Gå til innhold

Vond arm som ikke blir bra - tips?


Gjest tuppesjura

Anbefalte innlegg

Gjest tuppesjura

Jeg har slitt med en vond arm siden før jul i fjor. Trodde selvfølgelig at det skulle gå over av seg selv, noe det ikke gjorde, har derfof gått til fysioterapeut 4-5 mnd fram til ferien. Syntes jeg begynte å bli bedre, men har nå bært 3 uker uten behandling og føler at jeg er tilbake til før jeg fikk behandling.

Problemet sitter i skulderen, på flere steder virker det som. Smerten stråler nedover armen og ut i fingrene. Gjelder høyrearmen, og drt er derfor mye jeg ikke kan gjøre uten at det blir vondt.

Taste på telefon/ipad gir smerte, drt samme gjelder og jeg bretter klær, støvsuger, visper sammen en røre, stokker kort +++, så det er ikke store bevegelsen som skal til før smerten kommer.

Fysioterapeuten har brukt bindevevsmassasje, og har funnet ut at jeg har en skjevstilling i skulderbladet.

Jeg orker ikke gå rundt å ha vondt mer, for det hemmer meg i hverdagen, og jeg har måttet slutte med styrketreningen jeg var med på før.

Vurderer å be legen om kortisonsprøyte, men er usikker på om den vil få noen virkning på mitt problem og om den kan settes flere steder. I tillegg liker jeg ikke sprøyter.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Begynner å bli desperat etter å bli kvitt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier fastlegen din? Tar hen deg på alvor? Er du fornøyd med legen? Tror jeg ville hørt om det er mulig å utrede? Kanskje noe er oversett?

Kanskje en annen fysioterapeut har annen behandling ellera nnen måte å behandle deg på?

Kanskje du skulle prøvd en som kombinerer fysioterapi og akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de sjekke deg grundig for Thoracic Outlet syndrom. Hadde dette selv i 2 år, og måtte til spesialist for å bli diagnosert. Er ekstremt sjeldent, men dette høres VELDIG kjent ut for meg! De brukte altså 1,5 år på å diagnosere meg... Men jeg slet på samme måte, måtte ta smertestillende bare for å vaske håret..



Anonymous poster hash: ac57e...858
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Leste litt på disse diagnosene dere har nevnt her. Begge passer delvis. Må ta meg en ny tur til legen tror jeg. Er jo håpløst å ikke kunne bruke armen på en ordentlug måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Jeg fikk akutt vondt i høyre skulder for snart to uker siden, og det har vært helt forferdelig! Klarte knapt kle av og på meg, pusse tenner, vaske hår eller andre helt vanlige gjøremål. Ynket meg ved hver eneste bevegelse. Knasket smertestillende hver dag, og måtte ta det for å få sove. Det ble gradvis bedre, heldigvis, og nå er jeg 99% god igjen. Har likevel legetime til uka, så får vi se om det går an å finne ut noe.

Jeg trodde selv det var en betennelse, og det kan jo godt hende også, etter som ibux og paracet sammen hadde virkning. Skrekken nå er at det skal komme tilbake. Du har min fulle medlidenhet! God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du bør utredes for frozen shoulder også,

og no har jeg fått navn på en "kronisk betennelsetilstand " jeg har slitt med de siste 20 åra -Thoracic Outlet syndrom



Anonymous poster hash: ffe9b...7a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Frozen shoulder tror jeg ikke det er. Har ingen problemer med å bevege armen, det bare gjør vondt. Synes det er rart at fysioterapeuten min ikke har sagt noe om disse diagnosene dersom det er muligheter for at jeg har noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør utredes for frozen shoulder også,

og no har jeg fått navn på en "kronisk betennelsetilstand " jeg har slitt med de siste 20 åra -Thoracic Outlet syndrom

Anonymous poster hash: ffe9b...7a7

Hvis du ser dette, kan du kontakte meg på melding her? Veldig interessert i erfaringer med TOS :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sånne smerter i 4 år. Gikk til fysioterapi, osteopati, fikk kortisonsprøyte maaange ganger, akupunktur osvosv.

I januar var jeg hos nevrolog for å bli utredet for migrene. Legen sa jeg også hadde cervikogen hodepine. Dette gjør at jeg har nerver i klem i nakken, og det stråler ut i høyre arm, og lillefinger, og fingeren ved siden av lillefingeren. Av og til stråler det ut til hoften og foten på høyre side.

Livet mitt er MYE bedre med riktig behandling, og selv om du ikke ofte føler du hat hodepine kan det likevel være. Jeg var blitt så vandt med det at jeg trodde det var vanlig for meg å ha det sånn. Problemet med armen min som INGEN klarte å løse var altså et nakke/ hodepineproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt kortisonsprøyte flere ganger, og det hjelper godt det. Problemet er at når den går ut igjen, så blir det verre fordi jeg gjerne bruker armen mer fordi det vonde ikke hemmer meg. Det er heller ikke ideelt med kortison, spesielt ikke over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppsøkt kiropraktor. De er best på nerve-muskel-skjelett plager. Finner de ikke ut av det sender de deg videre til evnt røntgen/MR osv.

Hadde noe som ligner dine plager og gikk med de i 4 mmd før jeg oppsøkte kiropraktor. Problemet satt i skulder (ikke skjevstilling som hos deg, men kombo av betennelse og litt forkalkning). Har blitt behandlet med en kombinasjon av "røske ut av stilling" (Skriver slik for jeg aner ikke hva annet han gjør enn at han selv sier at han lager bedre plass der), laser. og sjokkterapi. Merket bedring etter 7-8 behandlinger, nesten helt bra etter, tror det ble 12. Ingen flere behandlinger nå, da laser- og sjokkterapi fungerer over tid.

Trodde seriøst at jeg ikke skulle bli bra en periode og vurderte som deg kortison. Så mye smerter og så lite som jeg fikk gjort uten å kjenne smerte. Hos meg satt smerten i skuldra og det strålte ned til albu.



Anonymous poster hash: 32bb1...a58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Har sendt forespørsel til kiropraktoren min og spurt om han tror han kan gjøre noe med skulderen min nå. Kjenner jeg blir sur om han løser dette på null komma niks. Kastet bort tusenvis av kroner på fysioterapi som ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du får til svar at dette er en sak for meg :) Og at om han/hun ikke kan løse det sender deg til røntgen for å se hva som faktisk forårsaker dette. Jeg forstår at du ergrer deg over penger brukt og synes en fysioterapeut som gir en type behandling som ikke fungerer over mnd uten å vurdere noe annet ikke fremstår som særlig "seriøs". Håper det løser seg og at du snart får smertefrie dager :)



Anonymous poster hash: 32bb1...a58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk konsultasjon hos kiropraktor, han kan palpere området ved scapula og humerus, og C1-C4. Hør med ham/henne om MR er nødvendig. Evt krev.

Har du vært i ulykker som har affisert overkroppen eller- og armer, skuldre?

Har du kroniske sykdommer?

Ugunstige arbeidsstillinger på jobb?

Er du ellers frisk og oppegående?

Gi kiropraktoren svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...