Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på "tull/kos" i mnd.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer fikk låne penger til EK av min mor og far for å kjøpe leillighet. Nå er det på tide å betale tilbake. Jeg har lyst å bli kvitt denne gjelden fortest mulig, men innser at jeg noe har lagt meg til en vane på ett litt høyt forbruk. Jeg bruker fort 5-7 000 kr på ingenting i mnd. Altså klær, sminke, kaffe, lunsj i kantina, kino, taxi, øl/vin ute etc... Dette må bare stoppe, men hva er ett fornuftig nivå som jeg burde greie å holde? Jeg kan jo ikke slette denne posten helt heller, bittelitt må jeg ha... Hva bruker dere på slike ting?



Anonymous poster hash: 14f8c...2da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker 6-8tusen på å spise ute, og på kos og sosialt. Fikk litt sjokk da vi regnet på dette å jeg i tillegg bruker i snitt 7000 på hobbyen min... Planlegger å begynne å spare litt å begrense forbruket på tull. Vil tro 2000 burde holde greit i måneden på slike ting, iallefall nå som sommeren snart er over😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler først alt av regninger, og da mener jeg ALT!

 

Så ser man fort hva man har igjen til ulike ting og tang man kan kose seg med. 

 

Som student måtte jeg bite i det sure eplet flere ganger. Der andre brente studielånet på fest og kino div, satt jeg på hybelen alene, eller i grupper og leste i helgene. 

 

Noe jeg så fordelene med rimelig fort. Der andre ble kastet ut fra studentskipnaden, gikk på tiggerrunder hos de andre studentene, og måtte ta extrajobber som gikk utover studiene, kunne jeg legge opp til alt jeg trengte og få meg en tur på byen av og til også.

 

Det er tøft å nekte seg godsaker, men er man målbevisst, så får man så mye igjen siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite. Det som er til overs sparer jeg. Du bruker rundt 80.000 i året på tull og kos som du ser.

En sjelden gang spiser vi ute. Da på søndag,så da blir det handlet inn lite den helgen.

Hobby bruker jeg noen kr på. Tipper det er 300 i mnd

Anonymous poster hash: a3156...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har vi lite penger til overs, da går det lite til kos. Kanskje 2-300kr i måneden. Har vi litt romsligere økonomi så prioriterer vi sparing, og bruker det som er igjen på kos, da kan det fort bli 1-3000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg og samboer fikk låne penger til EK av min mor og far for å kjøpe leillighet. Nå er det på tide å betale tilbake. Jeg har lyst å bli kvitt denne gjelden fortest mulig, men innser at jeg noe har lagt meg til en vane på ett litt høyt forbruk. Jeg bruker fort 5-7 000 kr på ingenting i mnd. Altså klær, sminke, kaffe, lunsj i kantina, kino, taxi, øl/vin ute etc... Dette må bare stoppe, men hva er ett fornuftig nivå som jeg burde greie å holde? Jeg kan jo ikke slette denne posten helt heller, bittelitt må jeg ha... Hva bruker dere på slike ting?

Anonymous poster hash: 14f8c...2da

 

 

Hvor mye lånte dere av din mor? Er det bare du som er ansvarlig for å betale tilbake den biten? Hvis du på den måten har skutt inn hele egenkapitalen regner jeg med at dere har en kontrakt. Synes likevel han bør dekke litt av rentene hvis dette lånet var eneste mulighet til å kjøpe felles bolig.

Du bør sette av mellom 500 og 1000 kroner til en bufferkonto. Lag matpakke. Planlegg og unngå taxi. Hold deg til 3-500 til klær. Hvis du har 1600 til kino, cafe, øl og vin burde det holde. Ikke ta med mer kontanter enn du trenger den dagen/kvelden.

Hvis du holder deg til de høyeste beløpene jeg har satt opp, vil du forbruke 2100 og ha 1000 til sparing og kan betale mellom 1900 og 3900 i mnd.

Anonymous poster hash: ddb8e...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvor mye lånte dere av din mor? Er det bare du som er ansvarlig for å betale tilbake den biten? Hvis du på den måten har skutt inn hele egenkapitalen regner jeg med at dere har en kontrakt. Synes likevel han bør dekke litt av rentene hvis dette lånet var eneste mulighet til å kjøpe felles bolig.

Du bør sette av mellom 500 og 1000 kroner til en bufferkonto. Lag matpakke. Planlegg og unngå taxi. Hold deg til 3-500 til klær. Hvis du har 1600 til kino, cafe, øl og vin burde det holde. Ikke ta med mer kontanter enn du trenger den dagen/kvelden.

Hvis du holder deg til de høyeste beløpene jeg har satt opp, vil du forbruke 2100 og ha 1000 til sparing og kan betale mellom 1900 og 3900 i mnd.

Anonymous poster hash: ddb8e...18f

 

Takk for svar! Vi lånte ca 300 000. Samboeren min skal betale tilbake halvparten, altså 150 000, men han har litt mindre stabil inntekt menn meg, så for han må tilbakebetalingen gå i rykk og napp, men han er i gang. Lånet er rentefritt så det trenger vi ikke tenke på, men når de har vært så snille å låne oss penger så syntes jeg vi skylder dem å betale tilbake så fort vi kan.

 

Tror egentlig jeg kan kutte klesposten en stund fremover, ettersom jeg har det jeg trenger, det er jo bare å unngå å gå i butikker, skal også greie å ta med matpakke. Tror det er værre å kutte på det sosiale... håper jeg kan greie meg  med rundt 2000 alt i alt, men det krever at jeg legger helt om på livet mitt. Jeg er vandt med å ikke tenke så mye på penger (bor ganske billig, og tjener greit) men det er jo som noen ver her sier 80 000 på tull i mnd, det blir det ikke noen voksenpoeng av :P 

Anonymous poster hash: 021a5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite. Det som er til overs sparer jeg. Du bruker rundt 80.000 i året på tull og kos som du ser.

En sjelden gang spiser vi ute. Da på søndag,så da blir det handlet inn lite den helgen.

Hobby bruker jeg noen kr på. Tipper det er 300 i mnd

Anonymous poster hash: a3156...455

Oj, shit pomfrit, det er faktisk ikke greit... Skal seriøst sjerpe meg!

 

Men bruker du seriøst bare 300 kr på ikkenødvendige ting i mnd, eller var det bare for hobbyen din?

 

TS

Anonymous poster hash: 021a5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gå i butikker. Rydd i klær, tilbehør og sminke så finner du sikkert mye du har glemt og som blir "nytt" igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter regninger er betalt bruker jeg ca 2000 til 2500 kr på meg selv i mnd. 1000 av dette går til røyk. Kjøper sjeldent klær og spiser kanskje på restaurant 3 ganger i året maks. Den 1000 til 1500 lappen blir som regel fordelt på kino, bowling, kafe og en fest en sjelden gang. Av og til båt turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det hva jeg bruker på tull/kos, bruker jeg mye en måned så bruker jeg mindre den andre. Alt jeg har igjen på konto hver måned setter jeg inn på sparekonto. På den måten har jeg aldri masse penger til unødvendig forbruk.. Er jo et ganske simpelt system men det funker for meg ;)

Anonymous poster hash: f0c68...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det hva jeg bruker på tull/kos, bruker jeg mye en måned så bruker jeg mindre den andre. Alt jeg har igjen på konto hver måned setter jeg inn på sparekonto. På den måten har jeg aldri masse penger til unødvendig forbruk.. Er jo et ganske simpelt system men det funker for meg ;)

Anonymous poster hash: f0c68...e05

Takk for tipset! Jeg tror jeg også må gjøre dette, bare sette av en fast sum som jeg betalef foreldrene mine med en gang lønna kommer inn, da har jeg jo ikke mer... Tror jeg skal prøve å legge meg på 2000-3000 i forbruk i mnd., det bør jo være gjennomførbart....

 

TS

Anonymous poster hash: 021a5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen har 2000 kr hver hver mnd vi bruker på tull hver for oss. Evt spise ute går fra matkonto eller annen sparekonto. 2000 føles greit når fokuset er å spare masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Bare bestem deg for en fast sum å betale tilbake i måneden, overfør med en gang, så vet du hvor mye du sitter igjen med og faktisk kan bruke..

 

2000-3000 kr i måneden på fornøyelse burde være plenty. Dersom du klarer å betale ned 3000 kr i måneden på lånet, så er det faktisk 36 000 kr i året!  Da har du nedbetalt dette lånet 4,5 år. Og klarer du mer, går det fortere. Jeg vil f.eks. anbefalt å betale ned litt ekstra når du får feriepenger/skattepenger, så blir du ikke fristet til å bruke mye på tull.

 

Ikke kjøp nye klær med mindre det faktisk er nødvendig og taxi bør du unngå for all det er verdt. Fest og byturer er også alltid et sluk. Unngå å spise så mye ute, du skal selvfølgelig kose deg, men det går vel å redusere antall resturant/kafebesøk i løpet a ven måned?

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt overrasket over noen av svarene her. Mener ikke å dømme i det hele tatt, alle må få velge selv hva de vil bruke penger på, men jeg visste ikke at det var vanlig å bruke såpass mye på underholding/shopping/kos i måneden. Jeg pleier vel å bruke rundt 1500-2000, mer hvis det er noe spesielt en sjelden gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir litt overrasket over noen av svarene her. Mener ikke å dømme i det hele tatt, alle må få velge selv hva de vil bruke penger på, men jeg visste ikke at det var vanlig å bruke såpass mye på underholding/shopping/kos i måneden. Jeg pleier vel å bruke rundt 1500-2000, mer hvis det er noe spesielt en sjelden gang. 

Tja, kan plutselig trenger du ny jakke til kr 600, noe til leiligheten for 300, inviterer venner på middag kr 300, treningssenter kr 300, så er du brått oppe i 1.500 bare på dette, og du har ikke en gang rukket en tur på kino eller kafe med venninnene.

 

Neste måned er det kanskje nye sko, bursdagspresang, penger til gavekassa på jobb og en tur ut på byn.

 

Tipper de som sier de nesten ikke bruker noe i realiteten bare bruker penger fra andre poster i budsjettet i stede.

Anonymous poster hash: 1bbc0...7df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tja, kan plutselig trenger du ny jakke til kr 600, noe til leiligheten for 300, inviterer venner på middag kr 300, treningssenter kr 300, så er du brått oppe i 1.500 bare på dette, og du har ikke en gang rukket en tur på kino eller kafe med venninnene.

 

Neste måned er det kanskje nye sko, bursdagspresang, penger til gavekassa på jobb og en tur ut på byn.

 

Tipper de som sier de nesten ikke bruker noe i realiteten bare bruker penger fra andre poster i budsjettet i stede.

Anonymous poster hash: 1bbc0...7df

 

 

Nå snakker jo TS om tull/fjas. Etter mitt syn går ikke nye sko eller en jakke under fjas/tull, så lenge det faktisk er nødvendig med nytt plagg. Og viss det ikke er nødvendig, så er det faktisk ikke noe problem å ikke kjøpe det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

TS: Du har mye du kan kutte inn på. Alt som ikke er helt nødvendig, kan du glatt kutte ut, selv om du ikke har lyst. Alt handler om prioritering. Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at dere kan få det tøft når dere skal inn på boligmarkedet heller, jeg, da. Dere har lånt 300 000 til EK, som dere skal betale tilbake. I tillegg kommer dere til å få boliglån og mange andre utgifter tilknyttet bolig. Da kommer jo de 300 000 i gjeld i tillegg til alt annet. Når alt skal betales tilbake, blir det nok minimalt igjen til tull og fjas.

 

Selv bruker jeg alt for mye på tull i måneden, men jeg har råd til det, så det er i grunnen greit. Skal allikevel ta meg sammen og spare mer framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket av at noen bruker det samme som jeg har totalt i inntekt på tull og vas etter at faste utgifter er betalt. Håper dere ser at dere er heldige og verdsetter det :-)



Anonymous poster hash: 627cf...2a0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...