Gå til innhold

hurtigvoksende hekk


mamma til to

Anbefalte innlegg

jeg er ikke så bevandret i hageverden, men jeg har nå funnet ut at jeg må ha en hekk på den ene siden av hagen hvor vi i dag ikke har verken hekk, gjerde eller noe. dette gjør at jeg føler at jeg sitter "midt i veien" selv om vi altså har stor deilig plen.

jeg vil gjerne kjøpe noen planter som det er litt størrelse på med en gang, for dette plager meg veldig. jeg sitter nesten ikke ute på plenen faktisk, pga at jeg sitter midt i glaningen til alle som går og kjører forbi (vi bor på felt, så det er en del folk forbi her hver dag). vi bor nært skogen så det gjør ingenting om hekken er litt "bushy" (buskete?).

hva bør jeg plante?? noen som har tips? hvor langt mellom plantene skal det være for at det med tid og stunder blir en tett og fin hekk?

håper noen ser seg tid til å svare....

takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi plantet tuja langs plenen vår, der var det veldig åpent før, men nå er det en tett og fin hekk. Vi kjøpte rimelige tuja, tror det er de som heter Brabant, kostet 49 per stykk og du trenger to stk per meter. De var 80 cm da vi kjøpte dem, men nå fire år etter er de høyere enn meg, så de har i alle fall doblet seg, og siden vi har holdt dem i den høyden en stund tror jeg ikke det kan ha tatt mer enn to år før de ble så store. Vi klipper dem som hekk både i høyden og bredden, veldig pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører med blant de som ikke synes noe særlig om thuja, så nå når jeg skal plante hekk blir det lindehekk. Lind er et løvfellende tre, så den blir ikke vintergrønn. Lind har lett for å etablere seg, vokser fort og er herdig svært mange steder i landet (Vanlig lind til sone H5 og småbladet lind til sone H7 hvis jeg ikke husker feil). Klippes den jevnlig, vil den etter noen år også hindre innsyn om vinteren og den kan bli inntil 8 meter høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverent! men hva betyr soneinndelingen? lind - jeg klarer ikke helt se det for meg :ironi: trenger hjelp som dere forstår... jeg tror jeg skal surfe litt rundt for å finne bilder av en slik hekk.

om det er flere tips så bare kom med dem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du et godt kart som viser herdighetssoner over hele Norge. Husk at lokale variasjoner kan forekomme, men stort sett stemmer kartet bra og lokale gartnerier vet som regel om det hvis det f.eks. i et område av en kommune er mye bedre eller dårligere klimaforhold enn det er grunn til å tro ut fra kartet.

Her finner du et par bilder og her finner du litt mer informasjon om lind som hekkplante samt om andre planter som kanskje kan være aktuelle.

Vær oppmerksom på at det som kalles parklind og småbladet lind egentlig er den samme arten og heter tilia cordata på latin. Småbladet lind oppgis likevel å være mer hardfør enn parklind og jeg har sett at hagesenterene har begge deler. Du trenger tre planter pr. meter og prisen ligger på ca. 35 kroner pr. plante. Selv har jeg valgt parklind fordi den visstnok skal vokse noe raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet alternativ kan kanskje være blankmispel?

Vokser raskt, grønne ("blanke") blader kommer tidlig på våren, gir fine høstfarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alperips er jo en gammel og kjent traver, om enn kanskje litt kjedelig. Men lettstelt og villig, bare man kjøper busker og ikke planter. Med planter tar det jo tjue år før man får hekk...

Har også hekk av snøbær. Geniale fordi de vokser fort og tåler kraftig beskjæring. Når den begynner å bli litt "frynsete" kapper jeg helt ned, og vips, to år etterpå er det full høyde igjen.Men den har som sagt en tendens til å bli litt "uryddig".

Men lind er skikkelig fint som hekk, ønsker meg egentlig det her å.Det er bare så mye arbeid å grave opp den hekken jeg allerede har.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...