Gå til innhold

Nav innkreving - tvinger meg til å bryte foreldelsesfrist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enda et nav spørsmål ja ... Og ja jeg begynner å bli en nav hater! Men greit nok skal holde meg saklig.

Kort fortalt : har fått vedtak om innkreving og nå har jeg mottatt et brev fra nav innkreving med to alternativer :

Alternativ 1 : de ber meg signere et dokument som gjør at jeg bryter foreldelsesfristen ( som de også informerer meg om snart utgår - kravet er foreldet) hvis jeg bryter den betyr ikke st jeg erkjenner kravet men de kan tilby en avdragsordning.

Alternativ 2 : de igangsetting tvangsinnkteving som også medfører betalingsanmerkning.

Da har jeg noen spørsmål : de sier jo st kravet snart er foreldet,

Men allikevel krever de at jeg skal betale. De tvinger meg jo egentlig til å forlenge fristen mot en avdragsordning. Og hvis jeg ikke forlenger den vil de sette tvangstrekk i lønn og gi meg betalingsanmerkning. Jeg vil ikke ha anmerkning da jeg jobber i en jobb som er avhengig av å ikke ha slike anmerkninger! Da har jeg ikke noe valg? Det betyr vel at avdragsordning og brytning av frist tvinger meg til betaling - men ikke gir anmerkning?

Men foreldelse betyr vel i sin helhet at kravet er foreldet for betaling ? Skjønner ikke dette ...

Anonymous poster hash: b9b40...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig...

Kravet er reelt, men ikke foreldet ennå. Her gir NAV deg mulighet til å signere og få en avdragsordning. Godtar du ikke det setter de i gang tvangsinnkreving, selvfølgelig FØR kravet blir foreldet.

Eller går du rundt og håper det blir foreldet, slik at du kan snike deg unna kravet...?



Anonymous poster hash: 099e8...03a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et nav spørsmål ja ... Og ja jeg begynner å bli en nav hater! Men greit nok skal holde meg saklig.

Kort fortalt : har fått vedtak om innkreving og nå har jeg mottatt et brev fra nav innkreving med to alternativer :

Alternativ 1 : de ber meg signere et dokument som gjør at jeg bryter foreldelsesfristen ( som de også informerer meg om snart utgår - kravet er foreldet) hvis jeg bryter den betyr ikke st jeg erkjenner kravet men de kan tilby en avdragsordning.

Alternativ 2 : de igangsetting tvangsinnkteving som også medfører betalingsanmerkning.

Da har jeg noen spørsmål : de sier jo st kravet snart er foreldet,

Men allikevel krever de at jeg skal betale. De tvinger meg jo egentlig til å forlenge fristen mot en avdragsordning. Og hvis jeg ikke forlenger den vil de sette tvangstrekk i lønn og gi meg betalingsanmerkning. Jeg vil ikke ha anmerkning da jeg jobber i en jobb som er avhengig av å ikke ha slike anmerkninger! Da har jeg ikke noe valg? Det betyr vel at avdragsordning og brytning av frist tvinger meg til betaling - men ikke gir anmerkning?

Men foreldelse betyr vel i sin helhet at kravet er foreldet for betaling ? Skjønner ikke dette ...

Anonymous poster hash: b9b40...77b

Logisk.. Du har unnlatt å betale og blir forbannet fordi de vil kreve inn pengene du skylder. Selvfølgelig velger du alternativ 1, de skriver svart på hvitt at de ikke lar dette gå til foreldelsesfristen men heller setter i gang tvangsinnkreving.

Anonymous poster hash: 48aef...5c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet NAV har på deg er ikke foreldet enda. De rekker nok å kreve inn pengene via namsmannen hvis du ikke inngår avtale med de. Namsmannen krever inn pengene ved trekk i lønn, stønad, pant i bil ol.

Beste er å inngå en avtale med NAV. Du skylder de penger, og de kommer til å få de enten frivillig eller ved tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for forklaring

Men en avdragsordning gir vel ikke betalingsanmerking ?

Anonymous poster hash: b9b40...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for forklaring

Men en avdragsordning gir vel ikke betalingsanmerking ?

Anonymous poster hash: b9b40...77b

En avbetalingsordning skal ikke gi deg anmerkning nei.

Grunnen til at nav innkreving gjør dette er fordi et vanlig pengekrav (faktura) har en foreldelsesfrist på 3 år. Gjeldsbrev og annet underskrevet krav har frist på 10 år. Det samme har krav som har gått til inndrivelse. Og når 10 årsfristen nærmer seg sørger de for å få det forlenget ti år til ved å gå gjennom runden en gang til.

Hvorfor har du ikke prøvd å få til en ordning før? De er jo en av de enkleste å få en grei ordning med. Og dette burde du særlig passe på når arbeidet ditt krever plettfri økonomisk vandel.

Anonymous poster hash: 2ce6f...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er faktisk første brev jeg har mottatt så saken er veldig fersk enda! Følte jeg måtte forsvare og forklare! Men dette er fase en. Jeg erkjenner ikke kravet og har en klage inne men klage har ikke oppsettinga virkning.

Anonymous poster hash: b9b40...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...