Gå til innhold

Jobbet lite i livet - pensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 35, og har studert mye og jobbet mye deltid. Faktisk aldri jobbet 100% i noen jobb. Har tjent OK (rundt 350.000) de siste årene, men jeg trives godt med å jobbe deltid (50-80%). For å få minstepensjon står det at man må ha jobbet i 40 år..betyr det at jeg må jobbe til jeg er 70 før jeg kan begynne å få pensjon? Siden jeg begynte å jobbe som 30åring..Tells det at jeg jobbet deltid som student eller er det bare 100% i jobb som teller, dvs at jeg har jobbet 0 år?

 

 



Anonymous poster hash: 6fada...188
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får pensjonspoeng for alt inkludert når du studerte. Sannsynligvis må vi i den yngre garde likevel belage oss på å jobbe til vi er 70 og spare opp mye av pensjonen selv. Er derfor de har mast så om pensjonssparing fordi vi vil ikke få like mye som dagens pensjonister.

Anonymous poster hash: 01c62...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, håper det er greit at jeg kanskje avsporer litt. Men får man ikke alltid en minstepensjon selv om man ikke har jobbet noe eller bare litt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, håper det er greit at jeg kanskje avsporer litt. Men får man ikke alltid en minstepensjon selv om man ikke har jobbet noe eller bare litt?

Jo.

Anonymous poster hash: 92bac...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo.

Anonymous poster hash: 92bac...de2

 

Takk

 

Da blir det jo ikke riktig å si at man må jobbe til man er 70 for å få minste pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får pensjonspoeng for alt inkludert når du studerte. Sannsynligvis må vi i den yngre garde likevel belage oss på å jobbe til vi er 70 og spare opp mye av pensjonen selv. Er derfor de har mast så om pensjonssparing fordi vi vil ikke få like mye som dagens pensjonister.

Anonymous poster hash: 01c62...3f8

Det er egentlig ganske spesielt, at det i dag er mulig å pensjonere seg såpass tidlig når man VET at vår generasjon må jobbe til vi er 70, minst.

Anonymous poster hash: 6ce72...59c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo.

Anonymous poster hash: 92bac...de2

Jo du får minstepensjon ved 67 år. Du har samme utgifter, så det er ikke noe å leve av. Om du ikke ønsker å jobbe, så sørg for pensjonssparing

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har misforstått. Man må ha vært medlem av folketrygden i 40 år, ikke jobbet, for å få full minstepensjon. Man er automatisk medlem hvis man er norsk og bor i Norge.



Anonymous poster hash: 765c3...b12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS gjelder bare nordmenn.

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske spesielt, at det i dag er mulig å pensjonere seg såpass tidlig når man VET at vår generasjon må jobbe til vi er 70, minst.

Anonymous poster hash: 6ce72...59c

Tre års forskjell på 67 og 70.

Med tanke på bedre medisiner,beh og tilrettelegging. ...ikke så ille?

Så kan du jo spørre hvem gruppe orker dette. Ikke på gulvet iallefall

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Jo du får minstepensjon ved 67 år. Du har samme utgifter, så det er ikke noe å leve av. Om du ikke ønsker å jobbe, så sørg for pensjonssparing

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

 

Øh...du har jo ikke samme utgifter om du har vært LITT smart i livet da. Om du har jobbet i faens 40 år, så burde du ha klart å ikke bare betale ned ditt eget boliglån, men også spart opp/investert slik at du for lengst burde eie en utleiebolig. Du har også antakelig arvet både bolig og hytte av dine foreldre igjen. 

 

Personlig håper jeg på å kunne pensjonere meg lenge før 62..håper allerede i 40-årene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh...du har jo ikke samme utgifter om du har vært LITT smart i livet da. Om du har jobbet i faens 40 år, så burde du ha klart å ikke bare betale ned ditt eget boliglån, men også spart opp/investert slik at du for lengst burde eie en utleiebolig. Du har også antakelig arvet både bolig og hytte av dine foreldre igjen.

Personlig håper jeg på å kunne pensjonere meg lenge før 62..håper allerede i 40-årene.

Idiot. Alle som arver hytte og bolig?

Min mor er pensjonist,foreldre er i live. Ingen har hytte.

Hun har ikke hatt høy lønn i sin karriere. Riktignok har hun nedbetalt hus,men hun har faste utgifter som før. Samme kommunale. Fellesutgifter på rekkehuset er 5000 kr. Med liten pensjon så går det rundt,men det er ikke noe ekstra pga sykdom.

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Idiot. Alle som arver hytte og bolig?

Min mor er pensjonist,foreldre er i live. Ingen har hytte.

Hun har ikke hatt høy lønn i sin karriere. Riktignok har hun nedbetalt hus,men hun har faste utgifter som før. Samme kommunale. Fellesutgifter på rekkehuset er 5000 kr. Med liten pensjon så går det rundt,men det er ikke noe ekstra pga sykdom.

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

 

Da har hun vel ikke vært så smart i livet da, som de fleste andre. Har ikke tjent så mye så langt i livet jeg heller, men likevel gjeldsfri i en alder av 33. Handler om prioriteringer og litt money skils. Om man ikke tar ansvar så kan man heller ikke klage når man ikke har så mye å rutte med i alderdommen. ALLE arver ikke hytte og hus nei, men ca 30-40%. Mange arver likevel noe fra den ene parten om man er gift. Og uansett med det høye norske lønnsnivået den generasjonen som går ut i pensjon nå har hatt, så er det ingen unskyldning å ikke ha spart opp litt ekstra penger. Du sier jo selv at hun klarer seg greit selv med høye kommunale utgifter. Hun bor dessuten i et rekkehus..det er ingen menneskerett for én person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS gjelder bare nordmenn.

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

Hva da med min mann som er dansk statsborger, men har bodd og jobbet i Norge?

Anonymous poster hash: f9b05...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med min mann som er dansk statsborger, men har bodd og jobbet i Norge?

 

Det kommer an på om han er medlem av folketrygden og hvor lenge han har vært det når han går av på pensjon. Hvis det er mindre enn 40 år blir det mer komplisert.

Anonymous poster hash: 765c3...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun vel ikke vært så smart i livet da, som de fleste andre. Har ikke tjent så mye så langt i livet jeg heller, men likevel gjeldsfri i en alder av 33. Handler om prioriteringer og litt money skils. Om man ikke tar ansvar så kan man heller ikke klage når man ikke har så mye å rutte med i alderdommen. ALLE arver ikke hytte og hus nei, men ca 30-40%. Mange arver likevel noe fra den ene parten om man er gift. Og uansett med det høye norske lønnsnivået den generasjonen som går ut i pensjon nå har hatt, så er det ingen unskyldning å ikke ha spart opp litt ekstra penger. Du sier jo selv at hun klarer seg greit selv med høye kommunale utgifter. Hun bor dessuten i et rekkehus..det er ingen menneskerett for én person.

Ingen menneskerett? Hvor skal hun bo?

Hennes generasjon var i jobb da kvinner fikk halv lønn.

Det fantes ikke bhg.De var hjemmeværende i mange år.

De som går ut i pensjon nå eller snart. Tror du det var bhg å plassere ungene? Mange måtte være hjemmeværende.

De jobbet ofte i industrien. Den generasjonen som går ut nå,beg ofte i jobb etter grunnskole. Ikke at det var dårlig valg den gangen, det var slik. Høyere utd var Ikke forbeholdt alle.

Du har dårlig kunnskap om virkeligheten. At du er gjeldfri i 30 årsalderen, skyldes ikke jobbing.

Og det er heller ikke vanlig.

Jeg starter tidlig,hadde lån til leilighet. Den var gjelder når jeg var 42,men da krevdes det at vi fikk større hus. Jeg er ikke gjelder i dag

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Walden

Ingen menneskerett? Hvor skal hun bo?

Hennes generasjon var i jobb da kvinner fikk halv lønn.

Det fantes ikke bhg.De var hjemmeværende i mange år.

De som går ut i pensjon nå eller snart. Tror du det var bhg å plassere ungene? Mange måtte være hjemmeværende.

De jobbet ofte i industrien. Den generasjonen som går ut nå,beg ofte i jobb etter grunnskole. Ikke at det var dårlig valg den gangen, det var slik. Høyere utd var Ikke forbeholdt alle.

Du har dårlig kunnskap om virkeligheten. At du er gjeldfri i 30 årsalderen, skyldes ikke jobbing.

Og det er heller ikke vanlig.

Jeg starter tidlig,hadde lån til leilighet. Den var gjelder når jeg var 42,men da krevdes det at vi fikk større hus. Jeg er ikke gjelder i dag

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

 

Hun kan bo i leilighet?

Mange var hjemmeværende ja. Vet du hva et HUS kostet på den tiden? Omtrent EN årslønn. Hvor mange årslønner koster et hus i dag? 

 

At jeg er gjeldsfri i dag skyldes jobbing og god økonomisk sans. INGEN hjelp fra foreldre. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på.

 

"Krevdes" at du fikk større hus. Hvilke krav har du egentlig? 

Endret av Walden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske spesielt, at det i dag er mulig å pensjonere seg såpass tidlig når man VET at vår generasjon må jobbe til vi er 70, minst.

Anonymous poster hash: 6ce72...59c

Ja det stemmer - og i tillegges vitende om at arbeidslivet ikke vil ha en gjeng 70-åringer i arbeid...

Anonymous poster hash: b51db...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan bo i leilighet?

Mange var hjemmeværende ja. Vet du hva et HUS kostet på den tiden? Omtrent EN årslønn. Hvor mange årslønner koster et hus i dag?

At jeg er gjeldsfri i dag skyldes jobbing og god økonomisk sans. INGEN hjelp fra foreldre. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på.

"Krevdes" at du fikk større hus. Hvilke krav har du egentlig?

Hvem har peiling? Hva var lønnen eks. Etter gjenoppbyggingen av norge, så ble hus finansiert gjennom husbanken.Det var eninntektsfamilier.Vet du eks at tv i 1970 kostet det samme som i dag.

Ja, hun kan bo i leilighet. Rekkehuset er ikke stort.ca 80 kvadrat. Ved kjøp av leilighet med prisnivået som er i dag, så har hun ikke nok egenkapital for det hun får for huset.Med kunne fellesutgifter i boutgifter er det fortsatt det rimeligste.

Hvilke krav jeg har? Vel, med tre barn så ble det vel trangt med 55 kvadrat.

I en alder av 33 så regner jeg med at du har god utdannelse,og god inntekt.Det rimer ikke med tiden du må ha brukt på det,og gjeldfri het. Selvfølgelig om du har leid,eller bodd veldig rimelig.

Jeg forventer ikke at du som 33 åring har giddet å sette deg inn i historien,men at du diskuterer ting du ikke har snøring på, er verre

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Hvem har peiling? Hva var lønnen eks. Etter gjenoppbyggingen av norge, så ble hus finansiert gjennom husbanken.Det var eninntektsfamilier.Vet du eks at tv i 1970 kostet det samme som i dag.

Ja, hun kan bo i leilighet. Rekkehuset er ikke stort.ca 80 kvadrat. Ved kjøp av leilighet med prisnivået som er i dag, så har hun ikke nok egenkapital for det hun får for huset.Med kunne fellesutgifter i boutgifter er det fortsatt det rimeligste.

Hvilke krav jeg har? Vel, med tre barn så ble det vel trangt med 55 kvadrat.

I en alder av 33 så regner jeg med at du har god utdannelse,og god inntekt.Det rimer ikke med tiden du må ha brukt på det,og gjeldfri het. Selvfølgelig om du har leid,eller bodd veldig rimelig.

Jeg forventer ikke at du som 33 åring har giddet å sette deg inn i historien,men at du diskuterer ting du ikke har snøring på, er verre

Anonymous poster hash: 42c6b...5c9

 

Ingen god utdannelse og ingen god inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...