Gå til innhold

Ulovlig å kreve at leietaker reiser bort i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt horribelthog spesielt billig var det heller ikke.

Anonymous poster hash: bc276...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke avtale vilkår som ikke står i Husleieloven og som er til ugunst for leietaker. Husleieloven er bare fravikelig når det er til fordel for leietaker.

Med andre ord - om det fremkommer av loven at det ikke er tillatt å kreve at leietaker er borte i helgene, er det ulovlig, på tross av at leietaker har godtatt dette og skrevet under på avtalen (kontrakten).

Men jeg har ikke satt meg inn i Husleieloven, så aner ikke hva den sier på dette området.

Anonymous poster hash: e2926...561

Og det er nettopp det som er problemet, for så vidt jeg kan huske, så står det ingenting om dette temaet i husleieloven. Det blir samme problem som de utleierene som lager helt syke kontrakter på at leiligheten skal leveres tilbake i nøyaktig samme stand som den ble utleid som. Det vil si at utleier kan kreve total oppussing av leiligheten mellom hver leietaker. Nå har disse kontraktene riktignok blitt klaget inn til forbruker(?)rådet, og partene har kommet til enighet, men ekspertene uttrykker alltid at slike saker er vanskelige fordi det i prinsippet er avtalefrihet.

Om man ikke finner løsning på problemet i husleieloven, hva gjelder da?

Anonymous poster hash: 355ba...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nettopp det som er problemet, for så vidt jeg kan huske, så står det ingenting om dette temaet i husleieloven. Det blir samme problem som de utleierene som lager helt syke kontrakter på at leiligheten skal leveres tilbake i nøyaktig samme stand som den ble utleid som. Det vil si at utleier kan kreve total oppussing av leiligheten mellom hver leietaker. Nå har disse kontraktene riktignok blitt klaget inn til forbruker(?)rådet, og partene har kommet til enighet, men ekspertene uttrykker alltid at slike saker er vanskelige fordi det i prinsippet er avtalefrihet.

Om man ikke finner løsning på problemet i husleieloven, hva gjelder da?

Anonymous poster hash: 355ba...7cd

Vi har masse av rettskilder. Det går an å lete etter dommer, fortrinnsvis Høyesterettsdommer, men også underrettsdommer vil være av betydning. Så kan det hende dette spørsmålet er omtalt i juridisk teori?

Anonymous poster hash: e2926...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe man avtaler seg imellom? Det får være måte på hva staten skal legge seg oppi ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe man avtaler seg imellom? Det får være måte på hva staten skal legge seg oppi ..

Hvem er staten du her prater om? Forvaltningen, eller prater du om domstolene?

Lovgiverne som har lagt føringer på utleie via Husleieloven, har som jeg tidligere nevnte, bare regulert det slik at loven er perspetorisk (ufravikelig) når det er avtalt vilkår som er dårligere enn det Husleieloven opererer med. Dette er jo for å beskytte borgeren, og nettopp leietaker! Om ikke hadde nok mange leietakere blitt enda mer utnyttet enn hva mange blir i dag.

Og da er det vel litt greit at "staten" blander seg inn eller?

Anonymous poster hash: e2926...561

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er ulovlig å kreve at leietaker av privat hybel reiser "hjem" i helgene?

Har prøvd å lete meg litt fram til litt informasjon om dette, men sliter litt med å finne det.

Kan noen hjelpe meg? Eventuelte lime inn paragrafen som sier noe om det?

Og - hvem kan man spørre ut om dette? En advokat innen et spesielt felt? Noen i kommunen? Eiendomsmeglere? :P

Anyone? :) Føler meg litt desperat etter rask informasjon!

Takk på forhånd : )

Anonymous poster hash: ab416...5b9

Det trenger du ingen informasjon utenfra om, det vet du er ulovlig å kreve, så hvis din utleier begynner å kreve det så le vedkommende opp i trynet og si Schnaaakees da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi foretrekker pendlere fordi de reiser hjem i helgene, og skrev derfor i annonsen at pendlere er foretrukket. Også fordi det er mindre sannsynlig at en pendler har store fester, og leiligheten er en del av huset vi bor i. Det er kamp om boligene, og som utleier har vi mulighet til å velge.

Anonymous poster hash: 099dd...c38

Dere kan ikke gi dårligere betingelser enn husleieloven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er avtalt på forhånd og man er innforstått med at man må ut i helger og ferier, og betaler deretter, så ser jeg ikke problemet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke gi dårligere betingelser enn husleieloven.

Vi gir da ikke dårligere betingelser enn husleieloven bare fordi vi skriver at pendlere blir foretrukket, og dermed leier ut til de som er tydelig på at de pendler i helgene.

Anonymous poster hash: 099dd...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier også en slik hybelleilighet. De søkte etter pendler som reiser bort i helgene. Så jeg har funnet meg i det for å ikke provosere utleier unødig. Vil ikke bli kastet ut, og vanskelig å finne noe nytt da.

Jeg har heldigvis telt så hvis jeg ikke drar vekk for helgen (ligger over hos familie og venner) så drar jeg ut i marka og ligger der. Har med meg kokeapperat da så jeg får laget meg mat.

Men nå begynner jeg bli litt bekymret når det blir kaldere om vinteren. Går det helt greit å overnatte ute da? Soveposen jeg har tåler temp ned mot -25. Men hva hvis det blir kaldere?



Anonymous poster hash: f34bf...e1c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pendlerleiligheter mangler ofte (ikke alltid) vaskemaskin og manglende mulighet for å tørke klær, er mindre i størrelse og har lavere leiepris.



Anonymous poster hash: f9591...806
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier også en slik hybelleilighet. De søkte etter pendler som reiser bort i helgene. Så jeg har funnet meg i det for å ikke provosere utleier unødig. Vil ikke bli kastet ut, og vanskelig å finne noe nytt da.

Jeg har heldigvis telt så hvis jeg ikke drar vekk for helgen (ligger over hos familie og venner) så drar jeg ut i marka og ligger der. Har med meg kokeapperat da så jeg får laget meg mat.

Men nå begynner jeg bli litt bekymret når det blir kaldere om vinteren. Går det helt greit å overnatte ute da? Soveposen jeg har tåler temp ned mot -25. Men hva hvis det blir kaldere?

Anonymous poster hash: f34bf...e1c

Det er helt horribelt om du skal ut i kulda på vinteren. Greit nok med helgeturer når været er akseptabelt og reiser til familie og venner når økonomien og tiden din tillater det, men ellers synes jeg du med verdens beste samvittighet skal bli hjemme i helgene.

Anonymous poster hash: 850dc...90f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig slik at noen ønsker at leieboerne skal ut i helger og ferier? Da betaler de uansett ikke full husleie?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir da ikke dårligere betingelser enn husleieloven bare fordi vi skriver at pendlere blir foretrukket, og dermed leier ut til de som er tydelig på at de pendler i helgene.

Anonymous poster hash: 099dd...c38

Vel, men pendlere kan feste midt i uken...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og like lett er det å bli kvitt en leieboer. Har gjort det flere ganger, har funnet på masse grunner til å bytte leieboer, hvis jeg ikke har vært fornøyd, har ikke vært noe problem :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7 Fy

Blir kvalm av sånne holdninger. Å finne på falske grunner er bare utrolig feigt. Det er kanskje lett for deg å skifte ut leieboer, men det er ikke lett for ein leieboer å finne seg ny plass og alt stresset det medfører....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det ikke er ulovlig, så burde det bli innført strenge regler for det der. Det høres sikkert greitt ut for noen dersom det virkelig er noe begge parter ønsker, men er stygt redd for at mange studenter (som er en ekstremt sårbar gruppe å utnytte) takker ja til noe de egentlig ikke ønsker, fordi de ikke har andre valg. Utrolig hva huseiere finner på av krav og regler bare fordi de kan med tanke på desperat marked.

Det hadde kostet meg nesten 700 kr tur-retur (Ja, den billigeste reistemåten med studentrabatt) om jeg skulle reist hjem hver helg, til tross for at bussturen "bare" er en knappe 4 timer. Det ville ha utgjort 3500 kr i måneden. For mange er det sikkert langt dyrere å reise hjem, om det er lange avstander. Men greitt, dersom jeg hadde fått 3500 kr avslag i leien hver måned fra "normalpris", så skulle jeg vurdert det :Nikke:

Så... hva tar dere egentlig i leie dere som har disse pendlerleiglighetene? Hvor mye gir dere i avslag for å la det være en pendlerleiligheten?

Endret av lillsunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så provoserende det faktisk er at noen, i et sprengt leiemarked, kanskje med begrenset økonomi, blir "tvunget" ut av leiligheten de sikkert betaler blodpris for i utgangspunktet i helgene, fordi huseier "foretrekker pendlere".



Anonymous poster hash: 20609...2d2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ønsker ikke leietagerne å ha leieboere der i helgene og i ferier? Skal leietagerne ha swingers-møte, eller?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foretrekker pendlere fordi de reiser hjem i helgene, og skrev derfor i annonsen at pendlere er foretrukket. Også fordi det er mindre sannsynlig at en pendler har store fester, og leiligheten er en del av huset vi bor i. Det er kamp om boligene, og som utleier har vi mulighet til å velge.

Anonymous poster hash: 099dd...c38

Som jeg skulle skrevet det selv. Det gjør vi også, vi foretrekker en som reiser bort i helgene, i et sprengt marked har vi mulighet til det :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

Sånne som dere som utnytter en situasjon som er vanskelig for så mange gjør meg kvalm.

Enten leier du ut og aksepterer at den som betaler dere i dyre dommer får bo der, og ikke bare ha det som oppholdssted i ukedagene, eller så leiere dere ikke ut.

"I et sprengt marked har vi mulighet til det", ja det er lett å si når du sitter på den siden av gjerdet.

Aldri har studenter hatt mindre å rutte med og så forventer dere at i tillegg til å bruke nesten all inntekt vi har på husleie, skal bruke resten på å farte land og strand rundt så dere kan slippe å se noe til oss i helgene? Unnskyld meg, men det er rett og slett ufint.

Anonymous poster hash: 40c8f...003

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...