Gå til innhold

Bor du i sameie/borettslag? Hva irriterer deg mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det helt supert i mitt borettslag! Har bodd der ett år, og vi trives godt ilag, både barnefamilier og gamle:)

Anonymous poster hash: b681d...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som endel tolker spørsmålet til TS dithet at det handler om å bo i blokk? For meg handler det å bo i borettslag (på sitt verste) om å hele tiden ha en trussel fra flertallet som bor rundt en. Du har ikke 100 % kontroll over egen bolig og kan havne i en situasjon som gjør at du enten må selge og flytte, eller innfinne deg i unødvendige kostnader og rutiner som du overhodet ikke ser vitsen eller nytteverdien i.

Ofte er da også ledelsen i slike borettslag personer som har alt for mye fritid og gjerne veldig vant til A4-dager. Om man da ikke har 8-16jobb kan det føre til store problemer når borettslagets utvalgte (og andre som blir leie) kjefter og smeller fordi du ikke kan delta på diverse ting, eller benytte vaskerom og gjøre trappevask til de tidene som er oppsatt (fordi man da er på jobb/andre aktiviteter).

Hele systemet gir meg assosiasjoner til alt jeg missliker mest med dagens politiske styring og regulering av folks liv i samfunnet. I mitt hjem ønsker jeg iallefall å ha mest mulig privatliv og slippe å grue for hva de andre kan finne på rundt neste sving.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fotballflue

Jeg irriterer meg over vegguret til de under som ringer hver time og at de baker med hendene i veggene eller noe, til en hver tid. De banker hardt, altså

Edit: og at vi får klager (av de samme som jeg nevnte over her) bare vi har to stykker på besøk og snakker med normal innestemme.

Ellers så trives jeg :fnise:

Endret av fotballflue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet er strengt regulert i forhold til offentlig røyking og det å ta hensyn til sine medmennesker. Jeg bor i blokk og naboene både på høyresiden, over og under meg røyker masse. Jeg har luftet det på nett før og jeg får et råd om at jeg bare kan flytte. Det er ikke rettferdig at jeg som ikkerøyker må flykte for at røykere skal få forpeste nærområdet som de vil.

Svaret jeg får er at de har betalt sine leiligheter og har rett til å sitte på sin veranda og røyke. Jeg har også betalt min leilighet og vil slippe andres røyk, men jeg må lide meg igjennom stanken sent og tidlig. Når jeg skal åpne soveromsvinduet og lufte, eller sette gjennomtrekk, trekker jeg lungene fulle av deres røyk og ikke frisk luft Jeg syns det er veldig, veldig irriterende.

Det nytter ikke å hånlig kjefte meg til rette og irritert fortelle meg at luften er full av eksos og matlaging og andre dufter, så jeg får finne meg i det hvis jeg skal bo sammen med folk. Det er røyken det dreier seg om, ikke noe annet.

Hvorfor har en så lite å si i sitt eget hjem? Anonymous poster hash: 8795c...12d

Helt enig, vi har det samme problemet! Bor i en leilighet hvor alle vinduer/verandadører er på samme side, så både stua, vårt soverom og barnerommet har vindu mot balkongen. Det samme har også naboene våre. De to kvinnene som bor under oss røyker på balkongen omtrent døgnet rundt, og det stinker både når vi har dørene/vinduene åpnet og når vi har dem lukket. Er så lei, og blir så frustrert over at barnet vår må ligge i røykstanken uansett pokker. Kan liksom ikke legge barnet i den pittelille boden heller... Joda, vi skal flytte, men først må vi bli ferdige med studentlivet slik at vi har råd til noe annet. :vetikke:

Anonymous poster hash: 94dca...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å bo i et sameie. Det er supert at styret ordner opp i vedlikehold og alt sånt, så slipper jeg å tenke på det. Jeg er den som har bodd her lengst så alle respekterer meg og ingen tør å klage hvis jeg bråker, enda jeg klager som den verste bestemoren! Haha

Anonymous poster hash: 566ac...046

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over at det er lytt, og blant annet at det ikke er tørketrommel her. Ei får vi heller ikke lov til å ha privat tørketrommel. :sur:

Ellers er jeg ikke så fan av de som smeller med dørene midt på natta, eller grytidlig på morgningen. :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi tydeligvis fått naboer som krangler til alle døgnets tider, flere ganger i måneden. Klokka er 03:48, og de har kjeftet og smelt i rundt 2 timer. Hører bare bruddstykker, men det er mye smelling med dører, tramping og skjellsord. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et sameie bestående av 6 leiligheter fordelt på to hus.

Det som irriterer meg mest er naboene under som krangler som busta fyker til alle døgnets tider, og at jeg nå "kjenner" alle politifolkene i hele byen pga det. Men greit nok.

Det som virkelig plager og irriterer meg er hvis jeg bestemmer meg for å gå på kjøkkenet for å lage te om natten dunker de opp til meg at jeg må være stille. Gulvet knirker en del, så om jeg vet de under for én gangs skyld skal sove må jeg gjøre det samme eller sitte musestille.

Skulle egentlig gitt F men synes det er så flaut å bli klagt på til styret pga "bråk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i et nytt sameie og elsker boformen.

Det finnes ikke lytt, alt er nytt, fint og hypermoderne .. strenge, felles regler for utforming av fasader heldigvis slik at vi slipper slike "tivoli-blokker" som man ser enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite, gitt! Til tider er det vel mye oppussingsstøy (virker som om oppussing smitter...), og jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å holde seg innenfor tidene hvor støy er tillatt, og la være å pusse opp etter kl 22 på hverdager og i helger og på helligdager.

Ellers irriterer jeg meg over nullniks.



Anonymous poster hash: 92d34...2c9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i et borettslag i 1.etg, ved siden av inngangsdøren. Og naboene jobber turnus og kommer hjem/drar midt på natten. Greit det altså, men de smeller så med dørene når de kommer/drar. Vi har sittet og sett på at bilder hopper på veggene. Og selvfølgelig våkner vi. Vi har soverommet ut mot parkeringsplassen, og har bare ett soverom i leiligheta. Det er parkering forbud fremfor blokken der vi har soverom (og mange andre oppover i etasjene), men folk parkerer konsekvent der og fremfor ytterdøra for å komme nærmest, selv om det er mange plasser ledig ellers. Noen har en pickup som gir fra seg noe enormt med eksos, og parkerer hyppig der. Med andre ord kan vi ikke ha vinduet åpent når vi skal sove.

Det er visstnok totalforbud for husdyr her, men bare i oppgangen min finnes det 3 katter. Vi ser folk rundt går tur med hundene og kattene sine. Vi søkte om å ha hund pga allergi i fellesareal. Vi har utgang ut mot plena, så hunden har aldri trengt å være i gangen. Da vi fulgte opp med kontra om kattene her i blokka, så fikk vi beskjed at katter var greit under spesielle forhold og at de måtte være innekatter. Innekatter my ass. Sitter i gangen og gauler og pisser inne om vinteren. Når vi tar det opp med styret (ha for all del katter, men vask opp etter den når den har gjort fra seg og ikke la den bo i gangen flere timer, bare fordi du ikke gidder å gå ned og åpne døra så den kommer seg ut) gjør de ingenting med det.

Trynefaktor for hvem som får hva hos styret. Vi har bedt om å få skiftet vinduer (alle er punkterte og lekker), men det er det ikke penger til så ingen får skiftet i år. Plutselig kom en mann og skifta vinduene til noen andre, et par dager etterpå. Vedkommende er venn med noen som sitter i styret.

Glad vi flytter til neste år, i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knuse

Renning i rørene, grilling utenfor og all stekosen inn i leilighetene. Slamring med døren i heisen på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå: Naboene som roper når de snakker til hverandre eller som nå, i telefonen. Nesten så jeg ikke kan sitte på verandaen så høyt er det! :fnise:



Anonymous poster hash: 6e067...df6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nabodamen som alltid klager på at naboene bråker men som bråker mer selv kommer ganske høyt opp på lista:P



Anonymous poster hash: a9add...e60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i sameie (altså ikke borettslag) og jeg trives veldig godt med det. Synes det er greit å betale en fast sum i måneden for at styret skal ta seg av alle sånne vedlikeholdsting, og for trappevask, hagearbeid og sånne ting. Og vi betaler ikke så veldig mye heller.

Trives godt her, fin leilighet, stor veranda med mye sol og ingen innsyn. Føler det er privat og godt. Hver oppgang har fire leiligheter så det er ikke slik at det hele tiden går masse folk i gangene og sånt. Stille og privat. Det eneste som er dumt det er at det er veldig lytt mellom leilighetene som ligger ovenfor hverandre (altså opp og ned). Det er ikke lytt mellom leilighetene sidelengs eller på tvers. Det var utrolig irriterende da naboene under hørte en del på musikk og såg hele tiden på tv med anlegget på. Da hørte vi liksom hva de såg på tv. Men de ga seg heldigvis i rimelig tid og det var stille om natten. Nå bor det en alenemor og en sønn der nede og det er stille omtrent hele tiden. Hører av og til at han løper over gulvet og tuller der nede, men det er helt ok. Han er så skjønn atte. Og de hører nok sikkert oss også når vi støvsuger og lukker soveromsdøren. Men vi har snakket om det og kommer godt overens så da er det lettere å godta. Hun har også sagt at de ikke bryr seg om lyd så vi må bare spille musikk og sånt.

Så alt i alt har jeg det veldig fint her :)



Anonymous poster hash: 5e6a3...1ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Naboer som sitter ute på verandaen til langt på natt og hoier om sommeren. De tror visst de ikke kan høres?

Ellers irriterer trinnlyd noe grenseløst, og at de slenger fra seg sneiper overalt.

Ja man må tåle å høre at folk lever, men man skal faktisk respektere ordensregler.

Irriterer meg over at soverommet mitt konstant lukter røyk fordi flere røyker ute og det siver inn gjennom vindu/ventiler.

Kanskje røykere kunne blitt pålagt å forpeste sitt eget hjem fremfor oss andre? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over de naboene som skal lage seg nattmat. Helt greit at de gjør det, men de kan vel prøve å ikke sovne fra det. Lurer på hvor mange ganger alarmen har gått her det siste året på grunn av det.

Anonymous poster hash: 437d9...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bo tett på folk har jo både fordeler og bakdeler. Jeg bor i et sameie hvor vi gjør akkurat som vi vil med vår egen fasade. Veldig behagelig, men det har i årenes løp ført til at INGEN (og da mener jeg INGEN) har likt inngangsparti eller terrasse/hageparti. Jeg har fått mange kommentarer fra besøkende om at det ser veldig rotete ut.

Det negative med å bo tett på folk er støyen. Trampoliner, barneskrål, vaskemaskiner etc. Det fine er at det alltid er litt liv rundt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...