Gå til innhold

Ikke vaske håret - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håret mitt er tørt og slitt og jeg vurderer å slutte å vaske det... Har ikke vasket det på en uke, og det var ganske fett i dag. Men etter skylling i varmt vann ser det mye bedre ut nå. "Går det an" å bare skylle håret med varmt vann, og ikke ha noe annet oppi det? Hører jo om folk som bruker natron og eddik, eller den såkalte balsammetoden. Men hva er best? Noen med erfaring?



Anonymous poster hash: 04cd5...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riviera

Meld deg på Farmen eller Robinson, da ordner det der seg;) Jeg får fort fett hår. Etter to dager er det halvskittent og etter tre rett og slett fett. Før vasket jeg det hver dag, og nå har jeg lenge vasket det bare annenhver dag. Blir fortsatt like fort fett, men jeg fortsetter for å unngå slitasje. Jeg har prøvd balsammetoden i et halvår. Så ikke noe stor forskjell men jeg har naturlig veldig tynt og tørt hår .. Så. Med balsammetoden er det friksjonen som rengjør håret. Det er vel sulfatene i sjampo som gjør det ..? Det er nok med bare vann men balsam får fingrene til å gli veldig mye lettere gjennom håret. For meg er det ganske logisk at all den massasjen vil stimulere til mer hårvekst. Balsammetoden handler også om å unngå stylingprodukter, varme, alkohol (i produkter) osv så det er klart det er bedre for håret. Hadde aldri fett hår på balsammetoden. Litt tilfeldig at jeg har hoppet av, kommer nok til å starte igjen. Men sunt kosthold er vel så viktig som hårprodukter for et sunt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått dreads ennå ;)

Har langt, slett hår. Har pleid å vaske det 2-3 ganger i uka tidligere. Håret er så tørt, og har masse splittede tupper/knekte hårstrå... Så kanskje minst mulig produkter vil gjøre det finere? Har lest om mange som sier de har fått finere og sunnere hår.

TS



Anonymous poster hash: 04cd5...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke dreads da(?)

Kan du ikke heller begynne å bruke hårkur:)?

Jeg bare lurer, hvordan i helvette tror du at man kan få dreadlocks av bare å slutte å vaske håret?

Anonymous poster hash: a646f...fea

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg på Farmen eller Robinson, da ordner det der seg;) Jeg får fort fett hår. Etter to dager er det halvskittent og etter tre rett og slett fett. Før vasket jeg det hver dag, og nå har jeg lenge vasket det bare annenhver dag. Blir fortsatt like fort fett, men jeg fortsetter for å unngå slitasje. Jeg har prøvd balsammetoden i et halvår. Så ikke noe stor forskjell men jeg har naturlig veldig tynt og tørt hår .. Så. Med balsammetoden er det friksjonen som rengjør håret. Det er vel sulfatene i sjampo som gjør det ..? Det er nok med bare vann men balsam får fingrene til å gli veldig mye lettere gjennom håret. For meg er det ganske logisk at all den massasjen vil stimulere til mer hårvekst. Balsammetoden handler også om å unngå stylingprodukter, varme, alkohol (i produkter) osv så det er klart det er bedre for håret. Hadde aldri fett hår på balsammetoden. Litt tilfeldig at jeg har hoppet av, kommer nok til å starte igjen. Men sunt kosthold er vel så viktig som hårprodukter for et sunt hår.

Takk for svar.

Hva slags balsam bruker man? Har nemlig hørt at balsamen ikke må inneholde diverse stoffer. Hvilke typer (som man helst får kjøpt i dagligvarebutikker) kan brukes?

Anonymous poster hash: 04cd5...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel sunt for håret, men det er sikkert ikke sunt for deg og folk rundt deg :) Tror det vil stinke ganske kraftig etter en stund.



Anonymous poster hash: 3a785...2b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel sunt for håret, men det er sikkert ikke sunt for deg og folk rundt deg :) Tror det vil stinke ganske kraftig etter en stund.

Anonymous poster hash: 3a785...2b2

Tror eller vet?

Jeg vet ikke, men det er vel et av spørsmålene jeg har ;) Men har lest om folk som ikke bruker sjampo, og de forteller at det ikke lukter vondt. Men det vil jo selvfølgelig ikke lukte nyvasket.

TS

Anonymous poster hash: 04cd5...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eller vet?

Jeg vet ikke, men det er vel et av spørsmålene jeg har ;) Men har lest om folk som ikke bruker sjampo, og de forteller at det ikke lukter vondt. Men det vil jo selvfølgelig ikke lukte nyvasket.

TS

Anonymous poster hash: 04cd5...7f9

hmm :) jeg vet jo ikke, har ikke prøvd det selv. Vet bare at mitt hår lukter litt merkelig etter et par dager uten vask.. f.eks etter matlaging osv. Men kanskje det hjelper å bare vaske det grundig i vann.

Anonymous poster hash: 3a785...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. slitt hår med splittede tupper blir ikke bedre av noe som helst. Det eneste som hjelper er å klippe det av, for så å ta vare på håret, slik at det ikke blir så fort slitt.

Kan anbefale å vaske håret så sjeldent som mulig (2 ganger i uka er nok), styre unna føning og annen varmebehandlig samt produkter så godt man kan. Være forsiktig med å gni vått går med håndklær eller første/gre mens det er vått. Unngå også saltvann/klorvann så godt som mulig. Bruk evt en beskyttende spray for disse tingene.

For meg fungerer barneshampo. Nøytral og uten for mye tilsatt lukt og sånt. Kurer med olivenolje, eggeplomme og honning en gang i blandt.



Anonymous poster hash: bded4...5b2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo alltids prøve det og se om det går greit med lukta :)



Anonymous poster hash: 3a785...2b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forresten så kan jeg anbefale kur med kokkosolje., det har hjulpet mitt hår



Anonymous poster hash: 3a785...2b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riviera

Med slitte tupper bør du ta en tur til frisøren - balsam eller hårkurer eller kokosolje vil ikke fikse det:) Men jeg vil anbefale deg å lese på lockig.se, der finner du mye info om balsammetoden. Jeg brukte coop x-tra sin balsam da den ikke inneholder diiiitt og daaatt, hel liste finner du på lockig:p Jeg anbefaler i hvert fall definitivt balsammetoden. Litt ekstra jobb men til gjengjeld går hårproduktutgiftene mye ned, med balsam fra coop til en femmer:p Og kokosolje hører jeg mye bra om. Og Joico k-pak reconstructor hårkur er fantastisk. Husk også å bruke en eller annen fuktighetskur for å ikke mette håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, hvordan i helvette tror du at man kan få dreadlocks av bare å slutte å vaske håret? Anonymous poster hash: a646f...fea

Men herregud da, anonyme bruker, jekk ned språkbruken tre hakk. Det er lov å lure! Bann til meg igjen du, utrolig tøff og kul som du er. Men om du skal være stygg i kjeften kan du gjøre det uten å krysse av for AB

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Du kan fint "trene" håret til å kun trenge vask 1 - 3 ganger i uken, men da må du virkelig forplikte deg og tåle å gå med fett hår i noen uker. Kjøp deg gjerne en tørrshampoo for å freshe det opp litt i løpet av dagene. Om du vil ta den helt ut kan du google 6 week challenge, og kun vaske håret med vann. Hvis ikke kan du bruke balsammetoden, som er spesielt gunstig for hår som er krusete og tørt. Unngår selv tradisjonelle shampoer, og har den dag i dag en hårrutine som er uten sulfater og silikoner bortsett fra hårkurer som kun blir påført i lengdene en gang i uken max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da, anonyme bruker, jekk ned språkbruken tre hakk. Det er lov å lure! Bann til meg igjen du, utrolig tøff og kul som du er. Men om du skal være stygg i kjeften kan du gjøre det uten å krysse av for AB

Grunnen til at jeg svarer som AB er fordi at jeg alltid gjør det, du ville ikke fått noe mer informasjon ut av det om jeg ikke var ab, annet enn at du kunne sendt meg melding og sett hvilket kjønn jeg var (er kvinne) noe mer du lurer på?

Jeg synes det var et utrolig DUMT spørsmål som jeg svarte med et spørsmål: Hvordan i helvette tror du at man kan få dreadlocks av ikke vaske håret? Men skjønte at det var litt vanskelig og svare.

Anonymous poster hash: a646f...fea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg svarer som AB er fordi at jeg alltid gjør det, du ville ikke fått noe mer informasjon ut av det om jeg ikke var ab, annet enn at du kunne sendt meg melding og sett hvilket kjønn jeg var (er kvinne) noe mer du lurer på? Jeg synes det var et utrolig DUMT spørsmål som jeg svarte med et spørsmål: Hvordan i helvette tror du at man kan få dreadlocks av ikke vaske håret? Men skjønte at det var litt vanskelig og svare. Anonymous poster hash: a646f...fea

Har du menset?

Anonymous poster hash: f98aa...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...