Gå til innhold

Hvordan har rusmisbrukere egentlig råd til dop?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så på et program som gjorde meg oppmerksom på hvor sykt mye narkotika koster, så det jeg da lurer på er hvordan rusmisbrukere har råd til alt dopet de tar??



Anonymous poster hash: f6d0b...7af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såkalt "fungerende brukere" klarer som regel å finansiere misbruket selv. Når det ikke lengre går, så blir det kredittkort, låne (gjerne ved hjelp av løgn) fra familie og venner, selge egne og andres ting, inngå kriminelle avtaler (f.eks. selge videre selv) og selge sex.

 

Av de som bruker narkotika, så er det nok bare rundt 10% som virkelig gjør tyver av seg selv i tradisjonell forstand. Det vanligste er nok å selge narkotika, i alle fall frem til du når et visst punkt.

 

Det dyreste dopet er jo "partydop", kokain, mdma osv. "Tunge" brukere går for billigere stoffer og gjerne opiater. Hvis det kniper og de ikke har råd, så er det også en del legemidler på svartemarkedet som går billigere enn "ekte dop".



Anonymous poster hash: f8ea8...17c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Såkalt "fungerende brukere" klarer som regel å finansiere misbruket selv. Når det ikke lengre går, så blir det kredittkort, låne (gjerne ved hjelp av løgn) fra familie og venner, selge egne og andres ting, inngå kriminelle avtaler (f.eks. selge videre selv) og selge sex.

 

Av de som bruker narkotika, så er det nok bare rundt 10% som virkelig gjør tyver av seg selv i tradisjonell forstand. Det vanligste er nok å selge narkotika, i alle fall frem til du når et visst punkt.

 

Det dyreste dopet er jo "partydop", kokain, mdma osv. "Tunge" brukere går for billigere stoffer og gjerne opiater. Hvis det kniper og de ikke har råd, så er det også en del legemidler på svartemarkedet som går billigere enn "ekte dop".

Anonymous poster hash: f8ea8...17c

 

Hvis man har kjennskap som tilsier at noen selger narkotika, har man da plikt til å melde i fra til politiet?

Anonymous poster hash: f6d0b...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan begå kriminalitet som for eksempel tyveri / ran. Men selve kriminaliteten deres er vanligvis ikke noe som politiet gidder å bry seg nevneverdig om. Med mindre dem blir tatt akkurat i gjerningsøyeblikket da, kanskje. Rusmisbrukere som lever på gaten har vel ikke all verdens mulighet til å betale bøter og slike ting heller. Annet ved å gå på sosialen, eller begå enda mer kriminalitet og innbrudd....

 

Men dersom politiet oppdager en gammel og sliten junkie som trasker gatelangs, så setter dem selvfølgelig på blålys og jager etter dem. Eventuell narko blir selvsagt konfiskert, slik at de narkomane må ut og begå enda mer kriminalitet for å skaffe seg mer penger. Da får dem kanskje kjøpt seg noen nye bruker-doser, noe som igjen støtter opp under kriminelle som importerer / selger narko....

 



Anonymous poster hash: 8eb6b...a0f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på et program som gjorde meg oppmerksom på hvor sykt mye narkotika koster, så det jeg da lurer på er hvordan rusmisbrukere har råd til alt dopet de tar?? Anonymous poster hash: f6d0b...7af

Kriminalitet, prostitusjon, narkotikasalg og smugling, manipulering, "social engineering" + det man kan hale ut av trygd og eventuelt arbeid.

Anonymous poster hash: 45025...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dersom politiet oppdager en gammel og sliten junkie som trasker gatelangs, så setter dem selvfølgelig på blålys og jager etter dem. Eventuell narko blir selvsagt konfiskert, slik at de narkomane må ut og begå enda mer kriminalitet for å skaffe seg mer penger. Da får dem kanskje kjøpt seg noen nye bruker-doser, noe som igjen støtter opp under kriminelle som importerer / selger narko....  Anonymous poster hash: 8eb6b...a0f

Dette er ikke bare unyansert, men faktisk helt galt.

Anonymous poster hash: 45025...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tatt opp lån hos alle som tilbyr lån over tlf.

Mange er ufør. Det er tyverier. Svindel. De får dop på krita,og har til stadighet folk de skylder kr.

De flytter mye pga manglende husleie. Strøm er stengt.

Livet består i løgner

Anonymous poster hash: a1fad...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...