Gå til innhold

Hvem kvalifiserer til tittelen "lektor"?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vet noen her hvem som kan titulere seg "lektor"?

Hva skal til for at man kan kalle seg det?

Må man jobbe innenfor skoleverket for å kunne kalle seg det, eller kan man jobbe helt andre steder og likevel motta "lektorlønn"?

Noen her som kan lønn, tariff og lokale lønnsforhandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lektor er en stillingsbetegnelse innen skoleverket, som viser at man har et vist antall vekttall og en viss fordypning. (master + PPU?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne titulere seg lektor må man ha 5 års utdanning inkl pedagogikk.

Lektorlønn får man vel bare dersom man jobber som lektor, dvs i skoleverket. Hvis en med lektorutdannelse jobber andre steder får han lønn etter det som er avtalt med den gjeldende bedriften. Men er man utdannet lektor kan man titulere seg som det selv om man ikke jobber som lektor. Dog er det kanskje ikke en relevant tittel dersom man jobber innen noe helt annet..

Edit: master med påfølgende PPU blir 6 år og man kvalifiserer da til tittelen lektor med opprykk.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1) lektorer jobbe innen skoleverket? Eller kan man jobbe i administrasjonen i en fylkeskommune og likevel titulere seg "lektor"?

2) man ha pedagogikk i graden? Eller kan man titulere seg "lektor" dersom man har et hovedfag/Master i noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) lektorer jobbe innen skoleverket? Eller kan man jobbe i administrasjonen i en fylkeskommune og likevel titulere seg "lektor"?

Nei, men tittelen har kun hensikt/tyngde innenfor skoleverket. Andre steder er det ikke noe vits i å bruke den. Er du lektorudannet og jobber som saksbehandler i en administrasjon er det ikke hensiktsmessig å titulere seg som lektor.

2) man ha pedagogikk i graden? Eller kan man titulere seg "lektor" dersom man har et hovedfag/Master i noe?

Ja, man ha pedagogisk utdannelse for å kunne bli lektor. Har man ikke PPU får man tittelen Master i noe og ikke noe annen tittel.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs Darcy

Adjunkt med tilleggsutdanning har bachelorgrad eller tilsvarende som inkluderer PPU, og et år utdanning utover dette.

Lektor med tilleggsutdanning har mastergrad (eller tilsvarende?)som inkluderer PPU og et år utdanning utover dette.

Adjunkt og lektor er som ovennevnt, men uten det ekstra året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adjunkt er tre år inkl pedagogikk. Adjunkt med opprykk er tre år pluss pedagogikk.

Utdanningsmessig i tid finner vi da mao adjunkt (3 år), adjunkt med opprykk (4 år), lektor (5 år) og lektor med opprykk (6 år).

Hørt om google forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Adjunkt etter tre år? Det var da kort tid? Meg bekjent blir man adjunkt etter fireårig allmennlærerutdanning, men også etter en bachelor pluss pedagogikk.

Jeg har selv jobbet som lektor med opprykk, men uten ped. Jeg hadde da hovedfag i et undervisningsemne, samt flere andre undervisningsfag. Den eneste forskjellen var da at man ikke kunne få fast ansettelse uten å ta PPU.

Lur side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo knapt noe som heter adjunkt lenger da. Alle som tar allmenlærerutdanningen får jo nå tittelen adjunkt med opprykk siden utdanningen nå er fireårig.

Edit: det er jo klart at man kan besitte en lektorstilling uten lektorutdannelse - men selv om man besitter en lektorstilling er man ikke automatisk lektor ;)

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Nå er det jo knapt noe som heter adjunkt lenger da. Alle som tar allmenlærerutdanningen får jo nå tittelen adjunkt med opprykk siden utdanningen nå er fireårig.

Edit: det er jo klart at man kan besitte en lektorstilling uten lektorutdannelse - men selv om man besitter en lektorstilling er man ikke automatisk lektor ;)

OK, så allmennlærere er adjunkter med opprykk, det hadde ikke jeg fått med meg. Men det er seks år siden jeg tok farvel med den delen av utdanningssektoren, også, og etter det har kvalitetsreformen kommet, og det har jo endret litt på utdanningene, også.

Tja, jeg hadde i hvertfall både stillingsbetegnelse og lønn som lektor. ;) Men for min del er jeg glad jeg er ute av yrket, for det ble for slitsomt for meg, rett og slett.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stillingsbetegnelsen vil jo være lektor dersom du er ansatt i dennes posisjon. Men for å snu på det: selv om jeg hadde vært ansatt i en jurists stilling så hadde ikke jeg vært jurist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hørt om google forresten?

Sier du dette til alle som spør om noe? Det meste folk spør om på KG kan absolutt googles.

Så uhøflig. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, med tanke på hvor mye jeg faktisk har svart i denne tråden er jeg kjempeuhøflig visst...

Er det jeg som er uhøflig eller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har selv jobbet som lektor med opprykk, men uten ped. Jeg hadde da hovedfag i et undervisningsemne, samt flere andre undervisningsfag. Den eneste forskjellen var da at man ikke kunne få fast ansettelse uten å ta PPU.

Lur side

I lokale lønnsforhandlinger i fylkeskommunen der jeg jobber i administrasjonen jobber det en mann som har 6 års utdanning ved universitetet, han har et hovedfag. Han har ikke pedagogikk i den graden.

I fjorårets lønnsoppgjør argumenterte han med i lokale lønnsforhandlinger at han minst burde ha lønn tilsvarende lektor fordi han hadde hovedfag.

(Han er på ingen måte lærer eller jobber i skoleverket nei. Hans bakgrunn er fra privat sektor).

Derfor lurte også jeg litt på dette med om alle med hovedfag/Master som jobber i offentlig sektor (men ikke i skoleverket) i lokale lønnsforhandlinger kan kreve lønn tilsvarende lektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo egentlig et helt annet spørsmål enn det som ble stilt i åpningsinnlegget da...

Men ja, det er helt vanlig å sammenligne med tilsvarende jobber, tilsvarende utdanninger osv når man forhandler om lønn. Dvs man forhandler om dette men det er ikke gitt at man får det. Og det er jo også rom for individuelle forskjeller også i staten nå, hvilket vil si at to stykker med like høy utdanning kan få forskjellig lønn dersom den ene utdanningen regnes som mer relevant enn den andre.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Dette er jo egentlig et helt annet spørsmål enn det som ble stilt i åpningsinnlegget da...

Men ja, det er helt vanlig å sammenligne med tilsvarende jobber, tilsvarende utdanninger osv når man forhandler om lønn. Dvs man forhandler om dette men det er ikke gitt at man får det. Og det er jo også rom for individuelle forskjeller også i staten nå, hvilket vil si at to stykker med like høy utdanning kan få forskjellig lønn dersom den ene utdanningen regnes som mer relevant enn den andre.

Tolker jeg ditt svar riktig:

En person med Mastergrad/hovedfag (som ikke jobber i skoleverket og som ikke har pedagogikk i sin grad) kan sammenlikne/vise til lektorlønninger i lokale forhandlinger i offentlig sektor, som f.eks. fylkeskommune, kommune og stat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lektor er man hvis man har hovedfag eller master. Du kan ikke ta to eller tre bachelor grader og bli lektor. Du må ha fordypning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Lektor er man hvis man har hovedfag eller master. Du kan ikke ta to eller tre bachelor grader og bli lektor. Du må ha fordypning

Er det noen her som har sagt noe annet?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg ditt svar riktig:

En person med Mastergrad/hovedfag (som ikke jobber i skoleverket og som ikke har pedagogikk i sin grad) kan sammenlikne/vise til lektorlønninger i lokale forhandlinger i offentlig sektor, som f.eks. fylkeskommune, kommune og stat?

Ja, det kan man så lenge utdannelsen er relevant for stillingen. Det hjelper f eks ikke å vise til en master i filmvitenskap hvis man jobber som sekretær. Og selv om man kan vise til relevans er det likevel ikke sikkert at det blir lagt til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...