Gå til innhold

Hvem kvalifiserer til tittelen "lektor"?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vet noen her hvem som kan titulere seg "lektor"?

Hva skal til for at man kan kalle seg det?

Må man jobbe innenfor skoleverket for å kunne kalle seg det, eller kan man jobbe helt andre steder og likevel motta "lektorlønn"?

Noen her som kan lønn, tariff og lokale lønnsforhandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lektor er en stillingsbetegnelse innen skoleverket, som viser at man har et vist antall vekttall og en viss fordypning. (master + PPU?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne titulere seg lektor må man ha 5 års utdanning inkl pedagogikk.

Lektorlønn får man vel bare dersom man jobber som lektor, dvs i skoleverket. Hvis en med lektorutdannelse jobber andre steder får han lønn etter det som er avtalt med den gjeldende bedriften. Men er man utdannet lektor kan man titulere seg som det selv om man ikke jobber som lektor. Dog er det kanskje ikke en relevant tittel dersom man jobber innen noe helt annet..

Edit: master med påfølgende PPU blir 6 år og man kvalifiserer da til tittelen lektor med opprykk.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1) lektorer jobbe innen skoleverket? Eller kan man jobbe i administrasjonen i en fylkeskommune og likevel titulere seg "lektor"?

2) man ha pedagogikk i graden? Eller kan man titulere seg "lektor" dersom man har et hovedfag/Master i noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) lektorer jobbe innen skoleverket? Eller kan man jobbe i administrasjonen i en fylkeskommune og likevel titulere seg "lektor"?

Nei, men tittelen har kun hensikt/tyngde innenfor skoleverket. Andre steder er det ikke noe vits i å bruke den. Er du lektorudannet og jobber som saksbehandler i en administrasjon er det ikke hensiktsmessig å titulere seg som lektor.

2) man ha pedagogikk i graden? Eller kan man titulere seg "lektor" dersom man har et hovedfag/Master i noe?