Gå til innhold

En venninne gikk bort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun var syk lenge. Hun var forberedt på at hun skulle dø. Hun ordnet opp, og ryddet i sitt "bo" før hun døde.

Vi snakket om døden, men hun kom aldri inn på hvor lang tid hun hadde ca.

Hun ville skåne meg

 

Jeg leste mye om temaet før hun døde.

Jeg kom over en artikkel bla av en kjent musiker som beskrev sin fars bortgang som ble smertefull på sykehjem.

Fikk ikke mat og drikke. Det er vist veldig smertefull død. En kjent lege uttalte seg i denne saken, og var enig, og at det ikke er slik det skal foregå.

 

Så ble min venn brått dårligere, og innlagt på sykehus. Hun skulle egentlig på kontroll, men legen la henne inn pga tilstanden. Jeg trodde at hun kom ut igjen.

Vi avtalte besøk, men før jeg rakk det, så var hun kjørt til sykehjemmet

 

Dro dit på besøk, og satt hos henne. Hun var tidvis klar. Ikke tilføring av næring.

Hun var helt opptørket i munnen, og fikk den ikke igjen. Jeg ble helt skremt. Hadde rykninger, og det kan du få av uttørking.

Jeg spurte om hun hadde vondt. Hun svarte ja. Gikk på vaktrommet, og hentet vakten. Hun gjorde ikke noe, sa hun hadde fått medisin.(smertes)

Hun spurte om hun ville ha drikke, og hun svarte ja. Da fikk hun igjen munnen,men det varte ikke lenge

 

Er det nødvendig å plage folk inn i døden.

Jeg tenkte at de burde legge noe fuktig gas i munnen,men aner ikke noe om det

 

Noen som har peiling?



Anonymous poster hash: 74f6f...8e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri vært med på palliativ behandling hvor vi ikke har hjulpet pasienten med dette. I aller siste fase har også væske blitt seponert, men da har pasienten gjerne allerede gått "inn i seg selv", og er knapt våken. Uansett har vi hatt q-tips lignende pinner med vann på for å fukte munnen. Har også noen sånne menthol - pinner til fukting av munnhule. Nettopp for å unngå at det blir tørt og ubehagelig.

Dessuten så får døende pasienter smertestillende ved behov. Alle har vært rolig og ikke vist særlig tegn til smerte.

Synes det høres rart ut, og helt feil at hun lå der med smerter og knuske tørr munn. Det er bedre at de blir litt dopet og "borte" av feks morfin, enn at de skal ligge i store smerter på slutten.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...