Gå til innhold

Hvordan går det ann - å ikke like trance?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Olivia Benson

Det mangler sjel og er masete. Derfor går det fint an å ikke like det. Musikk skal lages med instrumenter, ikke på pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.youtube.com/watch?v=TWIh8S3hh0o&list=RDTWIh8S3hh0o

Den fineste trance låten :)



Anonymous poster hash: 3ef1d...847
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg kunne likt det hvis jeg virkelig gikk inn for å lytte og finne ut hva som skjer i musikken, men jeg er enig med mange andre her i at det meste virker kaldt og følelsesløst. På den annen side vil sikkert mange si noe lignende om en del av yndlingsmusikken min også. I tillegg til klassisk er det den utskjelte progressive rocken fra 70-årene jeg setter høyest, og det er slett ikke sikkert at alle kan høre den emosjonelle dybden i musikken til band som King Crimson og Van der Graaf Generator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker trance, men ser på musikk som noe man bare føler eller kjenner i seg... kan ikke bare bestemme hva man liker av musikk på samme måte som man ikke bestemmer hva man tenner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg kunne likt det hvis jeg virkelig gikk inn for å lytte og finne ut hva som skjer i musikken, men jeg er enig med mange andre her i at det meste virker kaldt og følelsesløst. På den annen side vil sikkert mange si noe lignende om en del av yndlingsmusikken min også. I tillegg til klassisk er det den utskjelte progressive rocken fra 70-årene jeg setter høyest, og det er slett ikke sikkert at alle kan høre den emosjonelle dybden i musikken til band som King Crimson og Van der Graaf Generator.

Jeg kan, vær trygg...

En viktig faktor her er at musikken du og jeg liker spilles på instrumenter, mens trance, dance og hva nå alt heter røres sammen ved hjelp av data.

En forskjell som kan sammenliknes med astronomiske enheter, spør du meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol, finnes ikke noe mer harry enn trance.



Anonymous poster hash: 6584b...204
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjonære holdninger til musikk her.

Tja, er det reaksjonært å foretrekke musikk fremført på instrumenter til fordel for maskiner?

I så fall er jeg absolutt reaksjonær, og stolt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomasjj

Tja, er det reaksjonært å foretrekke musikk fremført på instrumenter til fordel for maskiner?

I så fall er jeg absolutt reaksjonær, og stolt av det :)

Haha!

Ja, det var det jeg siktet til :)

Når blir et instrument en maskin?

Er et piano en maskin? En elektrisk gitar? Et, gud forby, keyboard?

Endret av tomasjj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Ja, det var det jeg siktet til :)

Når blir et instrument en maskin?

Er et piano en maskin? En elektrisk gitar? Et, gud forby, keyboard?

Jeg har aldri hevdet at et instrument noensinne kan bli en maskin...

Dine videre spørsmål er imidlertid meget enkle å svare på: - et piano, en elektrisk gitar eller et keyboard er og forblir alle instrumenter, da de ikke er i stand til å uttrykke så mye som et "pip" uten påvirkning av menneskelig traktering, altså musikken de fremfører er kun et resultat av en musikers evner til å traktere de... :)

En maskin derimot, spiller selv. Første maskin sånn sett var noe som het "pianola", et selvspillende piano, styrt av hullkortteknologi, som fantes i 1920-30-årene. Videre vet vi alle at det kom noe vil kaller datamaskinen, og merkelig nok også en markant økning i antall "musikere" samtidig, som oppdaget et nytt leketøy der umusikalske mennesker plutselig ble i stand til å lage sin egen "musikk"...

Det er vel helst her begrepet ditt "gud forby" har sin rettsmessige plass, ikke sant?

Jaja, kanskje best å helgardere litt nå med et :ironi: eller fem. Uansett, essensen i dette er i mitt hode krystallklar, og dog mine egne subjektive meninger, reaksjonær eller ikke...

Endret av tsejG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomasjj

Hehe!

Ikke noe vondt ment fra min side. Jeg var bare litt nysgjerrig. Folk må høre på det de vil.

Forøvrig så er jeg enig i at datamaskinen gjorde det mulig for mange flere uskolerte musikere å lage musikk, men jeg mener da at mye av det som lages ved hjelp av datamaskiner/trommemaskiner/synthesisere er musikk da. Men det lages mye søppel, uten tvil. Men det gjøres det også på vanlige instrumenter.

Jeg mener vel bare at dette skillet mellom instrumenter og maskiner ikke er så klart.

Endret av tomasjj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er house, trance noe som gir meg en slags ubeskrivelig følelse, spesielt hvis man har litt innabords. Men jeg elsker old school rock og pop osv så jeg liker det meste. Men jeg forbinder trance med gode tider, ofte i utlandet med venner, poenget mitt er at jeg tror man ofte liker noe musikk og på grunn av det man forbinder det med, og da jeg forbinder trance med fest og venner så er det ikke så rart jeg liker det på en gråværs dag.



Anonymous poster hash: 9c2c6...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

Ikke noe vondt ment fra min side. Jeg var bare litt nysgjerrig. Folk må høre på det de vil.

Forøvrig så er jeg enig i at datamaskinen gjorde det mulig for mange flere uskolerte musikere å lage musikk, men jeg mener da at mye av det som lages ved hjelp av datamaskiner/trommemaskiner/synthesisere er musikk da. Men det lages mye søppel, uten tvil. Men det gjøres det også på vanlige instrumenter.

Jeg mener vel bare at dette skillet mellom instrumenter og maskiner ikke er så klart.

Du har helt rett i at skillet mellom når maskiner kontra instrumenter (spilt av mennesker) står for musikken er ganske uklar ja, da det finnes mange gode eksempler der data virkelig kan brukes fordelaktig i mye forskjellig musikk, og likeledes der menneskelig utøvelse med fordel kunne vært med på å gi det som i utgangspunktet var komponert på/spilt av data det siste lille ekstra som ville fått låta til å høres ut som musikk i stedet for en stempelrom gammel Lada-motor med rådebank og ventiltikking...

Det jeg imidlertid hater mest når det er snakk om dataprodusert musikk, er at unge umusikalske drittunger i dag kan sitte uforstyrret på sitt eget gutterom og tjene seg rike på å mekke sammen såkalte russesanger til den nette sum av 100 000.- pr. stykk takk....!!

Mens skolerte dyktige musikere ikke er i stand til å leve av sine ferdigheter og sitt instrument. Dette er dagens Norge, sett i musikk-sammenheng, og ikke så rent lite bort i svarte natta spør du meg :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tomasjj

Ja, verden er ikke rettferdig. Det har den aldri vært, og det kommer den ikke til å bli heller.

Noen har alltid tjent penger på møkk. Eletronisk eller analogt. Det er mulig det er mer av det nå faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trance kan vel strengt tatt ikke kalles musikk.

Anonymous poster hash: c6e06...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...