Gå til innhold

Hvis det naturlige var å være veganer..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener du med det? Det naturlige er jo vår pekepinn på hva som er riktig å gjøre! Men, i dagens samfunn tar mennesker sine egne valg. "Alle" har fri vilje. Å spise et voksent dyr man har skutt i skogen eller fisket i havet er ikke galt.

Og jo, det er naturlig å bruke PC, ellers hadde ikke PCer eksistert ;) naturlig betyr ikke "sånn som i steinalderen". Vi har hatt en naturlig utvikling til hvor vi er idag.

Anonymous poster hash: c40a0...53b

Etter flere tusen år med kulturell utvikling er ordet "naturlig" temmelig meningsløst for oss. Vi har brukt tida til å fjerne oss så mye fra naturen som vi kan, og med god grunn. Naturen er ute etter å drepe oss med virus og miljøeksponering, ete oss levende og drepe barna våre med sykdommer, stormer og ulykker. Naturen kan du ha for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Etter flere tusen år med kulturell utvikling er ordet "naturlig" temmelig meningsløst for oss. Vi har brukt tida til å fjerne oss så mye fra naturen som vi kan, og med god grunn. Naturen er ute etter å drepe oss med virus og miljøeksponering, ete oss levende og drepe barna våre med sykdommer, stormer og ulykker. Naturen kan du ha for meg.

Har du lest brave new world, Mann42?

Du har nøyaktig samme oppfatning av naturen som de gale i boka. Den er noe farlig, skummelt, ekkelt og til og med "unaturlig". Skal man bruke den skal det helst være sammen med masse gadgets, tekniske ting, utstyr, kjøretøy osv.

Vi har brukt mye tid på å fjerne oss fra naturen ja. Og det kommer ikke til å gå godt for hverken oss eller naturen. Du har hørt om noe som heter klimaendringer? tørken i california? slike ting? Det handler om mangel på respekt for naturen og stort sett et resultat av at vi har fjernet oss fra den.

Mener du det du skriver her så er du virkelig syk i sinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

kilde? Er dette i Norge. Lurer fordi jeg syns økologi og den slags er interessant.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

Hva er i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Vi spiste vel omtrent det samme som aper gjør i dag. Vår nærmesste slektning blant de store apene, sjimpansene, spiser hovedsaklig frukt og røtter, men de jakter også for å få tak i kjøtt. Da jakter de på andre aper, for det meste.

Gorillaer er i det alt vesentlige vegetarianere, men de spiser en del larver og maur.

Nei. Moderne vitenskap antyder at grunnen til at vi skillte oss fra apene var på grunn av at vi sluttet å spise som apene. Så i mellom ape og menneske begynte vi antakelig på ett tidspunkt å basere mer og mer av kosten vår på kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Nei. Moderne vitenskap antyder at grunnen til at vi skillte oss fra apene var på grunn av at vi sluttet å spise som apene. Så i mellom ape og menneske begynte vi antakelig på ett tidspunkt å basere mer og mer av kosten vår på kjøtt.

Det stemmer ikke helt. Vi skilte oss fra andre menneskearter (muligens) fordi vi spiste mer kjøtt, ikke fra apene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det stemmer ikke helt. Vi skilte oss fra andre menneskearter (muligens) fordi vi spiste mer kjøtt, ikke fra apene.

Nettop, ja. Bomma litt. Når du sier det så husker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest brave new world, Mann42?

Du har nøyaktig samme oppfatning av naturen som de gale i boka. Den er noe farlig, skummelt, ekkelt og til og med "unaturlig". Skal man bruke den skal det helst være sammen med masse gadgets, tekniske ting, utstyr, kjøretøy osv.

Vi har brukt mye tid på å fjerne oss fra naturen ja. Og det kommer ikke til å gå godt for hverken oss eller naturen. Du har hørt om noe som heter klimaendringer? tørken i california? slike ting? Det handler om mangel på respekt for naturen og stort sett et resultat av at vi har fjernet oss fra den.

Mener du det du skriver her så er du virkelig syk i sinnet.

Ja, jeg har lest Brave New World, flere ganger. God bok.

Det at du åpner innlegget ditt med å henvise til en god bok gjør dessverre ikke påstandene som følger noe mer rasjonelle. Du er på jordet. Mildt sagt.

Og dessuten totalt avsporet i fht en diskusjon om kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Moderne vitenskap antyder at grunnen til at vi skillte oss fra apene var på grunn av at vi sluttet å spise som apene. Så i mellom ape og menneske begynte vi antakelig på ett tidspunkt å basere mer og mer av kosten vår på kjøtt.

Det stiller jeg meg meget tvilende til. Kjøtt er selvsagt en viktig og nødvendig del av kostholdet, men man trenger ikke basere kostholdet sitt på det. Og til forskjell fra bær, frø, røtter og så videre, så må man DREPE kjøttet før man kan spise det. Det er en ganske slitsom affære.

Og som påpekt ett eller annet sted ovenfor, så skilte vi ikke lag med apene. Vi ER aper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det stiller jeg meg meget tvilende til. Kjøtt er selvsagt en viktig og nødvendig del av kostholdet, men man trenger ikke basere kostholdet sitt på det. Og til forskjell fra bær, frø, røtter og så videre, så må man DREPE kjøttet før man kan spise det. Det er en ganske slitsom affære.

Og som påpekt ett eller annet sted ovenfor, så skilte vi ikke lag med apene. Vi ER aper.

Vi ER ikke aper. Vi er mennesker, en betydelig forskjell er at vi er høyt intelligente (til tider) og går på to bein.

Dessuten MÅ man ikke drepe kjøtt, man kan scavenge, noe man tror mennesker gjorde. Les deg litt opp på ting. Du har en tendens til å være ekspert på absolutt alt, selv ting du ikke har spesielt god greie på.

Og om du hadde lest hva jeg skrev tidligere, framfor å bare komme inn og "briljere" så kan du se at jeg argumenterer for at det å leite etter bær ikke akuratt er lite energikrevende i forhold til hvor lite energi man får igjen. Bær=karbs=4kcal. Kjøtt = mye fett = 9kcal

You do the math. Bær er noe man antakelig rusket med seg på veien når man lette etter kjøtt, døde dyr, dyregroper, beitende dyr osv.

Endret av FuturePrimitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ER ikke aper. Vi er mennesker, en betydelig forskjell er at vi er høyt intelligente (til tider) og går på to bein.

Dessuten MÅ man ikke drepe kjøtt, man kan scavenge, noe man tror mennesker gjorde. Les deg litt opp på ting. Du har en tendens til å være ekspert på absolutt alt, selv ting du ikke har spesielt god greie på.

Og om du hadde lest hva jeg skrev tidligere, framfor å bare komme inn og "briljere" så kan du se at jeg argumenterer for at det å leite etter bær ikke akuratt er lite energikrevende i forhold til hvor lite energi man får igjen. Bær=karbs=4kcal. Kjøtt = mye fett = 9kcal

You do the math. Bær er noe man antakelig rusket med seg på veien når man lette etter kjøtt, døde dyr, dyregroper, beitende dyr osv.

Biologisk sett er vi aper. Forskjellene mellom oss og de andre store apene er overfladiske. Jeg er fullstendig klar over at menneskene og de tidlige hominidene også åt åtsler (som er norsk for å "scavenge"). De tidligste eksemplene på bruk av verktøy kan ha vært steiner som ble brukt til å knuse knokler for å komme til beinmargen inni.

Endret av Raven Emerald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i et år, og jeg fikk store helseproblemer i form av vitamin og blodunderskudd. Det startet med at jeg var konstant svimmel, jeg mistet helt konsentrasjonen og karakterene mine gikk fra toppkarakterer til bunnslammet, og en dag besvimte jeg under kjøretime. Jeg gikk omsider til legen, og hun sa jeg hadde den mest ekstreme blodmangelen hun hadde sett. En eller annen verdi som burde ha ligget på godt over 200 lå på 4(!). I tillegg manglet jeg de fleste andre vitaminer.

Aldri igjen.



Anonymous poster hash: fe34d...1a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i et år, og jeg fikk store helseproblemer i form av vitamin og blodunderskudd. Det startet med at jeg var konstant svimmel, jeg mistet helt konsentrasjonen og karakterene mine gikk fra toppkarakterer til bunnslammet, og en dag besvimte jeg under kjøretime. Jeg gikk omsider til legen, og hun sa jeg hadde den mest ekstreme blodmangelen hun hadde sett. En eller annen verdi som burde ha ligget på godt over 200 lå på 4(!). I tillegg manglet jeg de fleste andre vitaminer.

Aldri igjen.

Anonymous poster hash: fe34d...1a7

Det er jo veldig synd, men dette er ikke normalt. Jeg har vært vegetarianer i flere år nå, og jeg er også blodgiver. Veldig fine verdier hver gang, og jernverdiene har faktisk gått opp. Man må ha litt kunnskap når man legger om, men det er ikke så vanskelig om man setter seg inn i det. :)

Anonymous poster hash: f14b6...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være veganer er like mye et moralsk standpunkt, som et kosthold. Hvis ikke man har lyst til å spise lik, hønsemensen og biprodukter av voldtekt, da trenger man ikke gjør det, man lever absolutt like bra, om ikke bedre, uten :)



Anonymous poster hash: 1f0d3...761
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands

Vi ER ikke aper. Vi er mennesker, en betydelig forskjell er at vi er høyt intelligente (til tider) og går på to bein.

Dessuten MÅ man ikke drepe kjøtt, man kan scavenge, noe man tror mennesker gjorde. Les deg litt opp på ting. Du har en tendens til å være ekspert på absolutt alt, selv ting du ikke har spesielt god greie på.

Og om du hadde lest hva jeg skrev tidligere, framfor å bare komme inn og "briljere" så kan du se at jeg argumenterer for at det å leite etter bær ikke akuratt er lite energikrevende i forhold til hvor lite energi man får igjen. Bær=karbs=4kcal. Kjøtt = mye fett = 9kcal

You do the math. Bær er noe man antakelig rusket med seg på veien når man lette etter kjøtt, døde dyr, dyregroper, beitende dyr osv.

Du misforstod nok litt hva jeg mente.

Vi hadde noe evolusjonsteori på universitetet, og det jeg skrev mener jeg er hentet fra boken til I. Mysterud om evolusjonsteori.

Vi skilte oss antagelig fra aper for lenge siden, og (et par?) forskjellige menneskeraser levde sannsynligvis samtidig. Noen var nok vegetarianere, men at man begynte å spise kjøtt (altså etter at vi alt hadde skilt oss fra apene), gjorde at de vi stammer fra utviklet seg hurtigere.

Det kan se ut til at disse også har blandet seg, og artene var nok forferdelig stygge mot hverandre. Den ene arten utryddet antagelig den andre.

Så, vi skilte oss fra apene til ulike menneskeraser, en av rasene begynte å spise kjøtt, og denne utviklet seg antagelig hurtigere enn andre. I alle fall mener Mysterud dette, men jeg vet ikke helt hva jeg synes om Mysterud.. Han ser vel ut til å bevege seg utenfor den vitenskapelige tilnærmingen nå og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Biologisk sett er vi aper. Forskjellene mellom oss og de andre store apene er overfladiske. Jeg er fullstendig klar over at menneskene og de tidlige hominidene også åt åtsler (som er norsk for å "scavenge"). De tidligste eksemplene på bruk av verktøy kan ha vært steiner som ble brukt til å knuse knokler for å komme til beinmargen inni.

Si meg er du litt butthurt?

Nei, men det er morsomt hvordan du er "ekspert" på alt. Her klarte du å argumentere i mot meg ved å si det samme som jeg sa...

Endret av Raven Emerald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Å være veganer er like mye et moralsk standpunkt, som et kosthold. Hvis ikke man har lyst til å spise lik, hønsemensen og biprodukter av voldtekt, da trenger man ikke gjør det, man lever absolutt like bra, om ikke bedre, uten :)

Anonymous poster hash: 1f0d3...761

Du mener egg er et biprodukt av voldtekt? Ja..så snill du er som beskytter kvinnehønen fra den slemme herrehønen :) Vi må få noen føring som kan hindre denne grufulle voldtekten av kvinnehøner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sunhands

Du mener egg er et biprodukt av voldtekt? Ja..så snill du er som beskytter kvinnehønen fra den slemme herrehønen :) Vi må få noen føring som kan hindre denne grufulle voldtekten av kvinnehøner.

Tipper det er snakk om melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener egg er et biprodukt av voldtekt? Ja..så snill du er som beskytter kvinnehønen fra den slemme herrehønen :) Vi må få noen føring som kan hindre denne grufulle voldtekten av kvinnehøner.

Melk er et biprodukt av voldtekt. Er ingen vei rundt det, og de aller fleste burde være opplyst om det, slik at de selv kan velge om de vil putte det inn i kroppen sin og støtte en slik næring og slik behandling av andre individer.

Anonymous poster hash: 1f0d3...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ikke var skapt til å spise både kjøtt og grøntfor, ville vi hatt et helt annet fordøyelsessystem, og dertil endret kroppsfasong.

Biologien bekrefter at vi er skapt for et kosthold bestående av både kjøtt og frukt/grønnsaker. Det kan veganerne benekte så mye de vil, men hvis vi var skapt til å leve av kun vegetabilsk kosthold, hadde vi gått g drøvtygd hele dagen, og kunne livnært oss på å beite.

Sammenlign kroppsfasong, tarmlengde, antall ventrikler og fordøyelsesfysiologi mellom en ku og en løve. Se deretter på menneskets fordøyelseskanal, og se om du finner likheter mellom begge. Finner du noen overvekt i den ene eller andre retningen?

Spørsmålet er egentlig veldig enkelt:

Kan vi nyttiggjøre oss kjøtt? Ja, det kan vi.

Kan vi nyttiggjøre oss planter? Ja, men vi kan ikke fordøye cellulose, slik rene planteetere kan....

Anonymous poster hash: 4e65a...f1f

Dette innlegget frisket opp litt i min hukommelse :). Om jeg ikke husker feil, så kan man se på fordøyelses systemet og på tenner hvilket kosthold vi er tilpasset. Katten har en veldig kort tarm, den har også typiske tenner for å rive kjøtt i stykker. Kua er drøvtygger og har fire mager og godt med tarmer, det er fordi en tarm som skal bryte ned fiber. Noe katten ikke skal. Vi mennesker har tenner og tarmer for å spise variert, jeksler for korn og hjørnetenner og fortenner til å partere og rive løs kjøtt.

Dette er ti år gammel kunnskap og mye ses sikkert annerledes på det i dag?

Men et spennende tema er det!

Anonymous poster hash: 9b9ce...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i et år, og jeg fikk store helseproblemer i form av vitamin og blodunderskudd. Det startet med at jeg var konstant svimmel, jeg mistet helt konsentrasjonen og karakterene mine gikk fra toppkarakterer til bunnslammet, og en dag besvimte jeg under kjøretime. Jeg gikk omsider til legen, og hun sa jeg hadde den mest ekstreme blodmangelen hun hadde sett. En eller annen verdi som burde ha ligget på godt over 200 lå på 4(!). I tillegg manglet jeg de fleste andre vitaminer.

Aldri igjen.

Anonymous poster hash: fe34d...1a7

Hvordan i alle dager fikk du til det? Jeg har vært veganer i to år, hatt tarmsykdom i et år som har gjort at jeg mange dager ligger sikkert på 1200- 1000kcal. Jeg tok nylig blodprøver og alle var fine.

Jeg fikk jernmangel da jeg var kjøttspiser, og det har ikke komt igjen etter at jeg ble veganer.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...