Gå til innhold

Korte ned p-pillene, fra 21 til 11 dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er det mulig å bare ta 11 piller (pga jeg vil ha mensen tidligere enn jeg skulle hatt) og så ta pillefri uke og så begynne på neste brett, for så å forsette som vanlig 21 dager. Jeg har ikke hatt sex, så da går det vel greit? Eller blir syklusen min helt rotete? Har kun tenkt å gjøre dette en gang.

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør heller utsette mensen enn å stoppe opp midt på brettet.



Anonymous poster hash: 4afc2...8ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville heller utsatt mensen enn å ta pillefri uke etter 11 dager.



Anonymous poster hash: bafca...b81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utsette da?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utsette da?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Fortsette rett på nytt brett når du har tatt hele.

Kommer litt an på merket om det er mulig, men les bruksanvisningen så finner du nok ut av det.

Anonymous poster hash: 0b498...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utsette da?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

du fortsetter rett på et nytt brett istedenfor å ta pillefri uke.

Anonymous poster hash: bafca...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, som over. Altså ta 2 brett i slengen? Usikker på om jeg ikke bare får mye mellomblødninger. Begynte nylig på p-piller, 2 uker etter mensen, og så skal jeg hoppe over pillefri uke, vil ikke det være en risk?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, som over. Altså ta 2 brett i slengen? Usikker på om jeg ikke bare får mye mellomblødninger. Begynte nylig på p-piller, 2 uker etter mensen, og så skal jeg hoppe over pillefri uke, vil ikke det være en risk?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

om du nettopp har begynt på p-pillene så burde du kanskje droppe det. Da er det nok bedre at du har mensen når du skal.

Anonymous poster hash: bafca...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, som over. Altså ta 2 brett i slengen? Usikker på om jeg ikke bare får mye mellomblødninger. Begynte nylig på p-piller, 2 uker etter mensen, og så skal jeg hoppe over pillefri uke, vil ikke det være en risk?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Ikke noe større risk enn det er å avslutte brettet etter 11 dager.

Anonymous poster hash: 0b498...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre..

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mellomblødning et tegn på at kroppen vil ha mensen, eller hvorfor kommer det?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utsette, er jeg nødt til å fullføre det andre brettet, eller kan jeg feks bare ta halve?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mellomblødning et tegn på at kroppen vil ha mensen, eller hvorfor kommer det?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Den kommer som en reaksjon på kunstige hormoner.

For å utsette, er jeg nødt til å fullføre det andre brettet, eller kan jeg feks bare ta halve?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Du bør ta brettene fullt ut.

Men igjen, det kan komme an på hvilke p-piller du tar. Kan være lettere å gi et skikkelig svar om du opplyser om det.

Anonymous poster hash: 0b498...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok takk :) Bruker Oralcon (samme som Microgynon).

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oralcon (Microgynon) er kjent for å være "gode" stabile p-piller. Men om du nettopp har begynt på p-piller bør du gå på dem i 6-8 måneder med normale sykluser, dvs ikke hoppe over, men følge brettene som du skal for at kroppen skal justere seg etter hormonene. Ikke hopp over, slutt å ta når du ikke skal ol, da vil du risikere mellomblødninger. Vil anbefale deg å fortsette som før til du har gått på dem i ca 6 mnd, før du evt hopper over mensen.



Anonymous poster hash: 77476...03a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

For å utsette, er jeg nødt til å fullføre det andre brettet, eller kan jeg feks bare ta halve?

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Trenger ikke fullføre det andre brettet når du utsetter, du tar bare piller i så mange dager du vil utsette.

Du trenger ikke gå på pillene i 6-8 mnd før du utsetter. Men jeg ville brukt pillene minst et par mnd før du utsetter, for å unngå kaos i kroppen.

Du kan IKKE korte ned til 11 dager. Mulig 14 dager går, gikk fint på microgynon. Står i pakningsvedlegget. Men det bør du uansett heller ikke finne på når du nettopp har begynt på pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok flott, takk! :) Hvis jeg skulle korte ned til 14 dager eller utsette og begynne rett på neste brett og tar bare feks halve av det, vil je være trygg da eller må jeg vente 7 dager? :)

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Ok flott, takk! :) Hvis jeg skulle korte ned til 14 dager eller utsette og begynne rett på neste brett og tar bare feks halve av det, vil je være trygg da eller må jeg vente 7 dager? :)

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Da er du trygg. Men dobbeltsjekk pakningsvedlegget vedr de 14 dagene (står som regel under hva man skal gjøre om man glemmer en pille i uke tre, om det der står at det er greit å ta 7 pillefrie dager er det ensbetydende med at det holder å ta piller i 2 uker).

Men vil ikke anbefale dette når du nylig har begynt på pillene, du risikerer mellomblødninger og mye rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :) Da skal jeg lese litt der, var ikke klar over akkurat det. Off mellomblødninger hørtes ikke gøy ut. Tror du jeg fortsatt vil få det og mye rot, om jeg tar 17 piller? Det er jo ganske nærme 21.. Vil helst ikke ha mensen på de dagene jeg skal få den.

Da er du trygg. Men dobbeltsjekk pakningsvedlegget vedr de 14 dagene (står som regel under hva man skal gjøre om man glemmer en pille i uke tre, om det der står at det er greit å ta 7 pillefrie dager er det ensbetydende med at det holder å ta piller i 2 uker).

Men vil ikke anbefale dette når du nylig har begynt på pillene, du risikerer mellomblødninger og mye rot.

Anonymous poster hash: c00b6...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...