Gå til innhold

Enda en NAV-tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må først si at jeg ikke er en NAV-hater. Jeg har aldri hatt noe problemer med NAV før og har hatt mye å gjøre med NAV en stund nå.

Når der er sagt, så er jeg ganske stresser over en situasjon. Jeg vet ikke om det er en praktisk feil på grunn av mangel på/dårlig kommunikasjon mellom saksbehandler eller om jeg rett og slett forsto feil! Saken er at jeg har gått på AAP i to år nå, og i samarbeid med lege og ARK (de jobber med NAV om kartlegging og vurdering av brukere) ble det bestemt at jeg skal omskoleres med støtte fra NAV. Slik forsto jeg det i hvertfall. I min siste aktivitetsplan sto det at jeg skulle levere tilbud om studieplass og søke om utdanningssstøtte. For er par uker siden leverte jeg dokumentasjon på skoleplass samt søkte om støtte til skole materiell, barnepass og transport. Jeg fikk avslag!

Da jeg ringte dem og spurte hvorfor, sa de at de ikke kunne innvilge fordi utdanningen ikke var godkjent. Jeg skjønte ingenting siden det sto klart og tydelig hvilken utdanning jeg skulle søke på i aktivitetsplanen min. Videre sa de at den typen søknad blir behandlet hos NAV forvaltning og ikke lokalt, derfor ble det sånn. Det skulle gis beskjed til saksbehandleren min om tilfellet og hun skulle ordne opp i det.

I dag fikk jeg en telefon fra saksbehandler og jeg fikk sjokk. I følge henne skulle jeg søke utdanningsstøtte, som har eget skjema, ikke den jeg fylte ut, og så skal NAV vurdere om jeg får støtte eller ikke, for det er ikke alltid at man får. NAV sitt mål er å få folk ut i arbeid og det er ikke alltid de støtter utdanning.

Jeg vet jo det at det er ikke alltid de støtter til utdanning, men jeg har vært i systemet og min sak er ikke ny og det var bestemt at NAV gjennom AAP skulle støtte utdanningen. Hvorfor ble det plutselig usikkert? Hvorfor må jeg vurderes som en ny søker? Jeg var helt målløs og visste ikke om jeg burde gå til timen eller rett og slett gå hjem. Jeg har allerede begynt på skole forrige uke. Jeg har hatt flere saksbehandlere, så hun jeg snakket med sist, har jeg ikke møtt og er ganske ny. Hun sa hun skal høre med min gamle og kommer tilbake til meg.

Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Er klar over at saker er forskjellige, men de følger sikkert de sammme retningslinjene når de behandler saker.

Jeg føler meg så usikker. Jeg kan ikke fortsette å gå på skole når jeg ikke en gang vet om jeg gjennomfører. Hele planen min henger løs.

Please hjelp :)

Anonymous poster hash: f7d37...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visste saksbehandleren din hvilken utdanning du ville ta før du søkte? Er utdanningen realistisk i forhold til diagnose/situasjon?



Anonymous poster hash: 41a02...70c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått ny saksbehandler kan det være grunnen. Forskjellige saksbehandlere har forskjellige meninger. Jeg har opplevd noe av det samme. Saksbehandleren min støttet utdanning. Da jeg flyttet for å begynne på høyskolen fikk jeg en ny saksbehandler på studiestedet. Denne var uenig i vurderingen til den forrige saksbehandleren og jeg måtte avbryte studiene nesten før jeg hadde begynt. Det er en av ulempene med å bytte saksbehandler dessverre.



Anonymous poster hash: 2a9f4...b50
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvis til tidligere møter, brev og notater.

Folk får omskolering over en lav sko via NAV,

så det skal godt gjøres å IKKE få utdanningen dekt.



Anonymous poster hash: ff85b...50a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lett/vanskelig å få støtte til å fullføre videregående? Gjennom voksenopplæring? Jeg har hørt at man ALDRI må finne på å ta utdanning samtidig som man går på nav, selv ikke som privatist. Men her inne virker det som om "alle" får det? Saksbehandleren min sa også at man kan få flere hundre tusen kr i gjeld til nav om man tar utdanning samtidig, selv om det er godkjent gjennom nav.



Anonymous poster hash: 2d447...838
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...