Gå til innhold

Hva har DU på strikkepinnene akkurat nå?


Strikkemamma

Anbefalte innlegg

Det der var da skikkelig nedrakking av oss som ønsker et mer sosialt læringsmedium.

Å? Hvorfor det?

Det er ikke nødvendig å tolke alt i verste mening, og lage dårlig stemning. Alt jeg skrev var at jeg, som er så langt fra husmoremne som overhodet mulig, lærte meg håndarbeid på egenhånd - ja, da er det håp for alle. Det er ikke sikkert alle som har lyst til å lære seg å strikke/hekle ønsker/ har mulighet til å koste på seg et kurs som koster rundt en tusenlapp.

... Og sosialt læringsmedium trenger ikke nødvendigvis å koste penger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv holder jeg på med et pannebånd og har nå kjøpt inn garn til å begynne på skappelgenseren. Gleeeder meg! :)

Har du tips til et enkelt psnnebånd?

Anonymous poster hash: a9f68...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse greier. En genser til meg selv, Mariusdress til en kommende baby, ullteppe til samme kommende baby, stripesokker til samboern, restehals i alpakka og en genser jeg holder på å gjøre om til en jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barndomsgenser med hette fra Pickles :)

Jeg strikket denne tidligere i høst. Vil bare tipse om at flere ganger jeg har strikket genser til meg selv eller sønnen min etter denne metoden, hvor man øker masse masker i hver side til ermer i deres oppskrifter, så blir ermene for smale. Jeg la på noen få ekstra pinner på ermene da jeg strikket barndomsgenseren, og jeg syns fortstatt ermene er litt trange selv om resten av genseren er passe (dvs. jeg måtte korte inn en del i vidden, siden jeg tydeligvis ikke strikket stramt nok, siden jeg ikke hadde tilgjengelig tynnere pinner akkurat da). Så ville hvertfall fulgt med og kanskje målt bredden/høyden på ermene før du feller av.

Det samme skjedde på skjærgårdsgenseren deres, men da brukte jeg riktignok den summer woolen i stedet for vanlig bomull, men der også passet resten av genseren godt, mens vi snart må slutte å bruke genseren fordi ermene blir trange. Eller kanskje det er min gutt som har tykke ermer? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket denne tidligere i høst. Vil bare tipse om at flere ganger jeg har strikket genser til meg selv eller sønnen min etter denne metoden, hvor man øker masse masker i hver side til ermer i deres oppskrifter, så blir ermene for smale. Jeg la på noen få ekstra pinner på ermene da jeg strikket barndomsgenseren, og jeg syns fortstatt ermene er litt trange selv om resten av genseren er passe (dvs. jeg måtte korte inn en del i vidden, siden jeg tydeligvis ikke strikket stramt nok, siden jeg ikke hadde tilgjengelig tynnere pinner akkurat da). Så ville hvertfall fulgt med og kanskje målt bredden/høyden på ermene før du feller av.

Det samme skjedde på skjærgårdsgenseren deres, men da brukte jeg riktignok den summer woolen i stedet for vanlig bomull, men der også passet resten av genseren godt, mens vi snart må slutte å bruke genseren fordi ermene blir trange. Eller kanskje det er min gutt som har tykke ermer? :klo:

Jeg mener å ha lest andre steder at flere som har strikket klær fra denne siden har opplevd at klærne ikke passer helt, og at man må være litt oppmerksom underveis når man strikker med tanke på størrelsen, så jeg tror ikke at gutten din er uvanlig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest andre steder at flere som har strikket klær fra denne siden har opplevd at klærne ikke passer helt, og at man må være litt oppmerksom underveis når man strikker med tanke på størrelsen, så jeg tror ikke at gutten din er uvanlig stor.

Ja, jeg har også sett at noen syns klærne blir små, men det tror jeg har med strikkefasthet å gjøre. Pickles-jentene strikker litt løst, som meg selv, så jeg har ikke noe generelt problem med størrelsene deres. Men bare akkurat på bredden på ermene når man lager ermer på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er jeg akkurat ferdig med den Theo-genseren fra Den store guttestrikkboka. Fin genser, men utrolig kjedelig å strikke (mye morsommere å strikke pickles rillegenser, som strikkes på tvers). Og litt for tykk for min smak. Om jeg skulle gjort det igjen, ville jeg brukt tykkere pinner, og regnet om maskeantallet, så den ikke ble så tykk, men hakket luftigere.

Jeg har ellers hatt to parallelle strikkeprosjekt fordi jeg manglet litt garn til genseren over. Er snart halvveis med denne omslagsjakka til baby i magen, bare at jeg bruker dobbelt alpakka i stedet, i melert burgunder.

Etter det ligger garn til heklet babyteppe klart. I fargene lysegul, lysegrå, fersken og mørk blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det ligger garn til heklet babyteppe klart. I fargene lysegul, lysegrå, fersken og mørk blå.

Høres fint ut. Hvilket garn bruker du?

Anonymous poster hash: e2d57...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst tre år gamle påbegynte raggsokker som er kjempestore og skal toves en gang.



Anonymous poster hash: d37b3...9fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anorakken ble lagt til side til fordel for gode, gammeldagse raggsokker som skal masseproduseres før jul. Det er en fin gave å få, fin gave å gi bort og ikke av det aller dyreste, materialmessig. Så får jeg fortsette på anorakken igjen innimellom :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet med to jakker i august. Finjakke til en niese og kosekruv-jakke til en baby som kommer i november. Begge fra Pickles. På finjakken mangler jeg bare et erme, mens på kosekurvjakken har jeg bare strikket de første åtte omgangene med rillestrikk. Jeg er periodestrikker og strikker bare når jeg får ånden over meg. Satser på å bli ferdig med begge til jul, da ;)

Jeg har veldig lyst til å strikke en Kari Traa-inspirert lue til meg selv. Er det noen som har noen idé om hvilken teknikk som er brukt på Skog-beanien, eller - enda bedre - har oppskrift?

Jeg har for øvrig lært å strikke av en venninne og av mamma, men googler aktivt når jeg kommer over noe jeg ikke forstår. Jeg har Pippi-innstillingen om at "det har jeg ikke gjort før, så det får jeg sikkert til", og jeg har enda ikke gjort noe jeg ikke har fått til. :)

Om lua: det ser ut som dette:

1. Omg: 2 rett, x vrang

2. Omg: 1 rett, kast, 1 rett, x vrang

3. Omg: 3 rett, x vrang

4. Omg: 1 løs av, 2 r, trekk den løse over, x vr

X ser ut som er 3 eller 4 masker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det ligger garn til heklet babyteppe klart. I fargene lysegul, lysegrå, fersken og mørk blå.

Høres fint ut. Hvilket garn bruker du?

Anonymous poster hash: e2d57...1ab

..og hvilken oppskrift?

Syns du linker til så masse fint, så denne vil jeg også gjerne se dersom det fins en oppskrift :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fint ut. Hvilket garn bruker du? Anonymous poster hash: e2d57...1ab

..og hvilken oppskrift?

Syns du linker til så masse fint, så denne vil jeg også gjerne se dersom det fins en oppskrift :blomst:

Altså, jeg er en utålmodig hekler, så jeg skal bruke denne oppskriften: http://www.pickles.no/great-granny-verandapledd/ Altså relativt tykk heklenål. Jeg bare hekler det mindre, siden jeg skal bruke det til baby. Bruker garnet som står oppgitt, som jeg da har kjøpt fra pickles. Egentlig kan det garnet loe en del, avhengig av hva man bruker det til. Men tross heftig bruk, har det jeg allerede har heklet holdt seg overraskende fint.

Det er ikke ofte jeg strikker/hekler samme oppskrift flere ganger, fordi jeg heller vil prøve noe nytt. Men var/er veldig fornøyd med å ha det teppet til sønnen min, både i vogn, i bil, som dagsoveteppe osv, så da blir det et til til neste gutt. Egentlig er jeg ingen stor hekler, men akkurat sånne tepper syns jeg er så kjedelige å strikke, men dette var faktisk morsomt å hekle. Det har sikkert noe å gjøre med de stadige fargebyttene også (heklet for øvrig inn nye farger etter hvert, så det ble mye mindre festing av tråder enn man skulle tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Blåser liv i denne koselige tråden igjen jeg :)

Akkurat nå har jeg en lue til kjæresten på pinnene. Skal også sette i gang med et pannebånd med mariusmønster og enda en skappelgenser. Åhhh, har så mye ideer og så mye jeg vil strikke for tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med det siste ermet på en genser til meg selv. Skal prøve å klare å bli ferdig med ermet før jeg fortsetter på en ribbestrikket ullbukse til jenta mi. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...