Gå til innhold

Satte masse penger i et aksjefond! Skummelt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Æææ!! Satte nettopp 350 000 i et aksjefond! Skummelt skummelt! :bond: Jeg kommer garantert til å bli sittende hver dag for å følge med på hva som skjer! Ganske høy risiko er det også. Spennende da :laugh: Har dere hatt god erfaring med det?



Anonymous poster hash: 41400...6cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket aksjefond?

 

Har både positive og negative erfaringer med fond/aksjer, men i lengden er jeg fornøyd. Selvfølgelig kjipt når markedet faller 40-50-60%, men det er en del av det å investere i aksjer/fond. Så lenge en klarer å holde hodet kaldt og ikke selge når det skjer, går det som regel fint til slutt. 



Anonymous poster hash: f3646...d6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket aksjefond?

 

Anonymous poster hash: f3646...d6d

 

Odin Sverige. Har planer om å ha det der på litt lang sikt. I hvert fall fem år eller mer. Så får vi se. Tror ikke det er så lurt å følge med hver dag - sånt blir det bare magesår av :laugh: På lang sikt går det vanligvis oppover, så jeg trøster meg med det :)

Anonymous poster hash: 41400...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du liker risiko er det ikke en veldig god ide å sette inn alle pengene på en gang i et dyrt og veldig snevert fond. Spar heller en fast sum hver måned i et fond som investerer i et større område.



Anonymous poster hash: c8d3b...ae8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel ikke satt alt inn på en gang, og heller ikke i et såpass begrenset marked som Sverige, men når det er sagt så har Sverige flere økonomiske bein å stå på enn Norge som er veldig avhengig av oljemarkedet. Jeg ville heller gått for et indeksfond med lavt gebyr all den tid Odin Sverige har gjort det dårligere enn sin indeks de siste fem og ti årene. Dette indikerer problemet med de fleste aktivt forvaltede og dyre fond; de fleste gjør det dårligere enn sin referanseindeks når man ser over tid (10 år og mer). Med et indeksfond er du garantert å få samme utvikling som indeks,  pluss minus noen få tidels prosent hvert år.

 

Men jeg vil tro at du etter 5 år vil sitte med en meravkastning utover risikofri rente, men nok ikke så mye som 18 prosent annualisert som de siste 5 årene i dette fondet. Men dette gjelder generelt for aksjemarkedet.



Anonymous poster hash: b7974...7f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er skummelt, så bør du ikke ha så mye penger i et aksjefond. Og i enda mindre grad i et regionfond son Odin Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite spørsmål: Hvordan fant du ut at Odin Sverige var fondet du ville satse på?



Anonymous poster hash: b7974...7f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med aksjefond, spesielt lav-kost som matcher markedet (indeksfond), er at du må ha is i magen. De som tjener er de som greier å se det gjennom stormen...har slekt som tjente meget bra på å ikke selge når markedet gikk ad undas rundt 2008-2009.

Kan jo argumenteres at de hadde tjent enda bedre om de hadde solgt før eller tidlig i krakket, og så kjøpt på bunnen...men de kom langt bedre ut en de som panikksolgte til en lav pris, for så å feige helt ut (hadde en fantastisk vekst i tiden etter finanskrisen).

 

Er ikke helt kjent med Odin Sverige, eller hvor mye honorarer og gebyrer de tar.  



Anonymous poster hash: 87e89...c15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Hvis du har plassert pengene der med mål om å ha de der på lang sikt, er det jo helt idiotisk å sitte og følge med på det hele tiden. Det vil garantert svinge både opp og ned, og hvis panikken tar deg, selger du plutselig med store tap. Jeg ville heller ha plassert pengene i ulike fond i stedet for å ha alt på et sted, men det er meg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ!! Satte nettopp 350 000 i et aksjefond! Skummelt skummelt! :bond: Jeg kommer garantert til å bli sittende hver dag for å følge med på hva som skjer! Ganske høy risiko er det også. Spennende da :laugh: Har dere hatt god erfaring med det?

Anonymous poster hash: 41400...6cc

Enig i at det er skummelt. Aksjer har steget noe vanvittig de siste 6 årene, og å sette inn så mye penger i aksjefond når kursene er på topp og potensiell nedside er stor er galskap. Taxisjåførmentalitet. I snitt hvert 5. år får vi et krakk, og nå er det altså 6-7 år siden sist, selv om det riktig nok var ekstra stort den gangen.

Om tidshorisonten din er svært lang, og/eller om du har råd til å tape pengene, så er det greit nok, selv om jeg ville ha kjøpt meg inn gradvis, f.eks. et par tusen kr i mnd.

Selv har jeg kun kjøpt aksjer etter store krakk, og tjent mye på deg, jeg har aldri kjøpt etter langvarig stigning, foruten at jeg har spart 1500 kr i mnd i tillegg i 7 år nå.

Anonymous poster hash: 0fc02...5bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål: Hvordan fant du ut at Odin Sverige var fondet du ville satse på?

Anonymous poster hash: b7974...7f0

 

Takk for alle svar. Kikket på en rekke forskjellige, og sammenlignet en hel rekke nøkkeltall (brukte morningstar.no), men i og med at jeg er helt ulærd innen faget er det slettes ikke sikkert valget var det beste :vetikke:

 

Hva er folks tanker om indeksfond? Det fremheves stadig at forvaltningskostnadene er lave, og det er greit det, men medaljen har muligens en bakside også...?

 

TS

Anonymous poster hash: 41400...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskeregel når man leker med aksjer, du skal kunne tape pengene uten å lide økonomisk! Med andre ord, disse 350.000,- skal ikke gå utover din økonomiske system.

Annet er om du bygger deg fra 100.000,- til 1 million, da har du tjent å kan selge aksjene om ønskelig. Men husk at disse 1 million kan du tape! Så aldri selg kinnet før bjørn er skutt.

 

Velkommen til aksjetrading, har kjentfolk som har tjent sin pensjon gjennom aksjer, men har også hatt sine dårlige perioder! 



Anonymous poster hash: c86ed...e4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Æææ!! Satte nettopp 350 000 i et aksjefond! Skummelt skummelt! :bond: Jeg kommer garantert til å bli sittende hver dag for å følge med på hva som skjer! Ganske høy risiko er det også. Spennende da :laugh: Har dere hatt god erfaring med det?

Anonymous poster hash: 41400...6cc

 

Mange lager seg en regel om å:

Ikke sette mer penger i fond/ aksjefond eller kjøpe aksjer for mer penger enn de har råd til å tape.

Ikke låne bort eller spille for mer penger enn de har råd til å tape.

 

Det synes jeg er fornuftig

Anonymous poster hash: fa596...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...