Gå til innhold

Ingen gave - betale for egen mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er invitert i bryllup i mai til en kollega. De ønsker ikke gave men heller at alle betaler for sin egen mat og drikke da det skal holdes på restaurant. Er dette det nye?

Jeg synes på en måte det er greit, selv om det blir jo dyrere for meg personlig, men føler kanskje at andre kommer til å ha med gave uansett og da blir det litt kleint å ikke ha med? Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 21557...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke kjøpt gave hvis jeg var invitert i dette "bryllupet". Men hadde kjøpt et kort og skrevet en koselig og personlig hilsen i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det nye.

Problemet er at det alltid er noen som tar med gave likevel, og det får andre til å ta med fordi de ikke ønsker å være den som ikke har med gave når alle andre har med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt gave hvis jeg var invitert i dette "bryllupet". Men hadde kjøpt et kort og skrevet en koselig og personlig hilsen i det.

Det er da like mye et bryllup selv om de ønsker å gjøre det på en annen måte enn normalen.

Anonymous poster hash: ddd4f...48d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en snål variant. Har man ikke råd til å spandere minimum mat på gjestene burde man vente eller ha et mindre bryllup, mener jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da like mye et bryllup selv om de ønsker å gjøre det på en annen måte enn normalen.

Anonymous poster hash: ddd4f...48d

Jeg synes man skal spandere middag på gjestene sine når man inviterer til bryllup. Skjønner at folk ikke spanderer store mengder alkohol, men litt må man kunne forvente som gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal spandere middag på gjestene sine når man inviterer til bryllup. Skjønner at folk ikke spanderer store mengder alkohol, men litt må man kunne forvente som gjest.

Og kutymen sier at du som gjest skal gi en gave som er like mye verdt som kuverten din.

Med andre ord: en gave av samme pris som middagen koster ts.

Det er mulig du ser en vesentlig forskjell. Jeg gjør det ikke.

Anonymous poster hash: 2d56c...5ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Figgen07

Jeg har vært i bryllup hvor vi har betalt drikke på kvelden/natta selv men det med maten var ny.

Min mann og jeg har dessverre ikke så veldig god råd,så om denne maten koster mye kan det være bi måtte sagt nei til å komme.

Det å kjøpe gave kan jo gjøres rimelig. Lage noe fint selv. På gavefronten må mann jo gi etter lommeboka,men skal alle ha samme mat kan det bli dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanlig at de som har veldig lyst eller er i nær familie med brudeparet gir gave uansett. Det er ikke "kleint" å ikke gi gave om de har presisert at de ikke ønsker seg gave :) Spesielt ikke om det blir såpass dyrt å komme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanlig at de som har veldig lyst eller er i nær familie med brudeparet gir gave uansett. Det er ikke "kleint" å ikke gi gave om de har presisert at de ikke ønsker seg gave :) Spesielt ikke om det blir såpass dyrt å komme.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært borte i denne varianten i bursdager osv, men aldri i bryllup. Jeg hadde dog dukket opp med godt humør uansett, og ikke bitcha noe om det. Jeg må innrømme at jeg nok hadde tatt med en liten gave, men da til en laaaaangt langt pris enn jeg vanligvis hadde kjøpt.

Jeg syntes absolutt ikke det gjør noe å arrangere bryllup utenfor normalen. Er det slik brudeparet ønsker å feire, så får det være dem om det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kutymen sier at du som gjest skal gi en gave som er like mye verdt som kuverten din.

Med andre ord: en gave av samme pris som middagen koster ts.

Det er mulig du ser en vesentlig forskjell. Jeg gjør det ikke.

Anonymous poster hash: 2d56c...5ca

Ja, og i et normalt bryllup ville jeg gitt en fin gave. Men hvis brudeparet ønsker at jeg betaler for min egen middag i stede for gave kan de ikke forvente å få noen heller. Avhengig av restaurant blir det fort et par tusen om man skal kjøpe gave i tillegg, og det er ikke alle som har mulighet til å bruke så mye penger på et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vanligvis svært negativ til alle disse nye "kreative" løsningene på bryllup, men denne ordningen synes jeg høres grei ut. Du får velge maten selv, og tar selvfølgelig ikke med gave :)



Anonymous poster hash: d22ec...958
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært helt greit å bli invitert i et slikt bryllup! Og selvfølgelig tar man ikke med gave. Da ødelegger man for de andre, og hele opplegget. Om man har noe symbolsk man virkelig ønsker å overrekke, får det heller bli på privaten.

Har vært i et lignende bryllup, da var det heller ikke gavebord, folk kom uten gaver.

Anonymous poster hash: 81fa6...be4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for synspunkter!

Jeg tror nok jeg gjør som noen foreslår og gir kort/evt en hjemmelaget greie. Synes ikke det er uhørt å dukke opp uten gave når gjestene betaler for gildet selv, selv om det hadde blitt småflaut om veldig mange gir noe og ikke jeg.

Maten koster 450 uten alkohol/mineralvann og er en fastsatt meny. Så kommer jo drikke utenom. Jeg bitcher absolutt ikke om det, synes det er helt greit men og litt rart. Vet at de har gjort de fordi de ikke ønsker å bruke særlig mye penger på bryllupet, men samtidig har lyst på en stor fest.

Anonymous poster hash: 21557...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv et kort så er det sikkert i orden



Anonymous poster hash: 11ba4...a1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...