Gå til innhold

Hvorfor gifte seg i kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer bare på hva det er som gjør at så mange vil gifte seg i kirken. Har ikke inntrykk av at alle de som gjør det er så veldig kristne. Det er i hvert fall tilfelle i min vennekrets.

Vil legge til at jeg har vært i en seremoni hvor det ikke var noe religion i bilde (ute i en kjempefin hage i deilig sommervær), og den var kjempepersonlig og fin. Lurer derfor på hva det er som får så mange til å velge kirken..?



Anonymous poster hash: a88ce...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg vet om av ikke-kristne som har valgt det har gjort det av mangel på tilgang til fine lokaler der de bor. Nå kan man vel velge litt mer fritt, som utevielser og slikt, men om man skal gifte seg om vinteren og trenger et inne-lokale er det ikke alle som har tilgang til et pent sted. Tinghuset her jeg bor er hemningsløst stygt, ikke stedet for romantiske seremonier.



Anonymous poster hash: 1e7c2...126
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert et poeng dette på mangel av lokale. Jeg har bare vansker for å skjønne, at man på en sånn viktig dag, vil ha med "Gud og Jesus", når man ikke har noe forhold til det.

Men det er vel ganske stor forskjell på prestene, noen vektlegger det, andre ikke...



Anonymous poster hash: a88ce...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert et poeng dette på mangel av lokale. Jeg har bare vansker for å skjønne, at man på en sånn viktig dag, vil ha med "Gud og Jesus", når man ikke har noe forhold til det.

Men det er vel ganske stor forskjell på prestene, noen vektlegger det, andre ikke...

Anonymous poster hash: a88ce...f37

Jeg er enig med deg. Mange mener det er tradisjon og. Vil gifte seg der foreldre/besteforeldre har giftet seg eller andre sentimentale grunner. Jeg ble tvunget til kristen konfirmasjon enda jeg ikke ville, så da forbannet jeg meg på at jeg ikke ville ha bryllup i kirka. I tilleg så er de kirkene rundt her litt stusselige, utenom ringsaker kirke, men det er en korskirke så blir litt upraktisk. Og minner meg for mye om begravelser egentlig. Tinghuset her er og ikke spesielt fint, derfor valgte vi unitarforbundet så vi kunne ha vielsen der vi skal ha fest. Vi betaler ganske mye for å få det i orden, men det er en dag i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Mange mener det er tradisjon og. Vil gifte seg der foreldre/besteforeldre har giftet seg eller andre sentimentale grunner. Jeg ble tvunget til kristen konfirmasjon enda jeg ikke ville, så da forbannet jeg meg på at jeg ikke ville ha bryllup i kirka. I tilleg så er de kirkene rundt her litt stusselige, utenom ringsaker kirke, men det er en korskirke så blir litt upraktisk. Og minner meg for mye om begravelser egentlig. Tinghuset her er og ikke spesielt fint, derfor valgte vi unitarforbundet så vi kunne ha vielsen der vi skal ha fest. Vi betaler ganske mye for å få det i orden, men det er en dag i livet!

Jeg synes tinghuset på Hamar er ganske stilig, egentlig. Gjøvik er heller ikke helt ueffent, mens Lillehammer er stusseligere.

Er enig i at Ringsaker kirke er veldig "verdig", men jeg kunne aldri giftet meg der selv. Først og fremst fordi jeg ikke vil bruke kirken som festlokale når jeg ikke tror. Jeg ser ingen verdi i å følge tradisjoner når man ikke reflekterer over innholdet i tradisjonen.

Vi har valgt å gifte oss på tinghuset på Hamar, og gleder oss til det. Vi skal ha et lite bryllupsselskap med kun foreldre, søsken m/partnere og forlovere m/partnere (til sammen 13 personer), og vår utfordring er å finne en passende restaurant til middagen. Jeg heller mot Kolonihagen akkurat nå, men har god tid.

Anonymous poster hash: 09804...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gifter seg vel i kirken først og fremst fordi det er tradisjon. Dernest fordi det gir en høytidelig ramme rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner som har giftet seg i kirken har gjort det fordi de synes det er tradisjon, og fordi de fant kirkerommet vakkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det fordi det er tradisjon og mer høytidelig enn å gifte seg på samfunnshuset :P

Anonymous poster hash: d9dd4...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det fordi det er tradisjon og mer høytidelig enn å gifte seg på samfunnshuset :P

Synes ikke tinghuset på hamar er stygt, men får ikke den inngangen jeg vil ha. Så da ble det liksom ikke "bra nok" for bridezillaen i meg :laugh: Hvis dere ikke ender opp på kolonihagen så er burgern på volum veldig god altså :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg vet om av ikke-kristne som har valgt det har gjort det av mangel på tilgang til fine lokaler der de bor. Nå kan man vel velge litt mer fritt, som utevielser og slikt, men om man skal gifte seg om vinteren og trenger et inne-lokale er det ikke alle som har tilgang til et pent sted. Tinghuset her jeg bor er hemningsløst stygt, ikke stedet for romantiske seremonier.

Anonymous poster hash: 1e7c2...126

Vi giftet oss i tingretten. I et "mindre pent" lokale. Men vet du hva? Vi kunne giftet oss på et utedass for min del. Vi hadde verdens vakreste bryllup, vi ble mann og kone med våre aller nærmeste familie og venner sammen med oss. Stemningen og følelsene påvirkes ikke av interiøret i rommet for vår del. Kunne ikke fått et finere bryllup om jeg så giftet meg i et palass. Jeg husker øyeblikket, ikke fargene på veggene.

Anonymous poster hash: 413d1...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...