Gå til innhold

Hvordan skal jeg overleve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går nå fra mannen min, og jeg innser at jeg har vært veldig dum. Vi har 4 barn og han har tjent mest hele tiden. Jeg har vært hjemme med barn mye, og har ikke kjøpt meg inn i huset. Jeg tjener per nå bare 10 000 i mnd. Og det er ikke nok til å fø på meg og 4 barn i Oslo! Jeg skjønnerjo at jeg må opp i stillingsprosent, men det er ikke gjort i en håndvending. Føler jeg gar gått skikkelig i kvinnefella! Jeg har sikkert krav på noe fra NAV? Og barnebidrag,men hvordan finner jeg ut dette? Det er egentlig helt krise for jeg har bodd på hytta nå i 2 uker fordi jeg ikke orker synet av han, men dette er i gen varig løsning!

Anonymous poster hash: 05c31...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres vanskelig ut. Kanskje bør barna få bo i barndomshjemmet sitt hos far? Sett deg på skolebenken og få deg en utdannelse. Det sikrer både din og barnas fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres vanskelig ut. Kanskje bør barna få bo i barndomshjemmet sitt hos far? Sett deg på skolebenken og få deg en utdannelse. Det sikrer både din og barnas fremtid.

Det er ikke en mulighet, han jobber døgnet rundt. Da ville de gått for lut og kalt vann. Jeg har alltid vært deres omsorgsperson, og han har tjent pengene :(

TS

Anonymous poster hash: 05c31...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en mulighet, han jobber døgnet rundt. Da ville de gått for lut og kalt vann. Jeg har alltid vært deres omsorgsperson, og han har tjent pengene :(

TSAnonymous poster hash: 05c31...d2b

Men nå har du jo verken penger eller bolig...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en fornuftig ting å gjøre, og det er å bite tenna sammen og fortsette som før for barnas skyld.

Med mindre det er snakk om fysisk vold da...

 

Det er vel knapt mulig å forsørge 4 unger i Oslo på en lav lønn.



Anonymous poster hash: c0b66...e75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, høres ut som du bør kontakte en advokat for å få mer informasjon om rettighetene dine. De fleste kommuner har tilbud om 1 time gratis advokatbistand, som regel til et fast tidspunkt/sted hver uke. Dette får du sikkert info om på kommunens informasjonssenter eller internettside.

 

Mener å ha hørt at hvis det er slik at dere har hatt en avtale på at du er mest hjemme mens han jobber tilsvarende mye, så kan du ha krav på en viss eierandel i boligen. Dette fordi din arbeidsinnsats i hjemmet og oppfølging av barna er verdt en "tenkt inntekt" per måned. 

 

Vil derfor absolutt anbefale deg å søke advokatbistand som har ekspertise på skilsmisseoppgjør og barnefordelingssaker. Det er ikke sikkert det er så håpløst som du tror. 

 

Håper du får hjelp til å finne en løsning som fungerer for deg og barna. 

*Klem*

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare en fornuftig ting å gjøre, og det er å bite tenna sammen og fortsette som før for barnas skyld.Med mindre det er snakk om fysisk vold da... Det er vel knapt mulig å forsørge 4 unger i Oslo på en lav lønn. Anonymous poster hash: c0b66...e75

Mulig ts skal være litt utspekulert. Fortsette å være gift med ektefellen i 3 år til mens hun tar seg en utdannelse og gjør seg klar til å stå på egne ben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på ting om dere har bodd sammen lenge. Om du har tatt deg av barna for at han skal kunne jobbe. Bare å gå til advokat!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har du jo verken penger eller bolig...

Og så... Barna kan ikke bo hos han. Det er ingen som ønsker det. Han er også innforstått med det, han ønsker ikke hovedomsorgen...

TS

Anonymous poster hash: 05c31...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva de over sier, så har du ikke krav på videre mye, selv om du har tatt vare på barna. De fleste klarer faktisk å både jobbe og passe unger... Men med mindre han slår deg helseløs så bør du egentlig fortsette forholdet og få deg en skikkelig jobb, evt utdannelse, og legge deg opp litt penger. Og plenen din bør være bedre enn "nav betaler". Det er ingen garanti at du får omsorgen, i alle fall ikke når barnas far sitter med barndomshjemmet og full inntekt mens du ikke har noe. 



Anonymous poster hash: ceaa3...bc5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne deg en godt betalt jobb. Vet ikke om du skal kjøpe eller leie i oslo men skal du leie er jo prisen for dette sånn 15000 for 2 soverom bare. Da Bør det bo 2 barn på hvert rom og du i stua. Egentlig trenger du 3 soverom minst. Er vel 20000 og oppover for det.

Du får vel barnebidrag fra far om du får hovedomsorgen. Mulig du har rett på overgangstønad og. Hør med nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min største skrekk.. Gleder meg derfor for p starte utdanning til høsten, da er man sikret jobb hvertfall med yrket jeg har valgt. Kjenner flere par som lever slik du forteller, og jeg greier ikke tanken på om noe skulle hende. Ring NAV å hør på hvilke rettigheter du har. Hvis far ikke vil være omsorgsperson må jo du få en eller annen hjelp slik st det går rundt :)

Anonymous poster hash: f0d49...447

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke om hva du burde ha gjort før ser jeg virkelig ingen hensikt i fordi det hjelper ikke akkurat nå.

 

Kan du fortelle litt om deres situasjon? Kjøpte dere huset etter det ble gift/vært samboere over flere år? Hva hadde dere av eiendeler før dere flyttet sammen osv.?

 

Har du en utdannelse? Hvis ikke, er det noe du ønsker å utdanne deg som? Du vet vel sikkert at du vil få barnebidrag. Utifra dine 10.000 kr i mnd så har du en deltidsjobb? 

Evt. så kan du fortsette med det, begynne å studere og få barnebidrag som vil gi deg en stram men levelig inntekt frem til du er ferdig med studiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

<3 stakkars deg.

barna er viktigst. utifra det du sier her sier det seg selv at de skal være hos deg. håper du får all hjelp du trenger! lykke til.



Anonymous poster hash: 764b3...fe6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet Nav og jurister om jeg var deg, for å undersøke hvilke rettigheter du har.

Jussbuss og Jusshjelpa  er også en mulighet, dette er jusstudenter som gir gratis råd. Jusshjelpa tar også saker over nett- epost. Må vente til August da, når studentene starter opp igjen.

 

http://gratisrettshjelp.no/testside/jussbuss/

https://jusshjelpa.no/

 

Kommunen din har også et tilbud med gratis advokatmøte i 30 min, eller hva de individuelle kommuner har fastsatt, ofte på biblioteket eller servicetorg. Noe å sjekke. Spør om du har krav på fri rettshjelp i forhold til din økonomi. 

 

Hvis det at du har vært hjemme med barna har muliggjort at mannen din kunne jobbe så mye som han har gjort, mer enn det vanlige, så kan det gi deg noen rettigheter, men det er en konkret vurdering som en advokat må foreta.

 

"Personer som står oppe i en skilsmisse kan innvilges fri rettshjelp, forutsatt at de økonomiske kravene er oppfylt. Gjelder både ektefeller og samboere...

Noe forenklet kan man si at ekteskapsloven oppstiller visse unntaksregler som i særlige tilfeller gir kompensasjon til den ektefelle som på urimelig måte blir sittende igjen med svært lite etter lengre ekteskap." -  http://frirettshjelpadvokat.no/skilsmisse.html

 

Her er en til god infoside om skillsmisse og om fri rettshjelp. - http://skilsmisser.no/?page_id=14

 

Lykke til  :hug:

 

 



Anonymous poster hash: f2892...94b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min største skrekk.. Gleder meg derfor for p starte utdanning til høsten, da er man sikret jobb hvertfall med yrket jeg har valgt. Kjenner flere par som lever slik du forteller, og jeg greier ikke tanken på om noe skulle hende. Ring NAV å hør på hvilke rettigheter du har. Hvis far ikke vil være omsorgsperson må jo du få en eller annen hjelp slik st det går rundt :)

Anonymous poster hash: f0d49...447

Jeg har en god utdannelse, men etter så mange år utenfor markedet ( den jobben jeg har nå er urelatert til utdannelsen min) så ser jeg mørkt på å skulle kunne få meg en relevant jobb nå....

TS

Anonymous poster hash: 05c31...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å snakke om hva du burde ha gjort før ser jeg virkelig ingen hensikt i fordi det hjelper ikke akkurat nå.

Kan du fortelle litt om deres situasjon? Kjøpte dere huset etter det ble gift/vært samboere over flere år? Hva hadde dere av eiendeler før dere flyttet sammen osv.?

Har du en utdannelse? Hvis ikke, er det noe du ønsker å utdanne deg som? Du vet vel sikkert at du vil få barnebidrag. Utifra dine 10.000 kr i mnd så har du en deltidsjobb?

Evt. så kan du fortsette med det, begynne å studere og få barnebidrag som vil gi deg en stram men levelig inntekt frem til du er ferdig med studiet.

Huset ble kjøpt etter at vi hadde vært samboere en stund, men det ble kjøpt for hans penger, da vi før dette huset bodde i hans leilighet. Jeg gar en utdannelse, men jeg har ikke jobbet med det jeg er utdannet som på ca 10 år, så jeg må jo bare søke, men jeg er ikke så håpefull... Jeg har en deltidsjobb nå ja, og jeg prøver å få den utvidet.

TS

Anonymous poster hash: 05c31...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, høres ut som du bør kontakte en advokat for å få mer informasjon om rettighetene dine. De fleste kommuner har tilbud om 1 time gratis advokatbistand, som regel til et fast tidspunkt/sted hver uke. Dette får du sikkert info om på kommunens informasjonssenter eller internettside.

Mener å ha hørt at hvis det er slik at dere har hatt en avtale på at du er mest hjemme mens han jobber tilsvarende mye, så kan du ha krav på en viss eierandel i boligen. Dette fordi din arbeidsinnsats i hjemmet og oppfølging av barna er verdt en "tenkt inntekt" per måned.

Vil derfor absolutt anbefale deg å søke advokatbistand som har ekspertise på skilsmisseoppgjør og barnefordelingssaker. Det er ikke sikkert det er så håpløst som du tror.

Håper du får hjelp til å finne en løsning som fungerer for deg og barna.

*Klem*

Takk for tips! Skal definitivt se på dette :)

TS

Anonymous poster hash: 05c31...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet Nav og jurister om jeg var deg, for å undersøke hvilke rettigheter du har.

Jussbuss og Jusshjelpa er også en mulighet, dette er jusstudenter som gir gratis råd. Jusshjelpa tar også saker over nett- epost. Må vente til August da, når studentene starter opp igjen.

http://gratisrettshjelp.no/testside/jussbuss/

https://jusshjelpa.no/

Kommunen din har også et tilbud med gratis advokatmøte i 30 min, eller hva de individuelle kommuner har fastsatt, ofte på biblioteket eller servicetorg. Noe å sjekke. Spør om du har krav på fri rettshjelp i forhold til din økonomi.

Hvis det at du har vært hjemme med barna har muliggjort at mannen din kunne jobbe så mye som han har gjort, mer enn det vanlige, så kan det gi deg noen rettigheter, men det er en konkret vurdering som en advokat må foreta.

"Personer som står oppe i en skilsmisse kan innvilges fri rettshjelp, forutsatt at de økonomiske kravene er oppfylt. Gjelder både ektefeller og samboere...

Noe forenklet kan man si at ekteskapsloven oppstiller visse unntaksregler som i særlige tilfeller gir kompensasjon til den ektefelle som på urimelig måte blir sittende igjen med svært lite etter lengre ekteskap." - http://frirettshjelpadvokat.no/skilsmisse.html

Her er en til god infoside om skillsmisse og om fri rettshjelp. - http://skilsmisser.no/?page_id=14

Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: f2892...94b

Tusen takk for gode tips!

TS

Anonymous poster hash: 05c31...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Husmordommen avsagt i Høyesterett i 1975, sies det at en husmor som har vært hjemme i mange år for å ta seg av barn og hjem, "kjøper" seg inn i felles bolig med denne innsatsen. De hadde vært gift i 19 år, og mannen hadde, likt din sak, jobbet en masse i denne tiden. Dommen ble avsagt med denne avgjørelsen, pga at hun med sitt arbeid, hadde gjort det mulig for mannen å jobbe/tjene såpass mye. Hvis de skulle ha delt på barn og hjem, så hadde han villet tjent mindre, mens hun ville kunne ha tjent mer, og dermed betalt mer (med tjente penger) inne i deres felles bo. Hennes arbeidsinnsats i hjemmet, ble dermed mer likestilt med hans lønnede arbeid utenfor huset.

 

Når vet jeg jo ikke hvor lenge dere har vært gift, og om det har vært en felles avgjørelse at du skulle være hjemme å ta vare på hus og barn, mens han var ute å jobbet veldig mye, men som oftest er jo dette en felles avgjørelse, og dermed blir det et "felles prosjekt". Men alt dette vil en advokat kunne forklare deg mye bedre.

 

Lykke til :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...