Gå til innhold

Hvordan gi ut en bok?


Alja

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke litt på det. Hvordan får man egentlig boken sin utgitt av et ok bokforlag?

Jeg har lenge hatt lyst å skrive en biografisk roman, men det blir bare med tanken.

Noen som vet hvordan disse publiserings/forfattergreiene foregår?

Har en fin ide jeg mener vil fange et nokså bredt publikum, og ikke minst kan jeg skrive. (Bare for å poengtere at det ikke vil bli et ræl av et manuskript)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for langt og utfyllende svar! Ikke minst et seriøst et😊 Jeg får plundre litt med denne boken min og se hva som skjer. Jeg har en søster med litt kontakter her og der, så kan hende hun kan stille til disposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Det er ingen lett vei du beveger deg nedover, men husk at dersom du gjør det for din egen glede, så blir det jo dannende uansett om du ender opp med utgivelse. Bruk kontaktene dine, arbeid med manuset og husk å skriv hver dag. Ikke sikkert du får til like mye hver dag, men det spiller ingen rolle, bare du skriver noe hver dag. Det kommer ofte mer tekst når man er i flyt. Du kommer til å bli frustrert, du kommer til å være i ei boble med manuset og deg, og det vil være dager hvor du bare er lykkelig fordi du gjør det du vil gjøre. Disse svingningene hører med. Du kan også begynne med småtterier, som kortprosa og dikt, og sende til litterære magasiner. Jeg vet ikke om du har vært publisert før? Da får man ofte tilbakemeldinger som kan være nyttige å ha med seg, og all skriveerfaring er nyttig. Heia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Det er ingen lett vei du beveger deg nedover, men husk at dersom du gjør det for din egen glede, så blir det jo dannende uansett om du ender opp med utgivelse. Bruk kontaktene dine, arbeid med manuset og husk å skriv hver dag. Ikke sikkert du får til like mye hver dag, men det spiller ingen rolle, bare du skriver noe hver dag. Det kommer ofte mer tekst når man er i flyt. Du kommer til å bli frustrert, du kommer til å være i ei boble med manuset og deg, og det vil være dager hvor du bare er lykkelig fordi du gjør det du vil gjøre. Disse svingningene hører med. Du kan også begynne med småtterier, som kortprosa og dikt, og sende til litterære magasiner. Jeg vet ikke om du har vært publisert før? Da får man ofte tilbakemeldinger som kan være nyttige å ha med seg, og all skriveerfaring er nyttig. Heia :)

Jeg tenker at jeg først og fremst skriver for min egen del. Skriving har fungert som terapi for meg så lenge jeg kan huske. Har aldri gitt ut noe, eller vist noen noe av det jeg har skrevet tidligere. (Utenom en novelle jeg skrev på vg1, fikk 6 på den faktisk). Kan ikke kalle meg erfaren. For alt jeg vet skriver jeg elendig. Uansett så er det mest for egen glede, men ønske mitt med dette er at noen kan si til meg "takk, dette har hjulpet meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for kjapt og kjedelig svar, men navnet mitt ble ropt opp på høyttalerne på flyplassen her, måtte løpe til gaten min😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at jeg først og fremst skriver for min egen del. Skriving har fungert som terapi for meg så lenge jeg kan huske. Har aldri gitt ut noe, eller vist noen noe av det jeg har skrevet tidligere. (Utenom en novelle jeg skrev på vg1, fikk 6 på den faktisk). Kan ikke kalle meg erfaren. For alt jeg vet skriver jeg elendig. Uansett så er det mest for egen glede, men ønske mitt med dette er at noen kan si til meg "takk, dette har hjulpet meg".

Det er det viktige at gleden og motivasjonen er tilstede. Husk at å skrive er utvikling, og det massetreningen som gjør oss flinkere. Alle har begynt på bunnen, praktisk talt ved å lære seg skriving, og det er bare ved å være iherdig at vi blir flinkere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for kjapt og kjedelig svar, men navnet mitt ble ropt opp på høyttalerne på flyplassen her, måtte løpe til gaten min

Ikke bekymre deg for det. Jeg gjør ikke det. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og utfyllende svar! Ikke minst et seriøst et Jeg får plundre litt med denne boken min og se hva som skjer. Jeg har en søster med litt kontakter her og der, så kan hende hun kan stille til disposisjon.

I en annen tråd her tilbyr Synne Hedlo i Nye Tillen seg å lese og kommentere manuskripter gratis:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=892786&page=3

Først må du selvsagt ha et manus å sende henne, men hun er nettopp en slik ekstern og kompetent leser som kan hjelpe deg videre.

Det er det viktige at gleden og motivasjonen er tilstede. Husk at å skrive er utvikling, og det massetreningen som gjør oss flinkere. Alle har begynt på bunnen, praktisk talt ved å lære seg skriving, og det er bare ved å være iherdig at vi blir flinkere. :)

Skriver du selv, Vind? Eller jobber du i bokbransjen? Send meg gjerne en PM. Det kan tenkes at vi har ting å utveksle som ikke hører hjemme på KG. Vi er begge Mummitroll-diggere, og det er utvilsomt et godt utgangspunkt for en fruktbar korrespondanse. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd her tilbyr Synne Hedlo i Nye Tillen seg å lese og kommentere manuskripter gratis:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=892786&page=3

Først må du selvsagt ha et manus å sende henne, men hun er nettopp en slik ekstern og kompetent leser som kan hjelpe deg videre.

Skriver du selv, Vind? Eller jobber du i bokbransjen? Send meg gjerne en PM. Det kan tenkes at vi har ting å utveksle som ikke hører hjemme på KG. Vi er begge Mummitroll-diggere, og det er utvilsomt et godt utgangspunkt for en fruktbar korrespondanse. :)

Skal sjekke det ut, takk for tipset! Må ha noe å sende henne da, så det blir ikke med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg for det. Jeg gjør ikke det. God tur :)

Takk for det, og takk for hyggelige svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på å sende inn et manus, hvilket forlag tenker dere er lurt å sende til? De mindre som ikke er så kjente, eller de større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på å sende inn et manus, hvilket forlag tenker dere er lurt å sende til? De mindre som ikke er så kjente, eller de større?

Ikke tenk på det ennå. Først må du skrive boka. Og hvis du velger å sende manuset til Synne, har hun gode råd å gi deg på det punktet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke tenk på det ennå. Først må du skrive boka. Og hvis du velger å sende manuset til Synne, har hun gode råd å gi deg på det punktet også.

Jeg er nok litt kjapp i tenkningen her. Typisk meg å se laaaangt frem i tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd her tilbyr Synne Hedlo i Nye Tillen seg å lese og kommentere manuskripter gratis:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=892786&page=3

Først må du selvsagt ha et manus å sende henne, men hun er nettopp en slik ekstern og kompetent leser som kan hjelpe deg videre.

Skriver du selv, Vind? Eller jobber du i bokbransjen? Send meg gjerne en PM. Det kan tenkes at vi har ting å utveksle som ikke hører hjemme på KG. Vi er begge Mummitroll-diggere, og det er utvilsomt et godt utgangspunkt for en fruktbar korrespondanse. :)

Hei. Har sendt deg en pm, jeg. Ja, at begge liker mummitrollet er en god start.

Endret av Vind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og takk for hyggelige svar

Bare en glede.

Med tanke på å sende inn et manus, hvilket forlag tenker dere er lurt å sende til? De mindre som ikke er så kjente, eller de større?

Jeg er enig med Pawn Hearts. Målet ditt bør først og fremst være førsteutkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også en bok eller roman på gang. Jeg sendte et råutkast/oppsett til Fair Forlag, og fikk en rask tilbakemelding om at de likte idéen.

Merk at jeg ikke sendte hele boken, men idéen/råukastet.



Anonymous poster hash: b5abc...274
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en bok eller roman på gang. Jeg sendte et råutkast/oppsett til Fair Forlag, og fikk en rask tilbakemelding om at de likte idéen.

Merk at jeg ikke sendte hele boken, men idéen/råukastet.

Anonymous poster hash: b5abc...274

Kult! Hva tenker du å gjøre videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med flyvertinneønsket? :)

Anonymous poster hash: 4a757...5dc

Jeg søkte på kurs, men fikk ikke komme. Må nok ha mer utdanning i bagasjen, så nå blir det sosionom på uia fra høsten:-) Men flyvertinne skal jeg bli en dag;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...