Gå til innhold

Husstøvmiddallergi


Te uten sukker

Anbefalte innlegg

Fikk nylig påvist denne typen allergi og tenkte å ringe NAAF for noen råd, men de har julestengt. Derfor prøver jeg her.

Har ikke snakket direkte med legen, men fikk beskjed over sms. Dermed vet jeg ikke om dette inkluderer allergi mot dyr. Saken er at vi har to hunder. En pomeranian som flyttet inn i sommer, og en puddel som vi har hatt i to år. I tillegg har vi en korthåret katt som ikke er så mye inne. Denne har vi hatt i 6 år uten at jeg har merket noe. Noe annet som er nytt er varmepumpen som vi tok i bruk i høst. Kan dette ha noe å si for allergien? Jeg har aldri tidligere hatt noen form for allergi, men i løpet av høsten har nys, hoste og kløe i øynene blitt en del av hverdagen.

Fint hvis jeg får noen svar og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har akkurat det samme problemet. Fikk også påvist samme allergi. Vi har også to hunder og en katt og har aldri opplevd noe før i år. Øynene mine er helt opphovnet samtidig som jeg har begynt å bli veldig tørr rundt øynene og ellers i huden som ser ut som en allergisk reaksjon. :( Håper noen kan svare på dette :D



Anonymous poster hash: 1c00a...273
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Det som er litt merkelig er at det ikke er så mye tekstiler hjemme, utenom på soverommet. Kanskje det dummeste....

Vi flyttet til et nytt hus i høst og har ikke kommet oss i orden ennå. Dvs at det ikke er matter, tepper, duker eller gardiner i huset. Sofaen er skinn. Det skulle ikke være så mye grobunn for midd i første etasje, hvis ikke varmepumpen har noe å si da? Jeg vet ikke.

Verre er det på soverommet. Vi skal bygge garderobe i et annet rom, men dette har latt vente på seg. Dermed ligger alle mine klær i bunker på kommoder m.m. Sengetøy har vi selvsagt på rommet, men kanskje ikke så lurt at pomeranien der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpen virvler opp støvet. Jeg ville prøvd å slå den av. Jeg har mild middallergi og klarte å ha kongepuddel, men ikke være på besøk hos noen som har varmepumpe.

Anonymous poster hash: 36706...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpe er dritt om man har allergener i huset.



Anonymous poster hash: 1ab28...576
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varmepumpe gjør det bare verre.

Jeg har også husstøvmidd-allergi og får store utbrudd hvis jeg ikke tørker støv og vasker etc ofte.

Soverommet bør være rent, ikke vegg-til-vegg teppe og ikke gamle puter og dyner osv.

Du kan henge puter og dyne ute i kulden, det hjelper!

Ikke ha for mange pyntegjenstander og skap med støv...

Jeg klarer meg fint, med to katter og hund hele livet. I tillegg bør du gå til innkjøp av støgsuger med sånn filter som ikke sender støvet ut igjen



Anonymous poster hash: 2263f...4d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpe er faktisk anbefalt ved allergi!

Men den må støvsuges og gjøres ren, ofte.

Husstøvmidd, det er middens avføring som samler seg i husstøv du er allergisk mot, ikke større 4 bente bjeffende og mjauende dyr.

Midden lever og trives best i senger og madrasser. Derfor finnes middsikre (dyre) trekk til å ha på madrasser, dyner og puter. Jeg har på madrassene i voksensenga, men ikke på madrassen i sprinkelsengen. Dyner og puter til oss voksne går i vaskemaskinen når vintersesongen er over og vi tar frem nyvaskede sommerdyner.

Putene en gang i blant.

Det er viktig at du vasker sengetøy, dyretrekk og laken, på minst 60 grader fordi midden da drepes og middavføringen fjernes. Sengetøy er anbefalt byttet hver ca. Hver 10. Dag. Da støvsuges madrasser enten de er med eller uten middtrekk.

Er ikke glad i støvsugeren og har tørrmopp med hvitt papir som brukes daglig på soverommet.

Klesskap er anbefalt i rom utenfor soverom. Vi har skyvedørsgarderobe og har kjøpt inn tette plastkasser i pen utførsel, som står i skapet og sortert og lagt i kasser de klærne vi ikke bruker i dagligbruk. Barnas klær ligger i deres fremtidige rom.

Ved innkjøp av gardiner bør du tenke på at disse er lette å vaske, samler lite støv og støver lite. Tepper bør du unngå, både pga din allergi og fordi du har katt og hund.

Du bør være særlig obs på hvilke vaskemidler du bruker, bådeni husholdningen og til klesvask. Når du først har fått en allergi så er du atopiker dvs. Du har en allergi og kan begynne å reagere på andre allergener. Særlig katten bør du holde utendørs. Katter har allergener som er svært sterke, vanskelig og nesten umulig å fjerne fra hus katter har vært inne i, selv om katt er et trivelig dyr så er de ikke anbefalt i hus med mennesker som alt har en allergi. Hundene bør du være ekstra nøye med å vaske og gre. De er mindre allergene, men man kan og bli allergisk mot pelsdyr.

Og har du bil? Vær nøye med å rengjøre den innvendig med støvsuging.

Spørs jo og h or mye allergien plager deg? Mange tror at bare de får allergimedisin så blir de bra, men sånn er det ikke. Medisinen demper symptomene det enste som funker er å mest mulig holde seg unna det som skaper allergien. Og å forebygge utvikling av flere allergier.

Anonymous poster hash: 6b7e8...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund med husstøvmiddallergi, han ble verre etter vi fikk varmepumpe.

Han går nå på allergitabletter, men vi er i tillegg nødt til å fryse ned alt av pledd han bruker å sove på, samt støvsuge og tørke støv ofte. Regner med det er likt hos mennesker. Skift sengklær ofte og vask de på 60 grader, lufte dyner og puter, evt overmadrass ute i kulda eller frys dem ned med jevne mellomrom, pledd og puter i sofaen bør også fryses ned ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Her var flere gode råd. Mopp med engangskluter skal jeg kjøpe omgående og plastkasser til klær, som ikke brukes ofte, står som nummer en så straks garderoben er ferdig:)

Hund med middallergi??!!!!!! :laugh: Den var litt morsom. Kan jo bli allergisk mot seg selv stakkar :fnise:

Forresten, jeg skal kjøpe plastkasser straks!

Endret av Te uten sukker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg har middallergi og tåler dyr helt fint. Støvsuger og vasker ofte, støvsuger madrass, henger ut dyner og puter osv. Og så bruker jeg allergimedisiner.

Har også fått råd om å kjøpe sengetøy som er middallergivennlig eller noe slikt, men det er så dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legen har funnet ut at du reagerer på midd, og ikke på dyr (som du sikkert også ble testet for), så er det midd og ikke dyr du er allergisk mot. Ganske enkelt faktisk.

Men det lever en del midd på katter/hunder, og det kan en visetnok reagere på.

Anonymous poster hash: e3239...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var etter sigende hyperallergisk mot støvmidd, men nå reagerer jeg ikke lenger av en eller annen grunn. Mye støv i huset, men reagerer bare en sjelden gang.

Anonymous poster hash: e3239...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kjøper dere allergivennlig laken/sengetøy? Hva koster det?



Anonymous poster hash: f9144...1f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...