Gå til innhold

Ulovlig å kreve at leietaker reiser bort i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det er ulovlig å kreve at leietaker av privat hybel reiser "hjem" i helgene?

Har prøvd å lete meg litt fram til litt informasjon om dette, men sliter litt med å finne det.

Kan noen hjelpe meg? Eventuelte lime inn paragrafen som sier noe om det?

Og - hvem kan man spørre ut om dette? En advokat innen et spesielt felt? Noen i kommunen? Eiendomsmeglere? :P

Anyone? :) Føler meg litt desperat etter rask informasjon!

Takk på forhånd : )



Anonymous poster hash: ab416...5b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være ulovlig. Kontakt advokat om dette faktisk er en situasjon.

Hva er situasjonenen din?



Anonymous poster hash: e434b...556
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere søker etter leietagere til pendlerleilighet. Altså at de skal være borte i helgene. Det går jo ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere søker etter leietagere til pendlerleilighet. Altså at de skal være borte i helgene. Det går jo ikke?

Vi leier ut en pendler leilighet, men krever ikke at leietageren er borte i helgen, h*n må bare godta at det er trangt på fellesområdene i helgen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke detaljkunnskap om dette, men jeg vil tro det er lov om det er del av selve leiekontrakten.

Med andre ord kan ikke huseier med en standard kontrakt kreve at leietaker reiser bort i helgene, men det kan forhåndsavtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en trivelig hybelvert... "Pell deg hjem i helgene selv om du betaler for å bo her".

Tviler på at det er lov...

Anonymous poster hash: 079df...577

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som forsøker å kreve at du skal reise vekk i helgene?

Selvfølgelig er det ikke lov, det er jo du som "eier" stedet, i og med at du betaler for hele måneden hver måned!

Hva er dette for slags tøv?

Høres like dumt ut som de utleierne som ikke vil at leier skal ha venner eller kjæreste på besøk.

Uff.



Anonymous poster hash: f9e6b...cd5
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørs helt hvordan hybelen er i forhold til resten av huset.

Ring en leieborforening og spør. Evt. Er det billigere å melde seg inn der enn å hyre inn en advokat.

Husk at utleier stiller betingelser, der er mange som vil leie, kan du ikke oppfylle utleiers betingelser er det lett for utleier å finne en annen på et sprengt leiemarked.

Og å begynne et leieforhold med diskusjoner rundt betingelser fører skjelden noe godt med seg.

Anonymous poster hash: eaa10...4f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kontrakt som gir dårligere betingelser enn Husleieloven er ikke gyldig.



Anonymous poster hash: 13c51...45d
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!

Heldigvis er jeg ikke en slik situasjon. Er bare nysgjerrig. Jeg bare ser at det er mange som skriver i anonsene sine at de kun ønsker å leie til studenter som reiser bort i helgene.

Jeg synes det er veldig teit, spesielt her jeg bor hvor leiemarkedet er så trangt at studenten vil bli tvunget til å bruke hele stipendet sitt på å reise hjem hver eneste helg siden de ikke har andre leiemuligheter. Man går jo også glipp av alt sosialt og muligheten til å jobbe.

Mange sier det er ulovlig, noe det sikkert er. Men jeg finner ikke noe offisielt skriv om det?



Anonymous poster hash: ab416...5b9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foretrekker pendlere fordi de reiser hjem i helgene, og skrev derfor i annonsen at pendlere er foretrukket. Også fordi det er mindre sannsynlig at en pendler har store fester, og leiligheten er en del av huset vi bor i. Det er kamp om boligene, og som utleier har vi mulighet til å velge.



Anonymous poster hash: 099dd...c38
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foretrekker pendlere fordi de reiser hjem i helgene, og skrev derfor i annonsen at pendlere er foretrukket. Også fordi det er mindre sannsynlig at en pendler har store fester, og leiligheten er en del av huset vi bor i. Det er kamp om boligene, og som utleier har vi mulighet til å velge.

Anonymous poster hash: 099dd...c38

Som jeg skulle skrevet det selv. Det gjør vi også, vi foretrekker en som reiser bort i helgene, i et sprengt marked har vi mulighet til det :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de krever det ser jeg for meg at de også er nødt til å betale for reisekostnadene for den hjemturen…



Anonymous poster hash: c14ba...548
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som de ikke kan kreve, men foretrekke, kan leietager si at det er planlagt med hjemreiser mens det ikke er det. Like lovlig begge deler.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan foretrekke, men ikke kreve. Den dagen pendleren ikke vil pendle lenger har de lite de skulle ha sagt, innen lovens grenser.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke detaljkunnskap om dette, men jeg vil tro det er lov om det er del av selve leiekontrakten.

Med andre ord kan ikke huseier med en standard kontrakt kreve at leietaker reiser bort i helgene, men det kan forhåndsavtales.

Man kan ikke avtale vilkår som ikke står i Husleieloven og som er til ugunst for leietaker. Husleieloven er bare fravikelig når det er til fordel for leietaker.

Med andre ord - om det fremkommer av loven at det ikke er tillatt å kreve at leietaker er borte i helgene, er det ulovlig, på tross av at leietaker har godtatt dette og skrevet under på avtalen (kontrakten).

Men jeg har ikke satt meg inn i Husleieloven, så aner ikke hva den sier på dette området.

Anonymous poster hash: e2926...561

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som de ikke kan kreve, men foretrekke, kan leietager si at det er planlagt med hjemreiser mens det ikke er det. Like lovlig begge deler.

Og like lett er det å bli kvitt en leieboer. Har gjort det flere ganger, har funnet på masse grunner til å bytte leieboer, hvis jeg ikke har vært fornøyd, har ikke vært noe problem :)

Anonymous poster hash: 50bcb...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...