Gå til innhold

Hvor mange carat forlovelsesring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor skriver alle "karat" med c?

Fordi noen skiller mellom carat og karat (ene er metall, andre er steiner). Men også fordi folk ikke kan norsk.

Anonymous poster hash: bfc6e...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen skiller mellom carat og karat (ene er metall, andre er steiner). Men også fordi folk ikke kan norsk.

Anonymous poster hash: bfc6e...279

Begge deler staves med k, så det skillet er litt merkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler staves med k, så det skillet er litt merkelig.

Ikke på engelsk, derav kan ikke norsk.

Anonymous poster hash: bfc6e...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et råd: Oppsøk et auksjonshus eller en brukthandel, gjør et kupp mtp steinen, og få den satt inn i en enkel, ny ring dersom designet ikke faller i smak. Da blir smykket unikt og du kan si du har "designet" selv :-) Mer stein for pengene



Anonymous poster hash: 44985...e51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et råd: Oppsøk et auksjonshus eller en brukthandel, gjør et kupp mtp steinen, og få den satt inn i en enkel, ny ring dersom designet ikke faller i smak. Da blir smykket unikt og du kan si du har "designet" selv :-) Mer stein for pengene

Anonymous poster hash: 44985...e51

Glemte å si at steinen da vel så gjerne kan komme fra et anheng på et kjede, for eksempel, eller et armbånd med flere små steiner du kan få satt sammen på en ny ring.

Anonymous poster hash: 44985...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen karat her, bare glatt gullring som senere ble brukt som giftering. Fornøyd med det! :)



Anonymous poster hash: 6bc6c...eaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 0,05 - altså totalt 0,5. Den skal også brukes som giftering..

Anonymous poster hash: 304bb...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,8 ct.

Gifteringen husker jeg ikke hvor mange ct er, den har flere baguetteslipte små steiner som passer oppå forlovelsesringen.

Anonymous poster hash: 61822...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Da tror jeg at jeg går for en på 0,40. Tenker det er ganske safe. :)



Anonymous poster hash: 31256...932
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit.. Men diamanten bør jo være synlig :D hehe.. Min er 0,20 carat, tror jeg. Trenger ikke noe større enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 0.32 ct, og kostet 18 000 kr. Fin størrelse synes jeg :)

Anonymous poster hash: cf00a...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 1,2 og har top score på alt av sliping, farge osv og jeg verken tør eller vil bruke den av praktiske årsaker ( har den på hvis vi skal ut på fest eller noe spesielt bare), så bedre å være mindre syns jeg, selvom jeg selvfølgelig er veldig glad for at han ville gi meg en så stor en så syns jeg personlig at det er i overkant av drøyt å bruke så mye penger på en ring-..



Anonymous poster hash: df508...268
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du forsikring så synst jeg ikke du skal være redd for å bruke ringen.

Jeg har en med en senterstein på litt over 2 karat + mindre steiner rundt, og jeg bruker ringen hver dag. Tar den kun av i dusjen. Den er jo til for å brukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen selvfølgelig. Diamanter har ingenting med norske tradisjoner omkring forlovelsesringer å gjøre. Og det er meget etisk tvilsomt.

Anonymous poster hash: 5e6be...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ide om hvor mange carat min er og ikke bryr jeg meg. Den er kjempeflott med ekte diamant

Gifteringene våres blir 14 carat. Det gjør at de tåler mer enn de som feks er 18 carat

Leser jeg riktig, eller misforstår jeg nå?

Anonymous poster hash: 05a52...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

har du forsikring så synst jeg ikke du skal være redd for å bruke ringen.

Jeg har en med en senterstein på litt over 2 karat + mindre steiner rundt, og jeg bruker ringen hver dag. Tar den kun av i dusjen. Den er jo til for å brukes :)

Det blir jo ikke det samme å kjøpe en ny på forsikringen.

En forlovelsesring bør ikke være så dyr at den ikke brukes, da er poenget borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 02 Mar 2015 - 23:58, said:

Leser jeg riktig, eller misforstår jeg nå?

Anonymous poster hash: 05a52...37d

Tror hun har misforstått og snakker om finheten på gullet, 14 kt = 585 gull og er det som er vanlig i Norge.

Anonymous poster hash: 3e6ab...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var forlovet hadde jeg 1,13 eller noe og for å være helt ærlig så likte jeg den ikke siden den hektet seg fast i ALT. Hår, klær (aner ikke hvor mange topper jeg ødela fordi ringen dro ut tråder) og jeg var livredd for å stikke meg i øyet med den da jeg vasket meg i ansiktet, så jeg måtte hele tiden ta den av. Den var også såpass tung at den skled rundt og havnet på innsiden av hånden. Dette var en standard ring fra tiffanys som ikke var spesielt høy, allikevel så var den bare i veien. Nå bruker jeg en flat "diana-ring", altså rosett, og er fornøyd med det (singel-ring FTW). Tenk også praktisk når du velger ring.

Når det er sagt så synes jeg helt ærlig at en forlovelsesring bør være noe spesielt og bør være av bedre standard enn noe du likesågodt kunne gitt i julegave. Rundt 0,5 karat bør være akkurat passe for de fleste, så tilpasser du heller kvaliteten etter økonomien din. Husk at ringen er noe som kommer til å gå i arv i generasjoner, og det er det vel litt stas at det ikke er en Bjørklund-ring på salg til 2999,- eller hva? ;)



Anonymous poster hash: b22b4...e0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv i generasjoner? Hvorfor det? Nå dikter du jo bare. Ingenting av dette har noe som helst med norske tradisjoner. Og takk og pris for det.

Anonymous poster hash: 5e6be...86a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...