Gå til innhold

ble nektet feriepenger..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Harjobbet fast 100% i en bedrift i ca 3år nå. Har fått feriepenger tidligere somrer,men ble nektet feriepenger i år, fordi de vil spare penger til eieren..i denne bedriften er vi ca 10 ansatta. Noen får feriepenger,noen får ikke. De som får er favoritter..hvordan går jeg frem for å få det jeg har krav på?? Er ikke medlem av LO er noe annet.

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier kontrakten?

Høres shabby ut.



Anonymous poster hash: b2aaa...750
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert:

Jeg ville tipset arbeidstilsynet.



Anonymous poster hash: a2dfd...31d
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier kontrakten? Høres shabby ut. Anonymous poster hash: b2aaa...750

Kontrakten?? Skal ikke alle fast ansatte som har opparbeidet feriepenger, få det?? Så det ermulig å krysse av på nei på arbeidskontrakten for krav på feriepenger...?

Det som er at jeg har fått feriepenger de andre årene..i år er jeg ikkeblant favoritten lenger,men har kranglet litt med hun kontordama.. jeg vil ikke lage mye trøbbel som medfører at jeg kan miste jobben,vil ikke blande inn masse folk. Vil bare ha feriepengen min....

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene har du allerede tjent, så de har ingen rett til å nekte deg å få dem utbetalt.

"Hvis du ikke får de feriepengene som du har krav på, må du kreve dem fra arbeidsgiver. Første steg i en slik inndrivelsesprosess er å fremme et påkrav overfor arbeidsgiver. Da bør du henvende seg skriftlig til arbeidsgiver, og sende brevet rekommandert. I kravbrevet skriver du hva arbeidsgiver skylder deg, og du kan gi han kort frist på å betale deg, for eksempel en uke. Dersom arbeidsgiver ikke betaler i henhold til påkravet kan du bringe saken inn for forliksrådet for å få dom for kravet.

Dersom det ikke er manglende betalingsvilje, men manglende betalingsevne som er årsaken til at de ikke betaler, kan det være aktuelt å fremme konkursvarsel mot virksomheten. Uansett må du starte prosessen med et påkrav."

http://www.ukeavisenledelse.no/nyttig/spor_om_arbeidsrett/slik-inndrives-feriepenger-fra-eksarbeidsgiver



Anonymous poster hash: ba9fc...f1a
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontrakten?? Skal ikke alle fast ansatte som har opparbeidet feriepenger, få det?? Så det ermulig å krysse av på nei på arbeidskontrakten for krav på feriepenger...?

Det som er at jeg har fått feriepenger de andre årene..i år er jeg ikkeblant favoritten lenger,men har kranglet litt med hun kontordama.. jeg vil ikke lage mye trøbbel som medfører at jeg kan miste jobben,vil ikke blande inn masse folk. Vil bare ha feriepengen min....

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Alle har krav på feriepenger, minimum 10,2% av feriepengegrunnlaget, uansett om man er fast, deltid eller vikar.

Det normale er jo at feriepengene blir utbetalt i juni, er det noen grunn til at du ikke har etterlyst de før?

Argumentet om at de ville spare penger til eieren er jo helt sykt da dette er penger du har krav på, de får det til å høres ut som det skulle ha vært en bonus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har krav på feriepenger, minimum 10,2% av feriepengegrunnlaget, uansett om man er fast, deltid eller vikar.

Det normale er jo at feriepengene blir utbetalt i juni, er det noen grunn til at du ikke har etterlyst de før?

Argumentet om at de ville spare penger til eieren er jo helt sykt da dette er penger du har krav på, de får det til å høres ut som det skulle ha vært en bonus.

Har ikke etterlyst de fordi jeg og kontordama ikke lenger er "på lag".. vet ike om jeg har krav på dem før må..

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får det jo som å høres ut som om dette er penger de bare gir deg uten videre, og det stemmer jo ikke. Feriepenger er penger du allerede har opparbeidet deg hos arbeidsgiver i fjor, om de prøver seg med noe tull her går du rett til arbeidstilsynet.



Anonymous poster hash: b46bf...1b9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene er ført som gjeld i selskapet. De er dine uansett økonomi i selskapet.

Anonymous poster hash: 2eff6...f3a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør de andre som ikke får utbetalt feriepengene sine? Håper dere slår dere sammen og at dere står på krava.



Anonymous poster hash: a2dfd...31d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du avviklet ferie? Anonymous poster hash: af3f6...ad9

jeg har hatt ferie i år.

.

Hva gjør de andre som ikke får utbetalt feriepengene sine? Håper dere slår dere sammen og at dere står på krava. Anonymous poster hash: a2dfd...31d

ingen tør å si noe,da alle er redd for å miste jobben

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malanthor

Huff. Avogtil blir jeg helt forskrekket over hvor frekke enkelte er. Stå på ditt. De har ikke en sak i det hele tatt.

Ikke vær redd for og få sparken heller, i norge har vi et betydelig oppsigelsesvern.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt ferie i år.

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Da skal du ha feriepenger. Du skulle hatt de allerede.

Ferieloven:

§ 11.Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

Du sier du er redd for å miste jobben, men dette er ikke et sted du vil jobbe hvis de ikke følger loven en gang. Her må du bare stå på krava. De har ikke lov til å si deg opp på dette grunnlaget heller forsåvidt. Hvis de likevel skulle gjøre det kjører du sak mot de som du vinner og sitter sannsynligvis igjen med kompensasjon.

Anonymous poster hash: af3f6...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakten?? Skal ikke alle fast ansatte som har opparbeidet feriepenger, få det?? Så det ermulig å krysse av på nei på arbeidskontrakten for krav på feriepenger...?

Det som er at jeg har fått feriepenger de andre årene..i år er jeg ikkeblant favoritten lenger,men har kranglet litt med hun kontordama.. jeg vil ikke lage mye trøbbel som medfører at jeg kan miste jobben,vil ikke blande inn masse folk. Vil bare ha feriepengen min....

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

De kan ikke sparke deg fordi du krever å få utbetalt lønna di, så det kan du ta helt med ro. Blir det sak av det vinner du den glatt.

Anonymous poster hash: a2dfd...31d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjefen er slu,han kommer ikke til å si meg opp direkte,men permittere meg med kanskje 50-60% eller noe. Har prøvd å få h til å gi meg sparken,ved å ikke møte opp påjobben,men han bare leier inn deltids ansatte. Kommer jeg tilbake til jobben, blir det redusert stilling..så jeg mistet de ukene jeg ikke er på jobb..

vii bedriften får ikke betalt egenmelding heller. Tar vi fri så får vi ikke lønn,sånn er det.

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt ferie i år.

. ingen tør å si noe,da alle er redd for å miste jobben

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

De har ikke lov å si opp noen, og forsøker de seg på å si opp deg eller andre, så må dere bare nekte å godta oppsigelsen. Oppsigelse på ugyldig grunnlag får de ikke gjennom med mindre dere bare holder kjeft og godtar det.

Derimot kan det jo være en risiko for at bedriften går konkurs dersom de holder tilbake feriepenger fordi de mangler penger. Men da ville det jo vært litt sært at noen fikk, og andre ikke.

Anonymous poster hash: ba9fc...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen er slu,han kommer ikke til å si meg opp direkte,men permittere meg med kanskje 50-60% eller noe. Har prøvd å få h til å gi meg sparken,ved å ikke møte opp påjobben,men han bare leier inn deltids ansatte. Kommer jeg tilbake til jobben, blir det redusert stilling..så jeg mistet de ukene jeg ikke er på jobb..

vii bedriften får ikke betalt egenmelding heller. Tar vi fri så får vi ikke lønn,sånn er det.

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

Fri er ikke egenmelding. Egenmelding skriver du når du har vært syk.

Anonymous poster hash: 9415f...5cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen er slu,han kommer ikke til å si meg opp direkte,men permittere meg med kanskje 50-60% eller noe. Har prøvd å få h til å gi meg sparken,ved å ikke møte opp påjobben,men han bare leier inn deltids ansatte. Kommer jeg tilbake til jobben, blir det redusert stilling..så jeg mistet de ukene jeg ikke er på jobb..

vii bedriften får ikke betalt egenmelding heller. Tar vi fri så får vi ikke lønn,sånn er det.

Anonymous poster hash: 3eb82...8a7

For et svin!

http://fadvokat.no/permittering/

Familiens Advokat arbeider for at DU ikke skal bli ulovlig permittert. Når du velger oss til å kjempe for stillingsvernet ditt er vi beslutningstakernes rake motsetning: Vi setter deg ikke på sidelinjen, men i sentrum.Ta kontakt! 21 37 93 50

Anonymous poster hash: a2dfd...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...