mennesker under 65 år tar influensavaksiner - men hvem er det som ikke kan ta?

Bl.a. de som er allergisk mot egg. Mange vaksiner dyrkes på egg.

Noen vaksiner blir tilsatt holdbarhetsmidler folk kan være alleriske mot.

Å få vaksine når man er allergisk mot noen i vaksinen, kan føre til anafylaktisk sjokk. AF sjokk fører til at luftveiene hovner opp og der nlir liten eller ingen luftpasasje fra munn/nese og ned til lungene. Det eneste som da kan redde pasientens liv er adrenalin i sprøyteform asap. De som er veldig allergiske går med adrenalinpen på seg 24/7.

Når vaksiner er satt får man alltid beskjed om å vente på legekontoret i 20 minutter. Dette er fordi om man får en anafylaktisk reaksjon av vaksinen så må man ha adrenalin asap, og er man da ute på gata så kan man i verste fall stryke med.

Anonymous poster hash: b899c...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Nei jeg mener bare du skal innse at når du vaksinerer deg er det ikke bare for din skyld.

Om du mener det er nødvendig å vaksinere deg, er opp til deg, men nå vet du i hvert fall at det ikke bare er din helse det påvirker.

Det er en grunn til at leger og helsepersonell anbefales på det sterkeste å vaksinere seg mot influensa, og det er ikke bare for å beskytte dem.

Du kritiserte en helt vanlig kvinne som ikke vaksinerer seg ... Helsepersonell er noe helt annet - du kan ikke sammenligne det.

Ingen leger anbefaler friske, vanlige mennesker å ta influensavaksine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg syns det er hysterisk å være forsiktig mtp svineinfluensavaksinen:

http://www.vg.no/forbruker/helse/svineinfluensa/skal-granske-narkolepsitilfeller-etter-svineinfluensavaksine/a/23278943/

Jeg anser det som det beste for mine barn å ikke vaksinere med noe som kan være utrygt. Når det er en tidobling av antall narkolepsirammde, selv om tallene blir små i nasjonal målestokk, så vet man jo aldri hvem det rammer. Og så egoist er jeg, at jeg gir beng i om Olga på 97 stryker med, fremfor å vaksinere mine barn. Så får vi fortsette å vise hensyn når det gjelder barn og unge som har en større smitterisiko/sykdomsrisiko enn den gjengse befolkning, slik vi alltid har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Artistina

Det er helt riktig at sesongvaksinene for influensa ikke er anbefalt for voksne mennesker med normalt immunforsvar, men for eldre, folk med svekket immunforsvar og de som jobber med, eller er i jevnlig kontakt med slike.

Det er forøvrig feil at det er risikofritt for et voksent normalt menneske å gjennomgå en influensainfeksjon. Dette er faktisk en ganske alvorlig sykdom, og den kan få veldig stygge komplikasjoner, inkludert dødsfall, selv om det er sjeldent.

Immunforsvaret styrkes ikke av noen infeksjoner. Det svekkes midlertidig (svekkelsen kan være alvorlig), og er siden også spesifikt mot det patogenet som forårsaket infeksjonen (og som man kanskje ikke utsettes for igjen allikevel). Det er ikke noe som heter å "styrke" et immunforsvar som er normalt fungerende. Om et immunforsvar "styrkes" vil det begynne å angripe friske strukturer i kroppen din, og da har du det vi kaller autoimmun sykdom.

Risikoen ved vaksiner er uhyre liten. Det er mye farligere å gå til butikken enn å la seg vaksinere.

Anonymous poster hash: c1759...4fe

Les hva Folkehelseinstituttet skriver om dette:

Hvis jeg er ung og sprek, bør jeg da vaksinere meg mot influensa?

Unge, friske mennesker tåler vanligvis influensa godt. For dem vil gjennomgått influensa ofte gi en god beskyttelse i flere år mot senere smitte av det samme viruset, samt nært beslektete stammer av det. Influensavaksine er derfor ikke spesielt anbefalt til friske yngre, men det er ikke skadelig å ta vaksinen.

De som lever tett innpå, eller jobber med mennesker i risikogruppene, kan vurdere å ta vaksinen for å unngå å smitte disse.

Hvorfor anbefales ikke influensavaksine til alle?

Influensa kan være ubehagelig når den står på. Men for de aller fleste unge og friske er ikke influensa livstruende, og sykdommen gir heller ikke varig svekket helse i etterkant. Det er derfor de som er utsatt for komplikasjoner som vil ha størst helsegevinst av vaksinasjon.

I motsetning til sesonginfluensa­vaksiner (som gir kortvarig beskyttelse), gir gjennomgått influensa en langvarig beskyttelse mot det viruset man ble smittet av samt nært beslektede stammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva Folkehelseinstituttet skriver om dette:

Jeg ser ikke hvordan det står i kontrast til hva jeg skrev. Ja, de fleste friske voksne mennesker tåler en influensa, men helt risikofritt er det ikke. Ingen infeksjonssykdommer er det. Jeg skrev forøvrig ikke at jeg anbefaler normale mennesker å ta vaksinen, for det gjør jeg slett ikke.

Derimot opponerer jeg mot de som mener man har godt av en influensainfeksjon. Det har man nemlig ikke, selv om de fleste tåler det.

Anonymous poster hash: c1759...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Jeg ser ikke hvordan det står i kontrast til hva jeg skrev. Ja, de fleste friske voksne mennesker tåler en influensa, men helt risikofritt er det ikke. Ingen infeksjonssykdommer er det. Jeg skrev forøvrig ikke at jeg anbefaler normale mennesker å ta vaksinen, for det gjør jeg slett ikke.

Derimot opponerer jeg mot de som mener man har godt av en influensainfeksjon. Det har man nemlig ikke, selv om de fleste tåler det.

Anonymous poster hash: c1759...4fe

Vel, ifølge Folkehelseinstituttet så beskytter gjennomgått influensa mot viruset - samt beslektede virus. Så de fleste mennesker tar ingen skade av en influensa - tvert imot så vil det være med på å beskytte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ifølge Folkehelseinstituttet så beskytter gjennomgått influensa mot viruset - samt beslektede virus. Så de fleste mennesker tar ingen skade av en influensa - tvert imot så vil det være med på å beskytte oss.

På samme måte som en vaksine ville gjort, bare minus den delen der man blir syk.

Anonymous poster hash: f91fe...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...