Gå til innhold

Lånekalkulator med nedbetalingstid 50 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen lånekalkulator på nettet der man kan velge opp til 50 års nedbetalingstid? Eller kan noen hjelpe meg med en formel så jeg kan regne ut kostnader selv? Det meste jeg finner er 40 år på penger.no, og mattekunnskapene mine strekker ikke til å kunne lage en formel selv.



Anonymous poster hash: 37c8b...9fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner ikke over 40 år fordi det ikke er mulig med så lang nedbetalingstid. De fleste gir ikke mer enn 25-30 års nedbetaling, har du ikke råd til det må du spare mer penger, for da har du ikke råd til lånet. 



Anonymous poster hash: 4cb0a...386
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du finner ikke over 40 år fordi det ikke er mulig med så lang nedbetalingstid. De fleste gir ikke mer enn 25-30 års nedbetaling, har du ikke råd til det må du spare mer penger, for da har du ikke råd til lånet. 

Anonymous poster hash: 4cb0a...386

 

 

Du har altså aldri hørt om Husbanken?

 

Jøss, altså....

Anonymous poster hash: 12673...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså aldri hørt om Husbanken? Jøss, altså.... Anonymous poster hash: 12673...80e

Har Husbanken nedbetalingstid på 50 ! År? Her trenger jeg og oppdatering.

Anonymous poster hash: 94130...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Husbanken nedbetalingstid på 50 ! År? Her trenger jeg og oppdatering.

Anonymous poster hash: 94130...f1e

 

Det gjør du. Definitivt.

Anonymous poster hash: 12673...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan regnes ut i Excel. Skriv =avdrag og fyll ut tallene (rente, nedbetalingstid etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er formelen for rente. 

 

Har du f.eks 3,5% rente. Betaler du 3,5% av lånet hvert år i rente. 

 

Det betyr at hvis du låner kr 1.000.000,- over 50år. 

Blir det slik. 

 

1.000.000,- / 50 = 20.000,- i nedbetalig pr år. 

 

Så legger vi på renta: 20.000 * 1,035 = Kr 20.700,- 

 

Så da må du betale 20.700,- pr år. Som er 1.725,- pr mnd. (delt på 12)


Her har jeg ikke tatt høyde for at beløpet blir mindre hvert år man betaler ned lånet. 

Men jeg vil strkt fraråde deg å strekke det over hele 50år. Siden den renta du får, er rente på hele lånet, hvert år. Så har du f.eks 25år. Betaler du halvparten så lite renter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hos Husbanken er det ekstremt sjeldent å få innvilget lån med 50 års nedbetalingstid.

Anonymous poster hash: 9e138...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det åpnes for inntil 50 års nedbetalingstid i særskilte tilfeller. Det forutsettes følgende:

a) dokumenteres at lånsøker har varig lav inntekt

b) sannsynliggjøres at boligen tilfredsstiller husstandens behov over lang tid

c) sannsynliggjøres at tilgjengelige private leieboliger i området er uegnet og/eller innebærer en betydelig høyere utgift på lang sikt enn det aktuelle startlånet

d) dokumenteres at kommunen ikke anser det som økonomisk forsvarlig å gi et lån med kortere nedbetalingstid"

http://www.husbanken.no/~/media/Boligsosialt/Boligsosial_planlegging/Region%20Midt%20Norge/Presentasjoner/Husbankkonferansen2014Molde_startlanTilsk.ashx

Anonymous poster hash: b376a...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lån via Husbanken som er aktuelt for meg, og derfor kan jeg ikke bruke kalkulatorene til de vanlige bankene siden de kun går til 30 år.

Jeg fant forøvrig denne etter litt mer googling: http://tux.aftenposten.no/calcFrame/start.htm?id=9

Anonymous poster hash: 37c8b...9fc

Jeg har også lån gjennom Husbanken, men har kun 20 års nedbetalingstid likevel. Det er som sagt svært få som får 50 års nedbetalingstid, naturlig nok, siden man jo også bør rekke å betale ned lånet før man dør.

Anonymous poster hash: 9e138...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lån via Husbanken som er aktuelt for meg, og derfor kan jeg ikke bruke kalkulatorene til de vanlige bankene siden de kun går til 30 år.  Jeg fant forøvrig denne etter litt mer googling: http://tux.aftenposten.no/calcFrame/start.htm?id=9 Anonymous poster hash: 37c8b...9fc

99% av lånene gitt av Husbanken gis også med 30 års nedbetalingstid. Det skal svært mye til å få lengre nedbetalingstid enn det (når byråkratiet bruker ordet særskilt, mener de egentlig at det skal ekstremt mye til)

Anonymous poster hash: b376a...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada vi har fått med oss at det er få som får nedbetaling på 50 år, men det er noen så da kan dere jo ta høyde for at TS får det og bare gi et ordentlig svar i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lån gjennom Husbanken, men har kun 20 års nedbetalingstid likevel. Det er som sagt svært få som får 50 års nedbetalingstid, naturlig nok, siden man jo også bør rekke å betale ned lånet før man dør.

Anonymous poster hash: 9e138...76c

 

 

99% av lånene gitt av Husbanken gis også med 30 års nedbetalingstid. Det skal svært mye til å få lengre nedbetalingstid enn det (når byråkratiet bruker ordet særskilt, mener de egentlig at det skal ekstremt mye til)

Anonymous poster hash: b376a...7eb

 

Jeg sier ikke at jeg får så lang nedbetalingstid, men jeg vil se på en kalkulator hvor høye utgifter det blir ved feks 30, 40 og 50 års nedbetalingstid. Dette for å være forberedt før et møte med kommunen, og for å få litt oversikt over hva jeg har råd til.

 

For ordens skyld: Jeg er ung og uføretrygdet, og vil neppe få høyere inntekt noen gang (bortsett fra indeksregulering selvsagt). 

Anonymous poster hash: 37c8b...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada vi har fått med oss at det er få som får nedbetaling på 50 år, men det er noen så da kan dere jo ta høyde for at TS får det og bare gi et ordentlig svar i stedet.

Om hun allerede hadde fått innvilget lån med nedbetaling på 50 år hadde hun jo ikke hatt behov for en lånekalkulator...

Anonymous poster hash: 9e138...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun allerede hadde fått innvilget lån med nedbetaling på 50 år hadde hun jo ikke hatt behov for en lånekalkulator...

Anonymous poster hash: 9e138...76c

Jeg sa ikke at TS hadde fått innvilgelse, men at de som svarer kan ta høyde for at h*n får det i stedet for å plapre videre om at særdeles få får det innvilget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv hos Husbanken er det ekstremt sjeldent å få innvilget lån med 50 års nedbetalingstid.

Anonymous poster hash: 9e138...76c

 

"Det åpnes for inntil 50 års nedbetalingstid i særskilte tilfeller. Det forutsettes følgende:

a) dokumenteres at lånsøker har varig lav inntekt

b) sannsynliggjøres at boligen tilfredsstiller husstandens behov over lang tid

c) sannsynliggjøres at tilgjengelige private leieboliger i området er uegnet og/eller innebærer en betydelig høyere utgift på lang sikt enn det aktuelle startlånet

d) dokumenteres at kommunen ikke anser det som økonomisk forsvarlig å gi et lån med kortere nedbetalingstid"

http://www.husbanken.no/~/media/Boligsosialt/Boligsosial_planlegging/Region%20Midt%20Norge/Presentasjoner/Husbankkonferansen2014Molde_startlanTilsk.ashx

Anonymous poster hash: b376a...7eb

 

Jeg har også lån gjennom Husbanken, men har kun 20 års nedbetalingstid likevel. Det er som sagt svært få som får 50 års nedbetalingstid, naturlig nok, siden man jo også bør rekke å betale ned lånet før man dør.

Anonymous poster hash: 9e138...76c

 

Irrelevant.

 

Jeg påpeker at Husbanken HAR 50 års nedbetalingstid.

 

Hvem som får det er ikke tema her.

Anonymous poster hash: 12673...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er formelen for rente. 

 

Har du f.eks 3,5% rente. Betaler du 3,5% av lånet hvert år i rente. 

 

Det betyr at hvis du låner kr 1.000.000,- over 50år. 

Blir det slik. 

 

1.000.000,- / 50 = 20.000,- i nedbetalig pr år. 

 

Så legger vi på renta: 20.000 * 1,035 = Kr 20.700,- 

 

Så da må du betale 20.700,- pr år. Som er 1.725,- pr mnd. (delt på 12)

Her har jeg ikke tatt høyde for at beløpet blir mindre hvert år man betaler ned lånet. 

Men jeg vil strkt fraråde deg å strekke det over hele 50år. Siden den renta du får, er rente på hele lånet, hvert år. Så har du f.eks 25år. Betaler du halvparten så lite renter. 

Nå er du litt på bærtur vel?

ved 1 000 000 i resterende lån er jo renta faktisk 2916,666666666667 kroner... Uavhengig av antall år.

 

Renta er normalt (Gjenstående totalt lån*0,035)/12 ved 3.5% rente.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...