Gå til innhold

Hvor i Oslo bør en familie på snart 4 bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi er en familie som består av meg ogmmannen begge i slutten av 20 årene og vår sønn på snart 5 år, vi venter også en liten baby neste år. Vi skal flytte til Oslo fra Sørlandet, i forbindelse med mannens jobb. Jeg lurer på hvor det er best for oss å bo? Hvilke bydeler vil dere anbefale? Det viktigste for oss er at det må være barnevennlig og trygt. Vi vil gjerne at ungene skal trives godt og ha noen på sin alder i nærmiljøet.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor stort er budsjettet deres? MÅ det være i Oslo?

Mange ønsker å bo på vestkanten, Nordberg, Røa, Vinderen osv, men der er det DYRT.

Mange bor sørøst for Oslo, Karlsberg, Lambertseter, og nedover mot Holmlia.

Mer sentralt er det mange muligheter, det bygges mange familieleiligheter, men det spørs jo om dere vil bo i leilighet eller rekkehus/hus?



Anonymous poster hash: 55e5e...849
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi er en familie som består av meg ogmmannen begge i slutten av 20 årene og vår sønn på snart 5 år, vi venter også en liten baby neste år. Vi skal flytte til Oslo fra Sørlandet, i forbindelse med mannens jobb. Jeg lurer på hvor det er best for oss å bo? Hvilke bydeler vil dere anbefale? Det viktigste for oss er at det må være barnevennlig og trygt. Vi vil gjerne at ungene skal trives godt og ha noen på sin alder i nærmiljøet.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen din passer til fryktelig mange steder i Oslo, fra Abildsø til Kringsjå og rundt omkring i byen. Finn det som passer dere økonomisk og praktisk - let på Finn og se hva som finnes!

Selv trives vi godt på Helsfyr. Ikke midt i byen, men ti minutter til jobb.

Anonymous poster hash: ad9bc...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er budsjettet deres? MÅ det være i Oslo?

Mange ønsker å bo på vestkanten, Nordberg, Røa, Vinderen osv, men der er det DYRT.

Mange bor sørøst for Oslo, Karlsberg, Lambertseter, og nedover mot Holmlia.

Mer sentralt er det mange muligheter, det bygges mange familieleiligheter, men det spørs jo om dere vil bo i leilighet eller rekkehus/hus?

Anonymous poster hash: 55e5e...849

Budsjett er på ca. 5000 000 kr, vi vil helst bo i Oslo, vi ønsker ikke å pendle til og fra, har gjort det før og det er ikke noe vi verdsetter :( Jeg vil helst at ungene skal ha hvert sitt rom, så 4 - roms leilighet må vi ha, vi kan gjerne bo i rekkehus også, enebolig har vi nok ikke råd til med vårt budsjett. Det viktigste for oss er at det er barnevennlig og trygt, med tanke på ungene. Ellers har vi ingen preferanser, ektemannen kommer til å jobbe i sentrum, så gode muligheter for å komme seg til og fra jobb, gjerne med kollektivt transport er også prioritert.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen din passer til fryktelig mange steder i Oslo, fra Abildsø til Kringsjå og rundt omkring i byen. Finn det som passer dere økonomisk og praktisk - let på Finn og se hva som finnes!

Selv trives vi godt på Helsfyr. Ikke midt i byen, men ti minutter til jobb.

Anonymous poster hash: ad9bc...b94

Det var derfor jeg opprettet denne tråden ;) Alle annonser på finn.no er merket med "barnevennlig" og "sentralt", men det er litt forvirrende for oss som ikke er kjent i Oslo. Det hadde vært fint med noen gode tips fra folk som faktisk bor i Oslo, slik at man kan dele erfaringer ;)

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss dere vil bo litt utenfor byen er Kolbotn et bra alternativ. Gode barnehager og skoler, trygt og forholdsvis nærme sjø og mark viss det er viktig for dere. Offentlig kommunikasjon er også bra der. Vil dere bo mer sentralt synes jeg Torshov og Sagene er koselige deler av byen. Men som sagt over her: det kommer an på budsjettet dere har. Prisene varierer mye fra bydel til bydel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler dere å bruke noen dager på å se dere rundt. Det meste kan regnes som barnevennlig i Oslo, men det spørs hva dere kaller barnevenlig? Nært marka? Langt unna store veier? Nær skole?

Spesifikt ville jeg sett etter bolig nær t-banestasjoner for da er dere sikret å raskt komme dere til byen.

For 5 mill får dere en 4-roms de fleste steder i byen, rekkeshus burde gå bra på øst- og sørsiden av byen, ihvertfall.

Sjekk feks ut Bøler-Skullerud-Lambertseter. Og Grefsen/Kolsås. Og Hovseter/Røa.



Anonymous poster hash: 55e5e...849
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevennlig kan det være overalt... Det kommer mer an på nærområdet enn bydelen. Hvis jeg skulle kjøpt familiebolig til ca 5 mill, ville jeg sett på Bøler, Oppsal, noen steder på Holmlia, Lambertseter,

Godlia, Røa, Årvoll, Tåsen og Grefsen.

Jeg har bodd 15 år i Oslo, og oppdager fortsatt områder som jeg gjerne kunne bodd.

Se etter nærhet til skoler, bhg, tbane... Og spør gjerne konkret om steder du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor på sagene, er det flust med barnefamilier. Gangavstand til flere barnehager, både privat og offentlige. Det har ikke vært noe problem for oss eller vennekretsen vår å få barnehageplass her. Stille og fredelig, samt gangavstand til sentrum. Vi jobber begge i sentrum og går som regel hjem. Her vi bor går det mange busser, og 3 av disse går 24/7, og gangavstand til trikk. Alt innenfor rekkevidde :)

Det eneste minuset er at de fleste leilighetene i området er små, så vi håper og venter på at det kommer en litt større leilighet på markedet. Vi ønsker ikke å flytte fra bydelen.

Anonymous poster hash: d43b8...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Årvoll/Tonsenhagen! Fantastisk sted for barnefamilier!! Grønt, stille fredelig, inntil Lillomarka- men kort vei til byen etter som det ligger nord(-øst) i Oslo.Skal du bo like markanært på øst eller vest må du et stykke utenfor byen... Eneste negative er at det er så dyrt. vi sliter for øyeblikket med å kjøpe oss større for boligene ligger høyt i pris og går opp i en mill over takst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg ville tenkt Årvoll/Tonsen, Grefsen/Disen, Østensjø og områdene rundt der. Østensjø har buss og tbane, Grefsen/Kjelsås har trikk og Årvoll har buss.

Da er du ca 15-20 minutter med kollektiv fra sentrum, og det bor mye barnefamilier der.

Lambertseter og Bøler er og typisk barnevennlig, men er bittelitt lengre unna.

Selv trives jeg veldig godt på Torshov/Sagene med og uten barn, men det er ikke sikkert det er like barnevennlig som midt i typiske familieområder.

Spørsmålet er om du vil bo innenfor eller utenfor ring 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale dere å ta noen dager i Oslo og gjøre dere litt kjent. Det er så forskjellige hva folk liker og Oslo har så enormt mye å by på av både godt og vondt. Jeg synes enkelte steder i Oslo er helt fantastiske mens andre steder igjen er bare nitriste.



Anonymous poster hash: b7872...28c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som den over her, tror jeg det er lurt å ta noen dager i Oslo før dere flytter hit. Pek dere ut x antall områder som er aktuelle og dra inn til disse områdene og tilbring litt tid der. Da får dere en mer riktig følelse av om det er et sted dere kan trives. Det kan jo gjøres til en flott helgeaktivitet for hele familien :)

Edit: så nå at dere flytter fra Sørlandet. Da er det kanske litt vaskelig å ta flere helgeturer i Oslo, men kanske en langhelg som en ferietur kan være en ide?

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i Oslo så besøkte vi en bekjent av oss på St. Hanshaugen, det var veldig sentralt og fint, mange koselige kafeer og restauranter i nærområdet. Men det var nesten midt i byen og det var mye trafikk, tenker kanskje at det ikke er så barnevennlig? Men hun som bodde der mente at det var flere barnefamilier som bodde der, og flere skoler og barnehager i nærheten. Jeg forelsket meg litt i det området, lurer på om noen av dere kan si litt mer om det? Er det greit for småbarnsforeldre? Det fine med St. Hanshaugen er at mannen kommer til å ha gangavstand til jobben.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St.Hanshaugen er en fin bydel, ja. Ullevålsveien går gjennom haugen, så det er jo et trafikkert sted. Likevel er det en stor og koselig park, grøntområder og en rekke kafeer og butikker. Det er også svært mange sjarmerende bygninger på St. Hanshaugen.

Det bor mange barnefamilier på St.Hanshaugen (synes stadig jeg ser folk med barnevogn og barn). Det er skoler og barnehager der. Jeg kunne gjerne bodd der med barn :)

Nedenfor har jeg linket til to flotte leiligheter med tre soverom. Den ene på Sagene, den andre på St.Hanshaugen.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52442810&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52891644&searchclickthrough=true



Anonymous poster hash: 480c1...574
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Obs! Meg som skrev over. Den øverste leiligheten er på Torshov, ikke Sagene!



Anonymous poster hash: 480c1...574
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i Oslo så besøkte vi en bekjent av oss på St. Hanshaugen, det var veldig sentralt og fint, mange koselige kafeer og restauranter i nærområdet. Men det var nesten midt i byen og det var mye trafikk, tenker kanskje at det ikke er så barnevennlig? Men hun som bodde der mente at det var flere barnefamilier som bodde der, og flere skoler og barnehager i nærheten. Jeg forelsket meg litt i det området, lurer på om noen av dere kan si litt mer om det? Er det greit for småbarnsforeldre? Det fine med St. Hanshaugen er at mannen kommer til å ha gangavstand til jobben.

TSAnonymous poster hash: 6335d...b3e

St. Hanshaugen er kjempefint! Og det er mange barnefamilier som bor der, men jeg vil ikke kalle det direkte barnevennlig. Eneste veldig sentrale stedet jeg vil kalle " barnevennlig"er kanskje Rodeløkka eller Kampen. men det er jo et definisjonsspørsmål. Ellers syntes jeg Hasle, Etterstad, og Vålerenga er relativt barnevennlig, men det er jo bittelitt lengre ut. Jeg ville prioritert å bo nær t-bane da det er mye raskere enn buss og trikk. Har du ikke flere kriterier? Du er helt åpen på om du vil i blokk eller rekkehus?

Anonymous poster hash: 4ec41...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille at arkitektene kun har klart å presse to soverom inn i en bolig på over 100 km2 i primærareal.

Anonymous poster hash: 480c1...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...